Pleier dere stroppe fast på ferje?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Rune R
Innlegg: 54
Registrert: 05 jul 2012, 14:10
Motorsykkelen din: Honda Transalp 650 -2000
Sted: Arendal
Kontakt:

Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av Rune R »

Hei.
Jeg vil ha en weekend tur og besøke min søster på Bømlo, men siden det fremdeles er dårlig vær og føre over Haukeli så må jeg kjøre rundt Stavanger.
Da må jeg ta motorsykkelen med på ferje for første gang i mitt liv.
Hva slags rutiner har dere på ferje tur?
Ser for meg at jeg parkerer i gir og på side støtte men stropping?

Brukeravatar
Löwe
Innlegg: 42
Registrert: 13 mar 2012, 08:51
Motorsykkelen din: Triumph Explorer 1200 2012
Sted: Siggerud, Akershus

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av Löwe »

Aldri vært nødvendig på våre turer når det har vært de vanlige riksveg-prammene.
Satt den på midt-støtten og gått for svele og kaffe....

Men hatt noen bølge-turer på forblåst vestland hvor jeg har stått og passet på balansen....."litt" nervøs...

Kan ikke se at det er behov for stropping etc. Har i hvert fall aldri følt det behovet.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av tagesk »

Bilde

På fergene i finnland har de store kiler.
På sidestøtten og en kile under, så står den godt.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av DrGreve »

Jeg har fartet mye rundt på sykkel gjennom årene og bor i ett fylke med mange fergestrekninger. Jeg har turer over Vestfjorden i liten storm hvor sykkelen sto mer på hodet enn motsatt og tar mine forholdsregler.
Kjøp to sett med lastestropper og selv om du ikke får bruk for de, så vil du en eller annen gang bruk for de.
Sett sidestøtten i "nedoverbakke", hvor dekket skråner. bruk en stropp på samme side som sidestøtten slik at den ikke tipper over andre veien. Selv om det er flatt hav, så er ikke alle ferger like stabile når de svinger..
Er det styggevær med bølger så bruk en stropp på hver side hvor du monterer støttesiden først og bruker den andre for å stabilisere.
Jeg møtte en tysker med en fet BMW på ferga mellom Tjøtta-Forvik og jeg ga han rådet om å stroppe, men det var flatt hav og ignorerte rådet. Fergen svingte til styrbord etter avgang og sykkelen tippet over en pullert og ødela og punkterte tanken. 20 tusen rett ut vinduet, totalt unødvendig.
Edit: Ferger har som regel egne stropper, men de er som regel skitne og full av grease/olje..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av TheHaughom »

Skal du ta ferja Mortavika - Skudeneshavn ville jeg stroppet sykkelen.
Skal du bare rett over fra Mekjarvik - Arsvågen går det helt fint uten stropper. Denne strekningen har jeg tatt mange ganger uten stropper. Jeg setter sykkelen helt fremme på sidestøtta, med forhjulet på skrå inn i lasteplanet - da står den rimelig støtt. :prf
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av Geir »

Bruker ferge til stadighet, og er det litt sjø bruker jeg kiler slik bildet til tagesk viser og lar sykkelen stå i 1ste gear. På de fleste ferger har de enten slike trekiler eller svarte hardgummiklosser som i utgangspunktet er beregnet for å ha bak/foran hjulene på lastebiler elns. De passer utmerket som kiler for mc. Stropper har jeg aldri brukt, men hadde ikke vært fremmed for stropper som tilleggssikring hvis været var j*vlig...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av LordShaft »

Jeg bor på vestlandet og har vel kanskje vært så uheldig at jeg har måtte ta ferge litt oftere enn gjennomsnittet. Å stroppe sykkelen innaskjersk er helt unødvendig. Ikke uten at det er storm i vindkastene og veldig høye bølger.

