En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av EasyRider »

Bringisen skrev::lol Dette kan fort begynne å ligne på en viss annen tråd :popcrn
:D Ja, og det kommer jo ikke som en bombe, Ganske så "hot" tema dette her. :-#

Men nok off topic, får holde oss til alle disse sylindrene vi "må" ha. :D
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

ZZR-Erling

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ZZR-Erling »

Er det noen som bryr seg om hva man egentlig kun "trenger", vel det synes jeg er en gubbete, sirumpa og kjedelig diskusjon. :vs

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

PAULUS skrev:Til Simpson: For meg er verken båten eller motorsykkelen nyttekjøretøy, men hobby- og rekreasjonskjøretøy. Så da blir vel som du sier alle motorsykkler jålete, iflg. "Gerhardsen-filosofien". Jeg vil vokte meg vel for å overprøve andres valg. Men jeg tillater meg å undres over hvorfor folk gjør som de gjør. Før jeg bytter en 650 med en 1100 kubikker, ville jeg heller hatt to 650'er; en gatesykkel og en mer off-roadpreget. Har man to kan man jo ta den "litt mere ut", siden den som bare har en maskin ofte må gjøre mange kompromisser. Jeg har nå 34 hk på min og har hatt stor glede av den på både Rudksogen og på (øde) landeveier. Men etter ett år skal jeg fjerne plomben å få de originale 47 hestekreftene. Det er et fint tall for både sykkel og fører. Men hva man skal med 4 ganger så mye er for meg en gåte, om man ikke er svært ivrig på R-skogen eller Autobahn.
En periode hadde jeg denne tanken selv :redface
Hadde en 2008 700 Transalp som brukssykkel og en Ducati 748 for gøy.
Jeg synes dette ble en dårlig løsning, ikke minst økonomisk. Jeg er skjødesløs med penger men fant ut at dette ikke var verdt prisen.
Og det er jo unødvendig med to sykler........
Nei jeg er fornøyd med mitt valg og vil ikke heller ha to mindre sykler istedenfor igjen.
Sist redigert av simpson den 07 apr 2013, 17:32, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Er det noen som bryr seg om hva man egentlig kun "trenger", vel det synes jeg er en gubbete, sirumpa og kjedelig diskusjon. :vs
Hehe , ser at våren er i anmarsj , mensen har gitt seg og hukommelses tapene er fremtreden, men der er jo bare herlig :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:Er det noen som bryr seg om hva man egentlig kun "trenger", vel det synes jeg er en gubbete, sirumpa og kjedelig diskusjon. :vs
Hehe , ser at våren er i anmarsj , mensen har gitt seg og hukommelses tapene er fremtreden, men der er jo bare herlig :thumleft
Yeah, whatever :twisted

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:Er det noen som bryr seg om hva man egentlig kun "trenger", vel det synes jeg er en gubbete, sirumpa og kjedelig diskusjon. :vs
Hehe , ser at våren er i anmarsj , mensen har gitt seg og hukommelses tapene er fremtreden, men der er jo bare herlig :thumleft
Yeah, whatever :twisted
:thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
erlend_cbr
Innlegg: 115
Registrert: 03 apr 2013, 00:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av erlend_cbr »

Nå vet jeg ikke om noen har nevnt den her (jeg er for trøtt til å sjekke), men Triumph 675R Daytona er tresylindret, og er blant testerne ansett som noe av det råeste i 600-segmentet.

Dessuten, den er vakker :D

Bilde
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

ZZR-Erling

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ZZR-Erling »

3-sylindret høres veldig bra ut!! Triumph og dems 3-sylindrede motorer, får mye skryt i pressen om dagen, sikkert ikke ubegrunnet. :mk

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Alas »

ZZR-Erling skrev:3-sylindret høres veldig bra ut!! Triumph og dems 3-sylindrede motorer, får mye skryt i pressen om dagen, sikkert ikke ubegrunnet. :mk
Ser spesielt engelske testere liker den, og andre Triumpher, veldig godt, føler av og til det blir litt som Top Gear og Bentley/Aston/Noble osv mot resten....

