Kranglete bolt.

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av simpson »

ole m. skrev:
Geir skrev:På bolter som trekkes til på moment bruker jeg ikke noe som helst ettersom momentet som oftest er oppgitt for tørre gjenger. Dvs.; er det spesifisert gjengelåsing så brukes selvsagt det....
Min erfaring er snarere at de aller fleste tiltrekningsmoment er angitt med smurte gjenger. Og man får gjerne tilsvarende froksjonskoeffisient med gjengelåsingsmiddel som med et smøremiddel.
Normalt i torquetabeller er det tørre gjenger hvis ikke annet et oppgitt.
Forskjellig smøremiddel gir forskjellige moment, noen ganger skal skive/mutter smøres, andre ganger gjenger og ofte ingenting skal smøres.
Forskjellen på smørte og tørre gjenger en veldig stor, så det er viktig og vite hva du gjør før du tar en skvett olje på gjengene for sørge for at de ikke setter seg til neste gang.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av tagesk »

ole m. skrev: Min erfaring er snarere at de aller fleste tiltrekningsmoment er angitt med smurte gjenger. Og man får gjerne tilsvarende froksjonskoeffisient med gjengelåsingsmiddel som med et smøremiddel.
Underlige greier.

Jeg har Honda og BMW (motorsykler) og Audi bil.
Absolutt alt, med unntak av der det er Locktite, skal være med tørre gjenger.

Kan du gi oss noen eksempler på "smurte gjenger" og hva de i tilfelle skal smøres med?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av LordShaft »

tagesk skrev:
ole m. skrev: Min erfaring er snarere at de aller fleste tiltrekningsmoment er angitt med smurte gjenger. Og man får gjerne tilsvarende froksjonskoeffisient med gjengelåsingsmiddel som med et smøremiddel.
Underlige greier.

Jeg har Honda og BMW (motorsykler) og Audi bil.
Absolutt alt, med unntak av der det er Locktite, skal være med tørre gjenger.

Kan du gi oss noen eksempler på "smurte gjenger" og hva de i tilfelle skal smøres med?

[TaSK]
Første gang jeg demonterte alle kåpene på s1k'en var alle kåpeskruene satt inn med en type grå grease. Dette har jeg aldri vært ute for før heller.

Er dette noe jeg bør sette inn med jevne mellomrom eller er det bare overkill fra fabrikken?

Sendt med Note2

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Bosted: Oslo

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av ole m. »

tagesk skrev:
ole m. skrev: Min erfaring er snarere at de aller fleste tiltrekningsmoment er angitt med smurte gjenger. Og man får gjerne tilsvarende froksjonskoeffisient med gjengelåsingsmiddel som med et smøremiddel.
Underlige greier.

Jeg har Honda og BMW (motorsykler) og Audi bil.
Absolutt alt, med unntak av der det er Locktite, skal være med tørre gjenger.

Kan du gi oss noen eksempler på "smurte gjenger" og hva de i tilfelle skal smøres med?

[TaSK]
Det gikk nok litt fort her ja, beklager. De boltene jeg har trukket til med momentnøkkel sist, er alle av den smurte typen. Det er muttere på bakdrevet (smurt med Locktite), bunnplugg (smurt med motorolje), og bolter til innfesting av kam (motorolje). Regelen er vel "tørre gjenger", om ikke annet er anvist i verkstedmanualen. Har sett dette anvist andre steder i manualer jeg har, men kommer ikke på hvor i farta. Skal se om jeg finner det etter hvert.

Generelt oppnås det mindre spredning i tiltrekningsmoment med smurte gjenger, slik at man får mindre avvik mellom boltene i en gruppe. Tørre gjenger gir større avvik. Derfor er det litt rart at det ikke er angitt smurte gjenger oftere.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kranglete bolt.

Legg inn av tagesk »

ole m. skrev: Generelt oppnås det mindre spredning i tiltrekningsmoment med smurte gjenger, slik at man får mindre avvik mellom boltene i en gruppe. Tørre gjenger gir større avvik. Derfor er det litt rart at det ikke er angitt smurte gjenger oftere.
Det er nok rett.
Så vidt jeg har forstått så er den viktigste grunnen til at moment oppgis "tørt" at for "små" moment (la oss
si > 40 Nm med tørre gjenger) så blir det veldig små moment med smurte gjenger.
Og derfor tilsvarende lett å dra til for mye.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar