Punktert dekk og dekkskum
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Punktert dekk og dekkskum
Som kanskje noen av dere har fått med dere så punkterte Nanny bakdekket sitt i dag og løsningen ble å fylle på dekkskum for å komme oss hjem fra Mjøsa
Men nå lurer vi litt....
Kan man kjøre med dekket til det er nedslitt eller må det nå skiftes?
Vi har ikke funnet ut hva som var årsaken til punkteringen enda men det holdt seg ihvertfall de mange milene hjem etter påfyll av dekkskum....
Men nå lurer vi litt....
Kan man kjøre med dekket til det er nedslitt eller må det nå skiftes?
Vi har ikke funnet ut hva som var årsaken til punkteringen enda men det holdt seg ihvertfall de mange milene hjem etter påfyll av dekkskum....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Punktert dekk og dekkskum
Dekkskum er en nødløsning. Anbefaler å ikke kjøre lenger enn høyst nødvendig
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Punktert dekk og dekkskum
Men kan man reparere dekket og få fjernet dekkskummet igjen eller er dekket ødelagt?Kwak skrev:Dekkskum er en nødløsning. Anbefaler å ikke kjøre lenger enn høyst nødvendig
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Punktert dekk og dekkskum
Litt avhengig av hvor skaden er, men stort sett kan dekket repareres på en skikkelig måte. Det gjøres ved at dekket tas av felgen og det settes i en plugg fra innsiden.
Skader i siden av dekket lar seg ikke reparere, eller det vil si dekkverkstedene vil ofte ikke gjøre det
Skader i siden av dekket lar seg ikke reparere, eller det vil si dekkverkstedene vil ofte ikke gjøre det
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
Re: Punktert dekk og dekkskum
Jeg hadde sjekket trykket ett par ggr i uka, og kjørt det ut.
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Bosted: Oslo
Re: Punktert dekk og dekkskum
Enig. Ingen grunn til å gjøre noe om det er tett. I verste fall begynner det å lekke igjen, og det merker man jo fort.ZZR-Erling skrev:Jeg hadde sjekket trykket ett par ggr i uka, og kjørt det ut.
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Bosted: Holmestrand
Re: Punktert dekk og dekkskum
Jeg hadde kun brukt det som en nødløsning, det er derfor det er oppfunnet og ikke som en varig løsning.
Måtte bruke det på ML'n i fjor når jeg pungterte, noen uker senere begynte det å bli risting i hele bilen, når dekket ble tatt av var det en kjempeklump inne dekket.
Den kan godt hende at det gåt bra å kjøre ut dekket med dette, men hadde ikke gjort det, er bestandig kjekt å ha et pluggsett med når man er på langtur, Har jeg det ?? nei jeg har ikke det ........... men det er lurt å ha med.
Måtte bruke det på ML'n i fjor når jeg pungterte, noen uker senere begynte det å bli risting i hele bilen, når dekket ble tatt av var det en kjempeklump inne dekket.
Den kan godt hende at det gåt bra å kjøre ut dekket med dette, men hadde ikke gjort det, er bestandig kjekt å ha et pluggsett med når man er på langtur, Har jeg det ?? nei jeg har ikke det ........... men det er lurt å ha med.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
Re: Punktert dekk og dekkskum
Ville gjort som Kwak foreslo, ta det til verksted og få det plugget fra innsiden. Skummet tørker vel til en tynn hinne, så det har ingenting å si for å bruke dekket videre.
Som det er nå vet hun kanskje heller ikke hvor det er hull hvis det er et lite et ?
Som det er nå vet hun kanskje heller ikke hvor det er hull hvis det er et lite et ?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Punktert dekk og dekkskum
Er helt på linje med ZZR-Erling her forutsatt at skaden er i dekkets slitebane og ikke på siden av dekket. Forutsetter også at dekket er kjørt de nødvendige km etter skumreperasjonen som beskrevet på boksen. 

Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Punktert dekk og dekkskum
Dersom jeg skal bli sittende å tenke på og lure på om dekket holder, hver gang jeg er ute å kjører, hadde jeg bytta.. Dersom jeg allikevel skulle byttet dekk i løpet av sommeren, hadde jeg sikkert fremskyndet det litt..
Det er mulig jeg er pyse/feig/reddhare osv, men jeg hadde byttet dekk ved første anledning. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg hadde hatt det bedre med meg selv...
