95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
- fs650e
- Innlegg: 171
- Registrert: 13 apr 2013, 15:15
- Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
- Bosted: Wherever the road takes me
95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Hei!
Noen som har noe vettugt å si om dette?
"kjenner" en fra finland som absolutt ikke kjøper 95 fordi det er etanol i det, og sverger til 98 oktan.
Han mener at innblandingen av etanol kan ødelegge motoren, hva mener dere?
Det skal også nevnes at han kjører en KTM 125 EXC to takter..
Noen som har noe vettugt å si om dette?
"kjenner" en fra finland som absolutt ikke kjøper 95 fordi det er etanol i det, og sverger til 98 oktan.
Han mener at innblandingen av etanol kan ødelegge motoren, hva mener dere?
Det skal også nevnes at han kjører en KTM 125 EXC to takter..
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'
Kawasaki ZZR 1100 91'
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Har Mottorn din over 9:1 i kompresjon ville jeg gått for 98 oktan.
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Tror nok det tillates innblanding av Etanol i 98 også, men er nok mindre samt at 98 er av bedre kvalitet.
Er som med Heimbrennt, det beste kommer ut først i raffineringsprosessen.
Vil iallefall anbefale alle med forgassere å vinterlagre med 98, 95 tetter gasserdyser mye mere enn 98.
Er som med Heimbrennt, det beste kommer ut først i raffineringsprosessen.
Vil iallefall anbefale alle med forgassere å vinterlagre med 98, 95 tetter gasserdyser mye mere enn 98.
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Innstruksjonsboka er vel grei her.ArcticTiger skrev:Har Mottorn din over 9:1 i kompresjon ville jeg gått for 98 oktan.
Er like mye stengetidspunkt på innsugsventil som bestemmer dette, ikke bare kompresjonsforhold.
- Tomgsx-r
- Innlegg: 249
- Registrert: 26 mar 2013, 07:45
- Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
- Bosted: Rogaland
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Når jeg kjøpte sykkelen i mars, fikk jeg beskjed om og bruke 98. Dette var forøvrig monsterbike.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Hva betyr det når følgende står i vognkortet: Drivstoff 01 Bensin?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Det betyr at kjøretøyet har Bensinmotor, ikke Diesel eller Elektrisk. Avgiftsklassifisering tenker jeg.Carpa skrev:Hva betyr det når følgende står i vognkortet: Drivstoff 01 Bensin?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Ikke annet enn at kjøretøyet har bensinmotor.Carpa skrev:Hva betyr det når følgende står i vognkortet: Drivstoff 01 Bensin?
Laveste oktantall finner du i instruksjonsboka.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Min skal helst ha
- Super unleaded
- 95 ROZ/RON
- 89 AKI
- Super unleaded
- 95 ROZ/RON
- 89 AKI
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
http://www.vegvesen.no/_attachment/62216Carpa skrev:Hva betyr det når følgende står i vognkortet: Drivstoff 01 Bensin?
01 er koden i Autosys for bensimotor.
Du finner den i linken ovenfor, på side 34 "Koder for motordrivstoff".
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Ok, det var ikke mer komplisert enn som så altsåknutk skrev:http://www.vegvesen.no/_attachment/62216Carpa skrev:Hva betyr det når følgende står i vognkortet: Drivstoff 01 Bensin?
01 er koden i Autosys for bensimotor.
Du finner den i linken ovenfor, på side 34 "Koder for motordrivstoff".

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Bikeridr
- Innlegg: 185
- Registrert: 20 jun 2012, 16:43
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
- Bosted: På to hjul / Babīte
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Instruksjonsboka til motorsykkelen min ('11 Yamaha FJR1300) sier den kan gulpe i seg 91 oktan eller høyere. Dog ikke med mer innblanding enn 5% etanol.
Siden finnene kvæller innpå 10% heimbrent i 95 oktan, må jeg kjøre på 98 oktan i Finland.
Her i Latvia finnes 92 oktan (på bygda) og den har jeg prøvd "for artig". Den bød ikke på noen problemer, men normalt holder jeg meg til 95 oktan, både her og i resten av de landene jeg har vært på to hjul, dog med unntak av Suomi :-)
Siden finnene kvæller innpå 10% heimbrent i 95 oktan, må jeg kjøre på 98 oktan i Finland.
Her i Latvia finnes 92 oktan (på bygda) og den har jeg prøvd "for artig". Den bød ikke på noen problemer, men normalt holder jeg meg til 95 oktan, både her og i resten av de landene jeg har vært på to hjul, dog med unntak av Suomi :-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*
*Honning og RigaBalsam*
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Det har vært en del skriverier om denne problematikken på mcsiden.no . Jeg fyller konsekvent 98 oktan,fs650e skrev:Hei!
Noen som har noe vettugt å si om dette?
"kjenner" en fra finland som absolutt ikke kjøper 95 fordi det er etanol i det, og sverger til 98 oktan.
Han mener at innblandingen av etanol kan ødelegge motoren, hva mener dere?
Det skal også nevnes at han kjører en KTM 125 EXC to takter..
siden denne bensinen inntil nylig ble oppgitt ikke å inneholde etanol.
Etanol gir dårligere drivstofføkonomi og kan etter sigende føre til en lang rekke skader på ulike komponenter
i motoren.
Se feks her:
http://www.fuel-testers.com/ethanol_fue ... tages.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://highlandstoday.com/news/agri-lea ... ar-311037/" onclick="window.open(this.href);return false;
Etanol i drivstoff problematiseres i utlandet, men jeg kan ikke huske å ha sett det i norske media.
Kostnadene er det oss forbrukere som får, og da er det antakeligvis ikke så nøye.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Jeg aner ikke noe om fakta her, men jeg vet at min søster og svoger i USA fyller høyere oktan på nybilen og hvis de føler de har god råd. Skal de spare, evt fylle et gammelt vrak, sparer de penger og fyller lavere oktan. Snakker man med norsk forhandler, sier de alltid 95. Jeg har aldri hørt noe annet. Selv min nesten 30 år gamle Yamaha skulle ha 95.
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Jeg har innimellom spurt på bensinstasjoner, angående denne problematikken, og jeg får stort sett inntrykk av at de ikkeSuperMorten skrev:Jeg aner ikke noe om fakta her, men jeg vet at min søster og svoger i USA fyller høyere oktan på nybilen og hvis de føler de har god råd. Skal de spare, evt fylle et gammelt vrak, sparer de penger og fyller lavere oktan. Snakker man med norsk forhandler, sier de alltid 95. Jeg har aldri hørt noe annet. Selv min nesten 30 år gamle Yamaha skulle ha 95.
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
aner hva de selger.
95 oktan av i dag er ikke det samme som 95 oktan for få år siden. Etanol-innblandingen har kommet de senere årene,
både her til lands og i andre europeiske land.
Hvis man undersøker litt vha google og søk på Youtube, blir man fort skeptisk til etanol i drivstoff. Jeg har i de senere årene
abonnert på Classic Bike, Classic Motorcycle Mechanics og Practical Sportsbikes. I disse magasinene problematiseres
etanolinnblanding i bensin innimellom;
Bla går tettinger i en del bensintanker fløyten. Forgassere tettes igjen. Drivstofføkonomi reduseres. Korrosjon i motordeler
øker. Motorer soter mer. Katalysatorer tar tidligere kvelden pga overoppheting. Lista er lang, og ofte svært velbegrunnet.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
En 18 åring på bensinstasjon vet mer om tilbehør på baconpølsa enn om bensin..gsx750_80 skrev:Jeg har innimellom spurt på bensinstasjoner, angående denne problematikken, og jeg får stort sett inntrykk av at de ikkeSuperMorten skrev:Jeg aner ikke noe om fakta her, men jeg vet at min søster og svoger i USA fyller høyere oktan på nybilen og hvis de føler de har god råd. Skal de spare, evt fylle et gammelt vrak, sparer de penger og fyller lavere oktan. Snakker man med norsk forhandler, sier de alltid 95. Jeg har aldri hørt noe annet. Selv min nesten 30 år gamle Yamaha skulle ha 95.
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
aner hva de selger.
95 oktan av i dag er ikke det samme som 95 oktan for få år siden. Etanol-innblandingen har kommet de senere årene,
både her til lands og i andre europeiske land.
Hvis man undersøker litt vha google og søk på Youtube, blir man fort skeptisk til etanol i drivstoff. Jeg har i de senere årene
abonnert på Classic Bike, Classic Motorcycle Mechanics og Practical Sportsbikes. I disse magasinene problematiseres
etanolinnblanding i bensin innimellom;
Bla går tettinger i en del bensintanker fløyten. Forgassere tettes igjen. Drivstofføkonomi reduseres. Korrosjon i motordeler
øker. Motorer soter mer. Katalysatorer tar tidligere kvelden pga overoppheting. Lista er lang, og ofte svært velbegrunnet.
Google og YouTube er ikke noen fasit for meg. Der finner du akkurat det svaret du leter etter. Hvem som helst kan legge ut hva som helst.
Jeg stoler på forhandleren. På verkstedet mitt. Disse får betalt av meg for at jeg skal være fornøyd. Gir de meg dårlige råd, mister de en kunde. Men alt sammen er bare min personlige mening.
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Jeg tror det at 95 oktan i dag som før, ikke medfører noen skader på motoren dersom den er beregnet for 95. Dette har nok bensinleverandørene meget god oversikt over, og er testet "i hue og ræva".
Denne tråden blir sikkert en stor "synsetråd"...mao en typisk forumtråd
"jeg mener å ha hørt, jeg fyller alltid 98 fordi noen sa at"...osv...hehe
The show must go on :)
Denne tråden blir sikkert en stor "synsetråd"...mao en typisk forumtråd

"jeg mener å ha hørt, jeg fyller alltid 98 fordi noen sa at"...osv...hehe
The show must go on :)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Nettopp..ZZR-Erling skrev:Jeg tror det at 95 oktan i dag som før, ikke medfører noen skader på motoren dersom den er beregnet for 95. Dette har nok bensinleverandørene meget god oversikt over, og er testet "i hue og ræva".
Denne tråden blir sikkert en stor "synsetråd"...mao en typisk forumtråd![]()
"jeg mener å ha hørt, jeg fyller alltid 98 fordi noen sa at"...osv...hehe
The show must go on :)


[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Som folk flest tror vi akkurat på det vi vil. Noen tror på global oppvarming. Andre gjør ikke. Noen tror på Jesus, andre ikke.SuperMorten skrev:Nettopp..ZZR-Erling skrev:Jeg tror det at 95 oktan i dag som før, ikke medfører noen skader på motoren dersom den er beregnet for 95. Dette har nok bensinleverandørene meget god oversikt over, og er testet "i hue og ræva".
Denne tråden blir sikkert en stor "synsetråd"...mao en typisk forumtråd![]()
"jeg mener å ha hørt, jeg fyller alltid 98 fordi noen sa at"...osv...hehe
The show must go on :)![]()
Dere får gjerne tro at jorda er flat også, om dere vil.
Så får andre heller undersøke saken om etanol i drivstoff.
Som dere vil..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 23
- Registrert: 30 des 2012, 10:42
- Motorsykkelen din: Suzuki DL650 V-Strom 2004
- Bosted: Rjukan
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Det er vel slik at etanol øker oktan-tallet, ikke reduserer det? Det var vel det som gjorde at SAAB kunne ha en flexifuel-motor som ga 180 hk med etanol og 150 med bensin.
Det er rett at etanol øker forbruket, det er fordi energiinnholdet er lavere. Likedan er det vel rett at for mye etanol kan ødelegge ymse gummi- og plastdetaljer. SAAB'ene jeg nevnte hadde andre bensintanker og -ledninger enn de som var beregnet for ren bensin.
Som noen andre sa, det som selges er nok helt trygt og 5 % innblanding er helt sikkert OK i forhold til bensinledninger osv. At det innblandingen øker forbruket litt (1 % kanskje?) er vel ikke oljeselskapene lei seg for...
Det er rett at etanol øker forbruket, det er fordi energiinnholdet er lavere. Likedan er det vel rett at for mye etanol kan ødelegge ymse gummi- og plastdetaljer. SAAB'ene jeg nevnte hadde andre bensintanker og -ledninger enn de som var beregnet for ren bensin.
Som noen andre sa, det som selges er nok helt trygt og 5 % innblanding er helt sikkert OK i forhold til bensinledninger osv. At det innblandingen øker forbruket litt (1 % kanskje?) er vel ikke oljeselskapene lei seg for...
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Etanol er ikke bra i drivstoff, selv med 5 %. Mange motorer tar skade med så lite som 5 % etanol i drivstoff. Likevel bør man ikke bli forbauset om mengdenVaagen skrev:Det er vel slik at etanol øker oktan-tallet, ikke reduserer det? Det var vel det som gjorde at SAAB kunne ha en flexifuel-motor som ga 180 hk med etanol og 150 med bensin.
Det er rett at etanol øker forbruket, det er fordi energiinnholdet er lavere. Likedan er det vel rett at for mye etanol kan ødelegge ymse gummi- og plastdetaljer. SAAB'ene jeg nevnte hadde andre bensintanker og -ledninger enn de som var beregnet for ren bensin.
Som noen andre sa, det som selges er nok helt trygt og 5 % innblanding er helt sikkert OK i forhold til bensinledninger osv. At det innblandingen øker forbruket litt (1 % kanskje?) er vel ikke oljeselskapene lei seg for...
etanol i drivstoff øker. Det har vært, og er, tendensen. Feks heter det ( http://www.frost.co.uk/protect-your-veh ... st-ethanol" onclick="window.open(this.href);return false; ) :
Protect Your Vehicle Against Harmful Impact of Ethanol Blended Petrol
If you use petrol for your family car, classic car, boat, motorcycle, Quad, lawnmower, strimmer, rotavator, chainsaw, generator, pump or any other type of equipment that has a petrol engine, you need to know about Ethanol in your fuel.
What is Ethanol?
Ethanol, also called ethyl alcohol, pure alcohol, grain alcohol, or drinking alcohol, is a volatile, flammable, colourless liquid. Best known as the type of alcohol found in alcoholic beverages, it is also used in thermometers, as a solvent and as an alcohol fuel. In common usage, it is often referred to simply as alcohol or spirits.
Where does it come from?
Ethanol is sustainable and domestically produced from renewable resources such as corn, grains and potatoes.
Why add Ethanol to Petrol?
Ethanol is good for our agricultural economy and helps us reduce our dependency on foreign petroleum products. On the “green” side they are aimed at improving air quality and reducing air pollution from fuel emissions.
