Startproblemer varm motor.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Startproblemer varm motor.

Legg inn av VFR-Kristian »

Hei. De siste dagene har Vfr'n vært litt trasig å starte hvis den har kun stått 10-15 min. Kan det være at det er choke'n som henger og at den får for feit blanding? Noen andre forslag? I går måtte jeg til slutt ha dyttehjelp etter å ha tømt batteriet. Hærlig ;) Starter som ei klokke på kald motor.
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Startproblemer varm motor.

Legg inn av FJZZR »

Har hatt samme symptom på to forskjellige sykler:

Gsx 750: Ene coilen var gåen. Den fusket også etterhvert ved våt vegbane og regnvær.
Til slutt gikk den bare på to sylindre, og da var feilen lett å finne.

FJ1100: Dritt i tanken.
Dette tettet nederste hullene i røret rundt dyse nål. Tror det heter sollution tube.
Resultatet var at blanding på lave turtall ble altfor mager, og den ble grusomt tungstartet når den skulle startes uten choke. Dvs ved varm motor. Symtom forøvrig var at den krevde choke veldig lenge, særlig i kaldt vær.
Forgasser rensing gjorde susen!

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Startproblemer varm motor.

Legg inn av Voodoodoo »

Sjekka ventilklaringer i det siste_
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Startproblemer varm motor.

Legg inn av DrGreve »

Du må jo av med luftfilterkassen uansett for å feilsøke og da kan du sjekke om klampen til chokevaieren er godt nok festet. Vaieren kan muligens gli i klampen..
Sjekk også chokelinkene mellom forgasserne for å forsikre deg om at alle gasserne får likt utslag når du drar i chokevaieren.
Enkleste måten å sjekke coilen på er å bytte litt rundt på ledningene og dra motoren rundt på starteren for å ta en gnist-test. Husk å ikke starte den, bare tørne kranken. (strupe bensintilførselen)
Og rådet om å ta ventilsjekk er noe du bør ta til deg hvis det er lennge siden det er gjort.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Startproblemer varm motor.

Legg inn av ole m. »

Det kan være for små ventilklaringer som er grunnen, som vel er det Voodoodoo allerede har tenkt også.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Startproblemer varm motor.

Legg inn av Crinos »

Min tanke går også til ventil klareringen(e). Hadde samme trøbbel på en tidligere sykkel av mine, og slipte ventil gropene og problemet forsvant.
Gjorde overhodet ingen andre endringer, annet enn nye pakninger.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

ZZR-Erling

Re: Startproblemer varm motor.

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvis chocken henger, vil det merkes ved kjøring, skulle jeg tro. Hvor langt er den gått, og hvor langt siden forrige ventilsjekk? Kan vel også være verdt å sjekke/bytte luftfilteret.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Startproblemer varm motor.

Legg inn av DrGreve »

ZZR-Erling skrev:Hvis chocken henger, vil det merkes ved kjøring, skulle jeg tro. Hvor langt er den gått, og hvor langt siden forrige ventilsjekk? Kan vel også være verdt å sjekke/bytte luftfilteret.
Joda, det burde det, men siden gasserne står forskjellig (V-4) er chokelinkene mellom gasserne sårbar for feilfunksjon slik at en gasser ikke nødvendigvis følger synkront med de andre..
Men er enig i at ventilene bør sjekkes og da må man uansett av med luftfilterkassen og kan se på gasserne først.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Re: Startproblemer varm motor.

Legg inn av VFR-Kristian »

Den er gått ca 57000 km. Siste ventiljustering for 4 år/ca 8000 km siden, sånn jeg ser det fra kvitteringene fra forrige eier. Merker ingenting ved kjøring. Skal sies at det kun har vært veldig korte turer så langt. Til nærbutikken og hjem. Skal ta av luftfiltret å ta en titt under der i kveld tenker jeg. Tusen takk for gode tips og råd.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Startproblemer varm motor.

Legg inn av kjellv »

Dette er oftest et signal om at tennpluggene bør byttes, eller at de har feil varmeverdi. Sjekk dette først.

Svar