Kawasaki ZZR 600. Skinndress og bart.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Bosted: Gursken/Stjørdal

Kawasaki ZZR 600. Skinndress og bart.

Legg inn av AleksanderRH »

Heisann godtfolk. :vs

Jeg heter da Aleksander. Jeg er 22 år gammel, og ervervet førerkort for klasse A i fjor. Kjørt lett-motorsykkel siden jeg var 16 - uten at dette skal bety at erfaringen er større. Kjørt mange mil på motorsykkel, men kun et par på tungsykkel. Lånt mammas Kawasaki ZZR 600 '94 en del ganger, og vil si at dette er en sykkel jeg selv kunne tenkt meg å ha med tiden. :thumleft

Før påsken kjøpte jeg min egen motorsykkel. :prop:

Det ble en Suzuki RF600R. Mest fordi den var til salgs her i Stjørdal. Prislappen var det ikke så mye å si på, fikk denne for 21 000 kroner. Det eneste aberet var kilometerstanden - hele 110 000.

Historikken ser ut til å vise at de tidligere eierene har tatt godt vare på sykkelen. Fikk med en skoeske med kvitteringer. :lol


Til daglig studerer jeg til å bli trafikklærer ved Høyskolen i Nord-Trøndelag.

For den som lurer på hvordan jeg ser ut - fikk besøk av NRK for litt siden. Visitas fra NRK


Det første jeg kommer til å gjøre på sykkelen er følgende;

Bytte bremseklosser rundt hele. Bestilt SBS-klosser. Sinter.
Bytte styrelagerene. Øvre og nedre.
Tenningslåsen "burde" byttes, men drøyer det inntil videre.
Nytt fordekk.

Så får tiden vise hva som skjer videre.

For tiden jobber jeg mest med å bli kjent med sykkelen. Har til nå kjørt tolv mil. Det er ikke så langt, men har likevel opplevd billister som ikke ser meg - dette er med i planleggingen i alle valg jeg foretar meg i trafikken, har funnet ut at det er en god regel å følge.

Sykkelen oppleves som litt liten for meg. Jeg er 184 høy. Kom egentlig frem til at dette egentlig er en ganske ålreit førstegangssykkel, så vi får se videre hva jeg gjør. :-k

Betaler litt over tre tusen i året i forsikring. Tror ikke det er så mange andre touring-sykkeler som koster tilsvarende beløp å forsikre.


Her er bilde av "skjønnheten". Ikke fått navn enda, får vel snart. :-) Fargen kommer ikke så godt frem på bildet, men det får være så lenge. Tar noen nye siden. :-)

Bilde

Bilde
Sist redigert av AleksanderRH den 03 mar 2014, 12:29, redigert 2 ganger totalt.
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Ser ut som du har funnet deg en kjempe ålreit førstesykkel.
Du nevner noe veldig viktig. Det med å føle at du ikke blir sett.... Dette er noe du kommer til å føle på flere ganger. Som igjen gjør deg til en mer skjerpet sjåfør, for ikke å snakke om flinkere sjåfør.

Vet du om det er lenge siden bakdekket er byttet?

Grei forsikringsum det. Jeg vil anbefale deg å skifte forsikringsselskap hver 6 måned. Da sparer du dobbelt så mye bonus i året enn om du skifter hvert år :-)

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Bosted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

LordShaft skrev:Ser ut som du har funnet deg en kjempe ålreit førstesykkel.
Du nevner noe veldig viktig. Det med å føle at du ikke blir sett.... Dette er noe du kommer til å føle på flere ganger. Som igjen gjør deg til en mer skjerpet sjåfør, for ikke å snakke om flinkere sjåfør.

Vet du om det er lenge siden bakdekket er byttet?

Grei forsikringsum det. Jeg vil anbefale deg å skifte forsikringsselskap hver 6 måned. Da sparer du dobbelt så mye bonus i året enn om du skifter hvert år :-)
Jo, jeg har opplevd det tidligere, men ikke i samme grad som nå - tror det har litt mer med tidspunktet vi setter i gang sesongen på - billistene er nok ikke helt klar over at vi har våknet fra vinterdvalen og kvittet oss med PMSen. :-p

Bakdekket ble byttet i fjor - det er mye mønster igjen, og dekket er bra, både visuelt og taktilt. :-)


Grubler for øvrig på noe annet også..

For tiden holder jeg på å kjøpe ny bekledning.

Har bestilt hansker og sko, håper dette passer når det ankommer.

Jakke og bukse sliter jeg litt mer med - jeg er ganske slank/tynn. Samtidig har jeg et ønske om å kle meg synlig.

Lurer på Halvarssons Halogen-jakken, sammen med safety jacket. Lurer likevel på om det kanskje blir litt tynt?

Tenkte primært tekstil. Bruksområde; Tur, tur og atter tur :-)

Hjelm har jeg derimot bestemt meg for. Shoei GT-Air. :-)
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Hvorfor tror du det blir for tynt? frykter du at du vil fryse? :scratch

Selv kjører jeg ikke i noe annet en skinn, men tekstil skal være bra det også (lang diskusjon hehe)

Har du prøvd hjelmen? Hatt den på hodet å kjent etter at den passer din hodeform?

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Bosted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av MrPitlane »

Lykke til med RF. En kjempegrei motorsykkel som garantert vil gi deg mye glede.

Hadde en RF900 som jeg kjørte på 80000 km med, og det var helt problemfritt med unntak av en tuklete Choke som krevde tilsyn og pleie. :prop:

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Bosted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

LordShaft skrev:Hvorfor tror du det blir for tynt? frykter du at du vil fryse? :scratch

Selv kjører jeg ikke i noe annet en skinn, men tekstil skal være bra det også (lang diskusjon hehe)

Har du prøvd hjelmen? Hatt den på hodet å kjent etter at den passer din hodeform?
Ikke prøvd den, prøver til mandag. Krysser fingerene - den har alt jeg vil ha. Pinlock og solvisir. Litt dyr kanskje, men hjelm burde man ikke hente sparekniven til.

Har ikke vært borti skinn, mest fordi skinnet ikke er så glad i regnvær?
MrPitlane skrev:Lykke til med RF. En kjempegrei motorsykkel som garantert vil gi deg mye glede.

Hadde en RF900 som jeg kjørte på 80000 km med, og det var helt problemfritt med unntak av en tuklete Choke som krevde tilsyn og pleie. :prop:
Hører stadig at RF900 er i en annen liga om man sammenligner - det tror jeg på. Virker til å være ganske så sprek.

De hundre ponniene i min sykkel sparker fra, jeg er fornøyd - fokuserer litt mer på fine kurver og akselerasjon ut av kurvene. (selvsagt i lovlige former :mk )
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Skinn er nok som du sier... ikke spesielt glad i regn :[-(
Men så utrolig mye bedre å kjøre i når været er bra! :P :p

Når du prøver hjelmen, sørg for å gå rundt med den på hodet i lang tid. Ja gjerne en halvtime. Sørg for at den føles god og ikke trykker noe plass. Du skal ikke kjøpe en hjelm som ikke passer til din hodeform. Dette vil du merke som irriterende press på plasser, ofte i pannen. Som gjør at du får vondt over tid.

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Bosted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

LordShaft skrev:Skinn er nok som du sier... ikke spesielt glad i regn :[-(
Men så utrolig mye bedre å kjøre i når været er bra! :P :p

Når du prøver hjelmen, sørg for å gå rundt med den på hodet i lang tid. Ja gjerne en halvtime. Sørg for at den føles god og ikke trykker noe plass. Du skal ikke kjøpe en hjelm som ikke passer til din hodeform. Dette vil du merke som irriterende press på plasser, ofte i pannen. Som gjør at du får vondt over tid.
Takk for et meget godt tips. :-) Skal huske det. :prf

Lurer litt på oppsettet her;

Hvit og sort jakke
Hvit hjelm
Sorte hansker
Sorte sko

Litt kjedelig kanskje, men hvor god er synligheten i forhold til Halvarssons Halogen-jakke? Noe i tvil i forhold til hvor viktig synligheten blir i det totale regnestykket - det er jo sjåføren med
kjøremønsteret som avgjør hvorvidt man blir synlig, med tanke på plassering, sporvalg, signaler og så videre. :-k
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Kvit hjelm tror jeg er en god ide. Det er mange diskusjoner rundt det med synlighet i trafikken. Noen sverger til gult, noen til refleksvest, noen til fargesprakende hjelmer osv.

Jeg er mere fan av det å ha kjøreklær som skiller seg litt fra sykkelen. bruke lyshorn og plassere meg så synlig som mulig. Så får folk mene og si det de vil :vs

Kjøp det kjøreutstyret du liker. Det er du som skal ha det på. Det er du som skal trives i det. :thumleft
Så leng du liker det, kan det aldri bli feil :-)

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Bosted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

LordShaft skrev:Kvit hjelm tror jeg er en god ide. Det er mange diskusjoner rundt det med synlighet i trafikken. Noen sverger til gult, noen til refleksvest, noen til fargesprakende hjelmer osv.

