Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev:
Og det er jo synd om folk som kansje spør om råd eller leser her for å få noen tips om adventure/reisenduro ikke får med seg at man kan få en knakandes god sykkel som "Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye".

Så det trenger ikke å koste skjorta for en god Adventure sykkel som mer enn dekker det praktiske behovet og bruksområdet til de fleste av oss. Og det synes jeg er viktig å få frem.

(Jeg klarer ikke å dy meg) Og så er den Japansk da. :knegg
Når det nevnes pris ... man burde vel i rettferdighetens navn sammenligne sykler med nogenlunde lik størrelse ... men V-strom er billig ... uten tvil.
V-strom 650 har jo fått ganske mye god omtale i de fleste mc-medier, og er vel ikke så veldig hemmelig ...
1000 ccm'eren derimot ser ut til å ha falt litt utenfor ... når man først skal ha en såpass stor allroader, så slår man til og kjøper en noe mer "opphauset" modell. Det er ganske sjelden jeg møter en V-strom 1000 ... en 650 derimot ser jeg meget ofte
Jeg kjøpte min ny i 2007, og den var betydelig billigere enn konkurentene
V-strom - 144.900,-
Varadero - 166.900,-
Tiger 1050 - 171.990,-
GS 1200 - 201.500,-
Alle 2007 mod.

Og en ting som kanskje ikke er kommet så godt frem ... den er av ypperste japansk kvalitet :thumleft
Hvorfor må man sammenligne med sykler med lik størrelse? Det vi snakker om er det som betegnes som store reisenduroer eller adventuresykler og i det segmentet hører DL650 V-Strom hjemme.

Det debatten går på slik jeg ser det er hva man får for penga og det kan ikke være tvil om at med en DL650 så får man mye for penga. Selvfølgelig må folk få kjøpe hva de vil, men jeg altså bare påpeker at det finnes et rimeligere alternativ til de dyre merkene. :thumleft

Jeg har kjørt på grusveier i Finnskogen sammen med en kompis som da hadde DL1000 og vet at det funker. Men, en DL650 er litt lettere og en vektforskjell på ca 47 kg er merkbar ute i skauen når det er smalt og svingete. Så det kommer til slutt an på bruksområdet.

Mye gruskjøring, fordel med en lettere sykkel.
Hvorfor ... fordi jeg sier det .. fordi min rettferdighetsans sier det ... det at det heter rettferdighetsans skulle tilsi at det er en høyst subjektiv sak. Men dette er neppe et svar du vil slå deg til ro med, så...
Hvis man sammenligner alt på to sykler ... kjørekomfort, kjøreegenskaper i svinger og på grus, og pris, så synes jeg det er riktig å også sammenligne motor.
Jeg er ikke sikker på at alle vil betegne DL 650 som en av de store reisenduroer eller adventuresykler.
En stor del av prisforskjellen ligger i nettopp motoren, som forøvrig er den eneste forskjellen på 650 og 1000 ... bortsett fra ABS ... vektforskjellen ikke 47 kg, men et sted mellom 8 og 19 kg ... alt etter hvilke kilder man forholder seg til. MC-katalogen sier 197 på 650 og 208 på 1000 ...
Der tar du nok feil gitt, de selges til og med SOM adventure utgaver, se bilde under. Poenget er at det ikke er motorstørrelsen som er malen for om de regnes som store reisenduroer men vekt og volum, altså fysisk størrelse. Og da må det være egenskapene som er utslagsgivende, ikke pris og hk.

For det finnes iNGEN mal som sier at pris og hk bestemmer segmentet en mc tlhører, kun konstruksjonen. Og en DL650 er i størrelse og vekt en stor mc og blir vanskelig å plassere som en mellomklasse Adventure/reiseenduro. De selges også som Adventureutgaver fra butikk, med beskyttelser, kofferter o.s.v. også he i Norge. Jeg tittet mange ganger på en overligger som sto hos Snellingen i fjor til kr 119000.- fullt rigget.
Finnes det altså en mal sier at det er kun konstruksjonen som bestemmer? Hvis meg den.
At den selges som Adventureutgaver fra butikk, med beskyttelser, kofferter o.s.v. gjør jo ikke noen forskjell ... det er en mellomklasse-sykkel ... også i følge den testen du linket til.
Her er et par sitater fra testen
"Store dimensjoner og god vindbeskyttelse bidrar til turegenskaper og kjørefølelse som hever seg over alt annet i mellomklassen."
"Under tiden, har DL fått konkurranse fra flere, fine mellomklassemaskiner"


Her er testen
http://www.klikk.no/motor/mc/article261767.ece
Men ærlig talt, dette er en MC KONSTRUERT med fjæringsveier o.s.v. som en DualSport, altså onroad/offroad. Det er det den er konstruert for. Kall det hva du vil, DualSport, Flerbrukssykkel, Reisenduro, Adventure, men den er konstruert for det. Og selges da også blant annet med Adventurepakker.

Les hva det står: ]"Store dimensjoner og god vindbeskyttelse bidrar til turegenskaper og kjørefølelse som hever seg over alt annet i mellomklassen."

Dette er en STOR sykkel og regnes med blant "de store". Men uansett så er dette irrelevant for debatten, for det ER en stor MC og en GOD adventuresykkel til en fornuftig pris. Og det er altså mitt poeng. Les hva den andre testføreren skriver:

"En storvokst reiseenduro, med vesker og det hele til jevnt 110.000 er slett ikke verst. I hvert fall ikke når den er så bra som DL 650. Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye."

"Tross voksen fysikk, er V-Strom en lettkjørt og imøtekommende bruksmotorsykkel. Lav vekt og oppreist sittestilling, bidrar til at den er lettkjørt. Setehøyden er også av en art som bidrar til at de fleste får trygg og god markkontakt med begge bena, samtidig. Føreren sitter rakrygget, med god oversikt over trafikkbildet. Vi betrakter den som en av de beste bruksmotorsyklene på markedet."

"Sterk motor, sikre kjøreegenskaper og moderat vekt, gjør DL 650 til et råskinn på svingete vei. Sammenliknet med større reiseenduroer, som gjerne har 30-40 kilo mer å drasse på, er den særdeles letthåndterlig".

Han runder av med:
"DL 650 V-Strom er en av markedets beste og morsomste allroundere, uavhengig av pris. Jeg hadde fått en ny MC-favoritt".

Da er vi tilbake til mitt poeng, det er en Stor MC. En GOD adventure, flerbruks, allrounder, reisenduro, til en meget konkurransedyktig pris. Og, når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye.

Og det må jo bare værra lekkert det skulle man tro? Men neida, tydligvis ikke. Merkelige greier dette her. :scratch
Sist redigert av jonnykr den 15 apr 2013, 23:34, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Men la oss for moro skyld kalle den en mellomklasse selv om den er "storvokst", for det kan bare bety at den er ENDA bedre når den står seg så godt mot sine mer enn dobbelt så dyre "kolleger". :P :p

Og for de som ikke vet det, det er Japansk kvalitet. :knegg
Tut & Kjør!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av SuperMorten »

jonnykr skrev:Men la oss for moro skyld kalle den en mellomklasse selv om den er "storvokst", for det kan bare bety at den er ENDA bedre når den står seg så godt mot sine mer enn dobbelt så dyre "kolleger". :P :p

Og for de som ikke vet det, det er Japansk kvalitet. :knegg
Når det passer sånn kan jeg godt svinge bortom, så kan du få prøve :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev: Men ærlig talt, dette er en MC KONSTRUERT med fjæringsveier o.s.v. som en DualSport, altså onroad/offroad. Det er det den er konstruert for. Kall det hva du vil, DualSport, Flerbrukssykkel, Reisenduro, Adventure, men den er konstruert for det. Og selges da også blant annet med Adventurepakker.
Dette har jeg ikke nektet på. Jeg har sikkert kalt sykkelen for alle de tingene ... men ikke STOR ... jeg sidestiller den ikke med de STORE ... altså de med 1000 ccm og mere
jonnykr skrev: Les hva det står: ]"Store dimensjoner og god vindbeskyttelse bidrar til turegenskaper og kjørefølelse som hever seg over alt annet i mellomklassen."

Dette er en STOR sykkel og regnes med blant "de store". Men uansett så er dette irrelevant for debatten, for det ER en stor MC og en GOD adventuresykkel til en fornuftig pris. Og det er altså mitt poeng. Les hva den andre testføreren skriver:

"En storvokst reiseenduro, med vesker og det hele til jevnt 110.000 er slett ikke verst. I hvert fall ikke når den er så bra som DL 650. Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye."

"Tross voksen fysikk, er V-Strom en lettkjørt og imøtekommende bruksmotorsykkel. Lav vekt og oppreist sittestilling, bidrar til at den er lettkjørt. Setehøyden er også av en art som bidrar til at de fleste får trygg og god markkontakt med begge bena, samtidig. Føreren sitter rakrygget, med god oversikt over trafikkbildet. Vi betrakter den som en av de beste bruksmotorsyklene på markedet."

"Sterk motor, sikre kjøreegenskaper og moderat vekt, gjør DL 650 til et råskinn på svingete vei. Sammenliknet med større reiseenduroer, som gjerne har 30-40 kilo mer å drasse på, er den særdeles letthåndterlig".

Han runder av med:
"DL 650 V-Strom er en av markedets beste og morsomste allroundere, uavhengig av pris. Jeg hadde fått en ny MC-favoritt".

Da er vi tilbake til mitt poeng, det er en Stor MC. En GOD adventure, flerbruks, allrounder, reisenduro, til en meget konkurransedyktig pris. Og, når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye.

Og det må jo bare værra lekkert det skulle man tro? Men neida, tydligvis ikke. Merkelige greier dette her. :scratch
Ja, det er bare lekkert, og jeg har aldri sagt at DL 650 ikke er en god sykkel, jeg har aldri sagt noe negativt om den ... men jeg har sagt at jeg synes det blir feil å sammenligne den med sykler med mye større motor, og at jeg ikke regner den blandt de STORE DualSport-, Flerbruks-, Reisenduro-, Adventure-syklene ... pga motorstørrelsen.
Jeg anser også Tiger 800 og GS 800 for å være i grenseland

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev: Men ærlig talt, dette er en MC KONSTRUERT med fjæringsveier o.s.v. som en DualSport, altså onroad/offroad. Det er det den er konstruert for. Kall det hva du vil, DualSport, Flerbrukssykkel, Reisenduro, Adventure, men den er konstruert for det. Og selges da også blant annet med Adventurepakker.
Dette har jeg ikke nektet på. Jeg har sikkert kalt sykkelen for alle de tingene ... men ikke STOR ... jeg sidestiller den ikke med de STORE ... altså de med 1000 ccm og mere
jonnykr skrev: Les hva det står: ]"Store dimensjoner og god vindbeskyttelse bidrar til turegenskaper og kjørefølelse som hever seg over alt annet i mellomklassen."

Dette er en STOR sykkel og regnes med blant "de store". Men uansett så er dette irrelevant for debatten, for det ER en stor MC og en GOD adventuresykkel til en fornuftig pris. Og det er altså mitt poeng. Les hva den andre testføreren skriver:

"En storvokst reiseenduro, med vesker og det hele til jevnt 110.000 er slett ikke verst. I hvert fall ikke når den er så bra som DL 650. Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye."

"Tross voksen fysikk, er V-Strom en lettkjørt og imøtekommende bruksmotorsykkel. Lav vekt og oppreist sittestilling, bidrar til at den er lettkjørt. Setehøyden er også av en art som bidrar til at de fleste får trygg og god markkontakt med begge bena, samtidig. Føreren sitter rakrygget, med god oversikt over trafikkbildet. Vi betrakter den som en av de beste bruksmotorsyklene på markedet."

"Sterk motor, sikre kjøreegenskaper og moderat vekt, gjør DL 650 til et råskinn på svingete vei. Sammenliknet med større reiseenduroer, som gjerne har 30-40 kilo mer å drasse på, er den særdeles letthåndterlig".

Han runder av med:
"DL 650 V-Strom er en av markedets beste og morsomste allroundere, uavhengig av pris. Jeg hadde fått en ny MC-favoritt".

Da er vi tilbake til mitt poeng, det er en Stor MC. En GOD adventure, flerbruks, allrounder, reisenduro, til en meget konkurransedyktig pris. Og, når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye.

Og det må jo bare værra lekkert det skulle man tro? Men neida, tydligvis ikke. Merkelige greier dette her. :scratch
Ja, det er bare lekkert, og jeg har aldri sagt at DL 650 ikke er en god sykkel, jeg har aldri sagt noe negativt om den ... men jeg har sagt at jeg synes det blir feil å sammenligne den med sykler med mye større motor, og at jeg ikke regner den blandt de STORE DualSport-, Flerbruks-, Reisenduro-, Adventure-syklene ... pga motorstørrelsen.
Jeg anser også Tiger 800 og GS 800 for å være i grenseland
Jammen, store reisenduroer har INGENTING med motorstørrelse å gjøre. F.eks. En Africa Twin 750 regnes som en stor reisenduro og den har bare 750 cc og 60 hk. Men den er stor i størrelse og høy. Samme med Super Tenere 750 med 70 hk.

Men i følge din logikk så er begge disse da "mellomklasse".

Og det ER jo ingen som sammenligner DL650 med de du nevner. Det som blir sagt er at den er god nok til å KONKURERE med dobbelt så dyre reisenduroer på nevnte områder. Og et bedre kvalitetstempel er det vel knapt mulig å få.

GS 800 er ingen stor reisenduro. Den har ingen kåpe å snakke om og kun en liten vindskjerm og er ingen stor sykkel. Ikke er det en reisenduro heller da blant annet en form for kåpe med vindskjerm for beskyttelse av fører har vært et kriterie for å kalle det en "reiseenduro".
Sist redigert av jonnykr den 16 apr 2013, 00:50, redigert 2 ganger totalt.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

SuperMorten skrev:
jonnykr skrev:Men la oss for moro skyld kalle den en mellomklasse selv om den er "storvokst", for det kan bare bety at den er ENDA bedre når den står seg så godt mot sine mer enn dobbelt så dyre "kolleger". :P :p

Og for de som ikke vet det, det er Japansk kvalitet. :knegg
Når det passer sånn kan jeg godt svinge bortom, så kan du få prøve :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Alltid artig å prøve noe annet. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev: Men ærlig talt, dette er en MC KONSTRUERT med fjæringsveier o.s.v. som en DualSport, altså onroad/offroad. Det er det den er konstruert for. Kall det hva du vil, DualSport, Flerbrukssykkel, Reisenduro, Adventure, men den er konstruert for det. Og selges da også blant annet med Adventurepakker.
Dette har jeg ikke nektet på. Jeg har sikkert kalt sykkelen for alle de tingene ... men ikke STOR ... jeg sidestiller den ikke med de STORE ... altså de med 1000 ccm og mere
jonnykr skrev: Les hva det står: ]"Store dimensjoner og god vindbeskyttelse bidrar til turegenskaper og kjørefølelse som hever seg over alt annet i mellomklassen."

