Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting)
Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting)
I Norge er det jo lov å kjøre imellom feltene - men i mange andre land er det ikke lov.
Selv i USA er det kun lov i noen stater. Derfor interessant å merke seg at i California hvor det er lov, så er det mindre ulykker enn i Florida og Texas der det ikke er lov. Nr1 grunn til ulykker i kø ellers er at MC'en blir kjørt på bakfra.
Også interessant at hvis 10% av bilførerne kjørte MC istedenfor, så ville det blitt 40% mindre kø (!)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=JNGD9AAIfFU[/video]
Selv i USA er det kun lov i noen stater. Derfor interessant å merke seg at i California hvor det er lov, så er det mindre ulykker enn i Florida og Texas der det ikke er lov. Nr1 grunn til ulykker i kø ellers er at MC'en blir kjørt på bakfra.
Også interessant at hvis 10% av bilførerne kjørte MC istedenfor, så ville det blitt 40% mindre kø (!)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=JNGD9AAIfFU[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Mer om emnet i denne artikkelen: http://www.motorcyclecruiser.com/street ... ewall.html
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- dag-zzr
- Innlegg: 399
- Registrert: 18 feb 2012, 19:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
- Bosted: Notodden
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Ser ingen grunn til å være soledarisk med bilistene ved å i ligge i køen når det er mulig å kjøre forbi. Hender sågar at jeg benytter den siden som det er "plass" på.
Selv om mange sjåfører er ganske uforutsigbare, får man et visst inntrykk av dette med å løfte blikket. Noen bilister er det best å passere før dem har fått øye på deg

Selv om mange sjåfører er ganske uforutsigbare, får man et visst inntrykk av dette med å løfte blikket. Noen bilister er det best å passere før dem har fått øye på deg

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
hm det er visst mulig å poste 2 ganger - så jeg tar bort den ene
Sist redigert av Duville den 23 feb 2013, 19:29, redigert 1 gang totalt.
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Hvorfor i all verden skal man ikke kunne kjøre der det er plass? Må bli slutt på misunnelse og likhet i alle anledninger.
De som ikke slipper frem MC gjør det bare fordi de ikke kommer frem selv...
Vær litt forsiktig da når du styker forbi de som ikke slipper frem. De er ofte av den nevrotiske typen. Kom inn mot Sandnes til køa og la meg mellom betongveggen og køa i fin flyt, alle slapp meg greit frem. ( det var før de åpnet 2felten på andre sida av Gandal... Plutselig lå det en bil og skrapte betongen med speilen. Fikk øyekontakt og lå der en stund og studerte vesenet og jeg tror hun klarte ca 22 trekk i minuttet på siggen mens hun holdt øye med meg og litt fremover, men slippe forbi var ikke aktuellt. Tok henne på høyresida da :-)å .....
De som ikke slipper frem MC gjør det bare fordi de ikke kommer frem selv...
Vær litt forsiktig da når du styker forbi de som ikke slipper frem. De er ofte av den nevrotiske typen. Kom inn mot Sandnes til køa og la meg mellom betongveggen og køa i fin flyt, alle slapp meg greit frem. ( det var før de åpnet 2felten på andre sida av Gandal... Plutselig lå det en bil og skrapte betongen med speilen. Fikk øyekontakt og lå der en stund og studerte vesenet og jeg tror hun klarte ca 22 trekk i minuttet på siggen mens hun holdt øye med meg og litt fremover, men slippe forbi var ikke aktuellt. Tok henne på høyresida da :-)å .....
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Bosted: Regnværsbyen
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Her er en luring som prøvde seg med lane-splitting med atv. UP var ikke imponert. Ikke dommeren heller...
http://www.ba.no/nyheter/article6579141.ece

http://www.ba.no/nyheter/article6579141.ece
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Blir det samme som kollektivfeltet - kun tohjuls motorsykkel som har lov å kjøre der (i tillegg til elbiler, taxier og busser).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Bosted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Angående "lane-splitting" og kjøring i kollektivfelt, så vil jeg nok tro at endel bilister ikke er klar over at vi faktisk har lov.
Frekkinger som ikke skyr noen ting for å komme fram, tenker nok noen om oss på mc.
Kanskje derfor noen av "buristene" prøver å blokkere oss?
NMCU pleier å ha en sånn "Se oss" kampanje på vårparten hvert år, og der er bra, men hva med å informere litt mere om våre rettigheter i trafikken i større grad også.
Frekkinger som ikke skyr noen ting for å komme fram, tenker nok noen om oss på mc.
Kanskje derfor noen av "buristene" prøver å blokkere oss?
NMCU pleier å ha en sånn "Se oss" kampanje på vårparten hvert år, og der er bra, men hva med å informere litt mere om våre rettigheter i trafikken i større grad også.
Veien er viktigere enn målet.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Den youtube videoen hadde mange gode argumenter og mange gode refleksjoner og tips 

