Føler han er tryggere på en lett-MC siden han skal kjøre på smale veier, der mange kjører raskt, han unngår farlige forbikjøringer eller å bli "presset" ut av veien.
Han har en søster, og jeg har sagt at jeg sponser bensin hvis han kjører henne litt til og fra også. Da må han ha lett-MC for på moped er det ikke lov med to.
Han har selvfølgelig mange ønsker ang sykkel, mens siden jeg punger ut (oki..konfirmasjonsgave) så må jeg ha et ord med i laget.
Siden jeg har null peiling på sykler har jeg lest masse, men sitter igjen med noen spm.
Han er 160 høy, 40 kg, men blir nok både høyere og tyngre etterhvert

Jeg har forstått at han bør ha en sykkel som er forholdsvis "lav" så han kan få bena i bakken.
(foreslo å spikre noen klosser under skoene hans frem til han ble høyere, men det var vist ikke aktuelt....

Han skal ha en sykkel som passer høyde og vekt,
han skal ha en passasjer bakpå,
sykkelen skal ikke trenges å skrues på (for det skjønner ikke jeg eller han noe av) , forstår det slik at det da skal bli en 4-takter.
Den skal brukes til å kjøre til og fra steder, (skole, trening _ litt lengde på avstandene ol)
bør være rimelig/økonomisk i drift.
Gode lys (er en del regn/tåke her)
(og veltesikker for mamma sin skyld..

Forslag?
Jeg har lest mye om Honda...
Han vil også helst ha svart.
I tillegg vil han ikke ha bagger/bokser på sykkelen, men hva gjør man da med kjøredress og hjelm når sykkelen er parkert?
Og evt når ha skal ha med søsters kjøredress og hjelm når hun skal hentes?
(hun kan ikke ta det med seg overalt i tilfelle han henter henne??)
Så leser jeg om veltebøyler, støtter under sykkelen, forhøyet vindskjerm. Dette følger altså ikke med på sykler..
Her vi bor blåser det mye, kjører en del lastebiler..
kunne kanskje være en ide med dette, men det er noe man lett kan montere på selv?
Noe annet man bør tenke på som gjør sykkelen bedre/tryggere?
Kan man virkelig kjøre sykkel på vinteren med piggdekk?
Her er de mye slafs og ikke hardpakket snø.
Jeg har ringt flere kjøreskoler for å få råd ang sykler der, men ingen, absolutt ingen har noen råd.
Vil gjerne kjøpe en brukt.
Noen råd da til hva man skal se etter, km og år selvfølgelig..
Siden hverken jeg eller han er noe gode på sykler og motorer og ikke kjenner jeg noen som er det heller..hva bør vi sjekke/se etter?
(Kan man leie inn noen??

Pris -
etter å ha sett på finn.no skjønner jeg fort at vi må opp i mer enn jeg hadde trodd.
Det viktigste er at han får en sykkel som er
trygg,
grei å kjøre og
som ikke må skrues på og ordnes med i ett sett.
Bør jeg kjøpe sykkel før han får lappen så han kan øve en del hjemme/på en tom p-plass?
Når bør han begynne å øvelses-kjøre?
Flere kjøreskoler hadde fult frem til nyåret, han blir 16 år i mai neste år.
Er det "god nok tid"?
(Og jeg forstår at det kommer ann på hvor mange kjøretimer han må ha, men sånn ca..)
De hadde plass på trafikalt grunnkurs i sommer.
Kjøredress må han ha før han møter på kjøreskolen. Er det ok å kjøpe brukt?
Jeg vil at både han og søsteren skal ha jakke med ryggskinne inni.
Noe jeg bør tenke på/har glemt ?