Nånå, Kawa har vel lest det på feisbokk, og feisbook lyver vel ikke??AJ skrev:Kawasaki skrev:Hadde jeg vært EasyRider,så hadde jeg kastet moppen i kontaineren.Sansynligheten for at den eksploderer mellom føttene på han er overveiende stor,den sjansen hadde jeg ikke tatt. Nytter nok ikke å tappe av olja heller,det blir sikkert liggende noen dråper som han ikke får ut.
Noen dråper tar nok ikke moppa skade av. Det tror ikke du heller, Kawasaki . Eller...
MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Sted: Oslo
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
For en hysterisk gjeng, om det er 10W-60 eller 10W-40 spiller ikke så stor rolle. Du vil ikke ødelegge motoren ved å bytte den ene med den andre. Bruk generelt tykkere olje for høyere temperaturer, og tynnere ved lave temperaturer. Jeg tror muligens kanskje dette var noe Kawasaki forsøkte å poengtere over her...
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Kjørt Motul 5100 10-40w delsynt de 5 siste sesongene, trur jeg fortsetter med eet.. Ingen vits i å ta sjanser.. fristet litt å fylle på den "billige" castrol olja det ble linket til over her men etter dårlig erfaring sist gang jeg fylte castrol trur jeg jeg står over(fikk automatgear/gåen clutch).
Har ogå kjørt valvoline men den blei plutselig overprisa her for noen år siden så da kutta jg ut.
Har ogå kjørt valvoline men den blei plutselig overprisa her for noen år siden så da kutta jg ut.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
ole m. skrev:Jeg tror muligens kanskje dette var noe Kawasaki forsøkte å poengtere over her...
Tror du det,du.Ja,det skal du ikke se bort ifra Jevnt over så syns jeg mange er overdrevent bekymret om alle ting.,og sånne forumer som dette er med på å forsterke det.
Har nevnt det før;hadde det vært sånne forumer tilgjengelig da jeg var ung og dum,så hadde jeg aldri vågd meg på å kjøpe motorsykkel.Sååå mange bekymringer :-)å
Han dærre Siddisen der oppe som påstår at jeg har lest det på feisboka,hadde ihvertfall skivebom. Der inne er det ingen som har sett meg
ikkebike.norwegianforum.net
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Sted: Holmestrand
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
AMSOIL MCVQT-EA 20w50
Er det noen som vet om det er mulig å få tak i her på berget?
http://www.amsoil.com/shop/by-product/m ... cycle-oil/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er det noen som vet om det er mulig å få tak i her på berget?
http://www.amsoil.com/shop/by-product/m ... cycle-oil/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
BMW har skiftet fra 15w-50 til 10w-40 på noen av sine modeller fordi 50-oljen ble for tykk og det førte til oljemangel.ole m. skrev:For en hysterisk gjeng, om det er 10W-60 eller 10W-40 spiller ikke så stor rolle.
Motor-design er en vitenskap, og om oljekanaler og -pumpe er laget for 40 bør du ikke fylle 60.
Jeg kjører -40 om vinteren og -50 om sommeren.
Det er betydelig forskjell!
Kvaliteten på oljen, som er noe annet enn viskositeten, den kan man diskutere og ha meninger om.
For eksempel såp sier BMW at jeg skal skifte olje hver 10.000 km.
Men det er under forutsetning at jeg bruker mineralolje i kvalitet SF, og kjører i ørken med fullt pådrag fra første stund og 50 varmegrader i skyggen; slik er ikke min hverdag,.
Derfor skifter jeg olje omlag hver 20.000 isteden.
Men viskositeten, den skal man ikke kimse av.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Skjønner ikke helt dette med at mineralolje anbefales av BMW.
Mineralolje = olje pumpet opp av jorda med div forurensninger - greit til innkjøring da dette det fungerer som et fint slipemiddel.