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Bilister har ikke mye respekt for motorsyklister som vil frem ser det ut til.
Her er en video om lane splitting i California
[video]http://www.youtube.com/watch?v=c2WgLYenN2A[/video]
Her er en video om lane splitting i California
[video]http://www.youtube.com/watch?v=c2WgLYenN2A[/video]
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Carpa skrev:Bilister har ikke mye respekt for motorsyklister som vil frem ser det ut til.
Her er en video om lane splitting i California
video
Så lenge køa stor stille kunne han vel egentlig ha passert hvor han ville, eller? Først når køa begynte å bevege seg måtte han vel begynne å splitte....
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Litt usikker på hva du egentlig vil frem til her men jeg hang meg litt opp i det at folk ikke lukket bildører eller gjorde det mer fremkommelig for han når ha viste tydelig tegn til å ville passere.Duville skrev:Carpa skrev:Bilister har ikke mye respekt for motorsyklister som vil frem ser det ut til.
Her er en video om lane splitting i California
video
Så lenge køa stor stille kunne han vel egentlig ha passert hvor han ville, eller? Først når køa begynte å bevege seg måtte han vel begynne å splitte....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Carpa skrev:Litt usikker på hva du egentlig vil frem til her men jeg hang meg litt opp i det at folk ikke lukket bildører eller gjorde det mer fremkommelig for han når ha viste tydelig tegn til å ville passere.Duville skrev:Carpa skrev:Bilister har ikke mye respekt for motorsyklister som vil frem ser det ut til.
Her er en video om lane splitting i California
video
Så lenge køa stor stille kunne han vel egentlig ha passert hvor han ville, eller? Først når køa begynte å bevege seg måtte han vel begynne å splitte....
De satt vel og halvsov i varmen etter mange timer stillestående uten å kunne forlate bilen. Synes ikke det er så rart at det tar litt tid før de reagerer...
Det jeg mener er at når køa beveger seg så er det lover som sier hvor MC skal holde seg. Enten mellom biler eller i køa. Når bilene står stille er det en annen sak. Da er det ikke lanesplitting som gjelder lenger siden bilene står stille. Må være lov da å kjøre forbi der det er plass - for eks på veiskulder der dette finnes for eks.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
På mine kanter har vi ikke så mange flerfeltsveier, eller saktegående køer, så jeg lane splitter langs gulstripa ... det blir jo litt mere spennende på den måten, når bilradene går hver sin vei i 80-100 km/t :-)å
Men heldigvis ikke så mange åpne bildører
Men heldigvis ikke så mange åpne bildører
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Det er bare det at du ikke har møtt dem enda, passa deg!jhn skrev:På mine kanter har vi ikke så mange flerfeltsveier, eller saktegående køer, så jeg lane splitter langs gulstripa ... det blir jo litt mere spennende på den måten, når bilradene går hver sin vei i 80-100 km/t :-)å
Men heldigvis ikke så mange åpne bildører


Gjorde det forresten - lanesplitta mener jeg - mellom en semitrailer og en personbil som kom mot litt for overraskende - det var litt i overkant spennende men gikk greit.....
Sist redigert av Duville den 01 apr 2013, 14:53, redigert 1 gang totalt.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Ja, må vel passe på litt kanskje.
Men den lanesplittinga jeg beskriver ... det ser ut til at svenskene har en litt bedre trafikkultur enn oss her på berget. De følger med både i speilene og fremover, de legger seg godt til høyre, både de du kjører forbi og de du møter, og gir rom for den slags kanskje litt tvilsom kjøring
Men den lanesplittinga jeg beskriver ... det ser ut til at svenskene har en litt bedre trafikkultur enn oss her på berget. De følger med både i speilene og fremover, de legger seg godt til høyre, både de du kjører forbi og de du møter, og gir rom for den slags kanskje litt tvilsom kjøring
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Ser det mye i utlandet men der har de tross alt kommet lenger enn 1950 når det gjelder veibygging - de har funnet opp noe de kaller veiskulder og ofte asfaltert den.....jhn skrev:Ja, må vel passe på litt kanskje.
Men den lanesplittinga jeg beskriver ... det ser ut til at svenskene har en litt bedre trafikkultur enn oss her på berget. De følger med både i speilene og fremover, de legger seg godt til høyre, både de du kjører forbi og de du møter, og gir rom for den slags kanskje litt tvilsom kjøring
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Godt poengDuville skrev:Ser det mye i utlandet men der har de tross alt kommet lenger enn 1950 når det gjelder veibygging - de har funnet opp noe de kaller veiskulder og ofte asfaltert den.....jhn skrev:Ja, må vel passe på litt kanskje.
Men den lanesplittinga jeg beskriver ... det ser ut til at svenskene har en litt bedre trafikkultur enn oss her på berget. De følger med både i speilene og fremover, de legger seg godt til høyre, både de du kjører forbi og de du møter, og gir rom for den slags kanskje litt tvilsom kjøring
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Lurer på hvor mange kilometer kortere køen hadde blitt om de hadde tettet lukene imellom bilene?Carpa skrev:Bilister har ikke mye respekt for motorsyklister som vil frem ser det ut til.
Her er en video om lane splitting i California
[video]http://www.youtube.com/watch?v=c2WgLYenN2A[/video]

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
simpson skrev:Lurer på hvor mange kilometer kortere køen hadde blitt om de hadde tettet lukene imellom bilene?Carpa skrev:Bilister har ikke mye respekt for motorsyklister som vil frem ser det ut til.
Her er en video om lane splitting i California
Køen hadde blitt kortere men hadde noen kommet fortere hjem/frem?
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Tviler på det. Ofte er det en flaskehals i enden som er årsaken.Duville skrev:simpson skrev:Lurer på hvor mange kilometer kortere køen hadde blitt om de hadde tettet lukene imellom bilene?Carpa skrev:Bilister har ikke mye respekt for motorsyklister som vil frem ser det ut til.
Her er en video om lane splitting i California
Køen hadde blitt kortere men hadde noen kommet fortere hjem/frem?
Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Jeg har hørt noe om det en gang. Uten at jeg kan dokumentere noe som helst, mener jeg å huske en forsker (tror han var fra SINTEF) som sa at dersom alle bilistene hadde 100% fokus på trafikken og tettet luker. La seg så tett oppi rumpa på bilen foran som mulig, ville det ikke være noe særlig reduskjon i farten, og rushtrafikken ville flyte smidigere.simpson skrev: Lurer på hvor mange kilometer kortere køen hadde blitt om de hadde tettet lukene imellom bilene?
Bakgrunnen for dette, er et ganske enkelt regnestykke. Hvor mye plass trenger en gjennomsnittlig bil på veien, og hvor lang er veien. Lukk luker, og det er plass til flere biler, dvs de som kommer bak. og du får en positiv kjedereaksjon..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
SuperMorten skrev:Jeg har hørt noe om det en gang. Uten at jeg kan dokumentere noe som helst, mener jeg å huske en forsker (tror han var fra SINTEF) som sa at dersom alle bilistene hadde 100% fokus på trafikken og tettet luker. La seg så tett oppi rumpa på bilen foran som mulig, ville det ikke være noe særlig reduskjon i farten, og rushtrafikken ville flyte smidigere.simpson skrev: Lurer på hvor mange kilometer kortere køen hadde blitt om de hadde tettet lukene imellom bilene?
Bakgrunnen for dette, er et ganske enkelt regnestykke. Hvor mye plass trenger en gjennomsnittlig bil på veien, og hvor lang er veien. Lukk luker, og det er plass til flere biler, dvs de som kommer bak. og du får en positiv kjedereaksjon..
Disse står stille - det er bare på slutten de beveger seg litt og køa begynner å løse seg opp...
Ellers er jeg enig - dette er kolonnekjøring ett godt bevis på. Kjører man litt tett så reagerer alle nesten samtidig, er det større avstand så strekker køa seg ved hastighetsendringer....
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Siden de står stille skulle jeg tro at jo lenger bak i køen du er, jo senere vil du komme igang siden hele køen må ta inn kmvis med luker. Ergo vil noen måtte stå lenger i kø og komme senere frem, med mindre alle kan starte samtidig noe som er umulig.Duville skrev:SuperMorten skrev:Jeg har hørt noe om det en gang. Uten at jeg kan dokumentere noe som helst, mener jeg å huske en forsker (tror han var fra SINTEF) som sa at dersom alle bilistene hadde 100% fokus på trafikken og tettet luker. La seg så tett oppi rumpa på bilen foran som mulig, ville det ikke være noe særlig reduskjon i farten, og rushtrafikken ville flyte smidigere.simpson skrev: Lurer på hvor mange kilometer kortere køen hadde blitt om de hadde tettet lukene imellom bilene?
Bakgrunnen for dette, er et ganske enkelt regnestykke. Hvor mye plass trenger en gjennomsnittlig bil på veien, og hvor lang er veien. Lukk luker, og det er plass til flere biler, dvs de som kommer bak. og du får en positiv kjedereaksjon..
Disse står stille - det er bare på slutten de beveger seg litt og køa begynner å løse seg opp...
Ellers er jeg enig - dette er kolonnekjøring ett godt bevis på. Kjører man litt tett så reagerer alle nesten samtidig, er det større avstand så strekker køa seg ved hastighetsendringer....
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
og så var det over til Lanesplitting
Har vi lov til å kjøre på utsiden av en stillestående kø?
Har vi lov til å kjøre på utsiden av en stillestående kø?