Jeg parkerer i 1.gir og setter den ALLTID på sidestøtten. Aldri midtstøtten (den gangen jeg hadde det)
Er det veldig høy sjø er det ikke lengre overfarten enn at jeg "sitter" på sykkelen til vi er kommet over.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av DrGreve »

Geir skrev:Bruker ferge til stadighet, og er det litt sjø bruker jeg kiler slik bildet til tagesk viser og lar sykkelen stå i 1ste gear. På de fleste ferger har de enten slike trekiler eller svarte hardgummiklosser som i utgangspunktet er beregnet for å ha bak/foran hjulene på lastebiler elns. De passer utmerket som kiler for mc. Stropper har jeg aldri brukt, men hadde ikke vært fremmed for stropper som tilleggssikring hvis været var j*vlig...
Jeg bedyrer at jeg ikke prøver å være nedlatende med denne kommentaren min, men jeg må nesten spørre.. har du noengang vært ute i dårlig vær på en ferge som ikke går langt inne i en fjord?
Dette er ett bilde av ferga som går mellom Kilboghamn og Jektvik på kystriksveien og her er det frisk bris...
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 15515d.jpg[/img]
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av knutk »

Været skifer fort, og det kan fort bli slingring på en ferge, også innaskjærs. Ideen om å medbringe et par stropper, for tilfellets skyld synes jeg høres fornuftig ut.

Et annet moment som er verdt å ta med seg er bevegelser som oppstår i ferga i det den legger til kai.
I blandt bommer de litt på kaia, slik at ferga får et lie sidelengs støt akkurat i det den treffer.
Om man gjør som bilene, dvs setter seg på doningen, tar den av støtta og starter motor, kan dette støtet gjøre at sykkelen får et trøkk sidelengs som er vanskelig å holde igjen, særlig om man har en litt tung sykkel.

For egen del praktiserer jeg bestandig at litt før ferga legger til så setter jeg meg på sykkelen, men lar den stå på sidestøtta. Så holder jeg sykkelen fast med litt press på sidestøtta. Da føler jeg at jeg har god kontroll på sykkelen når ferga treffer fergelemmen.

Lykke til, håper du får fint vær på turen.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av LordShaft »

DrGreve skrev:
Geir skrev:Bruker ferge til stadighet, og er det litt sjø bruker jeg kiler slik bildet til tagesk viser og lar sykkelen stå i 1ste gear. På de fleste ferger har de enten slike trekiler eller svarte hardgummiklosser som i utgangspunktet er beregnet for å ha bak/foran hjulene på lastebiler elns. De passer utmerket som kiler for mc. Stropper har jeg aldri brukt, men hadde ikke vært fremmed for stropper som tilleggssikring hvis været var j*vlig...
Jeg bedyrer at jeg ikke prøver å være nedlatende med denne kommentaren min, men jeg må nesten spørre.. har du noengang vært ute i dårlig vær på en ferge som ikke går langt inne i en fjord?
Dette er ett bilde av ferga som går mellom Kilboghamn og Jektvik på kystriksveien og her er det frisk bris...
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 15515d.jpg[/img]
Du må gjerne vise bilder av ekstreme forhold, da gjerne på vinterstid når de fleste har parkert sykkelen.

Jeg har tatt veldig mye ferge, og det er veldig sjeldent at det er behov for å stroppe sykkelen. Jeg snakker bare av egen erfaring. Hva folk velger å gjøre får være opp til dem. Jeg har stått ved siden av sykkelen min, å det har sprutet vann helt inn og bakerst på dekk. Uten at det har vært behov for stropping av sykkelen.
Det er ofte jeg setter meg på sykkelen hvis det er mye bevegelse. Men aldri følt at det har vært behov for å holde igjen, for at den har stått i fare for å velte.

Men jeg kan godt forstå at folk er urolig når det er litt vind og bølger :vs

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av gorbys »

Pleier dere stroppe fast på ferje?
Enkelt og greit, Nei.

Og grunnen er enkel, de gangene jeg må kjøre ferje her i sogn og fjordane er ferjeturen sjelden lenger enn 10-15min og om været er så dårlig at en må tenke på å stroppe da kjører jeg ikke sykkel heller.
Har sittet mange ganger i bilen på ferja og har aldri sett en motorsyklist stroppe. Men jeg har sett et par nestenvelter pga folk som tar sykkelen av støtta før landganng og når ferja da går i buffertene får de seg et sidelengs kast de ikke glemmer med det første ;)
Men å ha med seg to jekkestropper sånn i tilfelle kan nok være lurt, det kommer jeg nok til å gjøre selv dersom jeg skal på langtur for da må man jo som regel kjøre da uansett vær...

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av Svolp »

Jeg stropper alltid når jeg skal langt og enkelte ferjestrekker på vestlandet med mindre det er helt stilt på havet!
Bedre føre var istedet for knekt kåpe og skeiv girstang!

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste ... stk-34275/

Èn av disse over salen tar 1 1/2 min og rigge til og du slipper og ha vondt i magen..
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av DrGreve »

LordShaft skrev:
DrGreve skrev:
Geir skrev:Bruker ferge til stadighet, og er det litt sjø bruker jeg kiler slik bildet til tagesk viser og lar sykkelen stå i 1ste gear. På de fleste ferger har de enten slike trekiler eller svarte hardgummiklosser som i utgangspunktet er beregnet for å ha bak/foran hjulene på lastebiler elns. De passer utmerket som kiler for mc. Stropper har jeg aldri brukt, men hadde ikke vært fremmed for stropper som tilleggssikring hvis været var j*vlig...
Jeg bedyrer at jeg ikke prøver å være nedlatende med denne kommentaren min, men jeg må nesten spørre.. har du noengang vært ute i dårlig vær på en ferge som ikke går langt inne i en fjord?
Dette er ett bilde av ferga som går mellom Kilboghamn og Jektvik på kystriksveien og her er det frisk bris...
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 15515d.jpg[/img]
Du må gjerne vise bilder av ekstreme forhold, da gjerne på vinterstid når de fleste har parkert sykkelen.

Jeg har tatt veldig mye ferge, og det er veldig sjeldent at det er behov for å stroppe sykkelen. Jeg snakker bare av egen erfaring. Hva folk velger å gjøre får være opp til dem. Jeg har stått ved siden av sykkelen min, å det har sprutet vann helt inn og bakerst på dekk. Uten at det har vært behov for stropping av sykkelen.
Det er ofte jeg setter meg på sykkelen hvis det er mye bevegelse. Men aldri følt at det har vært behov for å holde igjen, for at den har stått i fare for å velte.

Men jeg kan godt forstå at folk er urolig når det er litt vind og bølger :vs
På ett mc-treff i Lofoten i 2004, tror jeg det var, så var det en østlending som fikk klar beskjed fra mannskapet på båten over fra Bodø om å stroppe sykkelen. Dette ble ignorert og sykkel ble bortimot vrak pluss at to biler hadde fått betydelige lakkskader. Da var det bare liten storm. Og på turer i ytterste skjærgård er det forbudt å oppholde seg på bildekket under overfarten.
Og spør de som var på Norgestreffet i Lofoten i fjor om hvordan det var den helga.
Vi snakker om en landsdel som har veldig skiftende vær og det snur på noen minutter fra blankt hav til stiv kuling..
For de som er vant med DS Victoria på Telemarkskanalen vet ikke hva de snakker om :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av Bikeridr »

På ferga mellom Tallinn og Heslinki, 2 timer over Finskebukta og som regel godt vær, blir man beordret til å stroppe. Hvis ikke, blir man kastet av ferga!
Skarberget-Bognes, stroppes "etter skjønn".
Lødingen-Bognes stroppes alltid.

Jeg gjør ofte en "lettstropping" da jeg stropper ned på siden til sidestøtta (ofte med trekiler på motsatt side) og i tillegg stropper jeg forhjulet i sidestøtta. Da står sykkelen støtt som fjell. 1. gear er en selvskreven regel.

Man skal aldri si aldri, men unntaket er: Sett ALDRI sykkelen på midtstøtta under overfart. Har sett nok av "verdensmestere" som setter sykkelen på midtstøtta for deretter å finne den strødd utover hele bildekket etter endt overfart.

(Og for dere som lurer, jeg er sjømann på 25. året og kan love dere at jeg har opplevd uvær, langt over den der brisen dere innaskjærs i Norge kaller "storm" ;-) )
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av simpson »

Svolp skrev:Jeg stropper alltid når jeg skal langt og enkelte ferjestrekker på vestlandet med mindre det er helt stilt på havet!
Bedre føre var istedet for knekt kåpe og skeiv girstang!

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste ... stk-34275/

Èn av disse over salen tar 1 1/2 min og rigge til og du slipper og ha vondt i magen..
Da ville jeg heller brukt disse http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/De ... yre-82496/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har tilsvarende fra Oxford, du trer de røde hempene på holkene og stroppene går i kryss over gaffekrone.
Stroppes på to min., skader ikke kåper el, tåler storm og tar veldig liten plass.

Svar