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Jompa »

PAULUS skrev:Men hvis man kjøper en Suki SV 650 med to sylindre og 65 hk og setter på en kåpe, så har man en RR-maskin få hadde sett maken til for en generasjon siden. Så mitt spørsmål: Er det reelle behov for dobbelt så mange kubikk, sylindre og tre ganger så mange hestekrefter? Eller er det "jåleri" (ikke noe negativt normativt med det ordet altså)
Nei, det var nok ingen som hadde sett en RR-maskin med 65 hk for en generasjon, ca 20 år siden.
650 motorene hadde vel sånn ca 85 hk pluss/minus da og 1000 kubikkere hadde passert 150 hk.

Og reelle behov ? Nei....
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
erlend_cbr
Innlegg: 115
Registrert: 03 apr 2013, 00:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av erlend_cbr »

Alas skrev:
ZZR-Erling skrev:3-sylindret høres veldig bra ut!! Triumph og dems 3-sylindrede motorer, får mye skryt i pressen om dagen, sikkert ikke ubegrunnet. :mk
Ser spesielt engelske testere liker den, og andre Triumpher, veldig godt, føler av og til det blir litt som Top Gear og Bentley/Aston/Noble osv mot resten....
Nja, jeg tviler ikke på at britene bikker oftere mot noe som er laget hos de selv, selv om det kanskje ikke er tilfellet.

På den andre siden, så var det faktisk bl.a denne testen jeg tenker på, og de er yanks:

"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

ZZR-Erling

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ZZR-Erling »

erlend_cbr skrev:
Alas skrev:
ZZR-Erling skrev:3-sylindret høres veldig bra ut!! Triumph og dems 3-sylindrede motorer, får mye skryt i pressen om dagen, sikkert ikke ubegrunnet. :mk
Ser spesielt engelske testere liker den, og andre Triumpher, veldig godt, føler av og til det blir litt som Top Gear og Bentley/Aston/Noble osv mot resten....
Nja, jeg tviler ikke på at britene bikker oftere mot noe som er laget hos de selv, selv om det kanskje ikke er tilfellet.

På den andre siden, så var det faktisk bl.a denne testen jeg tenker på, og de er yanks:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=V_VhUYakVqk[/video]
Nei, den kommentaren om "briter som bikker mot "egne merker", holder ikke vann.
Triumph med sin Explorer ble nr 1 i Alpenmaster 2012 levert av magasinet Motorrad, feks.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av L-NA »

Når man først snakker om 3 sylindrer.......
http://www.mvagusta.it/en/f3" onclick="window.open(this.href);return false;

Imponerende :D :D

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Hjernen »

Er vel ganske enkelt? :-k

Stempel beveger seg (først med hjelp av elektromotor som får spenning fra et batteri),
komprimerer fuel/luftblanding, antenner dette og setter i gang en bevegelsefremover eller bakover (bil)....

Om de ligger, står i 90, 120 eller 360 grader, har en to, tre , fire eller seks stykker må vel være ett fett hvis
de er montert i en ramme med et hjul i hver ende??


Det er vel i prinsippet en motorsykkel vi prater om her??

:lol :lol
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
erlend_cbr
Innlegg: 115
Registrert: 03 apr 2013, 00:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av erlend_cbr »

L-NA skrev:Når man først snakker om 3 sylindrer.......
http://www.mvagusta.it/en/f3" onclick="window.open(this.href);return false;

Imponerende :D :D
I flere tester jeg har sett på youtube, så kommer 675R Daytona bedre ut enn MV Augusta F3.

Ikke at det gjør F3 til en dårlig sykkel, men den er noe av det dyreste du får i segmentet, og motstykket er både blligere og bedre iflg journalistene.

Har en drøm om å prøve begge en dag. Pottene på F3 er jo helt klin kokos, noe jeg liker ;)
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

Svar