Kranglete bolt.
- Robin79
- Innlegg: 86
- Registrert: 11 apr 2013, 21:49
- Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
- Bosted: Frekhaug
Kranglete bolt.
Har funnet ut at jeg må bytte termostaten på sykkelen min, da den går på tomgang kommer opp i 90-100grader og slangen før termostaten er glo varm, og slangen bak og ekspansjons tanken inneholder kald kjøleveske, så her er noe tydeligvis galt....
Har skrudd mye på både biler og sykkler oppgjennom, men her har jeg møtt på en hard nøtt (eller bolt) Huset til termostaten er av aluminium, og boltene er av sort stål. Og jeg er sikker på at jeg lærte på skolen at aluminiumen ofrer seg for sort stål, og derfor skal det brukest rustfrie bolter i alu. Men her er det da rustebolter som sitter i... Og selfølgelig sitter den ene inni det helvete fast.
Så hva gjør jeg da? Kan jeg lunke opp termostathuset? Vil aluen utvide seg så bolten slipper, eller skal jeg bare levere sykkelen inn og betale masse verkstedspenger? Har også lurt på å bruke en muttertrekker med slag, men er livredd for å brekke bolten, for da står jeg der som en geip...
Noen ideèr, tips?
Har skrudd mye på både biler og sykkler oppgjennom, men her har jeg møtt på en hard nøtt (eller bolt) Huset til termostaten er av aluminium, og boltene er av sort stål. Og jeg er sikker på at jeg lærte på skolen at aluminiumen ofrer seg for sort stål, og derfor skal det brukest rustfrie bolter i alu. Men her er det da rustebolter som sitter i... Og selfølgelig sitter den ene inni det helvete fast.
Så hva gjør jeg da? Kan jeg lunke opp termostathuset? Vil aluen utvide seg så bolten slipper, eller skal jeg bare levere sykkelen inn og betale masse verkstedspenger? Har også lurt på å bruke en muttertrekker med slag, men er livredd for å brekke bolten, for da står jeg der som en geip...
Noen ideèr, tips?
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Kranglete bolt.
Tja, alu utvider seg mer enn stål ved samme temperatur, så du kan lykkes med det. Problemet er jo at bolten ikke er festet i selve "hustaket", men i godset til hele huset..
Kommer du til med en vannpumpetang, så kan du jo ofre bolten?
Kommer du til med en vannpumpetang, så kan du jo ofre bolten?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Kranglete bolt.
Det går fint å prøve å varme termostathuset men ett varmebend eller lignende.
Men det er sjelden du finner rustfrie bolter i aluminium, vanlig å bruke el.sink bolter eller svarte umbrako.
Men det er sjelden du finner rustfrie bolter i aluminium, vanlig å bruke el.sink bolter eller svarte umbrako.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Kranglete bolt.
Er det ikke slik at aluminium utvider seg mer enn stål?
Det vil si, ta frem blåselampen (eller hårtørreren; same shit) og dra det opp til minst hundre grader.
[TaSK]
Det vil si, ta frem blåselampen (eller hårtørreren; same shit) og dra det opp til minst hundre grader.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Kranglete bolt.
Aluminium utvider seg mer enn stål ja. Så du kan prøve å varme opp
- Robin79
- Innlegg: 86
- Registrert: 11 apr 2013, 21:49
- Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
- Bosted: Frekhaug
Re: Kranglete bolt.
Ok, skal forsøke meg på å varme opp huset og se hva som skjer. Har hatt mange dårlige erfaringer med tynne bolter som sitter fast både på bilen og sykkelen, har endt med katastrofe flere ganger. Men skal ikke ta av alle krefter denne gangen da :)
Takk for svar
Takk for svar

Re: Kranglete bolt.
