Traktorer en stor fare på veien

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av Duville »

jodlevann skrev:
Carpa skrev:
jodlevann skrev:Å høres ut som er ikke en antagelse??

Til og med politiet holdt kjeft om skyld og skyldsspørsmålet.

Tale er sølv, taushet er gull :prf
Så når politiet holder kjeft så må vi gjøre det også? Ikke lov til å diskutere saken altså :scratch
Tull, det er et spørsmål om å uttale seg på basis av viten og kunnskap. Synsing er synsing.

Er det ikke bare å korrigere på en grei måte hvis noen er på lang tur bort fra dine "fakta" kunnskaper?

å la være å søke opplysning må da være det eneste som er verre enn å sitte og se på at noen tar feil og la være å si noe.

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av jodlevann »

Selvsagt; er ikke det ytringsfrihetens selvfølgelighet, da?

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av Carpa »

På dette forumet her så kreves det ingen mastergrad for å kunne være med i diskusjoner. Som Duville er inne på så er en diskusjon rundt slike temaer både lærerikt og viktig :thumleft
Jeg har lært at jeg skal være ekstra forsiktig når jeg møter en traktor med noe hengende etter seg.

Nå er tråden i ferd med å bli helt off-topic så la oss gå tilbake til å prate om det den faktisk dreier seg om.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av ega16 »

MLeikarnes skrev:Men etter mye kjøring med traktor, legger man også merke til at trafikanter ikke respekterer og undervurderer traktorer, man skal absolutt hive seg forbi selv om man kjører i 50 km/t i 50 sona.
Når jeg kjører så HATER jeg å ligge bak busser, traktorer, lastebiler og diverse andre store kjøretøy. Disse hindrer sikten slik at man ikke får lest trafikkbildet fremover, dette er jo spesielt viktig på MC og da spiller det egentlig ikke noen stor rolle hvor stor fart dette kjøretøyet har, prøver å komme forbi det så fort som mulig.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av Duville »

Ad Leikanes tror jeg som reagerer litt på at enkelte kjører forbi før kryss og annet selv om han kjører i grensefart og er litt overgitt over dette.

Ja, det hender rett som det er dersom det er den beste plassen å kjøre forbi. Jeg kjører forbi der hvor dette er trygt og greit, om dette er før eller etter krysset betyr ingen verdens ting. Jeg ser for øvrig ikke på en forbikjøring som annet enn hvilken som helst annen hendelse i trafikken. Å "spare" en forbikjøring er ikke ett alternativ...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av simpson »

ega16 skrev:
MLeikarnes skrev:Men etter mye kjøring med traktor, legger man også merke til at trafikanter ikke respekterer og undervurderer traktorer, man skal absolutt hive seg forbi selv om man kjører i 50 km/t i 50 sona.
Når jeg kjører så HATER jeg å ligge bak busser, traktorer, lastebiler og diverse andre store kjøretøy. Disse hindrer sikten slik at man ikke får lest trafikkbildet fremover, dette er jo spesielt viktig på MC og da spiller det egentlig ikke noen stor rolle hvor stor fart dette kjøretøyet har, prøver å komme forbi det så fort som mulig.
For ikke å snakke om all dritten de legger igjen på veien.
Var ei dødsulykke i Leirsund for noen år siden der en motorsykkelist døde etter å ha fått skrens og dratt av veien etter at en traktor med møkkavogn hadde lagt igjen jord/dritt på veien.
Kjører forbi så fort som mulg.

Steinar_R
Innlegg: 60
Registrert: 09 aug 2010, 20:52
Motorsykkelen din: Honda Pan European ST 1100

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av Steinar_R »

jodlevann skrev::[-X Ja, det er jo unektelig et poeng her; holde avstand til andre kjøretøyer og lese trafikkbildet. Ikke'no problem å feie inn i en sidesvans hvis du ikke prøver å lese situasjonen., Ref ulykken der en mc kjærte inn i en henger. VI er ikke ufeilbarlige selv om vi kjører mc. Det skal ikke være en fordummende egenskap.

Hva har fuglen sidesvans med dette å gjøre?

Eller referer du til et landbruksredskap?

mvh

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av ega16 »

sidesvans fugledans

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6982
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av kjellv »

ega16 skrev:
MLeikarnes skrev:Men etter mye kjøring med traktor, legger man også merke til at trafikanter ikke respekterer og undervurderer traktorer, man skal absolutt hive seg forbi selv om man kjører i 50 km/t i 50 sona.
Når jeg kjører så HATER jeg å ligge bak busser, traktorer, lastebiler og diverse andre store kjøretøy. Disse hindrer sikten slik at man ikke får lest trafikkbildet fremover, dette er jo spesielt viktig på MC og da spiller det egentlig ikke noen stor rolle hvor stor fart dette kjøretøyet har, prøver å komme forbi det så fort som mulig.
Som MLeikarnes har også jeg kjørt mye traktor langs veiene. Han har veldig rett i dette med at andre kjøretøy har det med at de MÅ forbi uansett. Moderne og store traktorer 50 km traktorer går gjerne nærmere 60 km/t på flat vei. Bremsene er kraftige så innbremsing går gjerne greit, men å få opp igjen farta kan ta lengre tid. Men se gjerne på hva som henger bak traktoren når dere vurderer forbikjøringer eller å hive seg inn på vei foran slike. En traktor med dumperhenger og gruslass kan ha samme vekt som et vogntog, men med tanke på tiden det tar å dra opp igjen farta vil de gjerne unngå å bremse hvis de ikke er nødt.

Når det gjelder redskap som henger bak uten egne hjul, så vil dette alltid slenge ut i veien når traktoren svinger av. Dette er akkurat det samme som skjer med busser som gjerne har 4-5 meter overheng bak bakhjulene. Her er det best å være på vakt for oss som er minst i trafikken...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av SuperMorten »

En traktor er en stor tung klump av for det meste metall, som kjører relativt sakte, og svinger brått. Dette VET vi 100% sikkert. Når vi lærer å kjøre, enten det er bil eller MC, er det alltid slik at den som kommer bakfra og vil forbi har ansvaret, og må tilpasse fart og selv vurdere om det er forsvarlig. Vi vet også at om en motorsykkel treffer en traktor, eller redskapen, så er det ikke bonden det går ut over. Altså, dersom vi bruker hodet like mye som høyrehånda er ikke dette noe problem i det hele tatt..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av Jacobsen »

SuperMorten oppsumerer det veldig fint! Traktorene hører til på veien like mye som oss motorsyklister, vi må ta lærdom av slike hendelser slik at vi unngår slike hendelser i fremtiden. Det er lov å bruke hodet :prf

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av Intruder »

Alle saktegående kjøretøy er en fare på veien,husker jeg i fjor kjørte etter en traktor fem kilometer her,uten at han slapp forbi en eneste trafikant,med kjempelange køer som følge... :[-X
Da jeg først kom forbi den lå jeg i 10 km`s fart et langt stykke før jeg slapp ham forbi....
Irriterende gubbe gitt !! :twisted :evil
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av TheHaughom »

Intruder skrev:Alle saktegående kjøretøy er en fare på veien,husker jeg i fjor kjørte etter en traktor fem kilometer her,uten at han slapp forbi en eneste trafikant,med kjempelange køer som følge... :[-X
Da jeg først kom forbi den lå jeg i 10 km`s fart et langt stykke før jeg slapp ham forbi....
Irriterende gubbe gitt !! :twisted :evil
:lol
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar