Bruker du refleksvest når du kjører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av ega16 »

hakhap skrev:Er det ikke ulovlig å bruke fjernlys på dagen?

Nei! " I trafikkreglane (§15, punkt 2) står det at: "Fjernlys må ikke brukes slik at trafikant blir blendet." Elles er det ikkje nemnt restriksjonar på bruk av fjernlys under kjøring."

http://arkiv.nmcu.org/nyheter/011003.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av StigRune »

Ang bruk av fjernlys; Kjører ikke med fjernlys på dagen, da det er mer praktisk å bruke pass-bryteren til å blunke med fjernlyset hvis jeg mistenker at jeg ikke blir sett. Dette gjelder da stort sett køkjøring (les; køsniking).

Ellers bruker jeg ikke refleksvest, og bruker ikke signalfarget hjelm. Mine sikkerhetsannordninger er innstillingen at folk ikke ser meg, riktig bruk av blinklys, signalgrønn sykkel, sinna brumming, gode bremser og sinnsyk aksellerasjon.

I mitt hode er gule vester og hjelmer en hvilepute og et symptom på at man tar det for gitt at man blir sett og tatt hensyn til. Samtidig ser jeg jo at folk kan tro det samme om meg, som kjører uten. nærmere 50.000 km i oslo og omegn siden 2010 taler til min fordel...
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av ega16 »

StigRune skrev:Ang bruk av fjernlys; Kjører ikke med fjernlys på dagen, da det er mer praktisk å bruke pass-bryteren til å blunke med fjernlyset hvis jeg mistenker at jeg ikke blir sett. Dette gjelder da stort sett køkjøring (les; køsniking).

Ellers bruker jeg ikke refleksvest, og bruker ikke signalfarget hjelm. Mine sikkerhetsannordninger er innstillingen at folk ikke ser meg, riktig bruk av blinklys, signalgrønn sykkel, sinna brumming, gode bremser og sinnsyk aksellerasjon.

I mitt hode er gule vester og hjelmer en hvilepute og et symptom på at man tar det for gitt at man blir sett og tatt hensyn til. Samtidig ser jeg jo at folk kan tro det samme om meg, som kjører uten. nærmere 50.000 km i oslo og omegn siden 2010 taler til min fordel...
Bare vær litt obs med å blunke med fjernlyset. Folk kan tolke det som at du har sett dem og gir dem klar signal for å kjøre.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jhn »

knutk skrev:Vel, i teorien kan det kanskje stemme at riktig bruk av langlys hjelper til at man blir sett tidligere av medtrafikkanter.
Bare i teorien altså ... og bare kanskje? ... er det noen tvil om at et stekt lys sees tidligere enn et svakt?
Hvis man ikke ser refleksvest og langlys lettere og tidligere, så må vel alt man har hørt om øyets virkemåte revurderes?

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Juleniss1 »

Ufyselige folk på dette forumet, en som vil drite på julenissen og en som vil drepe han :knegg Dere tenker ikke mye på alle barna som venter spent på julaften?

Ang kjøring med fjernlys på dagen,det er plagsomt for blant annet meg.Spesiellt hvis jeg får en sånn fjott bak meg.Og det er ikke fordi det blender,men det ligger og forstyrrer "sidesynet" mitt,øynene reagerer på "blaffringen" i speilene og vil automatisk se etter hva det er. En annen ting jeg la merke til her om dagen da jeg fikk to stykker bak meg,hvor den første kjørte fullt lys og den andre ikke,var at nummer 2 på en måte ble borte bak fjernlyset til kompisen. Litt av en kompis.

Knut nevnte noe om å få/ha respekt i trafikken,han har forstått det.

