Kobling av rele

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kobling av rele

Legg inn av SuperMorten »

Duville skrev: OBS Den tegningen som har piler på for at den skal "forstås bedre" viser feil retning på alle sorte ledninger så nær som ledningen ut fra releet nr 86 hvis man forutesetter at strømmen går fra pluss til minus. ALLE pilene på de sorte ledningene bortsett fra den lengst til venstre er feil. Dårlig etterkontroll vil jeg kalle dette.
Jeg tolker det dithen at pilene viser bare retning fra batteri til utstyr.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Kobling av rele

Legg inn av knutk »

Carpa skrev:
Men disse to relèene var vel toppen av forvirring, det er jo ingen av "portene" som er likt koblet :scratch
Jaja, godt jeg får kyndig hjelp til dette
Eh.. Jo, faktisk så er de likt koblet...

Om man ser på nummeret for hver av tilkoblingene finner man følgende:
-- Batteri (Strøm inn): 30
-- Strøm til last (Strøm ut) : 87
-- Styrestrøm, som er begge ender i releets interne spole (liten elektromagnet som trekker til kontakten inne i releet og gir det karakteristiske klikket)): 85-86.

Således, om man drar på Biltema (som selger rele med trolldom hvilende over seg :lol ) eller andre steder,
disse nummerene vil ALLTID gå igjen (med mindre man kjøper Russisk rele ment for hjemmemarked).

Nummereringen er der system i. Mange fabrikanter har begynt å printe "skjema" på relehuset. Men dette er for å vise hvilken fungsjoner releet har, siden samme innpakning også benyttes til releer med ekstra finesser (blinklys, intervallvisker etc).

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kobling av rele

Legg inn av Duville »

Carpa skrev:
Men disse to relèene var vel toppen av forvirring, det er jo ingen av "portene" som er likt koblet :scratch
Jaja, godt jeg får kyndig hjelp til dette


Akkurat det siste tror jeg du har helt rett i :thumleft :thumleft

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Kobling av rele

Legg inn av Geir »

Hrm... Det blir vel ikke mer forvirrende enn hva man gjør det til så lenge man holder det vekslende releet unna da... :mk Som flere er inne på er det knekkende likegyldig om man plugger styrestrømmen inn på 85 eller 86 eller om man plugger batteriet inn på 30 eller 87. På det nederste "skjemaet" med norsk tekst - som jeg egenhendig har produsert i ms word spesielt for USB-prosjektet til Carpa :knegg en stille kveldstund har jeg rett og slett valgt kontaktpunkt ut fra den metodikken jeg vanligvis bruker selv.

Kjøyr på med kobling etter ene eller andre skissen - funker gjør det okkesom. :prf
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Kobling av rele

Legg inn av taco »

:thumleft
Da har vi vel kommet frem til en konklusjon når det gjelder kobling av rele? Kjøyr på med kobling etter ene eller andre skissen - funker gjør det okkesom.
Se skissene først i denne tråden!

Var jo ikke så rart at jeg begynte å lure litt, med to forskjellige tegninger? Jeg mener at jeg har forholdsvis god peiling på elektrisk, men akkurat det med releer har jeg ikke vært så mye borti. Greit å følge koblingsskjemaer, men da må de være "riktige". :knegg

Takk for ALLE innspill - det ble jo noen.. :lol
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Svar