biker7 skrev:jonnykr skrev:Tja, jeg har et forslag å komme med til de som holder til på Østlandet f.eks. 1. Mai. Grustur fra Årnes til Töcksfors, i Sverige tur/retur med innlagt Harryhandel i Töcksfors. 95% av turen går på fine og lovlige grusveier. En bompassering som betales pr. Mobil på stedet.
Det er en kjempetur som passer for alle flerbrukssykler, store som små. Fine grusveier uten de store utfordringene, men uansett er det en flott tur i fin natur.
Dere kan gi tilbakemelding her om det er av interesse.
Hmm.. Litt tvetydig.. En dag så blir vi invitert med på grustur til sverige. En annen dag så vises det veldig skepsis til å dele ruta, som slik jeg forstår det er mye den samme..

Hvordan kan det bli samme sak? Det vi snakker om nå er å legge ut kartreferanser i full offentlighet og til "hvermannsen" helt ukritisk. Det er noe helt annet å invitere folk på en Harrystur til Sverige på grus, for da er det mest sannsynlig de mest dedikerte som dukker opp, om noen i det hele tatt. Da har man en mulighet til å danne seg inntrykk av holdningene til folk i forhold til hvilken ruter, veier man vil ta dem med på.
En kartreferanse på et "offentlig" forum er helt ukritisk i så henseende.
Det er alt for mange idioter på grusykler. Jeg påstår ikke at de er medlemmer her, men jeg VET at mange tråler forum de kan lese uten å være medlemmer, for blant annet å finne grusveier. Og jeg er MEGET skeptisk til å legge slike refranser ut helt ukritisk.
Og det, er jeg faktisk ikke alene om. De fleste ADV-grupper holder dette innenfor gruppene. Noe jeg har full forståelse for.
For, flere av disse områdene er det jeg kaller grusparadis for de som liker å kjøre på grus og er glad i naturopplevelser. Men det er også private veier, bomveier og tur, hytte og rekreasjonsområder for mange og derfor må man vise hensyn for å unngå konflikter. Dessverre er ikke fornuftige holdninger og adferd en selvfølge, heller ikke blant alle mcfolk. Det er alltid noen som ødelegger for alle andre.
Folk som driter i å betale bomavgifter. Folk som driter i stengte bomveier/privat mark. Folk som driter i om de kjører i utmark. Folk som driter i å vise hensyn til andre, hvor fart, breisladding og hopping over kuler på veiene er hva det handler om. Uten at de vet om det er noen på andre siden. Det jeg kaller idiotkjøring!
DERFOR, er jeg skeptisk.
Derfor ville jeg heller invitere folk med på tur i stedet for å legge ut disse områdene her på forumet. Det kommer jeg ALDRI til å gjøre av foran nevnte begrunnelser, men å invitere folk å tur har jeg ingen problemer med, for som sagt da kan man se an folk litt.