Jeg vil fortsatt tro at §2-4 kun trer i kraft dersom vekt/plassbegrensing (lovlig) overskrides.
Men det blir vel egentlig bare spekulering fra min side.
Beklager min noe bastante uttalelse!

Mvh,
Forhenværende hobbyjurist
Vi kan godt ta det som en mulighet ja.. Men vis meg da hvor denne begrensingen står beskrevet i loven.. Det står ingen verdens ting om "Dersom-atte-hvis". Det står derimot i §2-2 "Med mindre annet følger". I §2-4 (som følger 2-2), står det at veileder ved klasse A/A1 selv SKAL kjøre mellomtung eller tung sykkel.TheHaughom skrev:Her har jeg visst slurvet med lesingen. Her tar mine hobbyjuristiske evner slutt.
Jeg vil fortsatt tro at §2-4 kun trer i kraft dersom vekt/plassbegrensing (lovlig) overskrides.
Men det blir vel egentlig bare spekulering fra min side.
Beklager min noe bastante uttalelse!![]()
Mvh,
Forhenværende hobbyjurist
Kan du vise meg hvor det står at den KUN inntrer dersom totalvekt overstiges? Jeg kan ikke se dette noe som helst sted.TheHaughom skrev:I så tilfelle må vi se på §2-2 igjen der det står at ledsager skal sitte på samme kjøretøy som elev med mindre det ikke er lovlig.
Og således inntrer kun §2-4 dersom f.eks. totalvekt overstiges eller lignende.
Ikke meningen å tråkke på noen tær, og mener lovverket er litt villedende på dette punktet.
Først; lykke til med påsitt på Virago 125! Det har jeg vært med på også - lite behagelig i lengden for å si det forsiktig og jeg var langt fra lei meg da min "junior" fikk lappen... :-)åaro skrev:Har akkurat fått en lettvekter til junior, og da skal det selvfølgelig øvelseskjøres. Har sett litt på denne tråden og det er mye snakk om å ikke overstige totalvekt på sykkelen ved å sitte bakpå. Som jeg kan se av vognkortet, så går det trolig på totalvekta, men trolig ikke på aksellast på bakhjulet.Det er en virago 125 som har ganske lang forgaffel ,så mesteparten av vekten på sjåfør og nesten all vekten av passasjer er på bakhjulet. Junior mener det blir alllltfor tungt. Kan jeg kjøre bak, hvis så er tilfelle? Har noen synspunkter på dette?
Lenke: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-2004 ... 9.html#2-2" onclick="window.open(this.href);return false;lovdata skrev:I klassene A1, A2 og A stilles det ikke krav til at lærer eller ledsager må følge med på kjøretøyet til eleven
Åj, dette var jeg ikke klar over! Good newsGeir skrev:
Ser på lovdata at de har endret forskriftsteksten (i krafttreden 19. januar 2013) og et kjapt blikk på den sier meg at problemstillingen ikke lengre er aktuell:
Lenke: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-2004 ... 9.html#2-2" onclick="window.open(this.href);return false;lovdata skrev:I klassene A1, A2 og A stilles det ikke krav til at lærer eller ledsager må følge med på kjøretøyet til eleven
Mitt synspunkt: Kjør egen mc både for din og junior sin del!
Har skrevet mail til dem om det der. Er uansett forskriften som rangerer høyest så med mindre jeg har bommet fullstendig på forståelsen av den klare setningen så er det fritt frem for ledsager på egen sykkel. Det var forresten på tide!Carpa skrev:Hmm mulig vegvesenet ikke har oppdatert sine nettsider for der ser det fortsatt ut til at man må sitte på i samme kjøretøy om man ikke overstiger nyttelasten
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Forero ... otorsykkel" onclick="window.open(this.href);return false;
Da er vi to som har sendt mailGeir skrev:Har skrevet mail til dem om det der. Er uansett forskriften som rangerer høyest så med mindre jeg har bommet fullstendig på forståelsen av den klare setningen så er det fritt frem for ledsager på egen sykkel. Det var forresten på tide!Carpa skrev:Hmm mulig vegvesenet ikke har oppdatert sine nettsider for der ser det fortsatt ut til at man må sitte på i samme kjøretøy om man ikke overstiger nyttelasten
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Forero ... otorsykkel" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du fått noe svar? Jeg har ikke hørt noeGeir skrev:He, he... Jo flere jo bedre! Forskriften er vel rimelig glassklar så det skulle ikke være mye å lure på.
BMWilly skrev:Det står jo:
Den som er med deg
må vere fylt 25 år
må ha hatt førerett i den klassen du skal øvingskjøre i samanhengande dei siste 5 åra
Den som er med deg kan sitje på motorsykkelen saman med deg så sant motorsykkelen har stor nok nyttelast, eller følgje etter på mellomtung eller tung motorsykkel.
Så det er jo oppdatert. Understrekingen er gjort av meg.
Carpa skrev:BMWilly skrev:Det står jo:
Den som er med deg
må vere fylt 25 år
må ha hatt førerett i den klassen du skal øvingskjøre i samanhengande dei siste 5 åra
Den som er med deg kan sitje på motorsykkelen saman med deg så sant motorsykkelen har stor nok nyttelast, eller følgje etter på mellomtung eller tung motorsykkel.
Så det er jo oppdatert. Understrekingen er gjort av meg.