En ligning:
Hk bestemmer hvor fort du kan kjøre inn i en vegg.
Dreimomentet forteller hvor langt du flytter veggen...
Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?
- Kjellrf
- Innlegg: 1598
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?
Hastighet og masse forteller hvor langt du flytter veggenHK og luftmotstand bestemmer hvor fort du kan kjøre inn i en veggKjellrf skrev:En ligning:
Hk bestemmer hvor fort du kan kjøre inn i en vegg.
Dreimomentet forteller hvor langt du flytter veggen...
- Gielas
- Innlegg: 772
- Registrert: 31 aug 2011, 19:34
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
- Sted: Sandefjord
Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?
Treghetsmoment kan det også kalles...Kjellrf skrev:En ligning:
Dreimomentet forteller hvor langt du flytter veggen...
Gielas
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?
.....og hvilke dekk, kjede eller kardang, tykk eller tynn olje, Et Cetera.teeU skrev: HK og luftmotstand bestemmer hvor fort du kan kjøre inn i en vegg
Så jeg tror vi er enige om at antall HK og sykkelen med aktuell last sammen avgjør hvor fort du kan kjøre.
Men jeg vil tro, som du sier, at luftmotstanden er den viktigste faktoren.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?
Dreiemomentet forteller hvor lang tid det tar å nå den farten.Kjellrf skrev:Dreimomentet forteller hvor langt du flytter veggen...
Husk: Newton sier at en kraft (dreiemoment) som virker på en masse (sykkelen) gir akselerasjon.
Jo mer kraft, jo større akselerasjon.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Gielas
- Innlegg: 772
- Registrert: 31 aug 2011, 19:34
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
- Sted: Sandefjord
Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?
Hvilket til slutt (i Mekanikken) resulterer i et Treghetsmoment (med tanke på hvor mye du forflytter fjellveggen)tagesk skrev:Dreiemomentet forteller hvor lang tid det tar å nå den farten.Kjellrf skrev:Dreimomentet forteller hvor langt du flytter veggen...
Husk: Newton sier at en kraft (dreiemoment) som virker på en masse (sykkelen) gir akselerasjon.
Jo mer kraft, jo større akselerasjon.
[TaSK]
Gielas
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?
For å være korrekt, kraften mot veibanen, som skapes av dreiemomentet på drivhjulet gir akselerasjonen.tagesk skrev:Dreiemomentet forteller hvor lang tid det tar å nå den farten.Kjellrf skrev:Dreimomentet forteller hvor langt du flytter veggen...
Husk: Newton sier at en kraft (dreiemoment) som virker på en masse (sykkelen) gir akselerasjon.
Jo mer kraft, jo større akselerasjon.
[TaSK]
Dette dreiemomentet bestemmes av effekten,
siden den (effekten) er en funksjon av dreiemoment og turtall bestemmes toppfart og akselerasjon av den så lenge man har en optimal nedgiring.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?
BRM V16 1.5 liter
Dette er uten tvil verdens beste lydende motor igjennom tidende!
[video]http://www.youtube.com/watch?v=RBKUQPjQ16I[/video]Built in the late 1940's and early 1950's, the motor was an approximately 1.5 liter(1487.76 CC) V16 fed by a supercharger peaking at 5.7 bar(82.7 PSI) of boost and revving to an astounding 12,000 RPMs and producing approximately 600 peak H
Dette er uten tvil verdens beste lydende motor igjennom tidende!
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?
Så enig så enig Crinos! Balsam for sjel og ører
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6974
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?
Den var da mistenkelig flat til å være en v-motor.
Sikkert at det ikke er en bokser ?
Har vært å sjekka på BRM, V16 hadde frontmotor, den i klippet har en H16-motor, en dobbelbokser.
Men lyden er bra
Sikkert at det ikke er en bokser ?
Har vært å sjekka på BRM, V16 hadde frontmotor, den i klippet har en H16-motor, en dobbelbokser.
Men lyden er bra
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?
Alt det andre er helt rett, men det siste er bare rett om an blir meget spissfindig.teeU skrev: Dette dreiemomentet bestemmes av effekten,
siden den (effekten) er en funksjon av dreiemoment og turtall bestemmes toppfart og akselerasjon av den så lenge man har en optimal nedgiring.
Dreiemomentet bestemmes ikke av effekten, for effekten er arbeidet som gjøres per tidsenhet.
Det vil si, effekten er et resultat ikke en årsak.
Spissfindigheten kommer inn ved at det teknisk sett, naturligvis, er riktig å si at effekten og dreiemomentet er knyttet til hverandre.
Derfor, teknisk sett, kan man si at dreiemomentet er et resultat av effekten.
Men det er bare blant svært spessfindige det argumentet holder.
En motor (eller et hjul, om du vil) utsettes for et viss dreiemoment over en viss distanse (antall omdreininger), og ved å måle arbeid og tid kan man regne ut effekten.
Men, nå er vi vel langt ute i spissfindighetene som ingen andre bryr seg om.
Alle (får vi håpe) er enig i at dreiemoment er kraft som gir akselerasjon mens effekt er arbeid/tid som går med på å overvinne friksjon og luftmotstand (som er en annen måte å si fart).
Oh well - back to our regular program.
[TaSk]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)