Kranglete bolt.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Robin79
Innlegg: 86
Registrert: 11 apr 2013, 21:49
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
Sted: Frekhaug

Kranglete bolt.

Legg inn av Robin79 »

Har funnet ut at jeg må bytte termostaten på sykkelen min, da den går på tomgang kommer opp i 90-100grader og slangen før termostaten er glo varm, og slangen bak og ekspansjons tanken inneholder kald kjøleveske, så her er noe tydeligvis galt....

Har skrudd mye på både biler og sykkler oppgjennom, men her har jeg møtt på en hard nøtt (eller bolt) Huset til termostaten er av aluminium, og boltene er av sort stål. Og jeg er sikker på at jeg lærte på skolen at aluminiumen ofrer seg for sort stål, og derfor skal det brukest rustfrie bolter i alu. Men her er det da rustebolter som sitter i... Og selfølgelig sitter den ene inni det helvete fast.

Så hva gjør jeg da? Kan jeg lunke opp termostathuset? Vil aluen utvide seg så bolten slipper, eller skal jeg bare levere sykkelen inn og betale masse verkstedspenger? Har også lurt på å bruke en muttertrekker med slag, men er livredd for å brekke bolten, for da står jeg der som en geip...

Noen ideèr, tips?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av DrGreve »

Tja, alu utvider seg mer enn stål ved samme temperatur, så du kan lykkes med det. Problemet er jo at bolten ikke er festet i selve "hustaket", men i godset til hele huset..
Kommer du til med en vannpumpetang, så kan du jo ofre bolten?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av simpson »

Det går fint å prøve å varme termostathuset men ett varmebend eller lignende.
Men det er sjelden du finner rustfrie bolter i aluminium, vanlig å bruke el.sink bolter eller svarte umbrako.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av tagesk »

Er det ikke slik at aluminium utvider seg mer enn stål?
Det vil si, ta frem blåselampen (eller hårtørreren; same shit) og dra det opp til minst hundre grader.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av gorbys »

Aluminium utvider seg mer enn stål ja. Så du kan prøve å varme opp

Brukeravatar
Robin79
Innlegg: 86
Registrert: 11 apr 2013, 21:49
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
Sted: Frekhaug

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av Robin79 »

Ok, skal forsøke meg på å varme opp huset og se hva som skjer. Har hatt mange dårlige erfaringer med tynne bolter som sitter fast både på bilen og sykkelen, har endt med katastrofe flere ganger. Men skal ikke ta av alle krefter denne gangen da :)

Takk for svar :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av RuneMC »

Kjøpte noen slike alu pynte-ventilhetter til dekk-ventilene på en bil jeg hadde. De grodde helt fast, så måtte tilslutt bruke baufil og sage istykker ventilhettene. Alu er jo heldigvis mykt, men lærte altså at alu kan reagere på den måten med andre metaller... Etter det er det bare vanlige ventilhetter i plast som gjelder :-)

Ellers når det gjelder MC, så er ofte motorhuset av aluminium, og gjengene blir lett ødelagt om man drar til skruer for hardt (f.eks. bunnpluggen når man skifter olje), så en momentnøkkel er god investering for gjør-det-selv jobbene.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Robin79
Innlegg: 86
Registrert: 11 apr 2013, 21:49
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
Sted: Frekhaug

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av Robin79 »

Yey, rota rundt i kjøkkenskuffene her, og fant en slik sukker brenner sak som hun her hjemme bruker på kjøkkenet til gode deserter, og den gjorde susen, bolten slapp fint. Men det ser ut som om den var satt inn med locktite el. Sikkert derfor den satt.

Takker igjen for svar :) :thumleft :thumleft

Toalmar
Innlegg: 372
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av Toalmar »

Da blir det tomgangskjøring uten fare for varmgang.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av LordShaft »

Robin79 skrev:Yey, rota rundt i kjøkkenskuffene her, og fant en slik sukker brenner sak som hun her hjemme bruker på kjøkkenet til gode deserter, og den gjorde susen, bolten slapp fint. Men det ser ut som om den var satt inn med locktite el. Sikkert derfor den satt.

Takker igjen for svar :) :thumleft :thumleft
At det var hva for noe sa du? :scratch
Bra du fant løsningen om ikke annet :lol

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av Geir »

Robin79 skrev:Yey, rota rundt i kjøkkenskuffene her, og fant en slik sukker brenner sak som hun her hjemme bruker på kjøkkenet til gode deserter, og den gjorde susen, bolten slapp fint. Men det ser ut som om den var satt inn med locktite el. Sikkert derfor den satt.
Takker igjen for svar :) :thumleft :thumleft
Tja, noen bruker et gjengelåsemiddel med lav styrke - eksempelvis Loctite 222 - som gjengesmøring (tread anti-seize) når det benyttes stålbolter i aluminium for å unngå/begrense galvanisk korrosjon. Slike svake gjengelåsemidler løser man normalt veldig enkelt med vanlig håndverktøy uten at det er nødvendig å ta noe særlig i. Kanskje noen har tenk at "Loctite er Loctite" og smurt i vei med gjengelåsemiddel med høy styrke og det var det som gjorde at den satt?

Åff tåppik men likevel; Grunnen til at noen bruker gjengelåsing i stedet for kobber/alu/nikkel/grafitt-baserte midler er at de lærde strides om hva som skal brukes når og hvor avhengig av materialer, om det er varmeutsatt, fuktutsatt osv, osv. Selv har jeg en forkjærlighet for Copaslip på stålbolter utsatt for høy varme (typisk eksosanlegg osv. nær varmekilden) og alupasta på andre forbindelser som f.eks. stålbolter i aluminium. På bolter som trekkes til på moment (topper, lagerskåler, osv. - ikke alt mulig småtteri av skruer og muttre på sykkelen som det holder lenge å ta på "gefühlen") bruker jeg ikke noe som helst ettersom momentet som oftest er oppgitt for tørre gjenger. Dvs.; er det spesifisert gjengelåsing så brukes selvsagt det....
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 499
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av MGR1 »

Robin79 skrev:...... Og jeg er sikker på at jeg lærte på skolen at aluminiumen ofrer seg for sort stål, og derfor skal det brukest rustfrie bolter i alu. ....
Bra at du fant løsningen. Varme hjelper ofte.

Rustfrie skruer i aluminium er no-no, dette er en kjent sak bl.a i maritimt miljø. Det er en større forskjell i elektrisk potensiale mellom aluminium og rustfritt stål enn mellom aluminium og vanlig stål. Ift. elekrolyse mellom forskjellige metaller har aluminium et elektrisk potensiale på ca. -1.71 volt, og mister lett elektroner i kontakt med andre metaller. Det dannes da et hvitaktig pulver på stedet det eroderer. Rustfritt stål har et potensiale på ca. +1.3 volt, i motsetning til vanlig (karbonholdig) stål som har et potensiale på ca. -0.41 volt. Forskjellen mellom aluminium og vanlig stål er derfor langt mindre og fører til mindre korrosjon mellom disse to metallene.

I tillegg har rustfritt stål dårligere strekkfasthet enn vanlig (karbonholdig) stål. A4 rustfritt tilsvarer ca. 8.8-gradering på vanlige stålbolter. Ikke bruk rustfrie stålbolter på viktige forbindelser som forlanger høy strekkfasthet (f.eks. motorbolter).

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av ole m. »

Geir skrev:På bolter som trekkes til på moment bruker jeg ikke noe som helst ettersom momentet som oftest er oppgitt for tørre gjenger. Dvs.; er det spesifisert gjengelåsing så brukes selvsagt det....
Min erfaring er snarere at de aller fleste tiltrekningsmoment er angitt med smurte gjenger. Og man får gjerne tilsvarende froksjonskoeffisient med gjengelåsingsmiddel som med et smøremiddel.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av ole m. »

MGR1 skrev:
Robin79 skrev:...... Og jeg er sikker på at jeg lærte på skolen at aluminiumen ofrer seg for sort stål, og derfor skal det brukest rustfrie bolter i alu. ....
Bra at du fant løsningen. Varme hjelper ofte.

Rustfrie skruer i aluminium er no-no, dette er en kjent sak bl.a i maritimt miljø. Det er en større forskjell i elektrisk potensiale mellom aluminium og rustfritt stål enn mellom aluminium og vanlig stål. Ift. elekrolyse mellom forskjellige metaller har aluminium et elektrisk potensiale på ca. -1.71 volt, og mister lett elektroner i kontakt med andre metaller. Det dannes da et hvitaktig pulver på stedet det eroderer. Rustfritt stål har et potensiale på ca. +1.3 volt, i motsetning til vanlig (karbonholdig) stål som har et potensiale på ca. -0.41 volt. Forskjellen mellom aluminium og vanlig stål er derfor langt mindre og fører til mindre korrosjon mellom disse to metallene.

I tillegg har rustfritt stål dårligere strekkfasthet enn vanlig (karbonholdig) stål. A4 rustfritt tilsvarer ca. 8.8-gradering på vanlige stålbolter. Ikke bruk rustfrie stålbolter på viktige forbindelser som forlanger høy strekkfasthet (f.eks. motorbolter).
Enig, rustfrie bolter bør ikke brukes sammen med aluminium.
Bolter i rustfri A4 har lavere strekkfasthet og flytegrense enn 8.8-bolter ja, men det er avhengig av fasthetsklassen. Høyeste klasse ligger oppunder 8.8-kvalitet, mens de lavere er vesentlig lavere.
:-)

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av Geir »

ole m. skrev:
Geir skrev:På bolter som trekkes til på moment bruker jeg ikke noe som helst ettersom momentet som oftest er oppgitt for tørre gjenger. Dvs.; er det spesifisert gjengelåsing så brukes selvsagt det....
ole m. skrev:Min erfaring er snarere at de aller fleste tiltrekningsmoment er angitt med smurte gjenger.
Ok, da har vi forskjellige erfaringer.
ole m. skrev:Og man får gjerne tilsvarende froksjonskoeffisient med gjengelåsingsmiddel som med et smøremiddel.
Der er vi på linje igjen. :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svar