Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Copsahl
Innlegg: 50
Registrert: 08 apr 2013, 22:49
Motorsykkelen din: BMW K1300S - 2013
Sted: Oslo

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av Copsahl »

Så var Pilot Road 3 i bestilling og jaggu ramla det ikke med et Schuberth SRC System for C3 fra 24MX i samma slengen også :yeyeye

--
Christian

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av LordShaft »

Copsahl skrev:Så var Pilot Road 3 i bestilling og jaggu ramla det ikke med et Schuberth SRC System for C3 fra 24MX i samma slengen også :yeyeye

--
Christian
:thumleft Fornuftig valg dette :vs

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av LordShaft »


Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av MH434 »

LordShaft skrev:
MH434 skrev:
En kjenning som kjører en del bane sa at et banedekk begynner å sitte bedre enn et sportsdekk allerede ved 30 grader. Så spørs det da hvor lang tid det tar ;-)
Bane dekk? Som i Power One osv??

Eller mikser du sport og sport touring dekk nå? :-k
Det er liten tvil om at det er veldig mange meninger der ute når det kommer til dekk. Jeg prøver bare å hente så mye meninger jeg kan. Greit å høre forskjellige erfaringer.
Det skal sies at jeg har en kompis som kjører fletta av meg på z6 dekkene til metzeler. Så tror ikke det er dekkene på landevei som setter begrensningene :prop:
Banedekk ala Metzeler k1,2 og Michelin power cup.
Problemet med banedekk er jo at det blir for mange varmesykluser på gata...

En god sjåfør (bane) kjører ikke SÅ mye fortere med sportsdekk enn sportstouringdekk, men en "amatør" vil ha større marginer for feil med et sportsdekk.
En annen ting er at touringdekka ofte er tyngere og har en flatere profil, som medfører en mer tungstyrt sykkel.
Touringdekk har også en lavere rulleomkrets, dvs at hekken senkes som igjen medfører en mindre kvikkstyrt sykkel... ;-)
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av RuneMC »

Anakee - "can't fault it" - var det jeg hørte i den videosnutten :D :thumleft

Stemmer godt, funker på alt fra fotpinneskrap på asfalt (veldig dårlig asfalt) til grusdekket is (Sundbyveien idag, snudde etterhvert når det ble bare is og snø).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av rerell »

LordShaft skrev: Snakket nettopp med en kjenning, som mente på at dagens sport dekk som pilot power 2ct må ha 90 grader for å oppnå god driftstemperatur og fungerer optimalt. Dette var jævlig høyt.
Hm. 80-100 grader är typiskt optimal driftstemp på slicks. Dessa förvärms med däckvärmare (de flesta värmer till 80 grader) och man ska köra friskt för att hålla den tempen uppe under ett pass på bana. Att ett gatdäck skulle ha en optimal driftstemp på 90 grader låter inte riktigt.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av TheHaughom »

RuneMC skrev:Anakee - "can't fault it" - var det jeg hørte i den videosnutten :D :thumleft
Det var vel da han sa feil, og at det egentlig var Pilot Power 3 på bremsetesten - han korrigerer seg selv etterpå... :P :p
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av LordShaft »

rerell skrev:
LordShaft skrev: Snakket nettopp med en kjenning, som mente på at dagens sport dekk som pilot power 2ct må ha 90 grader for å oppnå god driftstemperatur og fungerer optimalt. Dette var jævlig høyt.
Hm. 80-100 grader är typiskt optimal driftstemp på slicks. Dessa förvärms med däckvärmare (de flesta värmer till 80 grader) och man ska köra friskt för att hålla den tempen uppe under ett pass på bana. Att ett gatdäck skulle ha en optimal driftstemp på 90 grader låter inte riktigt.
Jeg også syntes dette høres sinnsykt høyt ut.... Å får det ikke til å stemme, men jeg finner utrolig lite informasjon på nettet om nettopp driftstemperatur på de forskjellige dekkene :-k

Svar