Hvor mange km kan en moderne motorsykkelmotor rulle?
- MGR1
- Innlegg: 648
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Hvor mange km kan en moderne motorsykkelmotor rulle?
Forskjellen mellom dengang og nå er at mekaniske problemer kan fikses, hvis man vil. Elektroniske problemer kan ikke fikses, selv om man vil :). Sett fra hjemmefikserens synspunkt altså. Mekaniske problemer er ofte veldig åpenbare, og kan gjerne repareres av noen som har elementære tekniske kunnskaper. Ikke behøver det å være så dyrt heller. Elektroniske problemer er ofte diffuse, krever spesielt testutstyr, og får man ikke tak i den originale reservedelen er man ofte fortapt. Nye eller NOS elektroniske deler er svindyre. Erfaringsmessig har elektronikk en levetid opptil 20-30 år. Mekanisk sett kan en motorsykkel holde i hundrevis av år. Det blir elektronikken som blir banen til dagens kjøretøy :). Og plasten da :).
- MGR1
- Innlegg: 648
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Hvor mange km kan en moderne motorsykkelmotor rulle?
En annen ting som vil begrense levetiden på dagens motorsykler er JITP (Just In Time Production). I "gamle dager", altså før ca. 1990, produserte fabrikantene reservedeler som ble lagt på lager. Importører og større forhandlere hadde deler på lager. Dette var dyrt. Man gikk derfor over til JITP. Delene produseres når behovet er der, altså når det kommer nok ordrer.
I "gamle dager" når en modell ikke ble supportert lenger, sluttet fabrikken å produsere reservedeler. Dette kunne være ca. 10-20 år etter modellens introduksjon. Selv om fabrikken ikke laget deler lenger, var det mange store delelagere rundt omkring i verden, og når de forskjellige forhandlere går konk eller kvitter seg med gamle lager dukker disse opp for salg. Syklene kan altså leve videre i mange år etter fabrikken sluttet å lage deler. F.eks, for mange engelske MC-merker er det fortsatt mulig å få tak i NOS (New Old Stock) deler den dag i dag. Det er derfor mulig å holde syklene i gang 60 år etter at fabrikken stengte portene, eller lenger.
I dag er det ingen delelagere. Når modellen går ut på dato, lager ikke fabrikken nye deler mer. Supporten opphører, delene blir utilgjengelige, modellen dør. Du må skrote den defekte maskinen du har stående i garasjen fordi den ikke kan fikses. Fabrikken kan selge en ny modell. Smart eller hva :).
I "gamle dager" når en modell ikke ble supportert lenger, sluttet fabrikken å produsere reservedeler. Dette kunne være ca. 10-20 år etter modellens introduksjon. Selv om fabrikken ikke laget deler lenger, var det mange store delelagere rundt omkring i verden, og når de forskjellige forhandlere går konk eller kvitter seg med gamle lager dukker disse opp for salg. Syklene kan altså leve videre i mange år etter fabrikken sluttet å lage deler. F.eks, for mange engelske MC-merker er det fortsatt mulig å få tak i NOS (New Old Stock) deler den dag i dag. Det er derfor mulig å holde syklene i gang 60 år etter at fabrikken stengte portene, eller lenger.
I dag er det ingen delelagere. Når modellen går ut på dato, lager ikke fabrikken nye deler mer. Supporten opphører, delene blir utilgjengelige, modellen dør. Du må skrote den defekte maskinen du har stående i garasjen fordi den ikke kan fikses. Fabrikken kan selge en ny modell. Smart eller hva :).