Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:Helt enig i at det betyr lite i praktisk bruk ... forsåvidt enig i alt du sier her
Men siden det dreier seg om motorsykler, som strengt tatt de fleste av oss har for moro skyld, så blir det bare en diskusjon om hvor mye/lite fornuft/ufornuft man skal blande inn i sin hobby.
Mange vil hevde at man ikke trenger en 650 heller ... 125 hadde vært nok

En annen ting ... jeg kjører ikke nevneverdig fortere enn folk med svakere motor ... jeg bare liker å kjenne at det er potensiale
Jeg kjøper den jeg. :thumleft

Når det gjelder DL650 så vet jeg ikke om jeg har nevnt det før, men den er jo Japansk da. :twisted
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

ArcticTiger skrev:Det som vel teller (nesten) like mye som et eller annet antall hk, er at man alltid har Kraft for Handa, altså et høyt dreiemoment over et breeeedt turtalls-register. På en "mindre" mottor må man oftest litt opp i turtallsregisteret for å ha bra dreiemoment. Det er vel defor mange ønsker seg "mer" Kubbikk
:-k
. For min del er jeg blitt Glad i Triumphs Triple-mottorer nettopp fordi de har så breeedt effekt- og dreiemoment-register. Alltid godt med Kraft når du trenger det, fra 3000 till 9000 rpm :thumleft

PS Jonny: Japansk "kvalitet" ække noe for meg :lol
Jeg er ikke uenig i det jeg, men når man leser testen med f.eks. DL650 som sier:

"Sterk motor, sikre kjøreegenskaper og moderat vekt, gjør DL 650 til et råskinn på svingete vei. Sammenliknet med større reiseenduroer, som gjerne har 30-40 kilo mer å drasse på, er den særdeles letthåndterlig".

"Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye".

Så må jo konklusjonen bli at man betaler veldig mye for den ekstra kraften man egentlig ikke bruker så mye ved det jeg kaller normal kjøring. Og det er det som er poenget, man kan få em meget god reiseenduro til en rimelig penge og som dekker det praktiske behovet til de fleste av oss.

Selvfølgelig vil de som legger vekt på kubikk og hk forsvare sitt syn, men jeg har kjørt mange nok forskjellige MC til å kunne fastslå at ved "normal" kjøring så holder det i massevis.

Men selvfølgelig, folk prioriterer ulikt og det er jo en ærlig sak det. Men jeg føler at f.eks. DL650 faktisk er en undervurdert motorsykkel i dette segmentet som domineres av de "store" hvor den ikke får den plassen den faktisk mer enn har gjort seg fortjent til.

Og det er jo synd om folk som kansje spør om råd eller leser her for å få noen tips om adventure/reisenduro ikke får med seg at man kan få en knakandes god sykkel som "Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye".

Så det trenger ikke å koste skjorta for en god Adventure sykkel som mer enn dekker det praktiske behovet og bruksområdet til de fleste av oss. Og det synes jeg er viktig å få frem.

(Jeg klarer ikke å dy meg) Og så er den Japansk da. :knegg
Tut & Kjør!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av tagesk »

jonnykr skrev: For de som ikke ligger å kjører i høyhastighet touring på Tyske motorveier til stadighet, så er det å akselerere eller å kjøre det sykkelen er god for noe man sjeldent gjør.
Vi kjører noen tusen km i året på motorvei; det er planlagt 3.000 km på motorvei bare i mai (turer til Roma, Sardinia og Nederland).
Min erfaring er at 100Nm er mye viktigere enn 100HK.

Men så er jo min sykkel tysk, da :-)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

tagesk skrev:
jonnykr skrev: For de som ikke ligger å kjører i høyhastighet touring på Tyske motorveier til stadighet, så er det å akselerere eller å kjøre det sykkelen er god for noe man sjeldent gjør.
Vi kjører noen tusen km i året på motorvei; det er planlagt 3.000 km på motorvei bare i mai (turer til Roma, Sardinia og Nederland).
Min erfaring er at 100Nm er mye viktigere enn 100HK.

Men så er jo min sykkel tysk, da :-)

[TaSK]
HeHe, ja du kommer vel frem med en Tysker au. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
Og det er jo synd om folk som kansje spør om råd eller leser her for å få noen tips om adventure/reisenduro ikke får med seg at man kan få en knakandes god sykkel som "Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye".

Så det trenger ikke å koste skjorta for en god Adventure sykkel som mer enn dekker det praktiske behovet og bruksområdet til de fleste av oss. Og det synes jeg er viktig å få frem.

(Jeg klarer ikke å dy meg) Og så er den Japansk da. :knegg
Når det nevnes pris ... man burde vel i rettferdighetens navn sammenligne sykler med nogenlunde lik størrelse ... men V-strom er billig ... uten tvil.
V-strom 650 har jo fått ganske mye god omtale i de fleste mc-medier, og er vel ikke så veldig hemmelig ...
1000 ccm'eren derimot ser ut til å ha falt litt utenfor ... når man først skal ha en såpass stor allroader, så slår man til og kjøper en noe mer "opphauset" modell. Det er ganske sjelden jeg møter en V-strom 1000 ... en 650 derimot ser jeg meget ofte
Jeg kjøpte min ny i 2007, og den var betydelig billigere enn konkurentene
V-strom - 144.900,-
Varadero - 166.900,-
Tiger 1050 - 171.990,-
GS 1200 - 201.500,-
Alle 2007 mod.

Og en ting som kanskje ikke er kommet så godt frem ... den er av ypperste japansk kvalitet :thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

jonnykr skrev:
ArcticTiger skrev:Det som vel teller (nesten) like mye som et eller annet antall hk, er at man alltid har Kraft for Handa, altså et høyt dreiemoment over et breeeedt turtalls-register. På en "mindre" mottor må man oftest litt opp i turtallsregisteret for å ha bra dreiemoment. Det er vel defor mange ønsker seg "mer" Kubbikk
:-k
. For min del er jeg blitt Glad i Triumphs Triple-mottorer nettopp fordi de har så breeedt effekt- og dreiemoment-register. Alltid godt med Kraft når du trenger det, fra 3000 till 9000 rpm :thumleft

PS Jonny: Japansk "kvalitet" ække noe for meg :lol
Jeg er ikke uenig i det jeg, men når man leser testen med f.eks. DL650 som sier:

"Sterk motor, sikre kjøreegenskaper og moderat vekt, gjør DL 650 til et råskinn på svingete vei. Sammenliknet med større reiseenduroer, som gjerne har 30-40 kilo mer å drasse på, er den særdeles letthåndterlig".

"Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye".

Så må jo konklusjonen bli at man betaler veldig mye for den ekstra kraften man egentlig ikke bruker så mye ved det jeg kaller normal kjøring. Og det er det som er poenget, man kan få em meget god reiseenduro til en rimelig penge og som dekker det praktiske behovet til de fleste av oss.

Selvfølgelig vil de som legger vekt på kubikk og hk forsvare sitt syn, men jeg har kjørt mange nok forskjellige MC til å kunne fastslå at ved "normal" kjøring så holder det i massevis.

Men selvfølgelig, folk prioriterer ulikt og det er jo en ærlig sak det. Men jeg føler at f.eks. DL650 faktisk er en undervurdert motorsykkel i dette segmentet som domineres av de "store" hvor den ikke får den plassen den faktisk mer enn har gjort seg fortjent til.

Og det er jo synd om folk som kansje spør om råd eller leser her for å få noen tips om adventure/reisenduro ikke får med seg at man kan få en knakandes god sykkel som "Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye".

Så det trenger ikke å koste skjorta for en god Adventure sykkel som mer enn dekker det praktiske behovet og bruksområdet til de fleste av oss. Og det synes jeg er viktig å få frem.

(Jeg klarer ikke å dy meg) Og så er den Japansk da. :knegg

Da kan jeg fortelle deg noe som sikkert vil overraske deg Jonnykr
Min 1215ccm Triumph Explorer som veier straks under 260 kg fulltanket
er merkbart mer lettkjørt en V- Strom 650 :prop:
På S-veier er den en fryd, det er også V-Strom men ikke så leken :P :p
Du skulle bruke våren til å ta deg noen turer å prøvekjøre litt,
Det spørs om det ikke har skjedd endel siden Japsene snekra
sammen AT'n din :sk?
Men så snakker vi om et kvalitetsprodukt fra Hinckley da :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Alas »

AJ skrev:
Alas skrev:
Så er det noen som har erfaring med først og fremst Tiger 800/800XC, Super Tenere, Versys 1000, F800GS?
Her er mine inntrykk av Tiger 800 XC:
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6" onclick="window.open(this.href);return false;
Takker for den AJ. Fin test. Du prøvde ikke den vanlige 800 med 19" forhjul?

Når det gjelder det at jeg mistenker at en 650 blir litt lite og medfører mer giring så sier vel det seg selv. Når det er sagt så var den første mc'en min en SV650S, med noen lunde samme motoren som i V-strom, så jeg er forsåvidt litt kjent med den. Større kubikk gjør jo at en slipper å gire så voldsomt mye og en kan dra nytte av dreiemoment når en kjører, det har jeg sansen for. Trippelen til Triumph virker, uten at jeg har prøvd en enda, som en et godt kompromiss mellom effektkurve, smidighet og dreiemoment. SV650'en min var ikke noe særlig å krypkjøre for å si det sånn, selv om det nok er forbedret på nyere modeller. DRZ'en er ikke noen drøm i så måte heller.

Grunnen til at jeg ønsker info om Tiger 800 og de andre jeg nevner er at de har hakket hvassere fjæringskomponenter blant annet, samt litt mer puff og Nm å komme med når en laster sykkelen opp og setter avgårde. At en ikke nødvendigvis klarer å utnytte dette til det fulle er forsåvidt greit, jeg er veldig klar over at begrensningen nok sitter oppå sykkelen. Men skulle det være en grunn til å ikke ønske seg noe annet?

Når det er sagt så er jo økonomi inne i bildet og de er klart det er en grense på hvor mye en kan bruke på noe jeg "egentlig" ikke trenger. I så måte er jo en V-strom en bra sykkel, selv om jeg kanskje heller mer mot en Versys 650 hvis det blir en 650, den er enda mer asfaltorientert og har fått veldig mye skryt i tester osv. Men den V-strom adventuren var kul!

Uansett så må de fleste alternativer prøves tenker jeg før en bestemmer seg.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

ojda skrev:
jonnykr skrev:
ArcticTiger skrev:Det som vel teller (nesten) like mye som et eller annet antall hk, er at man alltid har Kraft for Handa, altså et høyt dreiemoment over et breeeedt turtalls-register. På en "mindre" mottor må man oftest litt opp i turtallsregisteret for å ha bra dreiemoment. Det er vel defor mange ønsker seg "mer" Kubbikk
:-k
. For min del er jeg blitt Glad i Triumphs Triple-mottorer nettopp fordi de har så breeedt effekt- og dreiemoment-register. Alltid godt med Kraft når du trenger det, fra 3000 till 9000 rpm :thumleft

PS Jonny: Japansk "kvalitet" ække noe for meg :lol
Jeg er ikke uenig i det jeg, men når man leser testen med f.eks. DL650 som sier:

"Sterk motor, sikre kjøreegenskaper og moderat vekt, gjør DL 650 til et råskinn på svingete vei. Sammenliknet med større reiseenduroer, som gjerne har 30-40 kilo mer å drasse på, er den særdeles letthåndterlig".

"Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye".

Så må jo konklusjonen bli at man betaler veldig mye for den ekstra kraften man egentlig ikke bruker så mye ved det jeg kaller normal kjøring. Og det er det som er poenget, man kan få em meget god reiseenduro til en rimelig penge og som dekker det praktiske behovet til de fleste av oss.

Selvfølgelig vil de som legger vekt på kubikk og hk forsvare sitt syn, men jeg har kjørt mange nok forskjellige MC til å kunne fastslå at ved "normal" kjøring så holder det i massevis.

Men selvfølgelig, folk prioriterer ulikt og det er jo en ærlig sak det. Men jeg føler at f.eks. DL650 faktisk er en undervurdert motorsykkel i dette segmentet som domineres av de "store" hvor den ikke får den plassen den faktisk mer enn har gjort seg fortjent til.

Og det er jo synd om folk som kansje spør om råd eller leser her for å få noen tips om adventure/reisenduro ikke får med seg at man kan få en knakandes god sykkel som "Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye".

Så det trenger ikke å koste skjorta for en god Adventure sykkel som mer enn dekker det praktiske behovet og bruksområdet til de fleste av oss. Og det synes jeg er viktig å få frem.

(Jeg klarer ikke å dy meg) Og så er den Japansk da. :knegg

Da kan jeg fortelle deg noe som sikkert vil overraske deg Jonnykr
Min 1215ccm Triumph Explorer som veier straks under 260 kg fulltanket
er merkbart mer lettkjørt en V- Strom 650 :prop:
På S-veier er den en fryd, det er også V-Strom men ikke så leken :P :p
Du skulle bruke våren til å ta deg noen turer å prøvekjøre litt,
Det spørs om det ikke har skjedd endel siden Japsene snekra
sammen AT'n din :sk?
Men så snakker vi om et kvalitetsprodukt fra Hinckley da :thumleft
Men det skulle da bare mangle at ikke din Explorer 1215 med 135 hk og masse elektronikk og dobbelt så dyr som en DL650 med 67 hk, var hakket bedre.

Jeg mener hva vil du påpeke her? At dobbelt så dyre sykler er litt bedre? Det skulle jaggu meg bare mangle. :lol

Vi snakker om et rimelig men godt alternativ til de store og dyre reiseenduroene til kr 220000.- ++ Når den testen jeg viser til sier: "Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye". Så sier jo ikke den at den er bedre, men har kvaliteter som kan konkurrere med dobbelt så dyre adventuresykler. Så hvilken tå føler du deg tråkket på egentlig?

Og min AT? Det er vel ingen som er så dumme at de begynner å sammenligne min 1992 AT med din Explorer? Eller er det faktisk det? Da må du ha dårlig selvtillit gitt når du prøver å score et poeng ut av noe så åpenbart. :lol

For igjen, det skulle da jaggu meg bare mangle. :knegg

Men, min AT dunker å går fremdeles den etter 21 år og funker aldeles utmerket til sitt bruk både på asfalt og grus. Men det er klart, den er jo et eksempel på Japansk kvalitet. :jada:
Sist redigert av jonnykr den 15 apr 2013, 19:45, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev:
Og det er jo synd om folk som kansje spør om råd eller leser her for å få noen tips om adventure/reisenduro ikke får med seg at man kan få en knakandes god sykkel som "Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye".

Så det trenger ikke å koste skjorta for en god Adventure sykkel som mer enn dekker det praktiske behovet og bruksområdet til de fleste av oss. Og det synes jeg er viktig å få frem.

(Jeg klarer ikke å dy meg) Og så er den Japansk da. :knegg
Når det nevnes pris ... man burde vel i rettferdighetens navn sammenligne sykler med nogenlunde lik størrelse ... men V-strom er billig ... uten tvil.
V-strom 650 har jo fått ganske mye god omtale i de fleste mc-medier, og er vel ikke så veldig hemmelig ...
1000 ccm'eren derimot ser ut til å ha falt litt utenfor ... når man først skal ha en såpass stor allroader, så slår man til og kjøper en noe mer "opphauset" modell. Det er ganske sjelden jeg møter en V-strom 1000 ... en 650 derimot ser jeg meget ofte
Jeg kjøpte min ny i 2007, og den var betydelig billigere enn konkurentene
V-strom - 144.900,-
Varadero - 166.900,-
Tiger 1050 - 171.990,-
GS 1200 - 201.500,-
Alle 2007 mod.

Og en ting som kanskje ikke er kommet så godt frem ... den er av ypperste japansk kvalitet :thumleft
Hvorfor må man sammenligne med sykler med lik størrelse? Det vi snakker om er det som betegnes som store reisenduroer eller adventuresykler og i det segmentet hører DL650 V-Strom hjemme.

Det debatten går på slik jeg ser det er hva man får for penga og det kan ikke være tvil om at med en DL650 så får man mye for penga. Selvfølgelig må folk få kjøpe hva de vil, men jeg altså bare påpeker at det finnes et rimeligere alternativ til de dyre merkene. :thumleft

Jeg har kjørt på grusveier i Finnskogen sammen med en kompis som da hadde DL1000 og vet at det funker. Men, en DL650 er litt lettere og en vektforskjell på ca 47 kg er merkbar ute i skauen når det er smalt og svingete. Så det kommer til slutt an på bruksområdet.

Mye gruskjøring, fordel med en lettere sykkel.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev:
Og det er jo synd om folk som kansje spør om råd eller leser her for å få noen tips om adventure/reisenduro ikke får med seg at man kan få en knakandes god sykkel som "Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye".

Så det trenger ikke å koste skjorta for en god Adventure sykkel som mer enn dekker det praktiske behovet og bruksområdet til de fleste av oss. Og det synes jeg er viktig å få frem.

(Jeg klarer ikke å dy meg) Og så er den Japansk da. :knegg
Når det nevnes pris ... man burde vel i rettferdighetens navn sammenligne sykler med nogenlunde lik størrelse ... men V-strom er billig ... uten tvil.
V-strom 650 har jo fått ganske mye god omtale i de fleste mc-medier, og er vel ikke så veldig hemmelig ...
1000 ccm'eren derimot ser ut til å ha falt litt utenfor ... når man først skal ha en såpass stor allroader, så slår man til og kjøper en noe mer "opphauset" modell. Det er ganske sjelden jeg møter en V-strom 1000 ... en 650 derimot ser jeg meget ofte
Jeg kjøpte min ny i 2007, og den var betydelig billigere enn konkurentene
V-strom - 144.900,-
Varadero - 166.900,-
Tiger 1050 - 171.990,-
GS 1200 - 201.500,-
Alle 2007 mod.

Og en ting som kanskje ikke er kommet så godt frem ... den er av ypperste japansk kvalitet :thumleft
Hvorfor må man sammenligne med sykler med lik størrelse? Det vi snakker om er det som betegnes som store reisenduroer eller adventuresykler og i det segmentet hører DL650 V-Strom hjemme.

Det debatten går på slik jeg ser det er hva man får for penga og det kan ikke være tvil om at med en DL650 så får man mye for penga. Selvfølgelig må folk få kjøpe hva de vil, men jeg altså bare påpeker at det finnes et rimeligere alternativ til de dyre merkene. :thumleft

Jeg har kjørt på grusveier i Finnskogen sammen med en kompis som da hadde DL1000 og vet at det funker. Men, en DL650 er litt lettere og en vektforskjell på ca 47 kg er merkbar ute i skauen når det er smalt og svingete. Så det kommer til slutt an på bruksområdet.

Mye gruskjøring, fordel med en lettere sykkel.
Hvorfor ... fordi jeg sier det .. fordi min rettferdighetsans sier det ... det at det heter rettferdighetsans skulle tilsi at det er en høyst subjektiv sak. Men dette er neppe et svar du vil slå deg til ro med, så...
Hvis man sammenligner alt på to sykler ... kjørekomfort, kjøreegenskaper i svinger og på grus, og pris, så synes jeg det er riktig å også sammenligne motor.
Jeg er ikke sikker på at alle vil betegne DL 650 som en av de store reisenduroer eller adventuresykler.
En stor del av prisforskjellen ligger i nettopp motoren, som forøvrig er den eneste forskjellen på 650 og 1000 ... bortsett fra ABS ... vektforskjellen ikke 47 kg, men et sted mellom 8 og 19 kg ... alt etter hvilke kilder man forholder seg til. MC-katalogen sier 197 på 650 og 208 på 1000 ...

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev:
Og det er jo synd om folk som kansje spør om råd eller leser her for å få noen tips om adventure/reisenduro ikke får med seg at man kan få en knakandes god sykkel som "Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye".

Så det trenger ikke å koste skjorta for en god Adventure sykkel som mer enn dekker det praktiske behovet og bruksområdet til de fleste av oss. Og det synes jeg er viktig å få frem.

(Jeg klarer ikke å dy meg) Og så er den Japansk da. :knegg
Når det nevnes pris ... man burde vel i rettferdighetens navn sammenligne sykler med nogenlunde lik størrelse ... men V-strom er billig ... uten tvil.
V-strom 650 har jo fått ganske mye god omtale i de fleste mc-medier, og er vel ikke så veldig hemmelig ...
1000 ccm'eren derimot ser ut til å ha falt litt utenfor ... når man først skal ha en såpass stor allroader, så slår man til og kjøper en noe mer "opphauset" modell. Det er ganske sjelden jeg møter en V-strom 1000 ... en 650 derimot ser jeg meget ofte
Jeg kjøpte min ny i 2007, og den var betydelig billigere enn konkurentene
V-strom - 144.900,-
Varadero - 166.900,-
Tiger 1050 - 171.990,-
GS 1200 - 201.500,-
Alle 2007 mod.

Og en ting som kanskje ikke er kommet så godt frem ... den er av ypperste japansk kvalitet :thumleft
Hvorfor må man sammenligne med sykler med lik størrelse? Det vi snakker om er det som betegnes som store reisenduroer eller adventuresykler og i det segmentet hører DL650 V-Strom hjemme.

Det debatten går på slik jeg ser det er hva man får for penga og det kan ikke være tvil om at med en DL650 så får man mye for penga. Selvfølgelig må folk få kjøpe hva de vil, men jeg altså bare påpeker at det finnes et rimeligere alternativ til de dyre merkene. :thumleft

Jeg har kjørt på grusveier i Finnskogen sammen med en kompis som da hadde DL1000 og vet at det funker. Men, en DL650 er litt lettere og en vektforskjell på ca 47 kg er merkbar ute i skauen når det er smalt og svingete. Så det kommer til slutt an på bruksområdet.

Mye gruskjøring, fordel med en lettere sykkel.
Hvorfor ... fordi jeg sier det .. fordi min rettferdighetsans sier det ... det at det heter rettferdighetsans skulle tilsi at det er en høyst subjektiv sak. Men dette er neppe et svar du vil slå deg til ro med, så...
Hvis man sammenligner alt på to sykler ... kjørekomfort, kjøreegenskaper i svinger og på grus, og pris, så synes jeg det er riktig å også sammenligne motor.
Jeg er ikke sikker på at alle vil betegne DL 650 som en av de store reisenduroer eller adventuresykler.
En stor del av prisforskjellen ligger i nettopp motoren, som forøvrig er den eneste forskjellen på 650 og 1000 ... bortsett fra ABS ... vektforskjellen ikke 47 kg, men et sted mellom 8 og 19 kg ... alt etter hvilke kilder man forholder seg til. MC-katalogen sier 197 på 650 og 208 på 1000 ...
Der tar du nok feil gitt, de selges til og med SOM adventure utgaver, se bilde under. Poenget er at det ikke er motorstørrelsen som er malen for om de regnes som store reisenduroer men vekt og volum, altså fysisk størrelse. Og da må det være egenskapene som er utslagsgivende, ikke pris og hk.

For det finnes iNGEN mal som sier at pris og hk bestemmer segmentet en mc tlhører, kun konstruksjonen. Og en DL650 er i størrelse og vekt en stor mc og blir vanskelig å plassere som en mellomklasse Adventure/reiseenduro. De selges også som Adventureutgaver fra butikk, med beskyttelser, kofferter o.s.v. også he i Norge. Jeg tittet mange ganger på en overligger som sto hos Snellingen i fjor til kr 119000.- fullt rigget.

Bilde
Tut & Kjør!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av SuperMorten »

Husk at motorstørrelse har en del å si for prisen. Avgiftsnivået gjør at en 650 kommer mye gunstigere ut enn en 1000, for ikke å snakke om en 1200.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

SuperMorten skrev:Husk at motorstørrelse har en del å si for prisen. Avgiftsnivået gjør at en 650 kommer mye gunstigere ut enn en 1000, for ikke å snakke om en 1200.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Enig. Men motorstørrelse har aldri så lenge jeg kan huske bestemt om en MC er en "stor" eller mellomstor reisenduro. En reisenduro er i prinisppet det man før kalte "DualSport" og/eller flerbruks motorsykkel. Den har fjæring og konstruksjon for både asfalt og grus, gjerne og komfortable seter og kåpe for vindbeskytelse for langturer.

At man nå velger større og større motorer og mer og mer hk, har ingenting med om det er en "stor" Adventure å gjøre. Adventuresykkel/Reisenduro/ DualSport, ligger utelukkende på konstruksjonen og hva den er bygd for. Motorstørrelse er i utgangspunktet irrelevant for hvilken konstruksjon den er.

Og en liten brannfakkel: Jeg tror også at de fleste STORE Adventuresykler mer og mer brukes som rene touringsykler. Jeg tror at 90% av dem, sjeldent får smake på grusveier og "offroad" i noen særlig utstrekning. Det er selvfølgelig ikke noe galt i det, for folk må jo få gjør hva de vil.

Man kan jo oppleve "eventyret" på asfalten også og bruksområde og valg av MC må være opp til den enkelte selvfølgelig. :D
Sist redigert av jonnykr den 15 apr 2013, 22:57, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av SuperMorten »

Du har sikkert rett men det var bare ment som et svar til prisene du nevnte oppi her.
Myndighetene driter i hva du kaller sykkelen. De ser kun på motorvolum...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev:
Og det er jo synd om folk som kansje spør om råd eller leser her for å få noen tips om adventure/reisenduro ikke får med seg at man kan få en knakandes god sykkel som "Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye".

Så det trenger ikke å koste skjorta for en god Adventure sykkel som mer enn dekker det praktiske behovet og bruksområdet til de fleste av oss. Og det synes jeg er viktig å få frem.

(Jeg klarer ikke å dy meg) Og så er den Japansk da. :knegg
Når det nevnes pris ... man burde vel i rettferdighetens navn sammenligne sykler med nogenlunde lik størrelse ... men V-strom er billig ... uten tvil.
V-strom 650 har jo fått ganske mye god omtale i de fleste mc-medier, og er vel ikke så veldig hemmelig ...
1000 ccm'eren derimot ser ut til å ha falt litt utenfor ... når man først skal ha en såpass stor allroader, så slår man til og kjøper en noe mer "opphauset" modell. Det er ganske sjelden jeg møter en V-strom 1000 ... en 650 derimot ser jeg meget ofte
Jeg kjøpte min ny i 2007, og den var betydelig billigere enn konkurentene
V-strom - 144.900,-
Varadero - 166.900,-
Tiger 1050 - 171.990,-
GS 1200 - 201.500,-
Alle 2007 mod.

Og en ting som kanskje ikke er kommet så godt frem ... den er av ypperste japansk kvalitet :thumleft
Hvorfor må man sammenligne med sykler med lik størrelse? Det vi snakker om er det som betegnes som store reisenduroer eller adventuresykler og i det segmentet hører DL650 V-Strom hjemme.

Det debatten går på slik jeg ser det er hva man får for penga og det kan ikke være tvil om at med en DL650 så får man mye for penga. Selvfølgelig må folk få kjøpe hva de vil, men jeg altså bare påpeker at det finnes et rimeligere alternativ til de dyre merkene. :thumleft

Jeg har kjørt på grusveier i Finnskogen sammen med en kompis som da hadde DL1000 og vet at det funker. Men, en DL650 er litt lettere og en vektforskjell på ca 47 kg er merkbar ute i skauen når det er smalt og svingete. Så det kommer til slutt an på bruksområdet.

Mye gruskjøring, fordel med en lettere sykkel.
Hvorfor ... fordi jeg sier det .. fordi min rettferdighetsans sier det ... det at det heter rettferdighetsans skulle tilsi at det er en høyst subjektiv sak. Men dette er neppe et svar du vil slå deg til ro med, så...
Hvis man sammenligner alt på to sykler ... kjørekomfort, kjøreegenskaper i svinger og på grus, og pris, så synes jeg det er riktig å også sammenligne motor.
Jeg er ikke sikker på at alle vil betegne DL 650 som en av de store reisenduroer eller adventuresykler.
En stor del av prisforskjellen ligger i nettopp motoren, som forøvrig er den eneste forskjellen på 650 og 1000 ... bortsett fra ABS ... vektforskjellen ikke 47 kg, men et sted mellom 8 og 19 kg ... alt etter hvilke kilder man forholder seg til. MC-katalogen sier 197 på 650 og 208 på 1000 ...
Der tar du nok feil gitt, de selges til og med SOM adventure utgaver, se bilde under. Poenget er at det ikke er motorstørrelsen som er malen for om de regnes som store reisenduroer men vekt og volum, altså fysisk størrelse. Og da må det være egenskapene som er utslagsgivende, ikke pris og hk.

For det finnes iNGEN mal som sier at pris og hk bestemmer segmentet en mc tlhører, kun konstruksjonen. Og en DL650 er i størrelse og vekt en stor mc og blir vanskelig å plassere som en mellomklasse Adventure/reiseenduro. De selges også som Adventureutgaver fra butikk, med beskyttelser, kofferter o.s.v. også he i Norge. Jeg tittet mange ganger på en overligger som sto hos Snellingen i fjor til kr 119000.- fullt rigget.
Finnes det altså en mal sier at det er kun konstruksjonen som bestemmer? Hvis meg den.
At den selges som Adventureutgaver fra butikk, med beskyttelser, kofferter o.s.v. gjør jo ikke noen forskjell ... det er en mellomklasse-sykkel ... også i følge den testen du linket til.
Her er et par sitater fra testen
"Store dimensjoner og god vindbeskyttelse bidrar til turegenskaper og kjørefølelse som hever seg over alt annet i mellomklassen."
"Under tiden, har DL fått konkurranse fra flere, fine mellomklassemaskiner"


Her er testen
http://www.klikk.no/motor/mc/article261767.ece

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev:
Og det er jo synd om folk som kansje spør om råd eller leser her for å få noen tips om adventure/reisenduro ikke får med seg at man kan få en knakandes god sykkel som "Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye".

Så det trenger ikke å koste skjorta for en god Adventure sykkel som mer enn dekker det praktiske behovet og bruksområdet til de fleste av oss. Og det synes jeg er viktig å få frem.

(Jeg klarer ikke å dy meg) Og så er den Japansk da. :knegg
Når det nevnes pris ... man burde vel i rettferdighetens navn sammenligne sykler med nogenlunde lik størrelse ... men V-strom er billig ... uten tvil.
V-strom 650 har jo fått ganske mye god omtale i de fleste mc-medier, og er vel ikke så veldig hemmelig ...
1000 ccm'eren derimot ser ut til å ha falt litt utenfor ... når man først skal ha en såpass stor allroader, så slår man til og kjøper en noe mer "opphauset" modell. Det er ganske sjelden jeg møter en V-strom 1000 ... en 650 derimot ser jeg meget ofte
Jeg kjøpte min ny i 2007, og den var betydelig billigere enn konkurentene
V-strom - 144.900,-
Varadero - 166.900,-
Tiger 1050 - 171.990,-
GS 1200 - 201.500,-
Alle 2007 mod.

Og en ting som kanskje ikke er kommet så godt frem ... den er av ypperste japansk kvalitet :thumleft
Hvorfor må man sammenligne med sykler med lik størrelse? Det vi snakker om er det som betegnes som store reisenduroer eller adventuresykler og i det segmentet hører DL650 V-Strom hjemme.

Det debatten går på slik jeg ser det er hva man får for penga og det kan ikke være tvil om at med en DL650 så får man mye for penga. Selvfølgelig må folk få kjøpe hva de vil, men jeg altså bare påpeker at det finnes et rimeligere alternativ til de dyre merkene. :thumleft

Jeg har kjørt på grusveier i Finnskogen sammen med en kompis som da hadde DL1000 og vet at det funker. Men, en DL650 er litt lettere og en vektforskjell på ca 47 kg er merkbar ute i skauen når det er smalt og svingete. Så det kommer til slutt an på bruksområdet.

Mye gruskjøring, fordel med en lettere sykkel.
Hvorfor ... fordi jeg sier det .. fordi min rettferdighetsans sier det ... det at det heter rettferdighetsans skulle tilsi at det er en høyst subjektiv sak. Men dette er neppe et svar du vil slå deg til ro med, så...
Hvis man sammenligner alt på to sykler ... kjørekomfort, kjøreegenskaper i svinger og på grus, og pris, så synes jeg det er riktig å også sammenligne motor.
Jeg er ikke sikker på at alle vil betegne DL 650 som en av de store reisenduroer eller adventuresykler.
En stor del av prisforskjellen ligger i nettopp motoren, som forøvrig er den eneste forskjellen på 650 og 1000 ... bortsett fra ABS ... vektforskjellen ikke 47 kg, men et sted mellom 8 og 19 kg ... alt etter hvilke kilder man forholder seg til. MC-katalogen sier 197 på 650 og 208 på 1000 ...
Der tar du nok feil gitt, de selges til og med SOM adventure utgaver, se bilde under. Poenget er at det ikke er motorstørrelsen som er malen for om de regnes som store reisenduroer men vekt og volum, altså fysisk størrelse. Og da må det være egenskapene som er utslagsgivende, ikke pris og hk.

For det finnes iNGEN mal som sier at pris og hk bestemmer segmentet en mc tlhører, kun konstruksjonen. Og en DL650 er i størrelse og vekt en stor mc og blir vanskelig å plassere som en mellomklasse Adventure/reiseenduro. De selges også som Adventureutgaver fra butikk, med beskyttelser, kofferter o.s.v. også he i Norge. Jeg tittet mange ganger på en overligger som sto hos Snellingen i fjor til kr 119000.- fullt rigget.
Finnes det altså en mal sier at det er kun konstruksjonen som bestemmer? Hvis meg den.
At den selges som Adventureutgaver fra butikk, med beskyttelser, kofferter o.s.v. gjør jo ikke noen forskjell ... det er en mellomklasse-sykkel ... også i følge den testen du linket til.
Her er et par sitater fra testen
"Store dimensjoner og god vindbeskyttelse bidrar til turegenskaper og kjørefølelse som hever seg over alt annet i mellomklassen."
"Under tiden, har DL fått konkurranse fra flere, fine mellomklassemaskiner"


Her er testen
http://www.klikk.no/motor/mc/article261767.ece
Men ærlig talt, dette er en MC KONSTRUERT med fjæringsveier o.s.v. som en DualSport, altså onroad/offroad. Det er det den er konstruert for. Kall det hva du vil, DualSport, Flerbrukssykkel, Reisenduro, Adventure, men den er konstruert for det. Og selges da også blant annet med Adventurepakker.

Les hva det står: ]"Store dimensjoner og god vindbeskyttelse bidrar til turegenskaper og kjørefølelse som hever seg over alt annet i mellomklassen."

Dette er en STOR sykkel og regnes med blant "de store". Men uansett så er dette irrelevant for debatten, for det ER en stor MC og en GOD adventuresykkel til en fornuftig pris. Og det er altså mitt poeng. Les hva den andre testføreren skriver:

"En storvokst reiseenduro, med vesker og det hele til jevnt 110.000 er slett ikke verst. I hvert fall ikke når den er så bra som DL 650. Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye."

"Tross voksen fysikk, er V-Strom en lettkjørt og imøtekommende bruksmotorsykkel. Lav vekt og oppreist sittestilling, bidrar til at den er lettkjørt. Setehøyden er også av en art som bidrar til at de fleste får trygg og god markkontakt med begge bena, samtidig. Føreren sitter rakrygget, med god oversikt over trafikkbildet. Vi betrakter den som en av de beste bruksmotorsyklene på markedet."

"Sterk motor, sikre kjøreegenskaper og moderat vekt, gjør DL 650 til et råskinn på svingete vei. Sammenliknet med større reiseenduroer, som gjerne har 30-40 kilo mer å drasse på, er den særdeles letthåndterlig".

Han runder av med:
"DL 650 V-Strom er en av markedets beste og morsomste allroundere, uavhengig av pris. Jeg hadde fått en ny MC-favoritt".

Da er vi tilbake til mitt poeng, det er en Stor MC. En GOD adventure, flerbruks, allrounder, reisenduro, til en meget konkurransedyktig pris. Og, når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye.

Og det må jo bare værra lekkert det skulle man tro? Men neida, tydligvis ikke. Merkelige greier dette her. :scratch
Sist redigert av jonnykr den 15 apr 2013, 23:34, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Men la oss for moro skyld kalle den en mellomklasse selv om den er "storvokst", for det kan bare bety at den er ENDA bedre når den står seg så godt mot sine mer enn dobbelt så dyre "kolleger". :P :p

Og for de som ikke vet det, det er Japansk kvalitet. :knegg
Tut & Kjør!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av SuperMorten »

jonnykr skrev:Men la oss for moro skyld kalle den en mellomklasse selv om den er "storvokst", for det kan bare bety at den er ENDA bedre når den står seg så godt mot sine mer enn dobbelt så dyre "kolleger". :P :p

Og for de som ikke vet det, det er Japansk kvalitet. :knegg
Når det passer sånn kan jeg godt svinge bortom, så kan du få prøve :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev: Men ærlig talt, dette er en MC KONSTRUERT med fjæringsveier o.s.v. som en DualSport, altså onroad/offroad. Det er det den er konstruert for. Kall det hva du vil, DualSport, Flerbrukssykkel, Reisenduro, Adventure, men den er konstruert for det. Og selges da også blant annet med Adventurepakker.
Dette har jeg ikke nektet på. Jeg har sikkert kalt sykkelen for alle de tingene ... men ikke STOR ... jeg sidestiller den ikke med de STORE ... altså de med 1000 ccm og mere
jonnykr skrev: Les hva det står: ]"Store dimensjoner og god vindbeskyttelse bidrar til turegenskaper og kjørefølelse som hever seg over alt annet i mellomklassen."

Dette er en STOR sykkel og regnes med blant "de store". Men uansett så er dette irrelevant for debatten, for det ER en stor MC og en GOD adventuresykkel til en fornuftig pris. Og det er altså mitt poeng. Les hva den andre testføreren skriver:

"En storvokst reiseenduro, med vesker og det hele til jevnt 110.000 er slett ikke verst. I hvert fall ikke når den er så bra som DL 650. Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye."

"Tross voksen fysikk, er V-Strom en lettkjørt og imøtekommende bruksmotorsykkel. Lav vekt og oppreist sittestilling, bidrar til at den er lettkjørt. Setehøyden er også av en art som bidrar til at de fleste får trygg og god markkontakt med begge bena, samtidig. Føreren sitter rakrygget, med god oversikt over trafikkbildet. Vi betrakter den som en av de beste bruksmotorsyklene på markedet."

"Sterk motor, sikre kjøreegenskaper og moderat vekt, gjør DL 650 til et råskinn på svingete vei. Sammenliknet med større reiseenduroer, som gjerne har 30-40 kilo mer å drasse på, er den særdeles letthåndterlig".

Han runder av med:
"DL 650 V-Strom er en av markedets beste og morsomste allroundere, uavhengig av pris. Jeg hadde fått en ny MC-favoritt".

Da er vi tilbake til mitt poeng, det er en Stor MC. En GOD adventure, flerbruks, allrounder, reisenduro, til en meget konkurransedyktig pris. Og, når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye.

Og det må jo bare værra lekkert det skulle man tro? Men neida, tydligvis ikke. Merkelige greier dette her. :scratch
Ja, det er bare lekkert, og jeg har aldri sagt at DL 650 ikke er en god sykkel, jeg har aldri sagt noe negativt om den ... men jeg har sagt at jeg synes det blir feil å sammenligne den med sykler med mye større motor, og at jeg ikke regner den blandt de STORE DualSport-, Flerbruks-, Reisenduro-, Adventure-syklene ... pga motorstørrelsen.
Jeg anser også Tiger 800 og GS 800 for å være i grenseland

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev: Men ærlig talt, dette er en MC KONSTRUERT med fjæringsveier o.s.v. som en DualSport, altså onroad/offroad. Det er det den er konstruert for. Kall det hva du vil, DualSport, Flerbrukssykkel, Reisenduro, Adventure, men den er konstruert for det. Og selges da også blant annet med Adventurepakker.
Dette har jeg ikke nektet på. Jeg har sikkert kalt sykkelen for alle de tingene ... men ikke STOR ... jeg sidestiller den ikke med de STORE ... altså de med 1000 ccm og mere
jonnykr skrev: Les hva det står: ]"Store dimensjoner og god vindbeskyttelse bidrar til turegenskaper og kjørefølelse som hever seg over alt annet i mellomklassen."

Dette er en STOR sykkel og regnes med blant "de store". Men uansett så er dette irrelevant for debatten, for det ER en stor MC og en GOD adventuresykkel til en fornuftig pris. Og det er altså mitt poeng. Les hva den andre testføreren skriver:

"En storvokst reiseenduro, med vesker og det hele til jevnt 110.000 er slett ikke verst. I hvert fall ikke når den er så bra som DL 650. Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye."

"Tross voksen fysikk, er V-Strom en lettkjørt og imøtekommende bruksmotorsykkel. Lav vekt og oppreist sittestilling, bidrar til at den er lettkjørt. Setehøyden er også av en art som bidrar til at de fleste får trygg og god markkontakt med begge bena, samtidig. Føreren sitter rakrygget, med god oversikt over trafikkbildet. Vi betrakter den som en av de beste bruksmotorsyklene på markedet."

"Sterk motor, sikre kjøreegenskaper og moderat vekt, gjør DL 650 til et råskinn på svingete vei. Sammenliknet med større reiseenduroer, som gjerne har 30-40 kilo mer å drasse på, er den særdeles letthåndterlig".

Han runder av med:
"DL 650 V-Strom er en av markedets beste og morsomste allroundere, uavhengig av pris. Jeg hadde fått en ny MC-favoritt".

Da er vi tilbake til mitt poeng, det er en Stor MC. En GOD adventure, flerbruks, allrounder, reisenduro, til en meget konkurransedyktig pris. Og, når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye.

Og det må jo bare værra lekkert det skulle man tro? Men neida, tydligvis ikke. Merkelige greier dette her. :scratch
Ja, det er bare lekkert, og jeg har aldri sagt at DL 650 ikke er en god sykkel, jeg har aldri sagt noe negativt om den ... men jeg har sagt at jeg synes det blir feil å sammenligne den med sykler med mye større motor, og at jeg ikke regner den blandt de STORE DualSport-, Flerbruks-, Reisenduro-, Adventure-syklene ... pga motorstørrelsen.
Jeg anser også Tiger 800 og GS 800 for å være i grenseland
Jammen, store reisenduroer har INGENTING med motorstørrelse å gjøre. F.eks. En Africa Twin 750 regnes som en stor reisenduro og den har bare 750 cc og 60 hk. Men den er stor i størrelse og høy. Samme med Super Tenere 750 med 70 hk.

Men i følge din logikk så er begge disse da "mellomklasse".

Og det ER jo ingen som sammenligner DL650 med de du nevner. Det som blir sagt er at den er god nok til å KONKURERE med dobbelt så dyre reisenduroer på nevnte områder. Og et bedre kvalitetstempel er det vel knapt mulig å få.

GS 800 er ingen stor reisenduro. Den har ingen kåpe å snakke om og kun en liten vindskjerm og er ingen stor sykkel. Ikke er det en reisenduro heller da blant annet en form for kåpe med vindskjerm for beskyttelse av fører har vært et kriterie for å kalle det en "reiseenduro".
Sist redigert av jonnykr den 16 apr 2013, 00:50, redigert 2 ganger totalt.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

SuperMorten skrev:
jonnykr skrev:Men la oss for moro skyld kalle den en mellomklasse selv om den er "storvokst", for det kan bare bety at den er ENDA bedre når den står seg så godt mot sine mer enn dobbelt så dyre "kolleger". :P :p

Og for de som ikke vet det, det er Japansk kvalitet. :knegg
Når det passer sånn kan jeg godt svinge bortom, så kan du få prøve :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Alltid artig å prøve noe annet. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev: Men ærlig talt, dette er en MC KONSTRUERT med fjæringsveier o.s.v. som en DualSport, altså onroad/offroad. Det er det den er konstruert for. Kall det hva du vil, DualSport, Flerbrukssykkel, Reisenduro, Adventure, men den er konstruert for det. Og selges da også blant annet med Adventurepakker.
Dette har jeg ikke nektet på. Jeg har sikkert kalt sykkelen for alle de tingene ... men ikke STOR ... jeg sidestiller den ikke med de STORE ... altså de med 1000 ccm og mere
jonnykr skrev: Les hva det står: ]"Store dimensjoner og god vindbeskyttelse bidrar til turegenskaper og kjørefølelse som hever seg over alt annet i mellomklassen."