Jeg er mere fan av det å ha kjøreklær som skiller seg litt fra sykkelen. bruke lyshorn og plassere meg så synlig som mulig. Så får folk mene og si det de vil :vs

Kjøp det kjøreutstyret du liker. Det er du som skal ha det på. Det er du som skal trives i det. :thumleft
Så leng du liker det, kan det aldri bli feil :-)
Godt sagt. :-)

Jeg er kanskje slik som person - liker å gjøre research om jeg skal bruke litt penger. :-k

Akkurat nå ser jeg mest på følgende;


Halvarssons Panzar
Bilde

Halvarssons Zen
Bilde

Shoei GT-Air
Bilde




Har bestilt følgende som er på vei i posten fra Tyskland. (Hadde det ikke vært for at jeg studerer hadde jeg kjøpt dette i Norge. Ja, jeg mener det)

Alpinestars S MX-5
Bilde

Alpinestars GP Plus.

Bilde

Ryggskinne har jeg ordnet. Halvarssons Track.
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Det der så veldig bra ut!! :thumleft

Likte spesielt formen på den shoei hjelmen :prf
Gi gass er min mening :thumleft

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Bosted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

LordShaft skrev:Det der så veldig bra ut!! :thumleft

Likte spesielt formen på den shoei hjelmen :prf
Gi gass er min mening :thumleft
Tror man skal peise på. :-)

Panzar-jakken selges med refleks man kan sette på med glidelås.

Bilde

Får egentlig i pose og sekk da. :-)


Håper bare at Bikerstreet i Trondheim har dette inne på lager på mandag da... :-) Noe usikker på størrelsene, var innom Høy Puls i Stjørdal i dag for å prøve, men fant ikke lykken. Det meste satt litt posete, jeg er som sagt tynn... Enkelte lovpriser høy forbrenning, men jeg forbanner det til tider.. :-)

Synspunkter på "short-handles" ? Tenkte på sorte, noe kortere enn vanlige.
Bilde
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Det er ingenting som heter høy eller lav forbrenning i den forstand. Du skaper forbrenningen ved hjelp av hva du spiser og hvor mye muskelmasse du har. At du kan ha dårlig næringsopptak er noe helt annet :-)

Jeg vet ikke hvordan slike hendler er å kjøre med, men det ser veldig bra ut. Å kan gjøre veldig stor forskjell når det kommer til utseende.

Hva som er bra eller dårlig i denne verden er jeg veldig usikker på :thumleft

Sendt med Note2

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Bosted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

LordShaft skrev:Det er ingenting som heter høy eller lav forbrenning i den forstand. Du skaper forbrenningen ved hjelp av hva du spiser og hvor mye muskelmasse du har. At du kan ha dårlig næringsopptak er noe helt annet :-)

Jeg vet ikke hvordan slike hendler er å kjøre med, men det ser veldig bra ut. Å kan gjøre veldig stor forskjell når det kommer til utseende.

Hva som er bra eller dårlig i denne verden er jeg veldig usikker på :thumleft

Sendt med Note2
Joda, det er klart. :D

Har fått spørsmålet "hvorfor er du så tynn" så mange ganger at det å svare "høy forbrenning" er enkleste vei ut av tematikken. Om det er noe galt med næringsopptaket vites ikke, men jeg tror ikke det - min mor og min bestefar har samme "utfordringen". :p

I morgen blir det tur til Trondheim, så om noen ser en kar på turkis sykkel med Bullfighter-klær så får dere vinke. Klærne blir forhåpentligvis byttet mandag. :-)

Hvor lang tid burde jeg regne med å bruke på å bytte styrelageret? Både øvre og nedre del må byttes tror jeg. Burde få lagt på nytt fordekk samtidig, og byttet klosser i samme operasjonen. Trenger jeg spesialverktøy for styrelager-jobben? :-k

Ingen hemmelighet at jeg ikke har skrudd særlig mye, men jeg har en god porsjon tålmodighet, og tilgang på internett (howstuffworks, youtube, vimeo) :newbie
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av Carpa »

LordShaft skrev:Det er ingenting som heter høy eller lav forbrenning i den forstand. Du skaper forbrenningen ved hjelp av hva du spiser og hvor mye muskelmasse du har. At du kan ha dårlig næringsopptak er noe helt annet :-)

Sendt med Note2
Nå er du på bærtur altså. Hvordan har det seg at to personer som er like aktive og har samme kosthold da kan ha flere titalls kilo forskjell på vekta?

At muskler, aktivitet og mat justerer forbrenninga er helt riktig men det er også noen gener innblandet her som gjør at noen personer har så høy forbrenning at de ikke klarer å legge på seg og noen så lav forbrenning at dem legger veldig lett på seg.

Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av ojda »

At opptak ikke nødvendigvis står i forhold til inntak, inntak er iallefall helt sikkert :roll
Som 20 åring veide jeg 68 kg+
Nå som 49 åring er vekta presset opp i 92 kg.
Jeg har idag et kosthold med betraktlig mindre fett og sukker :thumleft (Absolutt ingen brus, og mye mindre potetgullmat) i motsettning til på 80 tallet :scratch +++
Er heller ikke vesentlig mindre aktiv enn dengang :P :p Så det er alltid håp AleksanderRH:prf
Må tillegge at lengden var 185, både da og nå.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av JohnnyTh »

Tror jeg stiller meg bak Carpa her. Hun er nok inne på noe.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Bosted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

ojda skrev:At opptak ikke nødvendigvis står i forhold til inntak, inntak er iallefall helt sikkert :roll
Som 20 åring veide jeg 68 kg+
Nå som 49 åring er vekta presset opp i 92 kg.
Jeg har idag et kosthold med betraktlig mindre fett og sukker :thumleft (Absolutt ingen brus, og mye mindre potetgullmat) i motsettning til på 80 tallet :scratch +++
Er heller ikke vesentlig mindre aktiv enn dengang :P :p Så det er alltid håp AleksanderRH:prf
Må tillegge at lengden var 185, både da og nå.
Godt å høre at det er håp. Men sånn i lengden tror jeg at jeg hadde vært fornøyd om fysikken ikke endrer seg - noe kjedelig å kjøpe dyre kjøreklær (type Rukka og så videre) for å så måtte bytte grunnet vekta. :scratch
Carpa skrev:
LordShaft skrev:Det er ingenting som heter høy eller lav forbrenning i den forstand. Du skaper forbrenningen ved hjelp av hva du spiser og hvor mye muskelmasse du har. At du kan ha dårlig næringsopptak er noe helt annet :-)

Sendt med Note2

Nå er du på bærtur altså. Hvordan har det seg at to personer som er like aktive og har samme kosthold da kan ha flere titalls kilo forskjell på vekta?

At muskler, aktivitet og mat justerer forbrenninga er helt riktig men det er også noen gener innblandet her som gjør at noen personer har så høy forbrenning at de ikke klarer å legge på seg og noen så lav forbrenning at dem legger veldig lett på seg.

Carpas Crap a talk

LordShaft er jo egentlig inne på det samme du nevner, Carpa - næringsopptak (både dårlig næringsopptak og motsatt) - jeg tilhører nok en av de med genet.

I dag tenkte jeg å kjøre tur til Trondheim, men ser det blåser litt. Syv grader ute. :-k Ikke kjøpt vinter-hansker enda. Det er vel vinden som er verst.
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Carpa skrev:
LordShaft skrev:Det er ingenting som heter høy eller lav forbrenning i den forstand. Du skaper forbrenningen ved hjelp av hva du spiser og hvor mye muskelmasse du har. At du kan ha dårlig næringsopptak er noe helt annet :-)

Sendt med Note2
Nå er du på bærtur altså. Hvordan har det seg at to personer som er like aktive og har samme kosthold da kan ha flere titalls kilo forskjell på vekta?

At muskler, aktivitet og mat justerer forbrenninga er helt riktig men det er også noen gener innblandet her som gjør at noen personer har så høy forbrenning at de ikke klarer å legge på seg og noen så lav forbrenning at dem legger veldig lett på seg.

Carpas Crap a talk
Siden du tydeligvis har så veldig god greie på dette må du gjerne belære meg på kosthold og ernæring :thumleft

så hvis det er gener som bestemmer hvorfor er det da så lett å forandre forbrenningen til folk ved hjelp av riktig kosthold? :scratch

Lav Forbrenning
Her er mye det samme som gjelder når det kommer til høy forbrenning.

Enkelt forklart. Har du lite muskelmasse som krever energi. Har ikke kroppen behov for å ta til seg næringen. Å dermed vil ikke kroppen lagre noe som fett heller. Du vil oppleve det som du kan spise alt uten å gå opp et gram.
Begynner du gradvis å bygge opp muskelmassen din, spiser riktig vil du se en drastisk endring i akkurat dette.

Men hva vet jeg.... jeg er jo helt på bærtur :redface

Jeg kan finne masse artikler med kilder på nettet rundt akkurat dette. Men nå skal vi ikke gjøre gjøre bloggen din om til en kosthold og ernærings tråd :vs
Men dette er faktisk noe jeg vil utrope meg selv til å ha god greie på. Trass i at noen mener jeg er helt på trilletur :roll

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av Carpa »

Jeg har litt greie på det, ikke faglært men har holdt en del kurs og slanket bort en del kilo fett på andre folk.

Din påstand er at det ikke er noe som heter høy eller lav forbrenning og det er det jeg reagerer på.
Overvekt og undervekt kan skylles mange forskjellige ting som aktivitetsnivå, kosthold,alder, forskjellige hormoner som stoffskifte, melatonin og leptin. Det er ikke noe sammenheng mellom opptak av næring og forbrenningsnivå, man har ikke klart å se at de med høy forbrenning ikke tar til seg den næringen de skal. Det finnes slanke mennesker som spiser så usunt at de utvikler diabetes 2 men de legger ikke på seg.

Det er nok mer nyansert enn du fremstiller det Lordshaft.

Men, vi skal vel ikke kuppe bloggen med kostholdsprat, sorry :redface
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av JohnnyTh »

Min bror er mye mer aktiv en meg. Han har en fysisk aktiv jobb som troppsjef i jegertropp i forsvaret. Han trener og aktivt. 150 kg i benk og sort belte i karate pluss div andre kampsport som han driver med. Han er ekstremt opptatt av kosthold og det ble ikke bedre etter at han ble gift med ei som ikke tenker på annet en kosthold.
Jg spiser både sjokolade og drikker brus. Og på bensinstasjonen kjøper jeg baconpølse og han knasker på ei gullerot. Men på tross av dette så er jeg den med minst fett og han den som lettest legger på seg.

Jg tror ikke det er så enkelt som noen vil ha det til.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Ingen ting er sort/hvitt.... Det er mange faktorer som spiller inn når det kommer til vektøkning eller vektreduksjon.

En kan ta dette ned på et nivå som vil ta mange timer å forklare. Noe jeg ikke har tenkt å gjøre.
Men det er fortsatt en del kjøreregler som ingen kommer utenom når det kommer til trening.
Skal du ned i vekt må du få i deg mindre energi enn kroppen forbrenner i løpet av en dag.
Skal du opp i vekt, må du få i deg mere energi enn kroppen klarer å forbrenne. (kcal)
Jo mer muskelmasse du har, jo høyere er hvileforbrenningen din (kcal) og mere mat må til.
De fleste vil jo opp i muskelmasse og ikke i fett. som igjen gjør at du må aktivere og bruke muskelfibrene dine for at de skal ta til seg næring, bygge seg opp igjen og kreve enda mere energi.

Jeg regner med det er unødvendig å fortelle at du får i deg mye mer mat pr kcal ved å spise sunt enn å spise hamburgermeny på mcdonals.

Opptaket av næring skjer i tarmene dine. Hva kroppen trenger av næring er forbundet med veldig mange faktorer.
Drikker du mye melk, bidrar faktisk dette til at næringsopptaket ditt kan bli dårligere.
Så om du spiser hva du vil, og ikke går opp i vekt, betyr at kroppen din ikke tar til seg det kroppen din blir fødet med. Den er kanskje vant til en type kosthold eller et spisemønster.
Forandring i kosthold, aktivitetsnivå og litt tålmodighet. Kommer til å gjøre underverker for kroppen din.

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Bosted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

Jeg har absolutt ingenting mot litt diskusjoner om kosthold, så det er bare å fortsette. :lol

Her er det ikke så mye nytt. Det regner og blåser, forhåpentligvis blir været bedre i morgen. Ikke meldt minusgrader i natt, så da får man forhåpentligvis kjørt sykkel i morgen. :prop:
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Nei la oss slippe, jeg blir så forbanna engasjert.... eller kanskje det var engasjert og forbannet :lol

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av ega16 »

kan ikke la være å blande meg inn når jeg ser at folk som tydligvis ikke har kjennskap til temaet men hevder det motsatte og kommer med bastante meninger og holder de gode gamle mytene i live..

Sammenligner man 2 personer som har samme vekt, høyde, alder, kjønn etc er det liten variasjon i hvor mye energy kroppenes deres omsetter ved basalforbrenning. Det at noen mennesker liksom har super høy forbenning pga gener er bare pisspreik.

Det som gir forskjell i forbrenningen fra person til person er bevegelse og aktivitet i løpet av en dag!

For de som vil ha kilder:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8055854" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8675595" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11224660" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12887158" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16277816" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16277825" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19136979" onclick="window.open(this.href);return false;

Når bare venter jeg på at noen fyrer ut neste standard påstand/myte. At mange små måltider i løpet av en dag øker fobrenningen kontra større måltid men færre.

Svar