Kjøpte noen slike alu pynte-ventilhetter til dekk-ventilene på en bil jeg hadde. De grodde helt fast, så måtte tilslutt bruke baufil og sage istykker ventilhettene. Alu er jo heldigvis mykt, men lærte altså at alu kan reagere på den måten med andre metaller... Etter det er det bare vanlige ventilhetter i plast som gjelder :-)
Ellers når det gjelder MC, så er ofte motorhuset av aluminium, og gjengene blir lett ødelagt om man drar til skruer for hardt (f.eks. bunnpluggen når man skifter olje), så en momentnøkkel er god investering for gjør-det-selv jobbene.
Ellers når det gjelder MC, så er ofte motorhuset av aluminium, og gjengene blir lett ødelagt om man drar til skruer for hardt (f.eks. bunnpluggen når man skifter olje), så en momentnøkkel er god investering for gjør-det-selv jobbene.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Robin79
- Innlegg: 86
- Registrert: 11 apr 2013, 21:49
- Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
- Bosted: Frekhaug
Re: Kranglete bolt.
Yey, rota rundt i kjøkkenskuffene her, og fant en slik sukker brenner sak som hun her hjemme bruker på kjøkkenet til gode deserter, og den gjorde susen, bolten slapp fint. Men det ser ut som om den var satt inn med locktite el. Sikkert derfor den satt.
Takker igjen for svar :)

Takker igjen for svar :)


Re: Kranglete bolt.
Da blir det tomgangskjøring uten fare for varmgang.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Kranglete bolt.
At det var hva for noe sa du?Robin79 skrev:Yey, rota rundt i kjøkkenskuffene her, og fant en slik sukker brenner sak som hun her hjemme bruker på kjøkkenet til gode deserter, og den gjorde susen, bolten slapp fint. Men det ser ut som om den var satt inn med locktite el. Sikkert derfor den satt.
Takker igjen for svar :)![]()

Bra du fant løsningen om ikke annet

- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Kranglete bolt.
Tja, noen bruker et gjengelåsemiddel med lav styrke - eksempelvis Loctite 222 - som gjengesmøring (tread anti-seize) når det benyttes stålbolter i aluminium for å unngå/begrense galvanisk korrosjon. Slike svake gjengelåsemidler løser man normalt veldig enkelt med vanlig håndverktøy uten at det er nødvendig å ta noe særlig i. Kanskje noen har tenk at "Loctite er Loctite" og smurt i vei med gjengelåsemiddel med høy styrke og det var det som gjorde at den satt?Robin79 skrev:Yey, rota rundt i kjøkkenskuffene her, og fant en slik sukker brenner sak som hun her hjemme bruker på kjøkkenet til gode deserter, og den gjorde susen, bolten slapp fint. Men det ser ut som om den var satt inn med locktite el. Sikkert derfor den satt.
Takker igjen for svar :)![]()
Åff tåppik men likevel; Grunnen til at noen bruker gjengelåsing i stedet for kobber/alu/nikkel/grafitt-baserte midler er at de lærde strides om hva som skal brukes når og hvor avhengig av materialer, om det er varmeutsatt, fuktutsatt osv, osv. Selv har jeg en forkjærlighet for Copaslip på stålbolter utsatt for høy varme (typisk eksosanlegg osv. nær varmekilden) og alupasta på andre forbindelser som f.eks. stålbolter i aluminium. På bolter som må trekkes til på moment (topper, lagerskåler, osv. - ikke alt mulig småtteri av skruer og muttre på sykkelen som det holder lenge å ta på "gefühlen") bruker jeg ikke noe som helst ettersom momentet som oftest er oppgitt for tørre gjenger. Dvs.; er det spesifisert gjengelåsing så brukes selvsagt det....
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- MGR1
- Innlegg: 653
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Kranglete bolt.
Bra at du fant løsningen. Varme hjelper ofte.Robin79 skrev:...... Og jeg er sikker på at jeg lærte på skolen at aluminiumen ofrer seg for sort stål, og derfor skal det brukest rustfrie bolter i alu. ....
Rustfrie skruer i aluminium er no-no, dette er en kjent sak bl.a i maritimt miljø. Det er en større forskjell i elektrisk potensiale mellom aluminium og rustfritt stål enn mellom aluminium og vanlig stål. Ift. elekrolyse mellom forskjellige metaller har aluminium et elektrisk potensiale på ca. -1.71 volt, og mister lett elektroner i kontakt med andre metaller. Det dannes da et hvitaktig pulver på stedet det eroderer. Rustfritt stål har et potensiale på ca. +1.3 volt, i motsetning til vanlig (karbonholdig) stål som har et potensiale på ca. -0.41 volt. Forskjellen mellom aluminium og vanlig stål er derfor langt mindre og fører til mindre korrosjon mellom disse to metallene.
I tillegg har rustfritt stål dårligere strekkfasthet enn vanlig (karbonholdig) stål. A4 rustfritt tilsvarer ca. 8.8-gradering på vanlige stålbolter. Ikke bruk rustfrie stålbolter på viktige forbindelser som forlanger høy strekkfasthet (f.eks. motorbolter).
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Bosted: Oslo
Re: Kranglete bolt.
Min erfaring er snarere at de aller fleste tiltrekningsmoment er angitt med smurte gjenger. Og man får gjerne tilsvarende froksjonskoeffisient med gjengelåsingsmiddel som med et smøremiddel.Geir skrev:På bolter som må trekkes til på moment bruker jeg ikke noe som helst ettersom momentet som oftest er oppgitt for tørre gjenger. Dvs.; er det spesifisert gjengelåsing så brukes selvsagt det....
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Bosted: Oslo
Re: Kranglete bolt.
Enig, rustfrie bolter bør ikke brukes sammen med aluminium.MGR1 skrev:Bra at du fant løsningen. Varme hjelper ofte.Robin79 skrev:...... Og jeg er sikker på at jeg lærte på skolen at aluminiumen ofrer seg for sort stål, og derfor skal det brukest rustfrie bolter i alu. ....
Rustfrie skruer i aluminium er no-no, dette er en kjent sak bl.a i maritimt miljø. Det er en større forskjell i elektrisk potensiale mellom aluminium og rustfritt stål enn mellom aluminium og vanlig stål. Ift. elekrolyse mellom forskjellige metaller har aluminium et elektrisk potensiale på ca. -1.71 volt, og mister lett elektroner i kontakt med andre metaller. Det dannes da et hvitaktig pulver på stedet det eroderer. Rustfritt stål har et potensiale på ca. +1.3 volt, i motsetning til vanlig (karbonholdig) stål som har et potensiale på ca. -0.41 volt. Forskjellen mellom aluminium og vanlig stål er derfor langt mindre og fører til mindre korrosjon mellom disse to metallene.
I tillegg har rustfritt stål dårligere strekkfasthet enn vanlig (karbonholdig) stål. A4 rustfritt tilsvarer ca. 8.8-gradering på vanlige stålbolter. Ikke bruk rustfrie stålbolter på viktige forbindelser som forlanger høy strekkfasthet (f.eks. motorbolter).
Bolter i rustfri A4 har lavere strekkfasthet og flytegrense enn 8.8-bolter ja, men det er avhengig av fasthetsklassen. Høyeste klasse ligger oppunder 8.8-kvalitet, mens de lavere er vesentlig lavere.
:-)
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Kranglete bolt.
ole m. skrev:Geir skrev:På bolter som må trekkes til på moment bruker jeg ikke noe som helst ettersom momentet som oftest er oppgitt for tørre gjenger. Dvs.; er det spesifisert gjengelåsing så brukes selvsagt det....
Ok, da har vi forskjellige erfaringer.ole m. skrev:Min erfaring er snarere at de aller fleste tiltrekningsmoment er angitt med smurte gjenger.
Der er vi på linje igjen.ole m. skrev:Og man får gjerne tilsvarende froksjonskoeffisient med gjengelåsingsmiddel som med et smøremiddel.

Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
Re: Kranglete bolt.
Normalt i torquetabeller er det tørre gjenger hvis ikke annet et oppgitt.ole m. skrev:Min erfaring er snarere at de aller fleste tiltrekningsmoment er angitt med smurte gjenger. Og man får gjerne tilsvarende froksjonskoeffisient med gjengelåsingsmiddel som med et smøremiddel.Geir skrev:På bolter som må trekkes til på moment bruker jeg ikke noe som helst ettersom momentet som oftest er oppgitt for tørre gjenger. Dvs.; er det spesifisert gjengelåsing så brukes selvsagt det....
Forskjellig smøremiddel gir forskjellige moment, noen ganger skal skive/mutter smøres, andre ganger gjenger og ofte ingenting skal smøres.
Forskjellen på smørte og tørre gjenger en veldig stor, så det er viktig og vite hva du gjør før du tar en skvett olje på gjengene for sørge for at de ikke setter seg til neste gang.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Kranglete bolt.
Underlige greier.ole m. skrev: Min erfaring er snarere at de aller fleste tiltrekningsmoment er angitt med smurte gjenger. Og man får gjerne tilsvarende froksjonskoeffisient med gjengelåsingsmiddel som med et smøremiddel.
Jeg har Honda og BMW (motorsykler) og Audi bil.
Absolutt alt, med unntak av der det er Locktite, skal være med tørre gjenger.
Kan du gi oss noen eksempler på "smurte gjenger" og hva de i tilfelle skal smøres med?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Kranglete bolt.
Første gang jeg demonterte alle kåpene på s1k'en var alle kåpeskruene satt inn med en type grå grease. Dette har jeg aldri vært ute for før heller.tagesk skrev:Underlige greier.ole m. skrev: Min erfaring er snarere at de aller fleste tiltrekningsmoment er angitt med smurte gjenger. Og man får gjerne tilsvarende froksjonskoeffisient med gjengelåsingsmiddel som med et smøremiddel.
Jeg har Honda og BMW (motorsykler) og Audi bil.
Absolutt alt, med unntak av der det er Locktite, skal være med tørre gjenger.
Kan du gi oss noen eksempler på "smurte gjenger" og hva de i tilfelle skal smøres med?
[TaSK]
Er dette noe jeg bør sette inn med jevne mellomrom eller er det bare overkill fra fabrikken?
Sendt med Note2
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Bosted: Oslo
Re: Kranglete bolt.
Det gikk nok litt fort her ja, beklager. De boltene jeg har trukket til med momentnøkkel sist, er alle av den smurte typen. Det er muttere på bakdrevet (smurt med Locktite), bunnplugg (smurt med motorolje), og bolter til innfesting av kam (motorolje). Regelen er vel "tørre gjenger", om ikke annet er anvist i verkstedmanualen. Har sett dette anvist andre steder i manualer jeg har, men kommer ikke på hvor i farta. Skal se om jeg finner det etter hvert.tagesk skrev:Underlige greier.ole m. skrev: Min erfaring er snarere at de aller fleste tiltrekningsmoment er angitt med smurte gjenger. Og man får gjerne tilsvarende froksjonskoeffisient med gjengelåsingsmiddel som med et smøremiddel.
Jeg har Honda og BMW (motorsykler) og Audi bil.
Absolutt alt, med unntak av der det er Locktite, skal være med tørre gjenger.
Kan du gi oss noen eksempler på "smurte gjenger" og hva de i tilfelle skal smøres med?
[TaSK]
Generelt oppnås det mindre spredning i tiltrekningsmoment med smurte gjenger, slik at man får mindre avvik mellom boltene i en gruppe. Tørre gjenger gir større avvik. Derfor er det litt rart at det ikke er angitt smurte gjenger oftere.
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Kranglete bolt.
Det er nok rett.ole m. skrev: Generelt oppnås det mindre spredning i tiltrekningsmoment med smurte gjenger, slik at man får mindre avvik mellom boltene i en gruppe. Tørre gjenger gir større avvik. Derfor er det litt rart at det ikke er angitt smurte gjenger oftere.
Så vidt jeg har forstått så er den viktigste grunnen til at moment oppgis "tørt" at for "små" moment (la oss
si > 40 Nm med tørre gjenger) så blir det veldig små moment med smurte gjenger.
Og derfor tilsvarende lett å dra til for mye.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)