Dette er en STOR sykkel og regnes med blant "de store". Men uansett så er dette irrelevant for debatten, for det ER en stor MC og en GOD adventuresykkel til en fornuftig pris. Og det er altså mitt poeng. Les hva den andre testføreren skriver:

"En storvokst reiseenduro, med vesker og det hele til jevnt 110.000 er slett ikke verst. I hvert fall ikke når den er så bra som DL 650. Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye."

"Tross voksen fysikk, er V-Strom en lettkjørt og imøtekommende bruksmotorsykkel. Lav vekt og oppreist sittestilling, bidrar til at den er lettkjørt. Setehøyden er også av en art som bidrar til at de fleste får trygg og god markkontakt med begge bena, samtidig. Føreren sitter rakrygget, med god oversikt over trafikkbildet. Vi betrakter den som en av de beste bruksmotorsyklene på markedet."

"Sterk motor, sikre kjøreegenskaper og moderat vekt, gjør DL 650 til et råskinn på svingete vei. Sammenliknet med større reiseenduroer, som gjerne har 30-40 kilo mer å drasse på, er den særdeles letthåndterlig".

Han runder av med:
"DL 650 V-Strom er en av markedets beste og morsomste allroundere, uavhengig av pris. Jeg hadde fått en ny MC-favoritt".

Da er vi tilbake til mitt poeng, det er en Stor MC. En GOD adventure, flerbruks, allrounder, reisenduro, til en meget konkurransedyktig pris. Og, når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye.

Og det må jo bare værra lekkert det skulle man tro? Men neida, tydligvis ikke. Merkelige greier dette her. :scratch
Ja, det er bare lekkert, og jeg har aldri sagt at DL 650 ikke er en god sykkel, jeg har aldri sagt noe negativt om den ... men jeg har sagt at jeg synes det blir feil å sammenligne den med sykler med mye større motor, og at jeg ikke regner den blandt de STORE DualSport-, Flerbruks-, Reisenduro-, Adventure-syklene ... pga motorstørrelsen.
Jeg anser også Tiger 800 og GS 800 for å være i grenseland
Jammen, store reisenduroer har INGENTING med motorstørrelse å gjøre. F.eks. En Africa Twin 750 regnes som en stor reisenduro og den har bare 750 cc og 60 hk. Men den er stor i størrelse og høy. Samme med Super Tenere 750 med 70 hk.
Ja, det mener du, og sikkert flere også ... så mener jeg, og sikkert noen flere, det motsatte. sånn er det.
jonnykr skrev: Men i følge din logikk så er begge disse da "mellomklasse".

Og det ER jo ingen som sammenligner DL650 med de du nevner. Det som blir sagt er at den er god nok til å KONKURERE med dobbelt så dyre reisenduroer på nevnte områder. Og et bedre kvalitetstempel er det vel knapt mulig å få.

GS 800 er ingen stor reisenduro. Den har ingen kåpe å snakke om og kun en liten vindskjerm og er ingen stor sykkel. Ikke er det en reisenduro heller da blant annet en form for kåpe med vindskjerm for beskyttelse av fører har vært et kriterie for å kalle det en "reiseenduro".
Dette med GS 800 vil jeg anta det er mange som vil bestride ... hvor er det du har lest om disse kriteriene for hva som kan kalles en reiseenduro?
GS 800 har 4 cm høyere setehøyde enn DL 1000, og like tung, og 6 cm høyere enn DL 650 ... og omtrent samme akselavstand.
Det er etter min mening en rimelig stor sykkel .. men pga motor, ikke heelt i klassen "STOR reiseenduro" ... men nesten.
Det er forresten smått med kåpe på V-stromen også.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev: Men ærlig talt, dette er en MC KONSTRUERT med fjæringsveier o.s.v. som en DualSport, altså onroad/offroad. Det er det den er konstruert for. Kall det hva du vil, DualSport, Flerbrukssykkel, Reisenduro, Adventure, men den er konstruert for det. Og selges da også blant annet med Adventurepakker.
Dette har jeg ikke nektet på. Jeg har sikkert kalt sykkelen for alle de tingene ... men ikke STOR ... jeg sidestiller den ikke med de STORE ... altså de med 1000 ccm og mere
jonnykr skrev: Les hva det står: ]"Store dimensjoner og god vindbeskyttelse bidrar til turegenskaper og kjørefølelse som hever seg over alt annet i mellomklassen."

Dette er en STOR sykkel og regnes med blant "de store". Men uansett så er dette irrelevant for debatten, for det ER en stor MC og en GOD adventuresykkel til en fornuftig pris. Og det er altså mitt poeng. Les hva den andre testføreren skriver:

"En storvokst reiseenduro, med vesker og det hele til jevnt 110.000 er slett ikke verst. I hvert fall ikke når den er så bra som DL 650. Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye."

"Tross voksen fysikk, er V-Strom en lettkjørt og imøtekommende bruksmotorsykkel. Lav vekt og oppreist sittestilling, bidrar til at den er lettkjørt. Setehøyden er også av en art som bidrar til at de fleste får trygg og god markkontakt med begge bena, samtidig. Føreren sitter rakrygget, med god oversikt over trafikkbildet. Vi betrakter den som en av de beste bruksmotorsyklene på markedet."

"Sterk motor, sikre kjøreegenskaper og moderat vekt, gjør DL 650 til et råskinn på svingete vei. Sammenliknet med større reiseenduroer, som gjerne har 30-40 kilo mer å drasse på, er den særdeles letthåndterlig".

Han runder av med:
"DL 650 V-Strom er en av markedets beste og morsomste allroundere, uavhengig av pris. Jeg hadde fått en ny MC-favoritt".

Da er vi tilbake til mitt poeng, det er en Stor MC. En GOD adventure, flerbruks, allrounder, reisenduro, til en meget konkurransedyktig pris. Og, når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye.

Og det må jo bare værra lekkert det skulle man tro? Men neida, tydligvis ikke. Merkelige greier dette her. :scratch
Ja, det er bare lekkert, og jeg har aldri sagt at DL 650 ikke er en god sykkel, jeg har aldri sagt noe negativt om den ... men jeg har sagt at jeg synes det blir feil å sammenligne den med sykler med mye større motor, og at jeg ikke regner den blandt de STORE DualSport-, Flerbruks-, Reisenduro-, Adventure-syklene ... pga motorstørrelsen.
Jeg anser også Tiger 800 og GS 800 for å være i grenseland
Jammen, store reisenduroer har INGENTING med motorstørrelse å gjøre. F.eks. En Africa Twin 750 regnes som en stor reisenduro og den har bare 750 cc og 60 hk. Men den er stor i størrelse og høy. Samme med Super Tenere 750 med 70 hk.
Ja, det mener du, og sikkert flere også ... så mener jeg, og sikkert noen flere, det motsatte. sånn er det.
jonnykr skrev: Men i følge din logikk så er begge disse da "mellomklasse".

Og det ER jo ingen som sammenligner DL650 med de du nevner. Det som blir sagt er at den er god nok til å KONKURERE med dobbelt så dyre reisenduroer på nevnte områder. Og et bedre kvalitetstempel er det vel knapt mulig å få.

GS 800 er ingen stor reisenduro. Den har ingen kåpe å snakke om og kun en liten vindskjerm og er ingen stor sykkel. Ikke er det en reisenduro heller da blant annet en form for kåpe med vindskjerm for beskyttelse av fører har vært et kriterie for å kalle det en "reiseenduro".
Dette med GS 800 vil jeg anta det er mange som vil bestride ... hvor er det du har lest om disse kriteriene for hva som kan kalles en reiseenduro?
GS 800 har 4 cm høyere setehøyde enn DL 1000, og like tung, og 6 cm høyere enn DL 650 ... og omtrent samme akselavstand.
Det er etter min mening en rimelig stor sykkel .. men pga motor, ikke heelt i klassen "STOR reiseenduro" ... men nesten.
Det er forresten smått med kåpe på V-stromen også.
Fordi det ligger i ordet:

1. Reise=synonymt med langturer hvor komfort og vindbeskyttelse har vært et krav.
2. Enduro= Fordi de fungerer bra på grusveier også med fjæring og oppsett konstruert for det.
3. De såkalte "store" reisenduroene har oftest 19 framhjul for bedre stabiltiet på asfalt og langturer.
4. De har brede seter for komfort spesielt på lengere turer.

Jeg husker jo når Transalp kom med sin 700 og 19 framhjul kontra 21 som på alle modeller inntil da. Da var "tonen" i MC media litt kritiske fordi at man mente at med det så hadde Transalpen forlatt sine tradisjoner og blitt mer asfaltrettet.

GS800
Ja en høy MC men ingen "stor" MC. Min AT er større, bredere, høyere og kraftigere altså i fysisk størrelse/volum.

1. Den har ingen kåpe eller spesiell vindbeskyttelse utover utformingen av tanken og en liten vindskjerm.
2. Den har 21 framhjul for bedre grus/offroad egenskaper.
3. Den har smalere førersete for bedre "handling" under aktiv kjøring hvor man må bevege seg på sykkelen.

Så min påstand er at GS800 og Tiger800 XC er konstruert som enduroer hvor det er grus/offroad egenskapene som står i fokus. Og da sier det seg selv at en fysisk mindre MC er enklere å håndtere når det blir trangt og smalt. Utstikkende sylindere f.eks. vil i den sammenhengen være et handicap.

Men selvfølgelig kan man kjøre langtur på asfalten med de også, men det er ikke det de er konstruert for.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Nå kommer jeg sikkert til å få juling på første treff, men skit au, jeg kaster inn en brannfakkel til. :P :p

Jeg mener også at å putte disse store tur/reiseenduroene inn i en felles betegnelse som "Adventure" sykler er helt feil. Jeg skjønner jo at det er en bevisst imageoppbygging som trigger den "oppdagelsesreisende" tøffingen i mannen, men faktum er at de aller færreste av dem vil noensinne få oppleve kjøring utenfor allfarvei i noen grad. Kansje de får snust på en grusvei "light" i ny og ne.

Selvfølgelig finnes det hederlige unntak, men jeg snakker om de fleste.

Adventurekjøring har så lenge jeg kan huske handlet om å kjøre nettopp utenfor allfarvei. Der hvor ikke så mange ferdes og som krever sitt av både fører og utstyr og uten følgebiler, kameracrew og rullende verkstedsbil og mekanikere.

Derfor mener jeg at de fleste "store" reisenduroer egentlig like gjerne kan kalles DualSport Touring Bikes. Eller som før i tia, flerbruks eller allround sykler.

For det er jo bruken av Motorsykkelen altså om man har utenfor allfarvei som en mal, som avgjør hva slags MC det er. Det er jo DER eventyret ligger, hos den enkelte fører og dennes BRUK av sin Motorsykkel. Så en litt modifisert Suzuki DRZ400 som kjøres ute i villmarken er jo mye mer adventuresykkel en en GS1200 med fullt Touratec utstyr på Harrytur til Sverige.

Jeg mener ikke å være slem, men jeg er litt opptatt av dette og synes det er en artig diskusjon. :thumleft

Og husk, dette er ikke en kritikk av folks valg av MC for selvfølgelig har ikke jeg noe med det og folk må jo selv velge hva de vil prioritere angående bruk, men en refleksjon over begrep som Reisenduro, Adventuresykkel, o.s.v.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
jhn skrev:
Ja, det mener du, og sikkert flere også ... så mener jeg, og sikkert noen flere, det motsatte. sånn er det.
jonnykr skrev: Men i følge din logikk så er begge disse da "mellomklasse".

Og det ER jo ingen som sammenligner DL650 med de du nevner. Det som blir sagt er at den er god nok til å KONKURERE med dobbelt så dyre reisenduroer på nevnte områder. Og et bedre kvalitetstempel er det vel knapt mulig å få.

GS 800 er ingen stor reisenduro. Den har ingen kåpe å snakke om og kun en liten vindskjerm og er ingen stor sykkel. Ikke er det en reisenduro heller da blant annet en form for kåpe med vindskjerm for beskyttelse av fører har vært et kriterie for å kalle det en "reiseenduro".
Dette med GS 800 vil jeg anta det er mange som vil bestride ... hvor er det du har lest om disse kriteriene for hva som kan kalles en reiseenduro?
GS 800 har 4 cm høyere setehøyde enn DL 1000, og like tung, og 6 cm høyere enn DL 650 ... og omtrent samme akselavstand.
Det er etter min mening en rimelig stor sykkel .. men pga motor, ikke heelt i klassen "STOR reiseenduro" ... men nesten.
Det er forresten smått med kåpe på V-stromen også.
Fordi det ligger i ordet:

1. Reise=synonymt med langturer hvor komfort og vindbeskyttelse har vært et krav.
2. Enduro= Fordi de fungerer bra på grusveier også med fjæring og oppsett konstruert for det.
3. De såkalte "store" reisenduroene har oftest 19 framhjul for bedre stabiltiet på asfalt og langturer.
4. De har brede seter for komfort spesielt på lengere turer.

Jeg husker jo når Transalp kom med sin 700 og 19 framhjul kontra 21 som på alle modeller inntil da. Da var "tonen" i MC media litt kritiske fordi at man mente at med det så hadde Transalpen forlatt sine tradisjoner og blitt mer asfaltrettet..
Jeg vet forsåvidt hva ord som "reise", "enduro" og "store" betyr.
Men når du sier:
"GS 800 er ingen stor reisenduro. Den har ingen kåpe å snakke om og kun en liten vindskjerm og er ingen stor sykkel. Ikke er det en reisenduro heller da blant annet en form for kåpe med vindskjerm for beskyttelse av fører har vært et kriterie for å kalle det en "reiseenduro"
Så virker du meget bastant, og sikker i din sak ... som om det er noen offisielle kriterier som skal oppfylles før en sykkel kan kalles en "reiseenduro", som du har lest deg til.
Et av de kriteriene er tydeligvis et min. antall kvadrat-cm på vindskjerm, og en kåpe.
Det er vel få store reiseenduroer som har noe særlig kåpe å prate om
jonnykr skrev:
GS800
Ja en høy MC men ingen "stor" MC. Min AT er større, bredere, høyere og kraftigere altså i fysisk størrelse/volum.

1. Den har ingen kåpe eller spesiell vindbeskyttelse utover utformingen av tanken og en liten vindskjerm.
2. Den har 21 framhjul for bedre grus/offroad egenskaper.
3. Den har smalere førersete for bedre "handling" under aktiv kjøring hvor man må bevege seg på sykkelen.

Så min påstand er at GS800 og Tiger800 XC er konstruert som enduroer hvor det er grus/offroad egenskapene som står i fokus. Og da sier det seg selv at en fysisk mindre MC er enklere å håndtere når det blir trangt og smalt. Utstikkende sylindere f.eks. vil i den sammenhengen være et handicap.

Men selvfølgelig kan man kjøre langtur på asfalten med de også, men det er ikke det de er konstruert for.
Igjen så virker du meget sikker i din sak

Svar