Dette er en STOR sykkel og regnes med blant "de store". Men uansett så er dette irrelevant for debatten, for det ER en stor MC og en GOD adventuresykkel til en fornuftig pris. Og det er altså mitt poeng. Les hva den andre testføreren skriver:

"En storvokst reiseenduro, med vesker og det hele til jevnt 110.000 er slett ikke verst. I hvert fall ikke når den er så bra som DL 650. Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye."

"Tross voksen fysikk, er V-Strom en lettkjørt og imøtekommende bruksmotorsykkel. Lav vekt og oppreist sittestilling, bidrar til at den er lettkjørt. Setehøyden er også av en art som bidrar til at de fleste får trygg og god markkontakt med begge bena, samtidig. Føreren sitter rakrygget, med god oversikt over trafikkbildet. Vi betrakter den som en av de beste bruksmotorsyklene på markedet."

"Sterk motor, sikre kjøreegenskaper og moderat vekt, gjør DL 650 til et råskinn på svingete vei. Sammenliknet med større reiseenduroer, som gjerne har 30-40 kilo mer å drasse på, er den særdeles letthåndterlig".

Han runder av med:
"DL 650 V-Strom er en av markedets beste og morsomste allroundere, uavhengig av pris. Jeg hadde fått en ny MC-favoritt".

Da er vi tilbake til mitt poeng, det er en Stor MC. En GOD adventure, flerbruks, allrounder, reisenduro, til en meget konkurransedyktig pris. Og, når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye.

Og det må jo bare værra lekkert det skulle man tro? Men neida, tydligvis ikke. Merkelige greier dette her. :scratch
Ja, det er bare lekkert, og jeg har aldri sagt at DL 650 ikke er en god sykkel, jeg har aldri sagt noe negativt om den ... men jeg har sagt at jeg synes det blir feil å sammenligne den med sykler med mye større motor, og at jeg ikke regner den blandt de STORE DualSport-, Flerbruks-, Reisenduro-, Adventure-syklene ... pga motorstørrelsen.
Jeg anser også Tiger 800 og GS 800 for å være i grenseland
Jammen, store reisenduroer har INGENTING med motorstørrelse å gjøre. F.eks. En Africa Twin 750 regnes som en stor reisenduro og den har bare 750 cc og 60 hk. Men den er stor i størrelse og høy. Samme med Super Tenere 750 med 70 hk.
Ja, det mener du, og sikkert flere også ... så mener jeg, og sikkert noen flere, det motsatte. sånn er det.
jonnykr skrev: Men i følge din logikk så er begge disse da "mellomklasse".

Og det ER jo ingen som sammenligner DL650 med de du nevner. Det som blir sagt er at den er god nok til å KONKURERE med dobbelt så dyre reisenduroer på nevnte områder. Og et bedre kvalitetstempel er det vel knapt mulig å få.

GS 800 er ingen stor reisenduro. Den har ingen kåpe å snakke om og kun en liten vindskjerm og er ingen stor sykkel. Ikke er det en reisenduro heller da blant annet en form for kåpe med vindskjerm for beskyttelse av fører har vært et kriterie for å kalle det en "reiseenduro".
Dette med GS 800 vil jeg anta det er mange som vil bestride ... hvor er det du har lest om disse kriteriene for hva som kan kalles en reiseenduro?
GS 800 har 4 cm høyere setehøyde enn DL 1000, og like tung, og 6 cm høyere enn DL 650 ... og omtrent samme akselavstand.
Det er etter min mening en rimelig stor sykkel .. men pga motor, ikke heelt i klassen "STOR reiseenduro" ... men nesten.
Det er forresten smått med kåpe på V-stromen også.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev: Men ærlig talt, dette er en MC KONSTRUERT med fjæringsveier o.s.v. som en DualSport, altså onroad/offroad. Det er det den er konstruert for. Kall det hva du vil, DualSport, Flerbrukssykkel, Reisenduro, Adventure, men den er konstruert for det. Og selges da også blant annet med Adventurepakker.
Dette har jeg ikke nektet på. Jeg har sikkert kalt sykkelen for alle de tingene ... men ikke STOR ... jeg sidestiller den ikke med de STORE ... altså de med 1000 ccm og mere
jonnykr skrev: Les hva det står: ]"Store dimensjoner og god vindbeskyttelse bidrar til turegenskaper og kjørefølelse som hever seg over alt annet i mellomklassen."

Dette er en STOR sykkel og regnes med blant "de store". Men uansett så er dette irrelevant for debatten, for det ER en stor MC og en GOD adventuresykkel til en fornuftig pris. Og det er altså mitt poeng. Les hva den andre testføreren skriver:

"En storvokst reiseenduro, med vesker og det hele til jevnt 110.000 er slett ikke verst. I hvert fall ikke når den er så bra som DL 650. Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye."

"Tross voksen fysikk, er V-Strom en lettkjørt og imøtekommende bruksmotorsykkel. Lav vekt og oppreist sittestilling, bidrar til at den er lettkjørt. Setehøyden er også av en art som bidrar til at de fleste får trygg og god markkontakt med begge bena, samtidig. Føreren sitter rakrygget, med god oversikt over trafikkbildet. Vi betrakter den som en av de beste bruksmotorsyklene på markedet."

"Sterk motor, sikre kjøreegenskaper og moderat vekt, gjør DL 650 til et råskinn på svingete vei. Sammenliknet med større reiseenduroer, som gjerne har 30-40 kilo mer å drasse på, er den særdeles letthåndterlig".

Han runder av med:
"DL 650 V-Strom er en av markedets beste og morsomste allroundere, uavhengig av pris. Jeg hadde fått en ny MC-favoritt".

Da er vi tilbake til mitt poeng, det er en Stor MC. En GOD adventure, flerbruks, allrounder, reisenduro, til en meget konkurransedyktig pris. Og, når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye.

Og det må jo bare værra lekkert det skulle man tro? Men neida, tydligvis ikke. Merkelige greier dette her. :scratch
Ja, det er bare lekkert, og jeg har aldri sagt at DL 650 ikke er en god sykkel, jeg har aldri sagt noe negativt om den ... men jeg har sagt at jeg synes det blir feil å sammenligne den med sykler med mye større motor, og at jeg ikke regner den blandt de STORE DualSport-, Flerbruks-, Reisenduro-, Adventure-syklene ... pga motorstørrelsen.
Jeg anser også Tiger 800 og GS 800 for å være i grenseland
Jammen, store reisenduroer har INGENTING med motorstørrelse å gjøre. F.eks. En Africa Twin 750 regnes som en stor reisenduro og den har bare 750 cc og 60 hk. Men den er stor i størrelse og høy. Samme med Super Tenere 750 med 70 hk.
Ja, det mener du, og sikkert flere også ... så mener jeg, og sikkert noen flere, det motsatte. sånn er det.
jonnykr skrev: Men i følge din logikk så er begge disse da "mellomklasse".

Og det ER jo ingen som sammenligner DL650 med de du nevner. Det som blir sagt er at den er god nok til å KONKURERE med dobbelt så dyre reisenduroer på nevnte områder. Og et bedre kvalitetstempel er det vel knapt mulig å få.

GS 800 er ingen stor reisenduro. Den har ingen kåpe å snakke om og kun en liten vindskjerm og er ingen stor sykkel. Ikke er det en reisenduro heller da blant annet en form for kåpe med vindskjerm for beskyttelse av fører har vært et kriterie for å kalle det en "reiseenduro".
Dette med GS 800 vil jeg anta det er mange som vil bestride ... hvor er det du har lest om disse kriteriene for hva som kan kalles en reiseenduro?
GS 800 har 4 cm høyere setehøyde enn DL 1000, og like tung, og 6 cm høyere enn DL 650 ... og omtrent samme akselavstand.
Det er etter min mening en rimelig stor sykkel .. men pga motor, ikke heelt i klassen "STOR reiseenduro" ... men nesten.
Det er forresten smått med kåpe på V-stromen også.
Fordi det ligger i ordet:

1. Reise=synonymt med langturer hvor komfort og vindbeskyttelse har vært et krav.
2. Enduro= Fordi de fungerer bra på grusveier også med fjæring og oppsett konstruert for det.
3. De såkalte "store" reisenduroene har oftest 19 framhjul for bedre stabiltiet på asfalt og langturer.
4. De har brede seter for komfort spesielt på lengere turer.

Jeg husker jo når Transalp kom med sin 700 og 19 framhjul kontra 21 som på alle modeller inntil da. Da var "tonen" i MC media litt kritiske fordi at man mente at med det så hadde Transalpen forlatt sine tradisjoner og blitt mer asfaltrettet.

GS800
Ja en høy MC men ingen "stor" MC. Min AT er større, bredere, høyere og kraftigere altså i fysisk størrelse/volum.

1. Den har ingen kåpe eller spesiell vindbeskyttelse utover utformingen av tanken og en liten vindskjerm.
2. Den har 21 framhjul for bedre grus/offroad egenskaper.
3. Den har smalere førersete for bedre "handling" under aktiv kjøring hvor man må bevege seg på sykkelen.

Så min påstand er at GS800 og Tiger800 XC er konstruert som enduroer hvor det er grus/offroad egenskapene som står i fokus. Og da sier det seg selv at en fysisk mindre MC er enklere å håndtere når det blir trangt og smalt. Utstikkende sylindere f.eks. vil i den sammenhengen være et handicap.

Men selvfølgelig kan man kjøre langtur på asfalten med de også, men det er ikke det de er konstruert for.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Nå kommer jeg sikkert til å få juling på første treff, men skit au, jeg kaster inn en brannfakkel til. :P :p

Jeg mener også at å putte disse store tur/reiseenduroene inn i en felles betegnelse som "Adventure" sykler er helt feil. Jeg skjønner jo at det er en bevisst imageoppbygging som trigger den "oppdagelsesreisende" tøffingen i mannen, men faktum er at de aller færreste av dem vil noensinne få oppleve kjøring utenfor allfarvei i noen grad. Kansje de får snust på en grusvei "light" i ny og ne.

Selvfølgelig finnes det hederlige unntak, men jeg snakker om de fleste.

Adventurekjøring har så lenge jeg kan huske handlet om å kjøre nettopp utenfor allfarvei. Der hvor ikke så mange ferdes og som krever sitt av både fører og utstyr og uten følgebiler, kameracrew og rullende verkstedsbil og mekanikere.

Derfor mener jeg at de fleste "store" reisenduroer egentlig like gjerne kan kalles DualSport Touring Bikes. Eller som før i tia, flerbruks eller allround sykler.

For det er jo bruken av Motorsykkelen altså om man har utenfor allfarvei som en mal, som avgjør hva slags MC det er. Det er jo DER eventyret ligger, hos den enkelte fører og dennes BRUK av sin Motorsykkel. Så en litt modifisert Suzuki DRZ400 som kjøres ute i villmarken er jo mye mer adventuresykkel en en GS1200 med fullt Touratec utstyr på Harrytur til Sverige.

Jeg mener ikke å være slem, men jeg er litt opptatt av dette og synes det er en artig diskusjon. :thumleft

Og husk, dette er ikke en kritikk av folks valg av MC for selvfølgelig har ikke jeg noe med det og folk må jo selv velge hva de vil prioritere angående bruk, men en refleksjon over begrep som Reisenduro, Adventuresykkel, o.s.v.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
jhn skrev:
Ja, det mener du, og sikkert flere også ... så mener jeg, og sikkert noen flere, det motsatte. sånn er det.
jonnykr skrev: Men i følge din logikk så er begge disse da "mellomklasse".

Og det ER jo ingen som sammenligner DL650 med de du nevner. Det som blir sagt er at den er god nok til å KONKURERE med dobbelt så dyre reisenduroer på nevnte områder. Og et bedre kvalitetstempel er det vel knapt mulig å få.

GS 800 er ingen stor reisenduro. Den har ingen kåpe å snakke om og kun en liten vindskjerm og er ingen stor sykkel. Ikke er det en reisenduro heller da blant annet en form for kåpe med vindskjerm for beskyttelse av fører har vært et kriterie for å kalle det en "reiseenduro".
Dette med GS 800 vil jeg anta det er mange som vil bestride ... hvor er det du har lest om disse kriteriene for hva som kan kalles en reiseenduro?
GS 800 har 4 cm høyere setehøyde enn DL 1000, og like tung, og 6 cm høyere enn DL 650 ... og omtrent samme akselavstand.
Det er etter min mening en rimelig stor sykkel .. men pga motor, ikke heelt i klassen "STOR reiseenduro" ... men nesten.
Det er forresten smått med kåpe på V-stromen også.
Fordi det ligger i ordet:

1. Reise=synonymt med langturer hvor komfort og vindbeskyttelse har vært et krav.
2. Enduro= Fordi de fungerer bra på grusveier også med fjæring og oppsett konstruert for det.
3. De såkalte "store" reisenduroene har oftest 19 framhjul for bedre stabiltiet på asfalt og langturer.
4. De har brede seter for komfort spesielt på lengere turer.

Jeg husker jo når Transalp kom med sin 700 og 19 framhjul kontra 21 som på alle modeller inntil da. Da var "tonen" i MC media litt kritiske fordi at man mente at med det så hadde Transalpen forlatt sine tradisjoner og blitt mer asfaltrettet..
Jeg vet forsåvidt hva ord som "reise", "enduro" og "store" betyr.
Men når du sier:
"GS 800 er ingen stor reisenduro. Den har ingen kåpe å snakke om og kun en liten vindskjerm og er ingen stor sykkel. Ikke er det en reisenduro heller da blant annet en form for kåpe med vindskjerm for beskyttelse av fører har vært et kriterie for å kalle det en "reiseenduro"
Så virker du meget bastant, og sikker i din sak ... som om det er noen offisielle kriterier som skal oppfylles før en sykkel kan kalles en "reiseenduro", som du har lest deg til.
Et av de kriteriene er tydeligvis et min. antall kvadrat-cm på vindskjerm, og en kåpe.
Det er vel få store reiseenduroer som har noe særlig kåpe å prate om
jonnykr skrev:
GS800
Ja en høy MC men ingen "stor" MC. Min AT er større, bredere, høyere og kraftigere altså i fysisk størrelse/volum.

1. Den har ingen kåpe eller spesiell vindbeskyttelse utover utformingen av tanken og en liten vindskjerm.
2. Den har 21 framhjul for bedre grus/offroad egenskaper.
3. Den har smalere førersete for bedre "handling" under aktiv kjøring hvor man må bevege seg på sykkelen.

Så min påstand er at GS800 og Tiger800 XC er konstruert som enduroer hvor det er grus/offroad egenskapene som står i fokus. Og da sier det seg selv at en fysisk mindre MC er enklere å håndtere når det blir trangt og smalt. Utstikkende sylindere f.eks. vil i den sammenhengen være et handicap.

Men selvfølgelig kan man kjøre langtur på asfalten med de også, men det er ikke det de er konstruert for.
Igjen så virker du meget sikker i din sak

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev:
jhn skrev:
Ja, det mener du, og sikkert flere også ... så mener jeg, og sikkert noen flere, det motsatte. sånn er det.
jonnykr skrev: Men i følge din logikk så er begge disse da "mellomklasse".

Og det ER jo ingen som sammenligner DL650 med de du nevner. Det som blir sagt er at den er god nok til å KONKURERE med dobbelt så dyre reisenduroer på nevnte områder. Og et bedre kvalitetstempel er det vel knapt mulig å få.

GS 800 er ingen stor reisenduro. Den har ingen kåpe å snakke om og kun en liten vindskjerm og er ingen stor sykkel. Ikke er det en reisenduro heller da blant annet en form for kåpe med vindskjerm for beskyttelse av fører har vært et kriterie for å kalle det en "reiseenduro".
Dette med GS 800 vil jeg anta det er mange som vil bestride ... hvor er det du har lest om disse kriteriene for hva som kan kalles en reiseenduro?
GS 800 har 4 cm høyere setehøyde enn DL 1000, og like tung, og 6 cm høyere enn DL 650 ... og omtrent samme akselavstand.
Det er etter min mening en rimelig stor sykkel .. men pga motor, ikke heelt i klassen "STOR reiseenduro" ... men nesten.
Det er forresten smått med kåpe på V-stromen også.
Fordi det ligger i ordet:

1. Reise=synonymt med langturer hvor komfort og vindbeskyttelse har vært et krav.
2. Enduro= Fordi de fungerer bra på grusveier også med fjæring og oppsett konstruert for det.
3. De såkalte "store" reisenduroene har oftest 19 framhjul for bedre stabiltiet på asfalt og langturer.
4. De har brede seter for komfort spesielt på lengere turer.

Jeg husker jo når Transalp kom med sin 700 og 19 framhjul kontra 21 som på alle modeller inntil da. Da var "tonen" i MC media litt kritiske fordi at man mente at med det så hadde Transalpen forlatt sine tradisjoner og blitt mer asfaltrettet..
Jeg vet forsåvidt hva ord som "reise", "enduro" og "store" betyr.
Men når du sier:
"GS 800 er ingen stor reisenduro. Den har ingen kåpe å snakke om og kun en liten vindskjerm og er ingen stor sykkel. Ikke er det en reisenduro heller da blant annet en form for kåpe med vindskjerm for beskyttelse av fører har vært et kriterie for å kalle det en "reiseenduro"
Så virker du meget bastant, og sikker i din sak ... som om det er noen offisielle kriterier som skal oppfylles før en sykkel kan kalles en "reiseenduro", som du har lest deg til.
Et av de kriteriene er tydeligvis et min. antall kvadrat-cm på vindskjerm, og en kåpe.
Det er vel få store reiseenduroer som har noe særlig kåpe å prate om
jonnykr skrev:
GS800
Ja en høy MC men ingen "stor" MC. Min AT er større, bredere, høyere og kraftigere altså i fysisk størrelse/volum.

1. Den har ingen kåpe eller spesiell vindbeskyttelse utover utformingen av tanken og en liten vindskjerm.
2. Den har 21 framhjul for bedre grus/offroad egenskaper.
3. Den har smalere førersete for bedre "handling" under aktiv kjøring hvor man må bevege seg på sykkelen.

Så min påstand er at GS800 og Tiger800 XC er konstruert som enduroer hvor det er grus/offroad egenskapene som står i fokus. Og da sier det seg selv at en fysisk mindre MC er enklere å håndtere når det blir trangt og smalt. Utstikkende sylindere f.eks. vil i den sammenhengen være et handicap.

Men selvfølgelig kan man kjøre langtur på asfalten med de også, men det er ikke det de er konstruert for.
Igjen så virker du meget sikker i din sak
Yupp!
Men jeg sier ikke at de ikke kan kjøres på asfalt og relativt komfortabelt også, men HOVEDFOKUSET i de konstruksjonene som garantert er meget nøye gjennomtenkt, er lagt på enduro/grus/offroad. De er mere "hardcore" enduro, enn sine større brødre.