Sent from my GT-I9300
Det er mulig jeg er pyse/feig/reddhare osv, men jeg hadde byttet dekk ved første anledning. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg hadde hatt det bedre med meg selv...
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Punktert dekk og dekkskum
Jeg ville prøvd å finne lekkasjen. Forsikre seg om at det ikke er hull i sideveggen. Slitebanen er ikke sååå farlig med hull i, men sideveggen tåler lite, og kan ikke repareres. Skal du bare tutle rundt på norske veger og hastigheter, så... Men skal du til det store ytland og fræse litt på, så duger ikke skum, og knapt nok plugging heller. Er det ikke forbud mot plugging av dekk på MC, i Tyskland?
Sånn for fremtiden kan jeg anbefale Ultraseal/puncturesafe eller lignende. Ligner på "dekkskum", men er noe en fyller på mens dekket er friskt og fint, og som tetter eventuelle hull i slitebanen som måtte komme. Bruker dette på det meste av dekk her på tunet. Funker som en kule. Selv det alltid-flate trillebårhjulet er stramt og fint etter 1 år med det stoffet
Sånn for fremtiden kan jeg anbefale Ultraseal/puncturesafe eller lignende. Ligner på "dekkskum", men er noe en fyller på mens dekket er friskt og fint, og som tetter eventuelle hull i slitebanen som måtte komme. Bruker dette på det meste av dekk her på tunet. Funker som en kule. Selv det alltid-flate trillebårhjulet er stramt og fint etter 1 år med det stoffet

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Punktert dekk og dekkskum
Det kommer an på hvor stor skaden er. Har hatt et lite hull, og kjørte dekket ut. Men er det ett kutt i corden, bør det vurderes bytte. Ville i alle tilfeller byttet hvis jeg skulle på nedover Autobahn.
Har punga på Autobahn, skummet holdt kjøring i 150-170, men dro opp hullet igjen ved kjøring rundt 200, pga varmgang i dekket.
Har punga på Autobahn, skummet holdt kjøring i 150-170, men dro opp hullet igjen ved kjøring rundt 200, pga varmgang i dekket.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Punktert dekk og dekkskum
Hvis dekket har latt seg reparere og holde tett med dekkskum, så er det ikke stort hull eller rift 
Jeg ville kontrollert lufttrykket ofte de første ukene, og vanlig intervaller etter det og kjørt dekket ut.
OM man kjører harder, høyere hastigheter / utlandet osv, så ville jeg fått det sjekket/ plugget/ byttet, men for vanlig kjøring i vanlig norske forhold hade jeg bare sett over dekket selv og kjørt.
( PS, Dekkskum ligger vel som fast inventar på sykkelen nå? Biltema har en mindre boks mer tilpasset mc)

Jeg ville kontrollert lufttrykket ofte de første ukene, og vanlig intervaller etter det og kjørt dekket ut.
OM man kjører harder, høyere hastigheter / utlandet osv, så ville jeg fått det sjekket/ plugget/ byttet, men for vanlig kjøring i vanlig norske forhold hade jeg bare sett over dekket selv og kjørt.
( PS, Dekkskum ligger vel som fast inventar på sykkelen nå? Biltema har en mindre boks mer tilpasset mc)
"Do the right thing"
Re: Punktert dekk og dekkskum
Jeg ville nå minimum lokalisert hullet eller sett veldig grundig på dekket.
Er det et lite hull som luften såvidt siver ut av så kan sikkert dekskum holde, og ikke noen stor risk hvis det begynner å lekke igjen -> siver da sakte ut og kan tettes med ny omgang dekkskum.
MEN, eksempel, naboens bil hadde et dekk hvor luften gikk ut sakte så han trengte påfylling av luft annenhver dag. Sjekket dekket nøye og fant en skrue (!) . Tok ut skruen og da forsvant luften rimelig raskt. M.a.o. forsikre deg om at det ikke er noen skrue, spiker, stift eller lign som sitter i dekket. Den kan jo løsne nårsomhelst og da er det egentlig ikke et lite hull som passer for dekkskum.
Er det et lite hull som luften såvidt siver ut av så kan sikkert dekskum holde, og ikke noen stor risk hvis det begynner å lekke igjen -> siver da sakte ut og kan tettes med ny omgang dekkskum.
MEN, eksempel, naboens bil hadde et dekk hvor luften gikk ut sakte så han trengte påfylling av luft annenhver dag. Sjekket dekket nøye og fant en skrue (!) . Tok ut skruen og da forsvant luften rimelig raskt. M.a.o. forsikre deg om at det ikke er noen skrue, spiker, stift eller lign som sitter i dekket. Den kan jo løsne nårsomhelst og da er det egentlig ikke et lite hull som passer for dekkskum.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Punktert dekk og dekkskum
Bruksanvisningen er fulgt til punkt og prikke så skummet skal være godt fordelt i dekket.
Vi fylte nok på litt for lite men tenkte at det er bedre med for lite enn for mye. Etterfylte med luft etter en stund, noen mil.
Hvordan skal man vite når man har fylt på nok?
Hullet må helt klart bli lokalisert ja og hun vil nok prøve å finne ut av det selv i løpet av dagen før hun eventuelt sender det til et verksted.
Dekket er ganske nytt så det er jo ergerlig om hun må bytte det før hun får "brukt det opp"
Sikkert kjekt med slikt pluggsett i toppboksen når man er på tur men for midt vedkommende så hadde det ikke hjulpet noen ting. Jeg er ikke i stand til å skru av dekk og begynne å plugge hull, så det får nok bli en liten dekkskumboks fra Biltema i toppboksen min.
Vi fylte nok på litt for lite men tenkte at det er bedre med for lite enn for mye. Etterfylte med luft etter en stund, noen mil.
Hvordan skal man vite når man har fylt på nok?
Hullet må helt klart bli lokalisert ja og hun vil nok prøve å finne ut av det selv i løpet av dagen før hun eventuelt sender det til et verksted.
Dekket er ganske nytt så det er jo ergerlig om hun må bytte det før hun får "brukt det opp"
Sikkert kjekt med slikt pluggsett i toppboksen når man er på tur men for midt vedkommende så hadde det ikke hjulpet noen ting. Jeg er ikke i stand til å skru av dekk og begynne å plugge hull, så det får nok bli en liten dekkskumboks fra Biltema i toppboksen min.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Punktert dekk og dekkskum
Man har fyllt nok når det ikke lekker ut mer luft...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Bosted: Holmestrand
Re: Punktert dekk og dekkskum
Vil det være nødvendig å ta av dekket for å plugge det ved en punktering?Carpa skrev: Sikkert kjekt med slikt pluggsett i toppboksen når man er på tur men for midt vedkommende så hadde det ikke hjulpet noen ting. Jeg er ikke i stand til å skru av dekk og begynne å plugge hull, så det får nok bli en liten dekkskumboks fra Biltema i toppboksen min.
Finnes jo slike bittesmå kjekke kompressorer å kunne ha i topboksen som går på 12v.
Kanskje noen med litt erfaring med dette kan gi litt info?
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Punktert dekk og dekkskum
Synes noen nevnte at man måtte ta av dekket men kanskje det ikke er nødvendig?tor2502 skrev:Vil det være nødvendig å ta av dekket for å plugge det ved en punktering?Carpa skrev: Sikkert kjekt med slikt pluggsett i toppboksen når man er på tur men for midt vedkommende så hadde det ikke hjulpet noen ting. Jeg er ikke i stand til å skru av dekk og begynne å plugge hull, så det får nok bli en liten dekkskumboks fra Biltema i toppboksen min.
Finnes jo slike bittesmå kjekke kompressorer å kunne ha i topboksen som går på 12v.
Kanskje noen med litt erfaring med dette kan gi litt info?
Jeg har en slik kompressor men ikke noe 12v på sykkelen, den måler også lufttrykket.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Punktert dekk og dekkskum
Hm...
Har nok samme holdning som SuperMorten.
Om man vet konkret hva skaden er og således vet at dekket holder er det vel greit å få det permanent reparert og kjøre det ut.
Men om man ikke vet helt sikkert hva som har skadet dekket?
Gode dekk er vår livsforsikring. For hver sving eller oppbremsing vi gjør er vi 100% prisgitt at dekket holder. Dekket skal bare svikte en gang-- så er det kvelden--
Hvorfor kjipe ut og kjøre rundt i uvisshet for å spare en lusen tusenlapp? Her må man selvsagt sette seg ned å spørre seg selv: Hvor mye er jeg og livet mitt verdt?
Har nok samme holdning som SuperMorten.
Om man vet konkret hva skaden er og således vet at dekket holder er det vel greit å få det permanent reparert og kjøre det ut.
Men om man ikke vet helt sikkert hva som har skadet dekket?
Gode dekk er vår livsforsikring. For hver sving eller oppbremsing vi gjør er vi 100% prisgitt at dekket holder. Dekket skal bare svikte en gang-- så er det kvelden--
Hvorfor kjipe ut og kjøre rundt i uvisshet for å spare en lusen tusenlapp? Her må man selvsagt sette seg ned å spørre seg selv: Hvor mye er jeg og livet mitt verdt?
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Punktert dekk og dekkskum
Tenkte mer i forhold til at det skal tilsvare lufttrykket... Man må jo gjerne kjøre et stykke før man kommer til en bensinstasjon for å få sjekket trykket, og eventuelt fylt på med mer luft. Og fyller man for mye skum så er vel sikkert ikke det bra??Kjellrf skrev:Man har fyllt nok når det ikke lekker ut mer luft...
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39832
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Punktert dekk og dekkskum
Har punktert bakhjul to ganger. Begge ganger ble det brukt pluggsett og pluggingen ble utført av folk fra Falck og Viking uten at hjulet ble tatt av. Dvs. at pluggingen ble gjort utenfra og inn - fra slitebanen ved å stikke opp hullet med dertil egnet verktøy for deretter å tre inn lappelissa med den store nålen som følger med i dekkrep.settet.tor2502 skrev:Vil det være nødvendig å ta av dekket for å plugge det ved en punktering?Carpa skrev: Sikkert kjekt med slikt pluggsett i toppboksen når man er på tur men for midt vedkommende så hadde det ikke hjulpet noen ting. Jeg er ikke i stand til å skru av dekk og begynne å plugge hull, så det får nok bli en liten dekkskumboks fra Biltema i toppboksen min.
Finnes jo slike bittesmå kjekke kompressorer å kunne ha i topboksen som går på 12v.
Kanskje noen med litt erfaring med dette kan gi litt info?
Begge dekkene ble deretter brukt resten av levetiden uten problemer.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Punktert dekk og dekkskum
Helt enig i at det er en god livsforsikring å sørge for at dekket holderknutk skrev:Hm...
Har nok samme holdning som SuperMorten.
Om man vet konkret hva skaden er og således vet at dekket holder er det vel greit å få det permanent reparert og kjøre det ut.
Men om man ikke vet helt sikkert hva som har skadet dekket?
Gode dekk er vår livsforsikring. For hver sving eller oppbremsing vi gjør er vi 100% prisgitt at dekket holder. Dekket skal bare svikte en gang-- så er det kvelden--
Hvorfor kjipe ut og kjøre rundt i uvisshet for å spare en lusen tusenlapp? Her må man selvsagt sette seg ned å spørre seg selv: Hvor mye er jeg og livet mitt verdt?

Da vi kom til Nes og rotet litt rundt for å finne frem havnet vi på en vei som det var store pukkstein på, denne måtte vi kjøre en god stund bortover. Kanskje hun har vært uheldig og truffet en skarp stein der, men det er foreløpig spekulasjoner,,, og ved en slik punktering ville vel lufta gått ganske så fort ut av dekket? Vi oppdaget det jo etter å ha kjørt en mil dagen etter.
Pukk var forresten et bedriten underlag å kjøre på..... :-)å
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Punktert dekk og dekkskum
Ja det er jo selvfølgelig et godt alternativ å være medlem av et bilbergingsfirma. Må sjekke MC forsikringen nærmere hva gjelder detteAJ skrev: Har punktert bakhjul to ganger. Begge ganger ble det brukt pluggsett og pluggingen ble utført av folk fra Falck og Viking uten at hjulet ble tatt av. Dvs. at pluggingen ble gjort utenfra og inn - fra slitebanen ved å stikke opp hullet med dertil egnet verktøy for deretter å tre inn lappelissa med den store nålen som følger med i dekkrep.settet.
Begge dekkene ble deretter brukt resten av levetiden uten problemer.

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Punktert dekk og dekkskum
To måter å plugge på:
Fra innsiden: Best for da settes det inn en plugg med lapp på baksiden - evt soppformet. Null sjanse for at denne forsvinner ut. Ved denne metoden må hjul demonteres og dekk tas av felgen for å få til pluggingen.
Fra utsiden: Reise-sett med brune "lisser" og CO2 patroner. Man rasper hullet og dytter inn en lisse med medfølgende verktøy (dvs i praksis er det enklere å splitte en lisse i to på langs og dytte først inn en og så en til). Det samler seg da
til en "tyggegummi-klyse" på innsiden, samtidig som stoffet lissene er laget av vulkaniserer litt med gummien i hullet og lager en helt tett forsegling. I og med at man ikke kan se på innsiden av dekket, hvordan ting står til, så er det et lite usikkerhetsmoment der - som gjør dette ørlite mindre sikkert enn fra innsiden.
Sånn så det ut på dekket jeg plugget - her har lissene samlet seg perfekt til en klump, men valgte å bytte tidlig etter 5000km nettopp pga at det gnager litt usikkerhet rundt hvordan det er på innsiden:

Når dekket er plugget fyller man på luft dvs CO2 via medfølgende patroner (følger med slange som skrus fast til hhv ventil og skrukobling på patronen). Det blir muligens ikke fullt trykk, men holder til man kommer i nærheten av en bensinstasjon med luftpåfylling. Alternativt kan man ha en liten luftkompressor i bagasjen. (Eller ekstra CO2 patroner).
Lufttrykket måler du med denne f.eks. http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... ler-15293/
Fra innsiden: Best for da settes det inn en plugg med lapp på baksiden - evt soppformet. Null sjanse for at denne forsvinner ut. Ved denne metoden må hjul demonteres og dekk tas av felgen for å få til pluggingen.
Fra utsiden: Reise-sett med brune "lisser" og CO2 patroner. Man rasper hullet og dytter inn en lisse med medfølgende verktøy (dvs i praksis er det enklere å splitte en lisse i to på langs og dytte først inn en og så en til). Det samler seg da
Sånn så det ut på dekket jeg plugget - her har lissene samlet seg perfekt til en klump, men valgte å bytte tidlig etter 5000km nettopp pga at det gnager litt usikkerhet rundt hvordan det er på innsiden:

Når dekket er plugget fyller man på luft dvs CO2 via medfølgende patroner (følger med slange som skrus fast til hhv ventil og skrukobling på patronen). Det blir muligens ikke fullt trykk, men holder til man kommer i nærheten av en bensinstasjon med luftpåfylling. Alternativt kan man ha en liten luftkompressor i bagasjen. (Eller ekstra CO2 patroner).
Lufttrykket måler du med denne f.eks. http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... ler-15293/
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Punktert dekk og dekkskum
Jeg vet lite om hva slags utvikling det eventuelt har vært når det gjelder kjemien i dekkskum, men jeg ville vært litt skeptisk til å kjøre med skum som en permanent løsning.
Skepsisen er basert på hva jeg så da jeg jobbet med dekk (for biler) tidlig på nittitallet. Opplevde flere ganger å få inn hjul som enten skulle ha nye dekk, eller hvor kunde ønsket en permanent reparasjon, og hvor det ved demontering fosset ut betydelige mengder "melk". Dvs reparasjons-skum i helt tynt-flytende form, og gjerne i kombinasjon med store klumper/baller med herdet skum. Å prøve og avbalansere noe sånt gir interessante resultater, men er ganske håpløst å få bra...
Så på grunn av dette er jeg noe skeptisk til dette på MC, men det skal da altså understrekes at dette begynner å bli noen år siden, og den gang lærte jeg vel også fort å hate skummet fordi det er noe skikkelig svineri i forbindelse med dekk-omlegging.
Selv kjører jeg forøvrig heller rundt med dette settet http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-o ... ekk-82573/ samt luftmåleren Rune-MC nevnte. Håper aldri jeg får bruk for det... :-)
Skepsisen er basert på hva jeg så da jeg jobbet med dekk (for biler) tidlig på nittitallet. Opplevde flere ganger å få inn hjul som enten skulle ha nye dekk, eller hvor kunde ønsket en permanent reparasjon, og hvor det ved demontering fosset ut betydelige mengder "melk". Dvs reparasjons-skum i helt tynt-flytende form, og gjerne i kombinasjon med store klumper/baller med herdet skum. Å prøve og avbalansere noe sånt gir interessante resultater, men er ganske håpløst å få bra...
Så på grunn av dette er jeg noe skeptisk til dette på MC, men det skal da altså understrekes at dette begynner å bli noen år siden, og den gang lærte jeg vel også fort å hate skummet fordi det er noe skikkelig svineri i forbindelse med dekk-omlegging.

Selv kjører jeg forøvrig heller rundt med dette settet http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-o ... ekk-82573/ samt luftmåleren Rune-MC nevnte. Håper aldri jeg får bruk for det... :-)