Syntetisk olje = olje som er raffinert og "konstruert" utifra kriterier som motorprodusenten vil ha. Syntetisk olje hadde gjennomslag i andre verdenskrig, fordi flymotorer gikk istykker altfor fort med mineralolje. http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_oil
Eneste fordel med mineralolje idag er hhv til innkjøring (gjør på en måte den siste "poleringen" av stempler og sylinder) eller utifra økonomi - dvs billigste sort olje å produsere. (Vet dog at det er mye "snake oil" i den bransjen og hvordan f.eks. Castrol prediker mineraloljens fortreffelighet og tar seg betalt deretter).
Det finnes sikkert god og dårlig syntetisk olje også, men hvis JASO MA2 kravene er oppfylt så er oljen både smørende samtidig som den gir friksjon til clutch - og den brytes ikke ned av clutchens brutale adferd mot oljemolekylene. Jeg bruker Bitema's olje med denne sertifiseringen og ser ikke grunn til å bruke mer penger på akkurat det.
Viskositet er vi enige i - har både betydning i forhold til hvilke kanaler/rør den skal igjennom og hvor lett den fordeler seg på bevegelige deler.
Mineralolje = olje pumpet opp av jorda med div forurensninger - greit til innkjøring da dette det fungerer som et fint slipemiddel.
Syntetisk olje = olje som er raffinert og "konstruert" utifra kriterier som motorprodusenten vil ha. Syntetisk olje hadde gjennomslag i andre verdenskrig, fordi flymotorer gikk istykker altfor fort med mineralolje. http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_oil
Eneste fordel med mineralolje idag er hhv til innkjøring (gjør på en måte den siste "poleringen" av stempler og sylinder) eller utifra økonomi - dvs billigste sort olje å produsere. (Vet dog at det er mye "snake oil" i den bransjen og hvordan f.eks. Castrol prediker mineraloljens fortreffelighet og tar seg betalt deretter).
Det finnes sikkert god og dårlig syntetisk olje også, men hvis JASO MA2 kravene er oppfylt så er oljen både smørende samtidig som den gir friksjon til clutch - og den brytes ikke ned av clutchens brutale adferd mot oljemolekylene. Jeg bruker Bitema's olje med denne sertifiseringen og ser ikke grunn til å bruke mer penger på akkurat det.
Viskositet er vi enige i - har både betydning i forhold til hvilke kanaler/rør den skal igjennom og hvor lett den fordeler seg på bevegelige deler.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Sted: Oslo
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Å konstruere motorer er vel snarere ingeniørfag enn vitenskap, selv om det er vitenskap bak fysikken som benyttes. Men dette flyter jo litt over i hverandre.tagesk skrev:BMW har skiftet fra 15w-50 til 10w-40 på noen av sine modeller fordi 50-oljen ble for tykk og det førte til oljemangel.ole m. skrev:For en hysterisk gjeng, om det er 10W-60 eller 10W-40 spiller ikke så stor rolle.
Motor-design er en vitenskap, og om oljekanaler og -pumpe er laget for 40 bør du ikke fylle 60.
Jeg kjører -40 om vinteren og -50 om sommeren.
Det er betydelig forskjell!
Kvaliteten på oljen, som er noe annet enn viskositeten, den kan man diskutere og ha meninger om.
For eksempel såp sier BMW at jeg skal skifte olje hver 10.000 km.
Men det er under forutsetning at jeg bruker mineralolje i kvalitet SF, og kjører i ørken med fullt pådrag fra første stund og 50 varmegrader i skyggen; slik er ikke min hverdag,.
Derfor skifter jeg olje omlag hver 20.000 isteden.
Men viskositeten, den skal man ikke kimse av.
[TaSK]
Det er sikkert riktig at BMW har byttet spesifikasjon på oljen, og at den tynnere oljen var bedre egnet over tid. Jeg ser også at de har gått ned på viskositeten til basen, fra 15W til10W, så det kan jo også være en del av grunnen til endringen?
