Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1598
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av Kjellrf »

En ligning:
Hk bestemmer hvor fort du kan kjøre inn i en vegg.
Dreimomentet forteller hvor langt du flytter veggen...

:-k
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av teeU »

Kjellrf skrev:En ligning:
Hk bestemmer hvor fort du kan kjøre inn i en vegg.
HK og luftmotstand bestemmer hvor fort du kan kjøre inn i en vegg
Dreimomentet forteller hvor langt du flytter veggen...

:-k
Hastighet og masse forteller hvor langt du flytter veggen

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av Gielas »

Kjellrf skrev:En ligning:

Dreimomentet forteller hvor langt du flytter veggen...

:-k
Treghetsmoment kan det også kalles...
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av tagesk »

teeU skrev: HK og luftmotstand bestemmer hvor fort du kan kjøre inn i en vegg
.....og hvilke dekk, kjede eller kardang, tykk eller tynn olje, Et Cetera.
Så jeg tror vi er enige om at antall HK og sykkelen med aktuell last sammen avgjør hvor fort du kan kjøre.

Men jeg vil tro, som du sier, at luftmotstanden er den viktigste faktoren.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av tagesk »

Kjellrf skrev:Dreimomentet forteller hvor langt du flytter veggen...
Dreiemomentet forteller hvor lang tid det tar å nå den farten.

Husk: Newton sier at en kraft (dreiemoment) som virker på en masse (sykkelen) gir akselerasjon.
Jo mer kraft, jo større akselerasjon.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av Gielas »

tagesk skrev:
Kjellrf skrev:Dreimomentet forteller hvor langt du flytter veggen...
Dreiemomentet forteller hvor lang tid det tar å nå den farten.

Husk: Newton sier at en kraft (dreiemoment) som virker på en masse (sykkelen) gir akselerasjon.
Jo mer kraft, jo større akselerasjon.

[TaSK]
Hvilket til slutt (i Mekanikken) resulterer i et Treghetsmoment :mk (med tanke på hvor mye du forflytter fjellveggen)
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av teeU »

tagesk skrev:
Kjellrf skrev:Dreimomentet forteller hvor langt du flytter veggen...
Dreiemomentet forteller hvor lang tid det tar å nå den farten.

Husk: Newton sier at en kraft (dreiemoment) som virker på en masse (sykkelen) gir akselerasjon.
Jo mer kraft, jo større akselerasjon.

[TaSK]
For å være korrekt, kraften mot veibanen, som skapes av dreiemomentet på drivhjulet gir akselerasjonen.
Dette dreiemomentet bestemmes av effekten,
siden den (effekten) er en funksjon av dreiemoment og turtall bestemmes toppfart og akselerasjon av den så lenge man har en optimal nedgiring.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av Crinos »

BRM V16 1.5 liter
Built in the late 1940's and early 1950's, the motor was an approximately 1.5 liter(1487.76 CC) V16 fed by a supercharger peaking at 5.7 bar(82.7 PSI) of boost and revving to an astounding 12,000 RPMs and producing approximately 600 peak H
[video]http://www.youtube.com/watch?v=RBKUQPjQ16I[/video]

Dette er uten tvil verdens beste lydende motor igjennom tidende! :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av TBI81 »

Så enig så enig Crinos! Balsam for sjel og ører :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6974
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av Jompa »

Den var da mistenkelig flat til å være en v-motor.
Sikkert at det ikke er en bokser ?

Har vært å sjekka på BRM, V16 hadde frontmotor, den i klippet har en H16-motor, en dobbelbokser.

Men lyden er bra :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av tagesk »

teeU skrev: Dette dreiemomentet bestemmes av effekten,
siden den (effekten) er en funksjon av dreiemoment og turtall bestemmes toppfart og akselerasjon av den så lenge man har en optimal nedgiring.
Alt det andre er helt rett, men det siste er bare rett om an blir meget spissfindig.

Dreiemomentet bestemmes ikke av effekten, for effekten er arbeidet som gjøres per tidsenhet.
Det vil si, effekten er et resultat ikke en årsak.
Spissfindigheten kommer inn ved at det teknisk sett, naturligvis, er riktig å si at effekten og dreiemomentet er knyttet til hverandre.
Derfor, teknisk sett, kan man si at dreiemomentet er et resultat av effekten.
Men det er bare blant svært spessfindige det argumentet holder.

En motor (eller et hjul, om du vil) utsettes for et viss dreiemoment over en viss distanse (antall omdreininger), og ved å måle arbeid og tid kan man regne ut effekten.

Men, nå er vi vel langt ute i spissfindighetene som ingen andre bryr seg om.
Alle (får vi håpe) er enig i at dreiemoment er kraft som gir akselerasjon mens effekt er arbeid/tid som går med på å overvinne friksjon og luftmotstand (som er en annen måte å si fart).

Oh well - back to our regular program.

[TaSk]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar