MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
- Tomgsx-r
- Innlegg: 249
- Registrert: 26 mar 2013, 07:45
- Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
- Bosted: Rogaland
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Flott, ja takk for hjelpen :-) Står 10W-40 i service manualen. Men, tenker og litt siden den har godt på fullsynt. Men, den er jo ikke kjørt mer en 28 000 km, så går sikkert bra og gå over til 10W-40 igjen? :)
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Om det står 10w-40 i manualen så trenger du nok ikke bekymre deg:-)
Sent from my HTC Vision using Tapatalk 2
Sent from my HTC Vision using Tapatalk 2
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Jeg sa ikke at BMW anbefaler mineralolje.RuneMC skrev:Skjønner ikke helt dette med at mineralolje anbefales av BMW.
[...]
Eneste fordel med mineralolje idag er hhv til innkjøring (gjør på en måte den siste "poleringen" av stempler og sylinder) eller utifra økonomi - dvs billigste sort olje å produsere.
jeg sa at BMW R-motoren (boxeren) fra 1923 og frem til 2011 er laget for å kunne kjøre på mineralolje (når man '
overholder intervallene for skift av olje og filter).
Eftersom mineralolje ofte koster halvparten av en syntetisk, og BMW eksplisitt skriver at motoren er laget for å kunne kjøre med
mineralolje, da skal man ha en meget god grunn til å kjøpe en syntetisk olje.
Det har å gjøre med kvalitet å gjøre.
For eksempel så skal jeg ha H-dekk på min motorsykkel.
Det er fordi BMW sier at "kvaliteten" på dekkene minst må¨tåle 200 km/t.
Nå kan jeg kjøpe W-dekk som tåler 300 km/t.
Er de bedre, de W-dekkene?
Nei, det er de ikke. Men de er laget for en annen kvalitetsstandard enn H-dekkene.
Og derfor er de dyrere.
Når det gjelder dekk, kjøper man det dyreste "for sikkerhets skyld" uten å sette seg inn i kravene?
Det får jeg ikke håpe.
Noen motorer forurenser oljen så mye at den må være veldig robust for å overleve mellom skiftene.
Noen motorer er laget slik at én eller flere deler blir kjempevarme, og oljen må derfor tåle veldig høy oppvarming (selv om motoren i og for seg ikke blir så varm; motorer med turbo er et typisk eksempel).
Noen motorer har så lite olje i forhold til behovet, og oljen blir derofr veldig fort slitt.
Noen motorer har et veldig lite filter, og derfor blir oljen fort slitt.
Et Cetera. Et Cetera.
Alle slike ting er tatt høyde for, av produsenten av motoren, når det ble bestemt hvilket krav som settes til oljen i forhold til hvor mange km det er mellom hvert oljeskift.
BMW R-motoren, fra 1923 til 2011, er laget slik at den kan gå 10.000 på mineralolje av aller laveste kvalitet (SF).
Hva er det du ikke skjønner?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
En fullsyntetisk olje vil slite mindre på motoren enn en mineralolje.tagesk skrev:Jeg sa ikke at BMW anbefaler mineralolje.RuneMC skrev:Skjønner ikke helt dette med at mineralolje anbefales av BMW.
[...]
Eneste fordel med mineralolje idag er hhv til innkjøring (gjør på en måte den siste "poleringen" av stempler og sylinder) eller utifra økonomi - dvs billigste sort olje å produsere.
jeg sa at BMW R-motoren (boxeren) fra 1923 og frem til 2011 er laget for å kunne kjøre på mineralolje (når man '
overholder intervallene for skift av olje og filter).
Eftersom mineralolje ofte koster halvparten av en syntetisk, og BMW eksplisitt skriver at motoren er laget for å kunne kjøre med
mineralolje, da skal man ha en meget god grunn til å kjøpe en syntetisk olje.
Det har å gjøre med kvalitet å gjøre.
For eksempel så skal jeg ha H-dekk på min motorsykkel.
Det er fordi BMW sier at "kvaliteten" på dekkene minst må¨tåle 200 km/t.
Nå kan jeg kjøpe W-dekk som tåler 300 km/t.
Er de bedre, de W-dekkene?
Nei, det er de ikke. Men de er laget for en annen kvalitetsstandard enn H-dekkene.
Og derfor er de dyrere.
Når det gjelder dekk, kjøper man det dyreste "for sikkerhets skyld" uten å sette seg inn i kravene?
Det får jeg ikke håpe.
Noen motorer forurenser oljen så mye at den må være veldig robust for å overleve mellom skiftene.
Noen motorer er laget slik at én eller flere deler blir kjempevarme, og oljen må derfor tåle veldig høy oppvarming (selv om motoren i og for seg ikke blir så varm; motorer med turbo er et typisk eksempel).
Noen motorer har så lite olje i forhold til behovet, og oljen blir derofr veldig fort slitt.
Noen motorer har et veldig lite filter, og derfor blir oljen fort slitt.
Et Cetera. Et Cetera.
Alle slike ting er tatt høyde for, av produsenten av motoren, når det ble bestemt hvilket krav som settes til oljen i forhold til hvor mange km det er mellom hvert oljeskift.
BMW R-motoren, fra 1923 til 2011, er laget slik at den kan gå 10.000 på mineralolje av aller laveste kvalitet (SF).
Hva er det du ikke skjønner?
[TaSK]
Derfor bruker man mineralolje i innkjøringen, slik at stempelringer osv. får slitt seg til hverandre. (Se f.eks. her http://www.power-tripp.com/Break-in_H728.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
BMW har godkjent mineralolje for bruk i motoren, men fullsyntetisk vil nok være bedre mtp. slitasje, og vil således vare lenger.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Som en stor drikker av pils så må jeg si at det der var skremmende eksemplerElolz skrev:Tror vi må inn med litt lett gjenkjennelige og realistiske eksempler her:
Jeg kan gå på Tuborg (grov mineralolje), selv om jeg egentlig minimum burde gå på Carlsberg (delsyntetisk). Mest fornøyd blir jeg allikevel av Corona (helsyntetisk).
Oljemessig holder jeg meg til Shell Advance Ultra 4T, som anbefales av både Ducati og KTM.
"Not only does Shell Advance Ultra lubricate the Desmosedici GP12, but every Ducati road bike to leave the factory is filled with Shell Advance."
Ikke koster den så mye mer enn Biltema olje heller..




- Tomgsx-r
- Innlegg: 249
- Registrert: 26 mar 2013, 07:45
- Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
- Bosted: Rogaland
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Idag hadde jeg kosestund med sykkelen. Og jeg lot hun stå og svive imens jeg byttet hugger. La merke til dugg i inspeksjonsglasset. Søkte litt rundt om det, og fant ut det kommer kondens da den står og sviver på tomgang når det gjerne er kaldt ute ?? Er dette noe som forsvinner ved kjøring,eller må jeg bytte olje igjen?
Sykkelen har ikke godt en eneste km etter service, bare stått litt på tomgang...... Er det usunt for sykkelen?
Sykkelen har ikke godt en eneste km etter service, bare stått litt på tomgang...... Er det usunt for sykkelen?
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Elolz skrev:Tror vi må inn med litt lett gjenkjennelige og realistiske eksempler her:
Jeg kan gå på Tuborg (grov mineralolje), selv om jeg egentlig minimum burde gå på Carlsberg (delsyntetisk). Mest fornøyd blir jeg allikevel av Corona (helsyntetisk).
Oljemessig holder jeg meg til Shell Advance Ultra 4T, som anbefales av både Ducati og KTM.
"Not only does Shell Advance Ultra lubricate the Desmosedici GP12, but every Ducati road bike to leave the factory is filled with Shell Advance."
Ikke koster den så mye mer enn Biltema olje heller..
liker Corona jeg.Tror ikke motorsykkelen min er så nøye på smaken bare den får høy nok alkoholprosent.

If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Jeg tror ikke dette er usunt på noen som helst måte. Jeg har ikke sett at dette har vært tilfelle på ny sykkelen min. Men på ducatien var dette helt vanlig syn i begynnelsen av sesongen.Tomgsx-r skrev:Idag hadde jeg kosestund med sykkelen. Og jeg lot hun stå og svive imens jeg byttet hugger. La merke til dugg i inspeksjonsglasset. Søkte litt rundt om det, og fant ut det kommer kondens da den står og sviver på tomgang når det gjerne er kaldt ute ?? Er dette noe som forsvinner ved kjøring,eller må jeg bytte olje igjen?
Sykkelen har ikke godt en eneste km etter service, bare stått litt på tomgang...... Er det usunt for sykkelen?
Men jeg skal noen som har mer greie på motor og olje få si om dette er noe en kan leve med, eller om det er smartest å bytte

-
- Innlegg: 96
- Registrert: 03 jan 2013, 19:55
- Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Det skal jo i utgangspunktet ikke være kondens i oljen.. Men det er ikke farlig. Det er nok ganske normalt at det kommer kondens inne i maskineriet. Husk nå at det fordamper ved over 100 grader..Tomgsx-r skrev:Idag hadde jeg kosestund med sykkelen. Og jeg lot hun stå og svive imens jeg byttet hugger. La merke til dugg i inspeksjonsglasset. Søkte litt rundt om det, og fant ut det kommer kondens da den står og sviver på tomgang når det gjerne er kaldt ute ?? Er dette noe som forsvinner ved kjøring,eller må jeg bytte olje igjen?
Sykkelen har ikke godt en eneste km etter service, bare stått litt på tomgang...... Er det usunt for sykkelen?

- Tomgsx-r
- Innlegg: 249
- Registrert: 26 mar 2013, 07:45
- Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
- Bosted: Rogaland
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Takk for svar =) Men, vil det si at jeg bør bytte olje? mulig en annen type? står 10w-40 i service manual, og det er det som er på. Castrol 10w-40 power 1 GPS (Halvsynt)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Jeg brukte Motorex i fjor, etter anbefaling fra verksted/selger. Og som noen kanskje husker, hadde jeg et realativt høyt oljeforbruk i fjor. Kjøpte Motul 5100 i år, og forbruket har sunket til noe i nærheten av ikkeno..



[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Du må komme deg ut å kjøre, er ikke bra at en motor bare står å går på tomgang...
Når du gjør det forsvinner nok kondensen og, oljen har ikke noe å si i denne samme sammenhengen...
Sent from my Xperia z using Tapatalk 2
Når du gjør det forsvinner nok kondensen og, oljen har ikke noe å si i denne samme sammenhengen...
Sent from my Xperia z using Tapatalk 2
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
På tomgang har du lavt oljetrykk. Det er ikke spesielt bra. Og hver gang du starter sykkelen, kommer det kondens i motoren. Du må kjøre minst en halvtime før all kondens er borte. Derfor anbefales det ikke å starte en motor og la den gå på tomgang noen minutter.Tomgsx-r skrev:Idag hadde jeg kosestund med sykkelen. Og jeg lot hun stå og svive imens jeg byttet hugger. La merke til dugg i inspeksjonsglasset. Søkte litt rundt om det, og fant ut det kommer kondens da den står og sviver på tomgang når det gjerne er kaldt ute ?? Er dette noe som forsvinner ved kjøring,eller må jeg bytte olje igjen?
Sykkelen har ikke godt en eneste km etter service, bare stått litt på tomgang...... Er det usunt for sykkelen?
Så det er ikke det beste du gjør.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Tomgsx-r
- Innlegg: 249
- Registrert: 26 mar 2013, 07:45
- Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
- Bosted: Rogaland
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Da gjør jeg ikke det uten jeg må fra nå
Men, mener du jeg bør bytte olje?

Men, mener du jeg bør bytte olje?
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
nei, du bør bare kjøre en lengre tur så den blir varmTomgsx-r skrev:Da gjør jeg ikke det uten jeg må fra nå![]()
Men, mener du jeg bør bytte olje?
da fordamper vannet i oljen
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Hva vil vare lenger?TheHaughom skrev: BMW har godkjent mineralolje for bruk i motoren, men fullsyntetisk vil nok være bedre mtp. slitasje, og vil således vare lenger.
Motoren eller oljen?
Tenk nøye gjennom følgende: Kan intervallet mellom oljeskift og mengden olje i motoren innvirke på dette?
Kan det tenkes at BMW har tatt høyde for forskjellen mellom syntetisk og mineral?
Og, i forlengelsen: Kan det tenkes at BMW vet hva de snakker om når de sier at mineralolje er helt greit?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Motoren vil nok vare lenger. Det er vel ganske basic kunnskap at syntetisk olje er glattere.tagesk skrev:Hva vil vare lenger?TheHaughom skrev: BMW har godkjent mineralolje for bruk i motoren, men fullsyntetisk vil nok være bedre mtp. slitasje, og vil således vare lenger.
Motoren eller oljen?
Tenk nøye gjennom følgende: Kan intervallet mellom oljeskift og mengden olje i motoren innvirke på dette?
Kan det tenkes at BMW har tatt høyde for forskjellen mellom syntetisk og mineral?
Og, i forlengelsen: Kan det tenkes at BMW vet hva de snakker om når de sier at mineralolje er helt greit?
[TaSK]
Mineralolje brukes i innkjøringsperioden av nye motorer for å "slite til" stempelringer osv. - til det er syntetisk olje for glatt.
Jeg skjønner ikke at du absolutt nekter å forstå at det er forskjeller på oljer, selv om de er i henhold til produsentens minstekrav (både olje og maskin).
En mineralolje har langt fra samme smøreegenskapene som en skikkelig (Group IV eller V) fullsyntetisk olje. Mineralolje forringes også mye raskere enn syntetisk olje, tåler ikke like mye trykk, varme osv.
Har BMW noe sted sagt at motoren varer like lenge dersom man forutsetter samme bruk og samme oljeskiftintervall med både mineral og syntetisk olje? Tviler på det. Jeg har lest teardowns av motorer (til bil) som er gått like langt på mineralolje og fullsyntetiske oljer, der det er merkbart mindre slitasje på motoren med fullsyntetisk. I tillegg har jeg sett dynotester som viser mer power (hk og nm) av fullsyntetisk olje.
Men du står vel fortsatt på ditt. Mineralolje er godkjent av BMW, og da må det være best.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Siden diskusjonen nå er penslet over på Mineralsk basert olje vs Syntetisk noterer jeg et moment som ikke er nevnt til nå.
Om en motor er ment fra fabrikk til å gå på mineralsk olje kan overgang til bruk av syntetisk olje kanskje gi overraskelser.
Da jeg på min første K-modell måtte ta av oljepumpa for å skifte en simmerring oppdaget jeg etter montering at der begynte å svette olje rundt pumpa etter 4-5 timers kjøring.
For å gjøre en lang historie kort. Pumpa monteres uten pakning, metall mot metall, med flytende pakningsmasse som eneste tetning.
Jeg gjorde som jeg alltid har gjort, dvs smurte på gul Permatex flytende pakning. den har funket i alle år.
Men nå begynte der å svette olje mellom oljepumpe huset og blokka.
Greia var at jeg brukte del-syntet olje, og denne tæret på pakningsmassen.
Etter at jeg byttet pakningsmasse til silikon basert (som spesifisert av BMW
) holdt oljepumpa tett.
Poenget mitt med alle disse linjene er at selv om syntetisk olje beviselig er glattere og tåler høyere temperaturer ligger der ingen automatikk i at en motor som er bygget for bruk av mineralsk olje vil fungere prikkfritt ved overgang til syntetisk motorolje. Den syntetiske oljen er aggresiv mot diverse pakningsmaterialer.
Det kan gå bra, men det er ikke en garantert suksess
Om en motor er ment fra fabrikk til å gå på mineralsk olje kan overgang til bruk av syntetisk olje kanskje gi overraskelser.
Da jeg på min første K-modell måtte ta av oljepumpa for å skifte en simmerring oppdaget jeg etter montering at der begynte å svette olje rundt pumpa etter 4-5 timers kjøring.
For å gjøre en lang historie kort. Pumpa monteres uten pakning, metall mot metall, med flytende pakningsmasse som eneste tetning.
Jeg gjorde som jeg alltid har gjort, dvs smurte på gul Permatex flytende pakning. den har funket i alle år.
Men nå begynte der å svette olje mellom oljepumpe huset og blokka.
Greia var at jeg brukte del-syntet olje, og denne tæret på pakningsmassen.
Etter at jeg byttet pakningsmasse til silikon basert (som spesifisert av BMW

Poenget mitt med alle disse linjene er at selv om syntetisk olje beviselig er glattere og tåler høyere temperaturer ligger der ingen automatikk i at en motor som er bygget for bruk av mineralsk olje vil fungere prikkfritt ved overgang til syntetisk motorolje. Den syntetiske oljen er aggresiv mot diverse pakningsmaterialer.
Det kan gå bra, men det er ikke en garantert suksess
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Der er jeg enig, men alle nyere motorer er jo "laget for" bruk av syntetisk olje - selv om de også kan være godkjent for bruk av mineralolje (som jeg har antatt er tilfellet med tagesk sin MC).knutk skrev:Siden diskusjonen nå er penslet over på Mineralsk basert olje vs Syntetisk noterer jeg et moment som ikke er nevnt til nå.
Om en motor er ment fra fabrikk til å gå på mineralsk olje kan overgang til bruk av syntetisk olje kanskje gi overraskelser.
Da jeg på min første K-modell måtte ta av oljepumpa for å skifte en simmerring oppdaget jeg etter montering at der begynte å svette olje rundt pumpa etter 4-5 timers kjøring.
For å gjøre en lang historie kort. Pumpa monteres uten pakning, metall mot metall, med flytende pakningsmasse som eneste tetning.
Jeg gjorde som jeg alltid har gjort, dvs smurte på gul Permatex flytende pakning. den har funket i alle år.
Men nå begynte der å svette olje mellom oljepumpe huset og blokka.
Greia var at jeg brukte del-syntet olje, og denne tæret på pakningsmassen.
Etter at jeg byttet pakningsmasse til silikon basert (som spesifisert av BMW) holdt oljepumpa tett.
Poenget mitt med alle disse linjene er at selv om syntetisk olje beviselig er glattere og tåler høyere temperaturer ligger der ingen automatikk i at en motor som er bygget for bruk av mineralsk olje vil fungere prikkfritt ved overgang til syntetisk motorolje. Den syntetiske oljen er aggresiv mot diverse pakningsmaterialer.
Det kan gå bra, men det er ikke en garantert suksess

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Jeg hadde akkurat 1000 km service på min BMW R1200RT (1. gangsservice)
Speed i Sandefjord var helt klar på at det skulle være mineralolje på den sykkelen.
Fikk med en liter 20/50 mineralolje, med beskjed om at det kunne hende jeg måtte etterfylle litt etter hvert
:-) Geso
Speed i Sandefjord var helt klar på at det skulle være mineralolje på den sykkelen.
Fikk med en liter 20/50 mineralolje, med beskjed om at det kunne hende jeg måtte etterfylle litt etter hvert

:-) Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
10W40 mineral er tykt nok her i Norden, tykkere olje gir høyere bensinforbruk.Geso skrev:Jeg hadde akkurat 1000 km service på min BMW R1200RT (1. gangsservice)
Speed i Sandefjord var helt klar på at det skulle være mineralolje på den sykkelen.
Fikk med en liter 20/50 mineralolje, med beskjed om at det kunne hende jeg måtte etterfylle litt etter hvert![]()
:-) Geso
BMWs boksere kan godt bruke syntetisk men ikke før oljeforbruket har stabilisert seg, noe som bruker skje rundt 20 til 30.0000 Km.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Det er jammen rart å se at du kan skrive når du åpenbart ikke kan lese.TheHaughom skrev:Jeg skjønner ikke at du absolutt nekter å forstå at det er forskjeller på oljer, selv om de er i henhold til produsentens minstekrav (både olje og maskin).TaSK skrev:Tenk nøye gjennom følgende: Kan intervallet mellom oljeskift og mengden olje i motoren innvirke på dette?
Kan det tenkes at BMW har tatt høyde for forskjellen mellom syntetisk og mineral?
Og, i forlengelsen: Kan det tenkes at BMW vet hva de snakker om når de sier at mineralolje er helt greit?
[TaSK]
Jeg nekter da ikke for at det er forskjell på oljer. Faktisk skriver jeg (om du kan lese, da):
"Kan det tenkes at BMW har tatt høyde for forskjellen mellom syntetisk og mineral?".
Ordet her som du ikke ser, det er forskjell. Tatt fra "quote" ovenfor.
Jeg har heller ikke sagt at mineralolje er bedre enn syntetisk (selv om du tillegger meg det også).
Men jeg sier at BMW, som du ikke ser ut til å ha tillit til når det kommer til deres egne motorer,
sier at det ikke er nødvendig å fylle syntetisk olje på deres R-motorer (frem til 2010).
Enhver står fritt til å vurdere dine kunnskaper om hvilken olje som er nødvendig i BMWs motorer
opp mot BMWs spesifikasjon.
Jeg er veldig glad jeg kan forholde meg til BMW (og kan ignorere dine "råd").
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Det er absolutt forskjell på syntetisk og minneralsk oljer... det er også forskjell i folks oppfatning om hva som er bra/best.
Men "ola nilsens" formening om at noe er bedre enn alt annet i enhver situasjon er feil. Enn må alltid følge motorprodusents veiledninger. Er motoren flunkende ny i 2013, og produsenten sier minneral olje only.. da følger man de rådene om enn ønsker å beholde garantien. :)
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Men "ola nilsens" formening om at noe er bedre enn alt annet i enhver situasjon er feil. Enn må alltid følge motorprodusents veiledninger. Er motoren flunkende ny i 2013, og produsenten sier minneral olje only.. da følger man de rådene om enn ønsker å beholde garantien. :)
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Mulig jeg har misforstått deg. Jeg forsto det slik at BMW har sagt at man kan bruke mineralolje i motoren, ikke at man skal bruke det. I kan legger jeg at man også kan bruke syntetisk olje om man vil det.tagesk skrev:Det er jammen rart å se at du kan skrive når du åpenbart ikke kan lese.TheHaughom skrev:Jeg skjønner ikke at du absolutt nekter å forstå at det er forskjeller på oljer, selv om de er i henhold til produsentens minstekrav (både olje og maskin).TaSK skrev:Tenk nøye gjennom følgende: Kan intervallet mellom oljeskift og mengden olje i motoren innvirke på dette?
Kan det tenkes at BMW har tatt høyde for forskjellen mellom syntetisk og mineral?
Og, i forlengelsen: Kan det tenkes at BMW vet hva de snakker om når de sier at mineralolje er helt greit?
[TaSK]
Jeg nekter da ikke for at det er forskjell på oljer. Faktisk skriver jeg (om du kan lese, da):
"Kan det tenkes at BMW har tatt høyde for forskjellen mellom syntetisk og mineral?".
Ordet her som du ikke ser, det er forskjell. Tatt fra "quote" ovenfor.
Jeg har heller ikke sagt at mineralolje er bedre enn syntetisk (selv om du tillegger meg det også).
Men jeg sier at BMW, som du ikke ser ut til å ha tillit til når det kommer til deres egne motorer,
sier at det ikke er nødvendig å fylle syntetisk olje på deres R-motorer (frem til 2010).
Enhver står fritt til å vurdere dine kunnskaper om hvilken olje som er nødvendig i BMWs motorer
opp mot BMWs spesifikasjon.
Jeg er veldig glad jeg kan forholde meg til BMW (og kan ignorere dine "råd").
[TaSK]
Dersom BMW spesifiserer at man skal bruke mineralolje hadde ikke jeg heller brukt noe annet, da er det mest sannsynlig noen egenskaper ved mineraloljen som kreves av motoren.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.
Nettopp; man kan bruke syntetisk dersom man mener man har noen god grunn til det.TheHaughom skrev:Mulig jeg har misforstått deg. Jeg forsto det slik at BMW har sagt at man kan bruke mineralolje i motoren, ikke at man skal bruke det. I kan legger jeg at man også kan bruke syntetisk olje om man vil det.
Men det er, sier BMW, ikke nødvendig.
Så, eftersom det ikke er nødvendig, hvorfor skal man gjøre de?.
Når man husker på at BMW sier det ikke er nødvendig
Og, legg nøye merke til at jeg ikke sier noe her om forskjellen mellom syntetisk og mineralolje.
Bare at BMW sier det ikke er nødvendig.
Er det, efter din mening, noen grunn til å anbefale noen å bruke syntetisk olje (som sikkert
er dobbelt så dyr) når BMW sier det ikke er nødvendig?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)