Generelt bør man selvfølgelig følge anbefalingene man finner i instruksjonsboka. Men om man endrer fra 20W-50, eller en av de andre alternativene i brukermanualen, til 10W-60, så resulterer ikke dette i motorhavari, som enkelte her har antydet. Dette er marginale endringer, og om motoren er så følsom, ville den ha fått skader ved kaldstart. (I servicemanualen til EasyRider står det følgende viskositeter, ifølge ham selv: Viscosity: SAE 10W40, 10w50, 20w40 or 20W50). Forskjellene er større mellom en kald 10W-40 og 20W-40 enn mellom en varm 10W50 og 10W60.
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Sted: Holmestrand
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Lykke til med Castrol på bike'n .Fireblade1000 skrev:http://billigbilpleie.no/
Her hadde de bla. Castrol olje til en meget rimelig peng.
Bestilte Castrol Power 1 Racing 10W40 4T 4 ltr til 279kr+ 100kr i frakt det er ikke noe å si på.
Ikke for å skremme deg jeg har ikke gode erfaringer med det merket , men jeg kan bare ha vært uheldig, det som ikke kan bortforklares er at den ble hard på girene med den olja. brukte 20w50.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Sted: Holmestrand
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Same here.ZZR-Erling skrev:Det får du jo selv vurdere, men jeg hadde tappet den ut.EasyRider skrev:Selv om verkstedet mente dette bare var en bokføringsfeil og at riktig olje er på motor.ZZR-Erling skrev:Følg spec fra Kawa, dvs ut med den 60 olja, så enkelt er det.
Så er det vel litt vanskelig for meg å sjekke dette om dette er 100% riktig?.
Jeg forventer vel at verkstedet er såpass seriøst at dem ikke lyver om sånt?
Herregud å hvor mye rart en skal måte gå rundt å tenke på. :-)å
Av den enkelte grunn jeg stoler ikke på noen andre enn meg selv , jeg ønsker å tro det beste om andre men desverre er ikke verden slik.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Sted: Holmestrand
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Den støtter jeg.AJ skrev:Oljetråder på nett-forum er skumle greier...
Mange meninger, erfaringer og steinharde oppfatninger om oljer blant MC-folk...
Men uansett; jeg mener verkstedet bør følge det som står i servicemanualen. Gjerne det merket de åpenbart har en avtale med sine leverandører om å bruke, men med riktig viskositet til din sykkel.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
- Tomgsx-r
- Innlegg: 249
- Registrert: 26 mar 2013, 07:45
- Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
- Sted: Rogaland
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Har et spørsmål ang olje på min sykkel. Jeg har vært i kontakt med tidligere eier. Som hadde den t.o.m april 2012. Da ble den kjørt på fullsynt castrol olje. Men, Monsterbike har hatt olje service og de fyllte Castrol 10W-40 power 1 GPS (Halvsynt)
Er dette en olje som er bra for min sykkel? Og jeg kan holde meg til denne?
Er dette en olje som er bra for min sykkel? Og jeg kan holde meg til denne?
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Sjekk hva som står i instruksjonsboka di, der finner du svarTomgsx-r skrev:Har et spørsmål ang olje på min sykkel. Jeg har vært i kontakt med tidligere eier. Som hadde den t.o.m april 2012. Da ble den kjørt på fullsynt castrol olje. Men, Monsterbike har hatt olje service og de fyllte Castrol 10W-40 power 1 GPS (Halvsynt)
Er dette en olje som er bra for min sykkel? Og jeg kan holde meg til denne?
- Tomgsx-r
- Innlegg: 249
- Registrert: 26 mar 2013, 07:45
- Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
- Sted: Rogaland
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Det hadde jeg gjort om jeg hadde hatt....
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
er dette riktig?
http://www.servicemanualsgsxr.com/suzuk ... ce-manual/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.servicemanualsgsxr.com/suzuk ... ce-manual/" onclick="window.open(this.href);return false;