Når det er sagt synes jeg at Triumph Tiger 800 XC ser ut som en spennende Motorsykkel. :yeyeye
Tut & Kjør!

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av EasyRider »

@jonnykr

Har du vudert KTM sine sykkler?


Synes de er spennde, siden de virker til å ha mer fokus på off-road (grus) en de fleste andre. 21" og 18" eike hjul osv.

For min del har jeg lyst til å teste både 990 adventure R og 1190 Adventure med og uten R.

Minuset med de må bli kun kjede drift.. Hvis du hadde planer om å reise verden rundt. tanke på vedlikehold.

Ser også at service intervall på 1190 nå er 15000 km. Endelig begynner det å gå i riktig retning der også.

Men en ting taler nok i mot :D
Ikke noe japansk kvalitet der i gården :knegg
Sist redigert av EasyRider den 16 apr 2013, 13:52, redigert 1 gang totalt.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:Nå kommer jeg sikkert til å få juling på første treff, men skit au, jeg kaster inn en brannfakkel til. :P :p

Jeg mener også at å putte disse store tur/reiseenduroene inn i en felles betegnelse som "Adventure" sykler er helt feil. Jeg skjønner jo at det er en bevisst imageoppbygging som trigger den "oppdagelsesreisende" tøffingen i mannen, men faktum er at de aller færreste av dem vil noensinne få oppleve kjøring utenfor allfarvei i noen grad. Kansje de får snust på en grusvei "light" i ny og ne.

Selvfølgelig finnes det hederlige unntak, men jeg snakker om de fleste.

Adventurekjøring har så lenge jeg kan huske handlet om å kjøre nettopp utenfor allfarvei. Der hvor ikke så mange ferdes og som krever sitt av både fører og utstyr og uten følgebiler, kameracrew og rullende verkstedsbil og mekanikere.

Derfor mener jeg at de fleste "store" reisenduroer egentlig like gjerne kan kalles DualSport Touring Bikes. Eller som før i tia, flerbruks eller allround sykler.

For det er jo bruken av Motorsykkelen altså om man har utenfor allfarvei som en mal, som avgjør hva slags MC det er. Det er jo DER eventyret ligger, hos den enkelte fører og dennes BRUK av sin Motorsykkel. Så en litt modifisert Suzuki DRZ400 som kjøres ute i villmarken er jo mye mer adventuresykkel en en GS1200 med fullt Touratec utstyr på Harrytur til Sverige.

Jeg mener ikke å være slem, men jeg er litt opptatt av dette og synes det er en artig diskusjon. :thumleft

Og husk, dette er ikke en kritikk av folks valg av MC for selvfølgelig har ikke jeg noe med det og folk må jo selv velge hva de vil prioritere angående bruk, men en refleksjon over begrep som Reisenduro, Adventuresykkel, o.s.v.
Det er vel de som konstruerer sykkelen som har definisjonsmakten her ... de konstruere en sykkel som er egnet for, i dette tilfellet, "eventyr" på asfalt, grus og litt utafor grusen også ... hva den enkelte fører velger å bruke den til, forandrer ikke konstruksjonen, og heller ikke navnet til sykkelen ... sykkelen er fremdeles i "Adventure" klassen, selv om den står i stue på utstilling.
Om du har aldri så mange følgebiler med, så forandrer heller ikke det noe på sykkelens konstruksjon eller mente bruksområde.
De fleste "store" reisenduroer kalles jo både DualSport-, flerbruks-, allround-, allroad-, eventyr- og adventure-sykler.

Jeg mener det var en litt feilslått vinkling på dette ... en annen vinkling kunne vært:
Hvorfor kjøper/kjører folk en adventuresykkel som f.eks en GS1200 med fullt Touratec utstyr på Harrytur til Sverige, elns.
Sist redigert av jhn den 16 apr 2013, 13:55, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

For øvrig, grunnen til at en GS800 er høy er fordi man har lagt vekt på større bakkeklaring for bruk offroad. På GS1200 så er forskjellen i sittehøyden på en vanlig GS1200 og en adventure ca 4 cm. Igjen, grunnet økt bakkeklaring som gjør den mer egnet offroad.

Så dette er ikke tilfeldigheter., men nøye planlagt etter bruksområde. :mk
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:For øvrig, grunnen til at en GS800 er høy er fordi man har lagt vekt på større bakkeklaring for bruk offroad. På GS1200 så er forskjellen i sittehøyden på en vanlig GS1200 og en adventure ca 4 cm. Igjen, grunnet økt bakkeklaring som gjør den mer egnet offroad.

Så dette er ikke tilfeldigheter., men nøye planlagt etter bruksområde. :mk
He he, jeg har vel aldri hatt mistanke om det er tilfeldigheter som avgjør hvordan en sykkel får det utseende og de egenskaper den ender opp med

Svar