What proportion of the fuel is Ethanol?
Permitted ethanol content in petrol is 5% which is to rise to 10% in 2013. However we are led to believe supermarket fuels may already have as much as 10% ethanol blended in. We hear a 15% mix is on its way in the USA.
While this is good for the domestic farmer and our environment, Ethanol can cause serious problems to your engine and fuel system. Generally vehicles built after 1996 have been designed with Biofuels in mind, but earlier cars and engines with carburettors are going to need help. What types of problems have been encountered?
1) Water accumulation in the fuel tank - ethanol absorbs water from the air. The water condenses in the fuel tank and will pull the ethanol out of suspension with the petrol. This is bad news because it strips the octane out of the petrol, leaving you with a layer of octane-poor fuel on top and a water-ethanol layer mixture on the bottom. If this gets sucked into the combustion chamber, you will have poor starting and very rough running with potentially engine damage.
2) Deposit is like to build up - Ethanol when mixed with water readily forms Gums in the fuel system much quicker than fuel without Ethanol. These Gums coat fuel system components including filters, carburettors, injectors, throttle plates and will then form varnish and carbon deposits in the intake, on valves, and in the combustion chamber.
3) Lower fuel mileage, Decreased performance and acceleration. Ethanol contains less chemical energy than petrol does, and this means less mileage for the driver. 3-5% drops in mileage are expected.
4) Corrosion of internal engine components - Water contamination may cause fuel system corrosion and severe deterioration.
5) Contaminants in fuel system – water, degraded rubber, plastic, fibreglass and rust may get drawn in.
6) It could encourage microbial growth in fuel. Ethanol being organic and hygroscopic may allow the growth of fungus.
7) Short shelf life - as short as 90 days

9) Melts Fibreglass - bikes and boats with fibreglass fuel tanks can have structural failure as the Ethanol will break down and pick-up some of the materials the tanks are made from. Again this material, dissolved from the tank, can be carried through the fuel system and can cause damage to carburettors, fuel injectors and can actually get into the combustion chambers.
Selv "litt" etanol i bensin kan ha ulemper for forbrukeren. Jo mer etanol i drivstoff, desto verre, for mange motorer.
Mitsubishi's GDI-motorer feks, har ikke godt av bensin med etanol, og 98 oktan ble på et tidspunkt anbefalt, fordi 98 oktan (i alle fall på det
tidspunktet) ikke inneholdt etanol( http://www.vibilagare.se/test/begbil/be ... agon-12419" onclick="window.open(this.href);return false; ):
"...Det vanligaste felet på Space Wagon gäller ryckig motorgång. Motorn har nämligen problem med att den sotar igen. Sotavlagringar bildas och sätter igen spjällhuset, ett fel som drabbar nästan alla bilar med Mitsubishis olika GDI-motorer. Då krävs en rengöring av spjällhuset. Men vanligare är att motorns insug måste blästras med en speciell teknik.
Mitsubishi har ett förlängt goodwillåtagande för just igensotade GDI-motorer. Det gäller 72 månader eller 15 000 mil. Men då måste bilarna vara servade på auktoriserade verkstäder, annars får ägaren själv stå för kostnaderna, som kan hamna på 5 000 till 6 000 kr. Boven anses vara bensin med inblandning av etanol och verkstäderna rekommenderar att köra bilen på 98 oktan - om den inte innehåller etanol. Det fördyrar driften.
..."
Det er naturligvis de som hevder at etanol i drivstoff er "ufarlig". Produsenter av sigaretter har også hevdet at sigarettrøyking er ufarlig..
Heldigvis er det ikke direkte helseskadelig med etanol i drivstoff (såvidt jeg vet). Vi får som forbrukere økte verkstedregninger. Dette i sin tur
øker omsetningen hos verksteder og deleprodusenter, som i sin tur kan stimulere økonomien.
Ikke sikkert det er så dumt, i et større perspektiv, men de av oss som har eldre kjøretøy spesielt, får merke det på pengepungen.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Etanol er ikke bra i drivstoff, selv med 5 %. Mange motorer tar skade med så lite som 5 % etanol i drivstoff. Likevel bør man ikke bli forbauset om mengdenVaagen skrev:Det er vel slik at etanol øker oktan-tallet, ikke reduserer det? Det var vel det som gjorde at SAAB kunne ha en flexifuel-motor som ga 180 hk med etanol og 150 med bensin.
Det er rett at etanol øker forbruket, det er fordi energiinnholdet er lavere. Likedan er det vel rett at for mye etanol kan ødelegge ymse gummi- og plastdetaljer. SAAB'ene jeg nevnte hadde andre bensintanker og -ledninger enn de som var beregnet for ren bensin.
Som noen andre sa, det som selges er nok helt trygt og 5 % innblanding er helt sikkert OK i forhold til bensinledninger osv. At det innblandingen øker forbruket litt (1 % kanskje?) er vel ikke oljeselskapene lei seg for...
etanol i drivstoff øker. Det har vært, og er, tendensen. Feks heter det ( http://www.frost.co.uk/protect-your-veh ... st-ethanol" onclick="window.open(this.href);return false; ) :
Protect Your Vehicle Against Harmful Impact of Ethanol Blended Petrol
If you use petrol for your family car, classic car, boat, motorcycle, Quad, lawnmower, strimmer, rotavator, chainsaw, generator, pump or any other type of equipment that has a petrol engine, you need to know about Ethanol in your fuel.
What is Ethanol?
Ethanol, also called ethyl alcohol, pure alcohol, grain alcohol, or drinking alcohol, is a volatile, flammable, colourless liquid. Best known as the type of alcohol found in alcoholic beverages, it is also used in thermometers, as a solvent and as an alcohol fuel. In common usage, it is often referred to simply as alcohol or spirits.
Where does it come from?
Ethanol is sustainable and domestically produced from renewable resources such as corn, grains and potatoes.
Why add Ethanol to Petrol?
Ethanol is good for our agricultural economy and helps us reduce our dependency on foreign petroleum products. On the “green” side they are aimed at improving air quality and reducing air pollution from fuel emissions.
What proportion of the fuel is Ethanol?
Permitted ethanol content in petrol is 5% which is to rise to 10% in 2013. However we are led to believe supermarket fuels may already have as much as 10% ethanol blended in. We hear a 15% mix is on its way in the USA.
While this is good for the domestic farmer and our environment, Ethanol can cause serious problems to your engine and fuel system. Generally vehicles built after 1996 have been designed with Biofuels in mind, but earlier cars and engines with carburettors are going to need help. What types of problems have been encountered?
1) Water accumulation in the fuel tank - ethanol absorbs water from the air. The water condenses in the fuel tank and will pull the ethanol out of suspension with the petrol. This is bad news because it strips the octane out of the petrol, leaving you with a layer of octane-poor fuel on top and a water-ethanol layer mixture on the bottom. If this gets sucked into the combustion chamber, you will have poor starting and very rough running with potentially engine damage.
2) Deposit is like to build up - Ethanol when mixed with water readily forms Gums in the fuel system much quicker than fuel without Ethanol. These Gums coat fuel system components including filters, carburettors, injectors, throttle plates and will then form varnish and carbon deposits in the intake, on valves, and in the combustion chamber.
3) Lower fuel mileage, Decreased performance and acceleration. Ethanol contains less chemical energy than petrol does, and this means less mileage for the driver. 3-5% drops in mileage are expected.
4) Corrosion of internal engine components - Water contamination may cause fuel system corrosion and severe deterioration.
5) Contaminants in fuel system – water, degraded rubber, plastic, fibreglass and rust may get drawn in.
6) It could encourage microbial growth in fuel. Ethanol being organic and hygroscopic may allow the growth of fungus.
7) Short shelf life - as short as 90 days

9) Melts Fibreglass - bikes and boats with fibreglass fuel tanks can have structural failure as the Ethanol will break down and pick-up some of the materials the tanks are made from. Again this material, dissolved from the tank, can be carried through the fuel system and can cause damage to carburettors, fuel injectors and can actually get into the combustion chambers.
Selv "litt" etanol i bensin kan ha ulemper for forbrukeren. Jo mer etanol i drivstoff, desto verre, for mange motorer.
Mitsubishi's GDI-motorer feks, har ikke godt av bensin med etanol, og 98 oktan ble på et tidspunkt anbefalt, fordi 98 oktan (i alle fall på det
tidspunktet) ikke inneholdt etanol( http://www.vibilagare.se/test/begbil/be ... agon-12419" onclick="window.open(this.href);return false; ):
"...Det vanligaste felet på Space Wagon gäller ryckig motorgång. Motorn har nämligen problem med att den sotar igen. Sotavlagringar bildas och sätter igen spjällhuset, ett fel som drabbar nästan alla bilar med Mitsubishis olika GDI-motorer. Då krävs en rengöring av spjällhuset. Men vanligare är att motorns insug måste blästras med en speciell teknik.
Mitsubishi har ett förlängt goodwillåtagande för just igensotade GDI-motorer. Det gäller 72 månader eller 15 000 mil. Men då måste bilarna vara servade på auktoriserade verkstäder, annars får ägaren själv stå för kostnaderna, som kan hamna på 5 000 till 6 000 kr. Boven anses vara bensin med inblandning av etanol och verkstäderna rekommenderar att köra bilen på 98 oktan - om den inte innehåller etanol. Det fördyrar driften.
..."
Det er naturligvis de som hevder at etanol i drivstoff er "ufarlig". Produsenter av sigaretter har også hevdet at sigarettrøyking er ufarlig..
Heldigvis er det ikke direkte helseskadelig med etanol i drivstoff (såvidt jeg vet). Vi får som forbrukere økte verkstedregninger. Dette i sin tur
øker omsetningen hos verksteder og deleprodusenter, som i sin tur kan stimulere økonomien.
Ikke sikkert det er så dumt, i et større perspektiv, men de av oss som har eldre kjøretøy spesielt, får merke det på pengepungen.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
gsx750_80 skrev:Etanol er ikke bra i drivstoff, selv med 5 %. Mange motorer tar skade med så lite som 5 % etanol i drivstoff. Likevel bør man ikke bli forbauset om mengdenVaagen skrev:Det er vel slik at etanol øker oktan-tallet, ikke reduserer det? Det var vel det som gjorde at SAAB kunne ha en flexifuel-motor som ga 180 hk med etanol og 150 med bensin.
Det er rett at etanol øker forbruket, det er fordi energiinnholdet er lavere. Likedan er det vel rett at for mye etanol kan ødelegge ymse gummi- og plastdetaljer. SAAB'ene jeg nevnte hadde andre bensintanker og -ledninger enn de som var beregnet for ren bensin.
Som noen andre sa, det som selges er nok helt trygt og 5 % innblanding er helt sikkert OK i forhold til bensinledninger osv. At det innblandingen øker forbruket litt (1 % kanskje?) er vel ikke oljeselskapene lei seg for...
etanol i drivstoff øker. Det har vært, og er, tendensen. Feks heter det ( http://www.frost.co.uk/protect-your-veh ... st-ethanol" onclick="window.open(this.href);return false; ) :
Protect Your Vehicle Against Harmful Impact of Ethanol Blended Petrol
If you use petrol for your family car, classic car, boat, motorcycle, Quad, lawnmower, strimmer, rotavator, chainsaw, generator, pump or any other type of equipment that has a petrol engine, you need to know about Ethanol in your fuel.
What is Ethanol?
Ethanol, also called ethyl alcohol, pure alcohol, grain alcohol, or drinking alcohol, is a volatile, flammable, colourless liquid. Best known as the type of alcohol found in alcoholic beverages, it is also used in thermometers, as a solvent and as an alcohol fuel. In common usage, it is often referred to simply as alcohol or spirits.
Where does it come from?
Ethanol is sustainable and domestically produced from renewable resources such as corn, grains and potatoes.
Why add Ethanol to Petrol?
Ethanol is good for our agricultural economy and helps us reduce our dependency on foreign petroleum products. On the “green” side they are aimed at improving air quality and reducing air pollution from fuel emissions.
What proportion of the fuel is Ethanol?
Permitted ethanol content in petrol is 5% which is to rise to 10% in 2013. However we are led to believe supermarket fuels may already have as much as 10% ethanol blended in. We hear a 15% mix is on its way in the USA.
While this is good for the domestic farmer and our environment, Ethanol can cause serious problems to your engine and fuel system. Generally vehicles built after 1996 have been designed with Biofuels in mind, but earlier cars and engines with carburettors are going to need help. What types of problems have been encountered?
1) Water accumulation in the fuel tank - ethanol absorbs water from the air. The water condenses in the fuel tank and will pull the ethanol out of suspension with the petrol. This is bad news because it strips the octane out of the petrol, leaving you with a layer of octane-poor fuel on top and a water-ethanol layer mixture on the bottom. If this gets sucked into the combustion chamber, you will have poor starting and very rough running with potentially engine damage.
2) Deposit is like to build up - Ethanol when mixed with water readily forms Gums in the fuel system much quicker than fuel without Ethanol. These Gums coat fuel system components including filters, carburettors, injectors, throttle plates and will then form varnish and carbon deposits in the intake, on valves, and in the combustion chamber.
3) Lower fuel mileage, Decreased performance and acceleration. Ethanol contains less chemical energy than petrol does, and this means less mileage for the driver. 3-5% drops in mileage are expected.
4) Corrosion of internal engine components - Water contamination may cause fuel system corrosion and severe deterioration.
5) Contaminants in fuel system – water, degraded rubber, plastic, fibreglass and rust may get drawn in.
6) It could encourage microbial growth in fuel. Ethanol being organic and hygroscopic may allow the growth of fungus.
7) Short shelf life - as short as 90 days
Corrodes plastic and rubber - Ethanol is a strong, aggressive solvent and will cause problems with rubber hoses, o-rings, seals, and gaskets. These problems are worse during extended storage when significant deterioration could take place. Hoses may delaminate, o-rings soften and break down, and fuel system components made from certain types of plastics could either soften or become hard and brittle, eventually failing. Fuel system components made from brass, copper, and aluminium may oxidize. The dissolved plastics and resins now in the fuel could end up in blocked fuel filters or gummy deposits.
9) Melts Fibreglass - bikes and boats with fibreglass fuel tanks can have structural failure as the Ethanol will break down and pick-up some of the materials the tanks are made from. Again this material, dissolved from the tank, can be carried through the fuel system and can cause damage to carburettors, fuel injectors and can actually get into the combustion chambers.
Selv "litt" etanol i bensin kan ha ulemper for forbrukeren. Jo mer etanol i drivstoff, desto verre, for mange motorer.
Mitsubishi's GDI-motorer feks, har ikke godt av bensin med etanol, og 98 oktan ble på et tidspunkt anbefalt, fordi 98 oktan (i alle fall på det
tidspunktet) ikke inneholdt etanol( http://www.vibilagare.se/test/begbil/be ... agon-12419" onclick="window.open(this.href);return false; ):
"...Det vanligaste felet på Space Wagon gäller ryckig motorgång. Motorn har nämligen problem med att den sotar igen. Sotavlagringar bildas och sätter igen spjällhuset, ett fel som drabbar nästan alla bilar med Mitsubishis olika GDI-motorer. Då krävs en rengöring av spjällhuset. Men vanligare är att motorns insug måste blästras med en speciell teknik.
Mitsubishi har ett förlängt goodwillåtagande för just igensotade GDI-motorer. Det gäller 72 månader eller 15 000 mil. Men då måste bilarna vara servade på auktoriserade verkstäder, annars får ägaren själv stå för kostnaderna, som kan hamna på 5 000 till 6 000 kr. Boven anses vara bensin med inblandning av etanol och verkstäderna rekommenderar att köra bilen på 98 oktan - om den inte innehåller etanol. Det fördyrar driften.
..."
Det er naturligvis de som hevder at etanol i drivstoff er "ufarlig". Produsenter av sigaretter har også hevdet at sigarettrøyking er ufarlig..
Heldigvis er det ikke direkte helseskadelig med etanol i drivstoff (såvidt jeg vet). Vi får som forbrukere økte verkstedregninger. Dette i sin tur
øker omsetningen hos verksteder og deleprodusenter, som i sin tur kan stimulere økonomien.
Ikke sikkert det er så dumt, i et større perspektiv, men de av oss som har eldre kjøretøy spesielt, får merke det på pengepungen.
Og hvem sier det?
Så vidt jeg kan se er det på en side som selger "løsningen"..
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Svært mange sier det. Som nevnt tidligere så får folk, inkludert deg, tro akkurat det de vil. Jeg snakker først og fremst til de som ønskerZZR-Erling skrev:gsx750_80 skrev:Etanol er ikke bra i drivstoff, selv med 5 %. Mange motorer tar skade med så lite som 5 % etanol i drivstoff. Likevel bør man ikke bli forbauset om mengdenVaagen skrev:Det er vel slik at etanol øker oktan-tallet, ikke reduserer det? Det var vel det som gjorde at SAAB kunne ha en flexifuel-motor som ga 180 hk med etanol og 150 med bensin.
Det er rett at etanol øker forbruket, det er fordi energiinnholdet er lavere. Likedan er det vel rett at for mye etanol kan ødelegge ymse gummi- og plastdetaljer. SAAB'ene jeg nevnte hadde andre bensintanker og -ledninger enn de som var beregnet for ren bensin.
Som noen andre sa, det som selges er nok helt trygt og 5 % innblanding er helt sikkert OK i forhold til bensinledninger osv. At det innblandingen øker forbruket litt (1 % kanskje?) er vel ikke oljeselskapene lei seg for...
etanol i drivstoff øker. Det har vært, og er, tendensen. Feks heter det ( http://www.frost.co.uk/protect-your-veh ... st-ethanol" onclick="window.open(this.href);return false; ) :
Protect Your Vehicle Against Harmful Impact of Ethanol Blended Petrol
If you use petrol for your family car, classic car, boat, motorcycle, Quad, lawnmower, strimmer, rotavator, chainsaw, generator, pump or any other type of equipment that has a petrol engine, you need to know about Ethanol in your fuel.
What is Ethanol?
Ethanol, also called ethyl alcohol, pure alcohol, grain alcohol, or drinking alcohol, is a volatile, flammable, colourless liquid. Best known as the type of alcohol found in alcoholic beverages, it is also used in thermometers, as a solvent and as an alcohol fuel. In common usage, it is often referred to simply as alcohol or spirits.
Where does it come from?
Ethanol is sustainable and domestically produced from renewable resources such as corn, grains and potatoes.
Why add Ethanol to Petrol?
Ethanol is good for our agricultural economy and helps us reduce our dependency on foreign petroleum products. On the “green” side they are aimed at improving air quality and reducing air pollution from fuel emissions.
What proportion of the fuel is Ethanol?
Permitted ethanol content in petrol is 5% which is to rise to 10% in 2013. However we are led to believe supermarket fuels may already have as much as 10% ethanol blended in. We hear a 15% mix is on its way in the USA.
While this is good for the domestic farmer and our environment, Ethanol can cause serious problems to your engine and fuel system. Generally vehicles built after 1996 have been designed with Biofuels in mind, but earlier cars and engines with carburettors are going to need help. What types of problems have been encountered?
