MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av RuneMC »

Idag har jeg byttet olje på sykkelen. Dette er ett av skiftene uten å bytte filter - så litt mindre omstendelig. Etterfylte 2,1L og da var den på Full streken med MC på midtstøtte. Magneten i bunnskruen hadde ingen metall-spon eller lign, så det er bra :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ZZR-Erling

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av ZZR-Erling »

Hmmm..her om dagen skulle jeg ut å kjøre Sølvpila, trykte på fobben for å deaktivere alarmen, men intet skjedde. Satte på tenninga, stein dødt...målte batteriet, 3v!!!
Starta biken med løst bilbatteri, og målte..spenninga falt med 0,1v/s ca..stoppa kjapt biken da jeg ikke vil ha noen ødelagt ladekrets. Fikk faktisk tak på nytt batteri, ferdiglada fra Spinning Wheel i Hof, tom på en lørdag :) :thumleft

Så dro vi på tur og jeg fulgte med på ladespenninga iom Sølvpila har slikt orginalt å bla frem i menyen. Den lå på 14,3-14,4 hele 26mils turen..så det var jo ok.

I går kveld satte jeg på laderen, Optimate 4. Den sto fortsatt og "verifiserte" spenninga i morrest, mao strømlekkasje!
Men, spenningsregulatoren som jeg har montert, som fulgte med Garmin Zumo 220, var jo varm! koblet den av batteriet, og vips gikk ladinga i "ok".

Så, nu har jeg bestilt ny regulator/konverter, og den skal ikke plasseres like nært motoren...den har nok gått i dass pga varmen fra den..heh.
Må jo ha lading til GPS'n :twisted

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av Rottenikken »

....pussig, men såntno skjer aldri med Yamaha :vs
Veien er viktigere enn målet.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av joo »

ZZR-Erling skrev: Men, spenningsregulatoren som jeg har montert, som fulgte med Garmin Zumo 220, var jo varm! koblet den av batteriet, og vips gikk ladinga i "ok".
Kobla denne trafo-saken til 220 rett på canbus-plugg forrige vinter. På våren var batteriet tomt tross lading hver måned. Kjøpte et nytt i all hast på Biltema og det holdt 7V da jeg tok det ut av eska... Hurra Biltema. Fikk i et Oxide, funka knusk men jaggu var sykkelen tom etter 10 dager i garasjen. Viste seg at trafoen til Zumo220 stjal strøm hele tida! Nå står den på plugg.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ZZR-Erling

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av ZZR-Erling »

joo skrev:
ZZR-Erling skrev: Men, spenningsregulatoren som jeg har montert, som fulgte med Garmin Zumo 220, var jo varm! koblet den av batteriet, og vips gikk ladinga i "ok".
Kobla denne trafo-saken til 220 rett på canbus-plugg forrige vinter. På våren var batteriet tomt tross lading hver måned. Kjøpte et nytt i all hast på Biltema og det holdt 7V da jeg tok det ut av eska... Hurra Biltema. Fikk i et Oxide, funka knusk men jaggu var sykkelen tom etter 10 dager i garasjen. Viste seg at trafoen til Zumo220 stjal strøm hele tida! Nå står den på plugg.
Jeg har bestilt en ny trafo fra Kina :knegg 100 m frakt. Skal montere den under salen, der er det kjøligere, men blir det mer kluss, havner den på plugg/ciguttak ja :twisted

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av Æljen »

Jeg la opp strøm til min trafo via et rele, så nå er jeg sikker på at den ikke trekker strøm når tenningen er av :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av simpson »

joo skrev:
ZZR-Erling skrev: Men, spenningsregulatoren som jeg har montert, som fulgte med Garmin Zumo 220, var jo varm! koblet den av batteriet, og vips gikk ladinga i "ok".
Kobla denne trafo-saken til 220 rett på canbus-plugg forrige vinter. På våren var batteriet tomt tross lading hver måned. Kjøpte et nytt i all hast på Biltema og det holdt 7V da jeg tok det ut av eska... Hurra Biltema. Fikk i et Oxide, funka knusk men jaggu var sykkelen tom etter 10 dager i garasjen. Viste seg at trafoen til Zumo220 stjal strøm hele tida! Nå står den på plugg.
Har bestilt Lithiumbatteri til sykkelen.
Veier bare 900 gram kontra 4 kg blybatteri.
Har du noen erfaring med Lithium?
Men ærlig talt, hvorfor kjøper du 7 volts batteri? :knegg :knegg
Trodde du viste at Biltema kun har "kvalitetsprodukter".......

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av Coach »

simpson skrev:
joo skrev:
ZZR-Erling skrev: Men, spenningsregulatoren som jeg har montert, som fulgte med Garmin Zumo 220, var jo varm! koblet den av batteriet, og vips gikk ladinga i "ok".
Kobla denne trafo-saken til 220 rett på canbus-plugg forrige vinter. På våren var batteriet tomt tross lading hver måned. Kjøpte et nytt i all hast på Biltema og det holdt 7V da jeg tok det ut av eska... Hurra Biltema. Fikk i et Oxide, funka knusk men jaggu var sykkelen tom etter 10 dager i garasjen. Viste seg at trafoen til Zumo220 stjal strøm hele tida! Nå står den på plugg.
Har bestilt Lithiumbatteri til sykkelen.
Veier bare 900 gram kontra 4 kg blybatteri.
Har du noen erfaring med Lithium?
Men ærlig talt, hvorfor kjøper du 7 volts batteri? :knegg :knegg
Trodde du viste at Biltema kun har "kvalitetsprodukter".......
Har litt erfaring med Lithium fra RC verden (store barn leker med store rc helikopter).

Lithium er lette batteri, som tåler mange gang kapasiteten som lading. Hvor mye står beskrevet på batteriet. eks: et batterie som er merket med 4X
og har en kapasitet på 10 amp. Kan lades med 40 amp lader. noe som tilsier 15 min lading fra tom til full.
VELDIG VIKTIG!!!!!!! Disse batteriene krever spesielle ladere. VELDIG VIKTIG!!!!!!!!!!
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av simpson »

Coach skrev:
simpson skrev:
joo skrev:
ZZR-Erling skrev: Men, spenningsregulatoren som jeg har montert, som fulgte med Garmin Zumo 220, var jo varm! koblet den av batteriet, og vips gikk ladinga i "ok".
Kobla denne trafo-saken til 220 rett på canbus-plugg forrige vinter. På våren var batteriet tomt tross lading hver måned. Kjøpte et nytt i all hast på Biltema og det holdt 7V da jeg tok det ut av eska... Hurra Biltema. Fikk i et Oxide, funka knusk men jaggu var sykkelen tom etter 10 dager i garasjen. Viste seg at trafoen til Zumo220 stjal strøm hele tida! Nå står den på plugg.
Har bestilt Lithiumbatteri til sykkelen.
Veier bare 900 gram kontra 4 kg blybatteri.
Har du noen erfaring med Lithium?
Men ærlig talt, hvorfor kjøper du 7 volts batteri? :knegg :knegg
Trodde du viste at Biltema kun har "kvalitetsprodukter".......
Har litt erfaring med Lithium fra RC verden (store barn leker med store rc helikopter).

Lithium er lette batteri, som tåler mange gang kapasiteten som lading. Hvor mye står beskrevet på batteriet. eks: et batterie som er merket med 4X
og har en kapasitet på 10 amp. Kan lades med 40 amp lader. noe som tilsier 15 min lading fra tom til full.
VELDIG VIKTIG!!!!!!! Disse batteriene krever spesielle ladere. VELDIG VIKTIG!!!!!!!!!!
Ok, så Ceteklader kan ikke brukes?
I såfall, hvordan lader?

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av Coach »

simpson skrev:
Coach skrev:
simpson skrev:
joo skrev:
ZZR-Erling skrev: Men, spenningsregulatoren som jeg har montert, som fulgte med Garmin Zumo 220, var jo varm! koblet den av batteriet, og vips gikk ladinga i "ok".
Kobla denne trafo-saken til 220 rett på canbus-plugg forrige vinter. På våren var batteriet tomt tross lading hver måned. Kjøpte et nytt i all hast på Biltema og det holdt 7V da jeg tok det ut av eska... Hurra Biltema. Fikk i et Oxide, funka knusk men jaggu var sykkelen tom etter 10 dager i garasjen. Viste seg at trafoen til Zumo220 stjal strøm hele tida! Nå står den på plugg.
Har bestilt Lithiumbatteri til sykkelen.
Veier bare 900 gram kontra 4 kg blybatteri.
Har du noen erfaring med Lithium?
Men ærlig talt, hvorfor kjøper du 7 volts batteri? :knegg :knegg
Trodde du viste at Biltema kun har "kvalitetsprodukter".......
Har litt erfaring med Lithium fra RC verden (store barn leker med store rc helikopter).

Lithium er lette batteri, som tåler mange gang kapasiteten som lading. Hvor mye står beskrevet på batteriet. eks: et batterie som er merket med 4X
og har en kapasitet på 10 amp. Kan lades med 40 amp lader. noe som tilsier 15 min lading fra tom til full.
VELDIG VIKTIG!!!!!!! Disse batteriene krever spesielle ladere. VELDIG VIKTIG!!!!!!!!!!
Ok, så Ceteklader kan ikke brukes?
I såfall, hvordan lader?
Nei ikke Cetec laderen nei. den er laget for blybatteri eller gelbatteri. Har du noe nettside og refferere til om batteriet du har kjøpt?
Aldri hørt om bruk av Lithium batterier for bruk i MC.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av joo »

simpson skrev: Har bestilt Lithiumbatteri til sykkelen.
Veier bare 900 gram kontra 4 kg blybatteri.
Har du noen erfaring med Lithium?
Men ærlig talt, hvorfor kjøper du 7 volts batteri? :knegg :knegg
Trodde du viste at Biltema kun har "kvalitetsprodukter".......
Ja kjenner jo Biltemakvaliteten. Hasta å sette inn noe nytt men ble strengt tatt ikke overraska over at de hadde feilmerka og lagt et 7V-batteri i ei eske merka med 12V. Selv de proffene kan jo gjøre feil :lol

Har ikke tenkt på Lithium-batteri til syklene enda. Salget har ikke tatt helt av selv om de har vært tilgjengelige et par år. Det lille jeg har sett av tester sier at de tilsynelatende virker bra. Levetiden er vel foreløpig uviss.

Har også meget lang erfaring med Lithium-teknologien fra en annen hobby. Har brukt det i modellfly, har oppsett som leverer nærmere 4000W til propellen. Tilsvarer en hvass 50ccm totakter. Men der er flere typer lithium-batterier. Den første tida brukte vi Lithium-ion. Det er samme som har vært i mobiltelefoner etc i veldig mange år nå. De klarer ikke store strømmer. Har brukt Lithium-polymer (Li-Po) mye i det siste, og de kan levere store strømmengder. Typisk kan et med kapasitet på 5Ah levere 200A! Det som jeg er nesten helt sikker brukes i f.eks MC-batterier er LiFEPO4. Dette er mer stabilt enn Li-Po igjen.
JA, de krever mye mht lading. Men jeg er ganske sikker på at alt som skal ta seg av det er innebygd i batteriene til MC. De kobles jo bare inn uten noen bokser utenom. Så jeg regner sterkt med de kan lades med Cetec-laderen. Regner med instruksene som er med sier alt. Det som er farlig for slike batterier er overspenning...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av simpson »

Coach skrev:
simpson skrev:
Coach skrev:
simpson skrev:
joo skrev:
ZZR-Erling skrev: Men, spenningsregulatoren som jeg har montert, som fulgte med Garmin Zumo 220, var jo varm! koblet den av batteriet, og vips gikk ladinga i "ok".
Kobla denne trafo-saken til 220 rett på canbus-plugg forrige vinter. På våren var batteriet tomt tross lading hver måned. Kjøpte et nytt i all hast på Biltema og det holdt 7V da jeg tok det ut av eska... Hurra Biltema. Fikk i et Oxide, funka knusk men jaggu var sykkelen tom etter 10 dager i garasjen. Viste seg at trafoen til Zumo220 stjal strøm hele tida! Nå står den på plugg.
Har bestilt Lithiumbatteri til sykkelen.
Veier bare 900 gram kontra 4 kg blybatteri.
Har du noen erfaring med Lithium?
Men ærlig talt, hvorfor kjøper du 7 volts batteri? :knegg :knegg
Trodde du viste at Biltema kun har "kvalitetsprodukter".......
Har litt erfaring med Lithium fra RC verden (store barn leker med store rc helikopter).

Lithium er lette batteri, som tåler mange gang kapasiteten som lading. Hvor mye står beskrevet på batteriet. eks: et batterie som er merket med 4X
og har en kapasitet på 10 amp. Kan lades med 40 amp lader. noe som tilsier 15 min lading fra tom til full.
VELDIG VIKTIG!!!!!!! Disse batteriene krever spesielle ladere. VELDIG VIKTIG!!!!!!!!!!
Ok, så Ceteklader kan ikke brukes?
I såfall, hvordan lader?
Nei ikke Cetec laderen nei. den er laget for blybatteri eller gelbatteri. Har du noe nettside og refferere til om batteriet du har kjøpt?
Aldri hørt om bruk av Lithium batterier for bruk i MC.
Kjøpte dette.
http://www.ebay.com/itm/Shorai-Lithium- ... 69&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av SuperMorten »

Var på posten og hentet min siste Ebay-bestilling. Scottoiler V-system. Hva jeg har gjort? Gjett. Er akkurat ferdig med montering og justering. Skal kjøre en runde i morgen og la det få gå seg til, og så se om justeringen holder. I følge bruksanvisningen anbefalte de 1-2 dråper olje pr minutt. En how to-Youtube video jeg så, justerte man og fikk 1 dråpe pr 40 sek. Dette var bra sa montøren. Og der er jeg nå. 40 sek mellom hver. Vi får se :-)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av TheHaughom »

SuperMorten skrev:Var på posten og hentet min siste Ebay-bestilling. Scottoiler V-system. Hva jeg har gjort? Gjett. Er akkurat ferdig med montering og justering. Skal kjøre en runde i morgen og la det få gå seg til, og så se om justeringen holder. I følge bruksanvisningen anbefalte de 1-2 dråper olje pr minutt. En how to-Youtube video jeg så, justerte man og fikk 1 dråpe pr 40 sek. Dette var bra sa montøren. Og der er jeg nå. 40 sek mellom hver. Vi får se :-)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
Kjempefornøyd med min Scottoiler, har sluttet helt å tenke på kjedesmøring osv. :thumleft
Husk å stille den opp noe (1 per 20-30 sek) om det regner, trenger litt ekstra olje når det er vått...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av SuperMorten »

Takk for tipset :-) regn er nettopp et av mine hovedargumenter for å montere denne. 10 mil på jobb i regn sliter hardt på tradisjonell kjedespray.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar