MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr
Idag har jeg byttet olje på sykkelen. Dette er ett av skiftene uten å bytte filter - så litt mindre omstendelig. Etterfylte 2,1L og da var den på Full streken med MC på midtstøtte. Magneten i bunnskruen hadde ingen metall-spon eller lign, så det er bra
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr
Hmmm..her om dagen skulle jeg ut å kjøre Sølvpila, trykte på fobben for å deaktivere alarmen, men intet skjedde. Satte på tenninga, stein dødt...målte batteriet, 3v!!!
Starta biken med løst bilbatteri, og målte..spenninga falt med 0,1v/s ca..stoppa kjapt biken da jeg ikke vil ha noen ødelagt ladekrets. Fikk faktisk tak på nytt batteri, ferdiglada fra Spinning Wheel i Hof, tom på en lørdag :)
Så dro vi på tur og jeg fulgte med på ladespenninga iom Sølvpila har slikt orginalt å bla frem i menyen. Den lå på 14,3-14,4 hele 26mils turen..så det var jo ok.
I går kveld satte jeg på laderen, Optimate 4. Den sto fortsatt og "verifiserte" spenninga i morrest, mao strømlekkasje!
Men, spenningsregulatoren som jeg har montert, som fulgte med Garmin Zumo 220, var jo varm! koblet den av batteriet, og vips gikk ladinga i "ok".
Så, nu har jeg bestilt ny regulator/konverter, og den skal ikke plasseres like nært motoren...den har nok gått i dass pga varmen fra den..heh.
Må jo ha lading til GPS'n
Starta biken med løst bilbatteri, og målte..spenninga falt med 0,1v/s ca..stoppa kjapt biken da jeg ikke vil ha noen ødelagt ladekrets. Fikk faktisk tak på nytt batteri, ferdiglada fra Spinning Wheel i Hof, tom på en lørdag :)
Så dro vi på tur og jeg fulgte med på ladespenninga iom Sølvpila har slikt orginalt å bla frem i menyen. Den lå på 14,3-14,4 hele 26mils turen..så det var jo ok.
I går kveld satte jeg på laderen, Optimate 4. Den sto fortsatt og "verifiserte" spenninga i morrest, mao strømlekkasje!
Men, spenningsregulatoren som jeg har montert, som fulgte med Garmin Zumo 220, var jo varm! koblet den av batteriet, og vips gikk ladinga i "ok".
Så, nu har jeg bestilt ny regulator/konverter, og den skal ikke plasseres like nært motoren...den har nok gått i dass pga varmen fra den..heh.
Må jo ha lading til GPS'n
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Sted: I svingen, ellers i Drammen
Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr
....pussig, men såntno skjer aldri med Yamaha
Veien er viktigere enn målet.
Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr
Kobla denne trafo-saken til 220 rett på canbus-plugg forrige vinter. På våren var batteriet tomt tross lading hver måned. Kjøpte et nytt i all hast på Biltema og det holdt 7V da jeg tok det ut av eska... Hurra Biltema. Fikk i et Oxide, funka knusk men jaggu var sykkelen tom etter 10 dager i garasjen. Viste seg at trafoen til Zumo220 stjal strøm hele tida! Nå står den på plugg.ZZR-Erling skrev: Men, spenningsregulatoren som jeg har montert, som fulgte med Garmin Zumo 220, var jo varm! koblet den av batteriet, og vips gikk ladinga i "ok".
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr
Jeg har bestilt en ny trafo fra Kina 100 m frakt. Skal montere den under salen, der er det kjøligere, men blir det mer kluss, havner den på plugg/ciguttak jajoo skrev:Kobla denne trafo-saken til 220 rett på canbus-plugg forrige vinter. På våren var batteriet tomt tross lading hver måned. Kjøpte et nytt i all hast på Biltema og det holdt 7V da jeg tok det ut av eska... Hurra Biltema. Fikk i et Oxide, funka knusk men jaggu var sykkelen tom etter 10 dager i garasjen. Viste seg at trafoen til Zumo220 stjal strøm hele tida! Nå står den på plugg.ZZR-Erling skrev: Men, spenningsregulatoren som jeg har montert, som fulgte med Garmin Zumo 220, var jo varm! koblet den av batteriet, og vips gikk ladinga i "ok".
Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr
Jeg la opp strøm til min trafo via et rele, så nå er jeg sikker på at den ikke trekker strøm når tenningen er av
Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr
Har bestilt Lithiumbatteri til sykkelen.joo skrev:Kobla denne trafo-saken til 220 rett på canbus-plugg forrige vinter. På våren var batteriet tomt tross lading hver måned. Kjøpte et nytt i all hast på Biltema og det holdt 7V da jeg tok det ut av eska... Hurra Biltema. Fikk i et Oxide, funka knusk men jaggu var sykkelen tom etter 10 dager i garasjen. Viste seg at trafoen til Zumo220 stjal strøm hele tida! Nå står den på plugg.ZZR-Erling skrev: Men, spenningsregulatoren som jeg har montert, som fulgte med Garmin Zumo 220, var jo varm! koblet den av batteriet, og vips gikk ladinga i "ok".
Veier bare 900 gram kontra 4 kg blybatteri.
Har du noen erfaring med Lithium?
Men ærlig talt, hvorfor kjøper du 7 volts batteri?
Trodde du viste at Biltema kun har "kvalitetsprodukter".......
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Sted: Heimdal
Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr
Har litt erfaring med Lithium fra RC verden (store barn leker med store rc helikopter).simpson skrev:Har bestilt Lithiumbatteri til sykkelen.joo skrev:Kobla denne trafo-saken til 220 rett på canbus-plugg forrige vinter. På våren var batteriet tomt tross lading hver måned. Kjøpte et nytt i all hast på Biltema og det holdt 7V da jeg tok det ut av eska... Hurra Biltema. Fikk i et Oxide, funka knusk men jaggu var sykkelen tom etter 10 dager i garasjen. Viste seg at trafoen til Zumo220 stjal strøm hele tida! Nå står den på plugg.ZZR-Erling skrev: Men, spenningsregulatoren som jeg har montert, som fulgte med Garmin Zumo 220, var jo varm! koblet den av batteriet, og vips gikk ladinga i "ok".
Veier bare 900 gram kontra 4 kg blybatteri.
Har du noen erfaring med Lithium?
Men ærlig talt, hvorfor kjøper du 7 volts batteri?
Trodde du viste at Biltema kun har "kvalitetsprodukter".......
Lithium er lette batteri, som tåler mange gang kapasiteten som lading. Hvor mye står beskrevet på batteriet. eks: et batterie som er merket med 4X
og har en kapasitet på 10 amp. Kan lades med 40 amp lader. noe som tilsier 15 min lading fra tom til full.
VELDIG VIKTIG!!!!!!! Disse batteriene krever spesielle ladere. VELDIG VIKTIG!!!!!!!!!!
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr
Ok, så Ceteklader kan ikke brukes?Coach skrev:Har litt erfaring med Lithium fra RC verden (store barn leker med store rc helikopter).simpson skrev:Har bestilt Lithiumbatteri til sykkelen.joo skrev:Kobla denne trafo-saken til 220 rett på canbus-plugg forrige vinter. På våren var batteriet tomt tross lading hver måned. Kjøpte et nytt i all hast på Biltema og det holdt 7V da jeg tok det ut av eska... Hurra Biltema. Fikk i et Oxide, funka knusk men jaggu var sykkelen tom etter 10 dager i garasjen. Viste seg at trafoen til Zumo220 stjal strøm hele tida! Nå står den på plugg.ZZR-Erling skrev: Men, spenningsregulatoren som jeg har montert, som fulgte med Garmin Zumo 220, var jo varm! koblet den av batteriet, og vips gikk ladinga i "ok".
Veier bare 900 gram kontra 4 kg blybatteri.
Har du noen erfaring med Lithium?
Men ærlig talt, hvorfor kjøper du 7 volts batteri?
Trodde du viste at Biltema kun har "kvalitetsprodukter".......
Lithium er lette batteri, som tåler mange gang kapasiteten som lading. Hvor mye står beskrevet på batteriet. eks: et batterie som er merket med 4X
og har en kapasitet på 10 amp. Kan lades med 40 amp lader. noe som tilsier 15 min lading fra tom til full.
VELDIG VIKTIG!!!!!!! Disse batteriene krever spesielle ladere. VELDIG VIKTIG!!!!!!!!!!
I såfall, hvordan lader?
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Sted: Heimdal
Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr
Nei ikke Cetec laderen nei. den er laget for blybatteri eller gelbatteri. Har du noe nettside og refferere til om batteriet du har kjøpt?simpson skrev:Ok, så Ceteklader kan ikke brukes?Coach skrev:Har litt erfaring med Lithium fra RC verden (store barn leker med store rc helikopter).simpson skrev:Har bestilt Lithiumbatteri til sykkelen.joo skrev:Kobla denne trafo-saken til 220 rett på canbus-plugg forrige vinter. På våren var batteriet tomt tross lading hver måned. Kjøpte et nytt i all hast på Biltema og det holdt 7V da jeg tok det ut av eska... Hurra Biltema. Fikk i et Oxide, funka knusk men jaggu var sykkelen tom etter 10 dager i garasjen. Viste seg at trafoen til Zumo220 stjal strøm hele tida! Nå står den på plugg.ZZR-Erling skrev: Men, spenningsregulatoren som jeg har montert, som fulgte med Garmin Zumo 220, var jo varm! koblet den av batteriet, og vips gikk ladinga i "ok".
Veier bare 900 gram kontra 4 kg blybatteri.
Har du noen erfaring med Lithium?
Men ærlig talt, hvorfor kjøper du 7 volts batteri?
Trodde du viste at Biltema kun har "kvalitetsprodukter".......
Lithium er lette batteri, som tåler mange gang kapasiteten som lading. Hvor mye står beskrevet på batteriet. eks: et batterie som er merket med 4X
og har en kapasitet på 10 amp. Kan lades med 40 amp lader. noe som tilsier 15 min lading fra tom til full.
VELDIG VIKTIG!!!!!!! Disse batteriene krever spesielle ladere. VELDIG VIKTIG!!!!!!!!!!
I såfall, hvordan lader?
Aldri hørt om bruk av Lithium batterier for bruk i MC.
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr
Ja kjenner jo Biltemakvaliteten. Hasta å sette inn noe nytt men ble strengt tatt ikke overraska over at de hadde feilmerka og lagt et 7V-batteri i ei eske merka med 12V. Selv de proffene kan jo gjøre feilsimpson skrev: Har bestilt Lithiumbatteri til sykkelen.
Veier bare 900 gram kontra 4 kg blybatteri.
Har du noen erfaring med Lithium?
Men ærlig talt, hvorfor kjøper du 7 volts batteri?
Trodde du viste at Biltema kun har "kvalitetsprodukter".......
Har ikke tenkt på Lithium-batteri til syklene enda. Salget har ikke tatt helt av selv om de har vært tilgjengelige et par år. Det lille jeg har sett av tester sier at de tilsynelatende virker bra. Levetiden er vel foreløpig uviss.
Har også meget lang erfaring med Lithium-teknologien fra en annen hobby. Har brukt det i modellfly, har oppsett som leverer nærmere 4000W til propellen. Tilsvarer en hvass 50ccm totakter. Men der er flere typer lithium-batterier. Den første tida brukte vi Lithium-ion. Det er samme som har vært i mobiltelefoner etc i veldig mange år nå. De klarer ikke store strømmer. Har brukt Lithium-polymer (Li-Po) mye i det siste, og de kan levere store strømmengder. Typisk kan et med kapasitet på 5Ah levere 200A! Det som jeg er nesten helt sikker brukes i f.eks MC-batterier er LiFEPO4. Dette er mer stabilt enn Li-Po igjen.
JA, de krever mye mht lading. Men jeg er ganske sikker på at alt som skal ta seg av det er innebygd i batteriene til MC. De kobles jo bare inn uten noen bokser utenom. Så jeg regner sterkt med de kan lades med Cetec-laderen. Regner med instruksene som er med sier alt. Det som er farlig for slike batterier er overspenning...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr
Kjøpte dette.Coach skrev:Nei ikke Cetec laderen nei. den er laget for blybatteri eller gelbatteri. Har du noe nettside og refferere til om batteriet du har kjøpt?simpson skrev:Ok, så Ceteklader kan ikke brukes?Coach skrev:Har litt erfaring med Lithium fra RC verden (store barn leker med store rc helikopter).simpson skrev:Har bestilt Lithiumbatteri til sykkelen.joo skrev:Kobla denne trafo-saken til 220 rett på canbus-plugg forrige vinter. På våren var batteriet tomt tross lading hver måned. Kjøpte et nytt i all hast på Biltema og det holdt 7V da jeg tok det ut av eska... Hurra Biltema. Fikk i et Oxide, funka knusk men jaggu var sykkelen tom etter 10 dager i garasjen. Viste seg at trafoen til Zumo220 stjal strøm hele tida! Nå står den på plugg.ZZR-Erling skrev: Men, spenningsregulatoren som jeg har montert, som fulgte med Garmin Zumo 220, var jo varm! koblet den av batteriet, og vips gikk ladinga i "ok".
Veier bare 900 gram kontra 4 kg blybatteri.
Har du noen erfaring med Lithium?
Men ærlig talt, hvorfor kjøper du 7 volts batteri?
Trodde du viste at Biltema kun har "kvalitetsprodukter".......
Lithium er lette batteri, som tåler mange gang kapasiteten som lading. Hvor mye står beskrevet på batteriet. eks: et batterie som er merket med 4X
og har en kapasitet på 10 amp. Kan lades med 40 amp lader. noe som tilsier 15 min lading fra tom til full.
VELDIG VIKTIG!!!!!!! Disse batteriene krever spesielle ladere. VELDIG VIKTIG!!!!!!!!!!
I såfall, hvordan lader?
Aldri hørt om bruk av Lithium batterier for bruk i MC.
http://www.ebay.com/itm/Shorai-Lithium- ... 69&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr
Var på posten og hentet min siste Ebay-bestilling. Scottoiler V-system. Hva jeg har gjort? Gjett. Er akkurat ferdig med montering og justering. Skal kjøre en runde i morgen og la det få gå seg til, og så se om justeringen holder. I følge bruksanvisningen anbefalte de 1-2 dråper olje pr minutt. En how to-Youtube video jeg så, justerte man og fikk 1 dråpe pr 40 sek. Dette var bra sa montøren. Og der er jeg nå. 40 sek mellom hver. Vi får se :-)
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr
Kjempefornøyd med min Scottoiler, har sluttet helt å tenke på kjedesmøring osv.SuperMorten skrev:Var på posten og hentet min siste Ebay-bestilling. Scottoiler V-system. Hva jeg har gjort? Gjett. Er akkurat ferdig med montering og justering. Skal kjøre en runde i morgen og la det få gå seg til, og så se om justeringen holder. I følge bruksanvisningen anbefalte de 1-2 dråper olje pr minutt. En how to-Youtube video jeg så, justerte man og fikk 1 dråpe pr 40 sek. Dette var bra sa montøren. Og der er jeg nå. 40 sek mellom hver. Vi får se :-)
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
Husk å stille den opp noe (1 per 20-30 sek) om det regner, trenger litt ekstra olje når det er vått...
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr
Takk for tipset :-) regn er nettopp et av mine hovedargumenter for å montere denne. 10 mil på jobb i regn sliter hardt på tradisjonell kjedespray.
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km