Bruker du refleksvest når du kjører?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av mekkern »

Hadde ikke lyst til å skrive mer her men skal foreta et "forums-harakiri" før jeg sier takk for meg .

-Kan ikke bare de som vil bruke denne vesten bruke den da-uten å måtte finne en "legitimering"/"alibi" ved stadig å gnåle og kværulere om fortreffligheten den KAN ha?
Er det familien som skal beroliges med at -"neida jeg bruker SIKKERHETSVEST jeg, så da er det er ikke farlig"?
Den virker ikke bedre eller dårligere ved synsing i et forum.
alle seriøse undersøkelser sier en vest KAN ha en effekt men mener at lyskonfigurasjon på MC er der man antaglig-ANTAGLIG har mest å vinne på synlighet.
Men at BEVISSTGJØRING er det viktigste virkemidlet for å bli sanset/sett i trafikken.

noen blir pløyd ned av en idiot som er blind/rusa/på flukt-og som ikke enser andre traffikanter.
noen greier seg et helt liv uten vest- andre dauer i første kryss med vest
noen tryner/kræsjer/kjører aldri ut-andre flere ganger i sesongen
noen får aldri bot-andre mister stadig lappen
vi er alle forskjellige og har heller ingen kontroll på andre i trafikken.
Den eneste løsningen som har høy effekt for oss enkelpersoner pr i dag er å parkere motorsykkelen.

NEI-jeg benytter ikke vest-annet enn ved driftstans med bil/mc
benytter dog gulgrønn regndress ved tett regnføyke/tett tåke.

Ha en god sesong og gjør som dere tror er best for å overleve i trafikken.

takk for meg.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

"Forums-harakiri" var vel et drøyt tilltak i denne settingen :scratch
Tillater meg å fåreslå et "Refleksvesttråd-harakiri" som et mer egnet tilltak :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

Gul vest er definitivt ikke løsningen på alle problem.
Synes faktisk at hele vest-greia har utvikla seg til nærmest hysteriske proporsjone. Snart kan man vel ikke utføre sine ekteskalige plikter uten å være iført gul vest. selv ungkarer som øver til ekteskapet må vel snart øve iført gul vest :lol

Helt enig med siste skribent. Hver enket får gjøre hva de vil, uten å behøve å begrunne sitt valg med en lenger, godt dokumentert utredning.
Dog har vel tråden her dreiet seg om hvorfor, og enkelte har redgjort for sitt syn. Jeg ser således de ulike innleggene som bidrag til debatten mer enn forsøk på retferdiggjørelse av egne synspunkt

Personlig har jeg gjort mitt valg, men det valget har jeg kun gjort for meg selv, og begrunnelsen har jeg redgjort for i tidligere innlegg, ikke mere å si.

Brukeravatar
GSF
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017

Legg inn av GSF »

Kunne ikke vært mer enig med mekkern. Hvorfor skal noen bry seg med om hva andre velger?

Banditmannen
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500

Legg inn av Banditmannen »

Som harakiri betraktet, syns jeg det var usedvanlig reflektert og saklig!

Selv har jeg et meget avslappet holdning til vest/ikke vest, men lot meg provosere til å skrive noen innlegg, som ikke nødvendigvis er såååå nøytrale som jeg skulle ønske at de var.... :P :p

Men jeg MÅ jo si jeg syns det er "artig" at noen nærmest mener det er helt horribelt å argumentere for bruk av vest, og at en slik argumentasjon er med på å legitimere et eventuelt påbud om vest! :roll

Da sier jeg også takk for meg i denne tråden(med mindre lar meg provosere igjen) ;-)

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

mekkern skrev:Hadde ikke lyst til å skrive mer her men skal foreta et "forums-harakiri" før jeg sier takk for meg .

-Kan ikke bare de som vil bruke denne vesten bruke den da-uten å måtte finne en "legitimering"/"alibi" ved stadig å gnåle og kværulere om fortreffligheten den KAN ha?
Er det familien som skal beroliges med at -"neida jeg bruker SIKKERHETSVEST jeg, så da er det er ikke farlig"?
alle seriøse undersøkelser sier en vest KAN ha en effekt men mener at lyskonfigurasjon på MC er der man antaglig-ANTAGLIG har mest å vinne på synlighet.
Men at BEVISSTGJØRING er det viktigste virkemidlet for å bli sanset/sett i trafikken.

noen blir pløyd ned av en idiot som er blind/rusa/på flukt-og som ikke enser andre traffikanter.
Den eneste løsningen som har høy effekt for oss enkelpersoner pr i dag er å parkere motorsykkelen.

takk for meg.

Er så enig!

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Jævla mye svada å lese i denne tråden ... spesiellt fra motstandernes side.
Jonny lurte vel bare på om vesten har noen effekt .. det har den helt klart ... på folks blodtrykk, og evne til å forholde seg saklig.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

l
mekkern skrev: ...men skal foreta et "forums-harakiri" før jeg sier takk for meg
... ...
... ...
takk for meg.
Ingenting å takke for

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg synes egentlig gult og sort er litt stilig sammn.

Nedover europa er det vanskelig å finne gult kjøreutstyr i butikker. Sikkert mindre populært der nede. Kanskje på grunn av andre lysforhold
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jonnykr
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993

Legg inn av jonnykr »

knutk skrev:
teeU skrev:
Banditmannen skrev:Jeg spør igjen: Er det noen som har et "godt" argument for IKKE å bruke vest/jakke med varselfarge og refleks?
Det er stygt, "godt" nok for meg.
Jeg er enig i at vest ikke er det peneste som finnes, men så ser jeg meg selv i speilet, og da innser eg at det er ikke vesten som er problemet :knegg

I tillegg tror jeg heller ikke at jeg tar meg særlig godt ut smurt utover fronten på en lastebil.

Således fremstår vest for meg som det minste av flere onder.
Det er jo velkjent at for noen ligger hele "imaget" og "selvtilliten" i hva de kjører og hvordan de ser ut. For folk med personlighet og individualitet derimot, spiller det ingen rolle.

De er de de er uansett hva de kjører og hvordan de kler seg. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:Jævla mye svada å lese i denne tråden ... spesiellt fra motstandernes side.
Jonny lurte vel bare på om vesten har noen effekt .. det har den helt klart ... på folks blodtrykk, og evne til å forholde seg saklig.
HaHa, ja DET er i hvertfall helt sikkert! :lol
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

GSF skrev:Kunne ikke vært mer enig med mekkern. Hvorfor skal noen bry seg med om hva andre velger?
Og hvem bryr seg om hva andre velger?
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

knutk skrev:Gul vest er definitivt ikke løsningen på alle problem.
Synes faktisk at hele vest-greia har utvikla seg til nærmest hysteriske proporsjone. Snart kan man vel ikke utføre sine ekteskalige plikter uten å være iført gul vest. selv ungkarer som øver til ekteskapet må vel snart øve iført gul vest :lol

Helt enig med siste skribent. Hver enket får gjøre hva de vil, uten å behøve å begrunne sitt valg med en lenger, godt dokumentert utredning.
Dog har vel tråden her dreiet seg om hvorfor, og enkelte har redgjort for sitt syn. Jeg ser således de ulike innleggene som bidrag til debatten mer enn forsøk på retferdiggjørelse av egne synspunkt

Personlig har jeg gjort mitt valg, men det valget har jeg kun gjort for meg selv, og begrunnelsen har jeg redgjort for i tidligere innlegg, ikke mere å si.
Men hvilken debatt følger du egentlig? Det er ingen som forfekter et pålegg her. Det er ingen som kritiserer de som ikke bruker vest.

Det debatten går på er fremdeles om vest har en nytteverdi eller ikke. Hvor ligger dramatikken i det? Spesielt siden dette sist jeg sjekket, var et diskusjonsforum. Og hva gjø man der? JA NETTOPP, man utveksler meninger!

Dere fremstår jo som noen dramadronninger som ikke en gang takler en relativ sakelig og snill debatt en gang. :sk?
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

mekkern skrev:Hadde ikke lyst til å skrive mer her men skal foreta et "forums-harakiri" før jeg sier takk for meg .

takk for meg.
Har du drekki hell? Alle her så lang jeg kan se er i mot et påbud og for frivillighet. Så hvor får du alt dette fra?

Dette er et diskusjonsforum hvor folk utveksler meninger. Om alle var enige, ja da blir det dårlig med diskusjoner. Debatten har så langt jeg kan se hold seg på et relativt sakelig og akseptabelt nivå. Langt under takhøyden så langt jeg kan vurdere det og slik jeg ser det så har det vært en særdeles snill debatt.

Du har selv valgt å delta i debatten og jeg må si at tåler du ikke dette nivået her en gang, ja da har du lite på et diskusjonsforum å gjøre slik jeg ser det.

For meg, så fremstår du som en furten dramadronning som overdramatiserer dette LANGT utover det nivået debatten faktisk har hold seg på. Det virker som du tar dette MEGET personlig og da er det like greit å begå forumharakiri først som sist.

Og, det er ingenting å takke for.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

Duville skrev:

takk for meg.

Er så enig!
Ja, betviles ikke. :sk?
Tut & Kjør!

superduper
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Legg inn av superduper »

Jeg kjører aldri med gul vest.. Blir som regel den samma greia hver gang... jeans, converse, t-skjorte, ray-ban, halvhjelm og et par vintage skinnhansker som ikke er ment for MC-kjøring... Av og til bli skinnjakka brukt..

Å mene at gul vest ikke fungerer er bare idioti.... :lol Grunnen til at folk ikke kjører med det er KUN fordi det ser teit ut... And you KNOW IT! :roll

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

superduper skrev:Jeg kjører aldri med gul vest.. Blir som regel den samma greia hver gang... jeans, converse, t-skjorte, ray-ban, halvhjelm og et par vintage skinnhansker som ikke er ment for MC-kjøring... Av og til bli skinnjakka brukt..

Å mene at gul vest ikke fungerer er bare idioti.... :lol Grunnen til at folk ikke kjører med det er KUN fordi det ser teit ut... And you KNOW IT! :roll
HeHe, nemlig! :thumleft
Og det er mitt poeng også, folk må jo få kle seg som de vil og vest/ikke vest må være et personlig valg. Men som sagt, det jeg lurte på er om det har en nytteverdi og det har ingenting med folks personlige valg å gjøre.

For meg må folk få kjøre nakne og med bleier om de vil. :P :p
Tut & Kjør!

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

For et par år siden kjørte jeg i en rundkjøring i Arendal, jeg skulle hlt rundt og ut til venstre, i feltet midt imot sto en personbil og ventet på klart. Jeg lå bak en liten lastebil i passe avstand. Jeg så sjåføren i fersonbilen så i min rettning før jeg passerte ham. Når jeg så var rett orran ham så akselererte han plutselig inn i rundkjøringen og jeg hav gass for å prøve å bli truffet lngst mulig bak. Jeg køarte å komme meg unna men det vr bare med mrginer på max 5 cm.
Jeg hadde blå sykkel med lys og blinklys på. Blå jakke sorte bukser og sort hjelm. Etter den hendelsen så kjørte jeg med vest, den ble senere byttet ut med jakke med signalfarge.
Muligens hadde den gule vesten fanget oppmerksomheten hans bedre og jeg hadde kankje hatt en margin på 10 cm. Kanskje ikke, men at hn skulle trodd jeg var en tillestående veiarbeider på grunn av vest og derfor bare kunne kjøre, tviler jeg på.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:Jævla mye svada å lese i denne tråden ... spesiellt fra motstandernes side.
Rart det derre egentlig, man skulle nesten tro at man hadde bannet i Kjerka. For et par år siden var det en Motorsyklist i Goldwingmiljøet som foreslo et påbud om refleksvest for Motorsyklister.

Fytterakker,n sånn spetakkel det ble! Og mannen som egentlig bare mente det godt, mottok drapstrusler på grunn av sitt utspill.

Da kan man snakke om høyt blodtrykk. :bandana
Tut & Kjør!

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

Jøjemeg,sitter dere og pjatter om disse vestene ennå :roll

Nei,hadde bare klokka blitt 2,sånn at jeg kunne gått og lagt meg.Irriteranes greier denne sommertiden,at dem ikke heller kan gjøre det på en folkelig tid på døgnet :evil
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

Kawasaki skrev:Jøjemeg,sitter dere og pjatter om disse vestene ennå :roll

Nei,hadde bare klokka blitt 2,sånn at jeg kunne gått og lagt meg.Irriteranes greier denne sommertiden,at dem ikke heller kan gjøre det på en folkelig tid på døgnet :evil
Nå er det jo kommet et nytt forslag fra EU om et påbud på ALLE motoriserte kjøretøy og redskaper. Også på privat grunn.

Får de det som de vil, så blir det vestpåbud på både gress og kantklippere med motor. Men jeg regner med ville protester fra både privatpersoner og fra Felleskjøpet.

Bli spennede å følge detta gitt. :gk
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Neida, kawasaki, jeg er gått oover til å prate om helsetilstanden til debattantene.
Jonny, jeg husker den saken ... hensikten hans var sikkert god nok, men et påbud måtte han jo forstå ikke ville bli godt mottatt.

Brukeravatar
GSF
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017

Legg inn av GSF »

jonnykr skrev:
GSF skrev:Kunne ikke vært mer enig med mekkern. Hvorfor skal noen bry seg med om hva andre velger?
Det virker på meg som om det er like mange fanatikere på "begge sider". Ser noen mener det er motstanderne som er verst men leser man innleggene her litt objektivt ser man at det er like mange på " den andre siden", og noen av innleggene kan faktisk tolkes som at noen ønsker et påbud. Jeg selv mener at det får være opp til den enkelte å velge hva de vil kjøre med og så får man respektere det uansett valg.

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:Neida, kawasaki, jeg er gått oover til å prate om helsetilstanden til debattantene.
Jonny, jeg husker den saken ... hensikten hans var sikkert god nok, men et påbud måtte han jo forstå ikke ville bli godt mottatt.
Helt enig i det jhn, men man er i overkant følelsesmessig engasjert når man drapstruer en person på grunn av det. Så det er tydelig at det er sterke følelser rundt temaet. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr

Legg inn av jonnykr »

GSF skrev:
jonnykr skrev:
Det virker på meg som om det er like mange fanatikere på "begge sider". Ser noen mener det er motstanderne som er verst men leser man innleggene her litt objektivt ser man at det er like mange på " den andre siden", og noen av innleggene kan faktisk tolkes som at noen ønsker et påbud. Jeg selv mener at det får være opp til den enkelte å velge hva de vil kjøre med og så får man respektere det uansett valg.
Vel, da kan du ikke ha lest denne debatten og det er den jeg forholder meg til. Og her har jeg og andre som er åpne for vest, gjentatte ganger skrevet at det IKKE er snakk om påbud, kun om vest har noe for seg. MANGE GANGER har vi understreket dette og hvorfor? Jo fordi at de som er i mot hele tiden kaster det argumentet som om det er det vi mener.

Ingen i denne debatten har sagt noe negativt om å IKKE bruke vest. Tvert i mot, vi gjentar til det kjedsommelige at folk må få gjøre som de selv vil. Men, det virker som at de som mange av de som er i mot vest, er helt blokkerte i hodet og rett og slett ikke ser at INGEN her kritiserer deres valg og INGEN hær er for et påbud.

For, det er ingen her som bryr seg med hva andre velger. Det er bare vestmotstanderne som gnåler på dette argumentet hele tiden, fordi de ikke har noen andre "gode" argumenter igjen.
Tut & Kjør!

Svar