Elg påkjørsel!
Elg påkjørsel!
Har tenkt noen ganger på dette. Scenario:
Du sitter på sykkelen din, cruiser bortover veien. Plutselig ser du en elg løpe over et jorde, like ved veien. Den stopper midt i veien foran deg. :shock: Du har akkurat 2-3 skjebnesvangre sekunder til å gjøre noe, men du vet at du ikke rekker å svinge unna.
Hva gjør du?
- Klemmer du inn forbremsa så hardt og fort du kan og satser på at du i det minste "bare" treffer beina på elgen i det du sklir henover veien?
- Bøyer du deg ned så godt du kan og satser på at styret/vindskjermen tar av for det værste smellet?
- Tar du sats og hopper til rett før du treffer elgen i håp om at du kan klare å komme deg unna? (kanskje litt drøy den der, men...)
Jeg har lurt mange ganger på hva som vil være det beste i en sånn situsajon. Tror kanskje jeg hadde gått for å "legge ned" sykkelen og håpe på å bare treffe beina, men det er kanskje lettere sagt enn gjort?
Noen som har hørt om eller opplevd noe sånt?
Du sitter på sykkelen din, cruiser bortover veien. Plutselig ser du en elg løpe over et jorde, like ved veien. Den stopper midt i veien foran deg. :shock: Du har akkurat 2-3 skjebnesvangre sekunder til å gjøre noe, men du vet at du ikke rekker å svinge unna.
Hva gjør du?
- Klemmer du inn forbremsa så hardt og fort du kan og satser på at du i det minste "bare" treffer beina på elgen i det du sklir henover veien?
- Bøyer du deg ned så godt du kan og satser på at styret/vindskjermen tar av for det værste smellet?
- Tar du sats og hopper til rett før du treffer elgen i håp om at du kan klare å komme deg unna? (kanskje litt drøy den der, men...)
Jeg har lurt mange ganger på hva som vil være det beste i en sånn situsajon. Tror kanskje jeg hadde gått for å "legge ned" sykkelen og håpe på å bare treffe beina, men det er kanskje lettere sagt enn gjort?
Noen som har hørt om eller opplevd noe sånt?
Tja... Jeg ville gi full gass, for da hadde elgen blitt så redd lyden fra mine rakarør... hehe....
Neida.. Det er ikke godt å si hvordan man hadde reagert i en slik situasjon. Jeg har hørt noen si at man bestandig skal prøve å kjøre bak elgen, for den snur aldri på veien.. Vell.. Jeg har da sett elg som snur på veien, men det er sikkert ikke så dumt alike vel.
:
Neida.. Det er ikke godt å si hvordan man hadde reagert i en slik situasjon. Jeg har hørt noen si at man bestandig skal prøve å kjøre bak elgen, for den snur aldri på veien.. Vell.. Jeg har da sett elg som snur på veien, men det er sikkert ikke så dumt alike vel.

Var oppe i en liknende situasjon for fire år siden. Kjørte langs en rett strekning i Trøndelag med forholdsvis mye trær langs begge sider av veien. I en lysning på strekket, dukket det opp en elg i veibanen :o , var ikke mye tenketid her gitt. Var nødt til til å legge meg rundt den på høyre siden. kjørte ut i veiskulderen og ungikk elgen bare såååååååååååååå vidt.
Svinge unna
Ser ut til at dere begge to svingte unna. Hmmm, når jeg tenker meg om er det kanskje det mest "naturlig" å gjøre der og da ?!?
Hehe... ja det er lett å si det, men jeg tror det er værre å gjøre det i virkeligheten.Delayla skrev:Overhørte en samtale i går (Jeg vet det ikke er pent å lytte, men jeg kunne ikke la være. :oops: ) der konklusjonen ble at man hopper av sykkelen sånn at en selv deiser i asfalten og så får sykkelen får ta støyten med elgen...

Hvem i all verden er det som vil gjøre det daDelayla skrev:Overhørte en samtale i går (Jeg vet det ikke er pent å lytte, men jeg kunne ikke la være. :oops: ) der konklusjonen ble at man hopper av sykkelen sånn at en selv deiser i asfalten og så får sykkelen får ta støyten med elgen...

Drive safe