1) Water accumulation in the fuel tank - ethanol absorbs water from the air. The water condenses in the fuel tank and will pull the ethanol out of suspension with the petrol. This is bad news because it strips the octane out of the petrol, leaving you with a layer of octane-poor fuel on top and a water-ethanol layer mixture on the bottom. If this gets sucked into the combustion chamber, you will have poor starting and very rough running with potentially engine damage.
2) Deposit is like to build up - Ethanol when mixed with water readily forms Gums in the fuel system much quicker than fuel without Ethanol. These Gums coat fuel system components including filters, carburettors, injectors, throttle plates and will then form varnish and carbon deposits in the intake, on valves, and in the combustion chamber.
3) Lower fuel mileage, Decreased performance and acceleration. Ethanol contains less chemical energy than petrol does, and this means less mileage for the driver. 3-5% drops in mileage are expected.
4) Corrosion of internal engine components - Water contamination may cause fuel system corrosion and severe deterioration.
5) Contaminants in fuel system – water, degraded rubber, plastic, fibreglass and rust may get drawn in.
6) It could encourage microbial growth in fuel. Ethanol being organic and hygroscopic may allow the growth of fungus.
7) Short shelf life - as short as 90 days
Corrodes plastic and rubber - Ethanol is a strong, aggressive solvent and will cause problems with rubber hoses, o-rings, seals, and gaskets. These problems are worse during extended storage when significant deterioration could take place. Hoses may delaminate, o-rings soften and break down, and fuel system components made from certain types of plastics could either soften or become hard and brittle, eventually failing. Fuel system components made from brass, copper, and aluminium may oxidize. The dissolved plastics and resins now in the fuel could end up in blocked fuel filters or gummy deposits.
9) Melts Fibreglass - bikes and boats with fibreglass fuel tanks can have structural failure as the Ethanol will break down and pick-up some of the materials the tanks are made from. Again this material, dissolved from the tank, can be carried through the fuel system and can cause damage to carburettors, fuel injectors and can actually get into the combustion chambers.
Selv "litt" etanol i bensin kan ha ulemper for forbrukeren. Jo mer etanol i drivstoff, desto verre, for mange motorer.
Mitsubishi's GDI-motorer feks, har ikke godt av bensin med etanol, og 98 oktan ble på et tidspunkt anbefalt, fordi 98 oktan (i alle fall på det
tidspunktet) ikke inneholdt etanol( http://www.vibilagare.se/test/begbil/be ... agon-12419" onclick="window.open(this.href);return false; ):
"...Det vanligaste felet på Space Wagon gäller ryckig motorgång. Motorn har nämligen problem med att den sotar igen. Sotavlagringar bildas och sätter igen spjällhuset, ett fel som drabbar nästan alla bilar med Mitsubishis olika GDI-motorer. Då krävs en rengöring av spjällhuset. Men vanligare är att motorns insug måste blästras med en speciell teknik.
Mitsubishi har ett förlängt goodwillåtagande för just igensotade GDI-motorer. Det gäller 72 månader eller 15 000 mil. Men då måste bilarna vara servade på auktoriserade verkstäder, annars får ägaren själv stå för kostnaderna, som kan hamna på 5 000 till 6 000 kr. Boven anses vara bensin med inblandning av etanol och verkstäderna rekommenderar att köra bilen på 98 oktan - om den inte innehåller etanol. Det fördyrar driften.
..."
Det er naturligvis de som hevder at etanol i drivstoff er "ufarlig". Produsenter av sigaretter har også hevdet at sigarettrøyking er ufarlig..
Heldigvis er det ikke direkte helseskadelig med etanol i drivstoff (såvidt jeg vet). Vi får som forbrukere økte verkstedregninger. Dette i sin tur
øker omsetningen hos verksteder og deleprodusenter, som i sin tur kan stimulere økonomien.
Ikke sikkert det er så dumt, i et større perspektiv, men de av oss som har eldre kjøretøy spesielt, får merke det på pengepungen.
Og hvem sier det?
Så vidt jeg kan se er det på en side som selger "løsningen"..
å sette deg inn i saken og ta sine forbehold.
For min del må du gjerne fylle sukker på tanken din.
For din egen del anbefaler jeg deg å eventuelt å bruke et minimum av innsats på å sette deg inn i saken, framfor å bare reagere med en
refleks som ikke krever IQ over skonummeret..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: 95 vs 98 bensin.. Førstnevnte har innblandet etanol.
Har jo ennå ikke hørt noe om havarerte motorer what so ever de siste årene, hverken bil eller mc..
Min 520 -97 er fylt med rimelig mange tanker 95. Den har kjørt 400 000km og ikke en slange er byttet, oljeforbruket har alltid ligget på ca 0,2l/1000km og den går som ei sveitsisk klokke..
Nå blir jeg aldri å fylle 98, for du er så hissig
Min 520 -97 er fylt med rimelig mange tanker 95. Den har kjørt 400 000km og ikke en slange er byttet, oljeforbruket har alltid ligget på ca 0,2l/1000km og den går som ei sveitsisk klokke..
Nå blir jeg aldri å fylle 98, for du er så hissig
