Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av Duville »

Carpa skrev:
DrGreve skrev:Gjør som meg når jeg kjøper ny hjelm. Jeg barberer hodet ETTER at jeg har kjøpt en passende trang hjelm. Da vokser håret i takt med at hjelmen tilpasser seg :)
Håper jeg slipper å gjøre det....

Sent from my Galaxy using Tapatalk

er jo derfor det er så få damer som kjører MC- Du kommer nok ikke utenom skal du holde på med dette

:lol :lol

Brukeravatar
erlend_cbr
Innlegg: 115
Registrert: 03 apr 2013, 00:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av erlend_cbr »

Jeg måtte låne en hjelm en tur, da min egen ble ødelagt av en uheldig lillebror. Etter noen timers bruk fikk jeg bra vondt i hodet. Viste seg å være at den var trang over pannen og jeg ble lugget i smått over lang tid. Konklusjonen er vel at en hjelm kan passe sånn nesten...
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

Bikerboy
Innlegg: 13
Registrert: 11 sep 2012, 09:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV650

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av Bikerboy »

LordShaft skrev:Det som overrasker meg her er at ingen har enda sagt at det kan hende at denne hjelmen slett ikke passer pæra til vedkommende som har kjøpt den.

Jeg selv går bare ikke i shark hjelmer. Den passer ikke hodet mitt, uansett størrelse og hvor lenge jeg lar den "gå seg til"
Får du vondt i hodet når du har den på hodet i over 15 minutter er det fare for at den aldri blir behagelig å ha på hodet! De fleste som selger hjelm i dag har lånehjelmer som du kan få prøve både på lengre kjøreturer eller til å ta med hjem til dagen etter. (hvertfall her i Bergen)

De fleste av oss kjøper faktisk for stor hjelm i dag. Men dette er pga at de fleste hjelmer kommer med standard padding. De dyrere modellene, har utskiftbar padding og kan justeres både opp og ned. Du kan også forandre til større på kinnene og mindre bak ørene osv osv osv.

Har du prøvd noe andre hjelmer? Eller er det bare carberg du har hatt på hodet? :-k
Jeg prøvde en annen type hjelm som ikke var i pakken jeg kjøpe og syntes den passet bra, men samtidig følte jeg at jeg kunne bevege den litt mye. Samt at jeg har en hjelm fra min tid som mc passasjer fra agv som passer veldig bra. Men dette er ca 10 år gammel, så ikke direkte egnet til bruk nå :p

Har nå kjøpt hjelmen, så får prøve den en periode, og i værste fall kjøpe meg en ny.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av LordShaft »

Du har ikke mulighet for å få byttet denne?

Passer AGV bra, burde dette være et enkelt valg for deg å kjøpe igjen :thumleft
Ingen ting er så irriterende eller ubehagelig å ha en hjelm som ikke passer

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av Alas »

Enig med de som sier at du bør bytte den, hvis den ikke blir bedre. Den første hjelmen jeg hadde trykket på et punkt som jeg ikke kjente i butikken og ikke iløpet av den første halvtimen engang, men når jeg nærmet meg en time var det skikkelig vondt. Slik var det hver gang jeg var ute og kjørte. Den ble riktignok byttet ut etter en velt, jeg burde ha byttet den lenge før egentlig, men den var så altfor tøff synes jeg...

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av ojda »

Om hjelmen klemmer på et eller flere mindre punkter på skallen
er det en grei skuring å forme bort trykkpunktene ved å klemme
isoporen med en tommel eller to :thumleft
Men da snakker vi om små justeringer, ikke en altfor trang hjelm :[-X
Uansett er det lønnsomt å kjøre etpar uker med hjelmen først,
å la skallen gjøre den grøvste jobben, så justerer man forsiktig med
tommeltrykking etterhvert :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Bikerboy
Innlegg: 13
Registrert: 11 sep 2012, 09:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV650

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av Bikerboy »

I forbindelse med at jeg nå prøver ut ny hjelm har det dukket opp et spm som jeg ikke føler jeg får et skikkelig svar på av selgere. Plathjelm vs karbon hjelm.
Begge typene et selvfølgelig e merket og godkjent, men hva er best når man treffer bakken i 100+ km i timen?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av LordShaft »

De fleste hjelmer i dag er vel kompositt, da dette er et solid materiale som veier lite. Plast blir vel ofte brukt på billigere modeller. Og Karbon må jeg si er litt råflott når det kommer til å ha i hjelm :-P

Men hva som er best? Å ha hjelm på hodet er best! :prf

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av simpson »

LordShaft skrev:De fleste hjelmer i dag er vel kompositt, da dette er et solid materiale som veier lite. Plast blir vel ofte brukt på billigere modeller. Og Karbon må jeg si er litt råflott når det kommer til å ha i hjelm :-P

Men hva som er best? Å ha hjelm på hodet er best! :prf
Kikka på AGV Ducatihjelm i karbon på ebay, 3600 usd :yeahright
Kan ikke sammenlignes, det ene det billigste og det andre det dyreste

Bikerboy
Innlegg: 13
Registrert: 11 sep 2012, 09:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV650

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av Bikerboy »

LordShaft skrev:De fleste hjelmer i dag er vel kompositt, da dette er et solid materiale som veier lite. Plast blir vel ofte brukt på billigere modeller. Og Karbon må jeg si er litt råflott når det kommer til å ha i hjelm :-P

Men hva som er best? Å ha hjelm på hodet er best! :prf

hehe, ja ser den. ser nå at det er kompositt med innslag av karbon. Men uavhengig av det, du anbefaler å heller kjøpe en hjelm som er av kompositt enn plasthjelm?

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av ojda »

Karbon sparer vekt, +- 200 gram er ganske mye sålenge det sitter på hodet
i 120 kmt over mange mil :-k
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av RuneMC »

Plast brukes i de billigste hjelmene. Ofte mest beregnet på mopedbruk.
Glassfiber, kompositt og karbonfiber er i kategorien hjelm som vil ta opp mer bevegelsesenergi ved at skallet knuses/deformeres. De er gjerne satt sammen av mange lag materiale også, som ved støt vil løsne fra hverandre når de tar opp støtenergien - derfor skal du ikke bruke slike hjelmer etter å ha mistet de i bakken selv om du ikke ser ytre skader. I motsetning til tykk plast som gjerne vil flekse tilbake (sprette litt).

For å si det på en annen måte så vil glassfiber/kompositt/karbon ta opp mer av energien i et kræsj slik at hodet ditt merker desto mindre. Det er en grunn til at toppmodellene av hjelmene er laget av slike materialer og at de brukes av de proffe racingkjørerne. En ekstra fordel er at disse materialene gir mer styrke i forhold til vekt enn plast.

Det er vel den korte essensen.

Ingen av hjelmtypene vil hjelpe særlig - også i fart under 100 km/t - hvis du er uheldig og sklir med den farten med hodet først inn i en av de geniale nye, skarpe autovernstolpene laget av stål. Men ved fall av sykkelen, skli langs bakken med hodet ned i asfalten o.l. så vil de hjelpe veldig bra.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev: Ingen av hjelmtypene vil hjelpe særlig - også i fart under 100 km/t - hvis du er uheldig og sklir med den farten med hodet først inn i en av de geniale nye, skarpe autovernstolpene laget av stål. Men ved fall av sykkelen, skli langs bakken med hodet ned i asfalten o.l. så vil de hjelpe veldig bra.
Bruker karbonhjelm. Ikke av sikkerhetshensyn men komfort. Så får vi heller stole på at det som er innenfor hjelmen klarer å holde oss på sykkelen og få oss dit vi skal for egen maskin.. :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av LordShaft »

RuneMC skrev:Plast brukes i de billigste hjelmene. Ofte mest beregnet på mopedbruk.
Glassfiber, kompositt og karbonfiber er i kategorien hjelm som vil ta opp mer bevegelsesenergi ved at skallet knuses/deformeres. De er gjerne satt sammen av mange lag materiale også, som ved støt vil løsne fra hverandre når de tar opp støtenergien - derfor skal du ikke bruke slike hjelmer etter å ha mistet de i bakken selv om du ikke ser ytre skader. I motsetning til tykk plast som gjerne vil flekse tilbake (sprette litt).

For å si det på en annen måte så vil glassfiber/kompositt/karbon ta opp mer av energien i et kræsj slik at hodet ditt merker desto mindre. Det er en grunn til at toppmodellene av hjelmene er laget av slike materialer og at de brukes av de proffe racingkjørerne. En ekstra fordel er at disse materialene gir mer styrke i forhold til vekt enn plast.

Det er vel den korte essensen.

Ingen av hjelmtypene vil hjelpe særlig - også i fart under 100 km/t - hvis du er uheldig og sklir med den farten med hodet først inn i en av de geniale nye, skarpe autovernstolpene laget av stål. Men ved fall av sykkelen, skli langs bakken med hodet ned i asfalten o.l. så vil de hjelpe veldig bra.
Det han sa :drg

Jeg vil rangere plastikk-hjelm helt nederst på listen over hjelm jeg hadde kjøpt! :thumleft

Svar