Kjører jeg bil og det kommer en mc med fullt lys bak meg,så kan han/hun bare glemme at denne karen legger bilen til sides som jeg vanligvis gjør,sånn at de kan lane-splitte. Da stiller jeg vekk speilene og legger meg på gulstripa :knegg

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av ega16 »

Vanskelig å få respekt når man ikke sees :) dessuten som nevnt ørten ganger tidligere har fjernlyset en av og på knapp som fint kan brukes hvis man ligger i ræva på noen over lengre tid.

Har aldri fått noen klager eller indikasjoner på irritasjon over mitt bruk av fjernlys i dagslys. Tviler på at de fleste bilister tenker noe særlig over det, jeg kunne sikkert også latt meg irritere/blende hvis jeg hadde nistirret på bilers HID lys i det de kjører over dumper o.l.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jongsanim »

knutk skrev:Angående kjøring med fjernlys på høylys dag bør man nok tenke litt over at om bilen forran har automatisk blendbare speil risikerer man at fjernlyset trigger nedblending, og trafikken bak bilen blir bortimot usynlig for bilfører.
Bilen min har slikt speil, men jeg har ikke noe problem med det til tross for fjernlys på kjøretøy bak. Det er litt ubehagelig i tunneller og man ikke skifter fra solbriller til vanlige briller, men det er vel brillenes feil og ikke speilet :P

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Intruder »

Vet ikke hva som er verst,tusseladder eller juleniss1e....

Men refleksvest,da da.. :[-X


og ovennevnte juleniss1 er altså ikke vår EGEN men hvemsomhelst av landets 3.456.789 julenisser ellers !!!
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av LordShaft »

Jeg bruker ikke fjernlys hele tiden, men bruker det aktivt for å signalisere når jeg skal ta forbikjøringer, når jeg ligger bak noen som jeg ikke føler jeg har fått kontakt med i speilet.

Bruker det også når jeg ser bilister kommer ut i kryss som ikke er oversiktlig. Jeg må ærlig si at jeg har møtt flere vennlige smil, hilsende hender enn jeg har opplevd irritasjon.

Om jeg skulle være så "uheldig" å irritere noen, vet jeg da at de har sett meg og kan leve med det.
Så får folk mene og synse som de vil. :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av simpson »

Har i dag kjørt 700 km på E18 og kikket intenst etter vester/fluoriserende jakker.
Møtte vel 20-25 sykler. Tipper ca 10 stk hadde vest.
Ikke en eneste en oppdaget jeg pga vesten.
De som hadde naken sykkel kunne vesten skimtes ca 50 meter før passering, de med kåpe var ikke vesten synlig rett før passering. Til og med kåpeglasset var til hinder for vesten pga bla refleks fra sol osv.
Ingen av de med fargede felter på jakker var synlig før passering uansett om de var oransje eller gule.
Så at vest hjelper å bli sett er ikke noe jeg er enig i ved møtende trafikk.
Det er lys som gjør deg synlig. BASTA.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2733
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Busa Trond »

Har du kjørt Panigale?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av simpson »

Busa Trond skrev:Har du kjørt Panigale?
Neida, var hos Løvaas med 1098 for service.
Blir nok til at jeg bytter i høst eller vinter tenker jeg.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

Uansett, hvis du tryner rekker du ikke ta på deg vesten før du blir overkjørt. Altså er det greit å allerede ha den på, så er du forberedt.. :lol

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

SuperMorten skrev:Uansett, hvis du tryner rekker du ikke ta på deg vesten før du blir overkjørt. Altså er det greit å allerede ha den på, så er du forberedt.. :lol

Sent from my GT-I9300
Håper du har kjøpt en kvalitetsvest som holder en tur bortover asfalten og har rette sida ut når du endelig ligger der midt i veien for det må du passe på. Den har jo ingen virkning hvis du ligger i grøfta....... Ellers har du jo kjørt refleksvest forgjeves i mange år.....

Å dra med vest på MCen er vel med tanke på at du tar den på deg hvis du skal hjelpe til på ett ulykkessted...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

Duville skrev:
SuperMorten skrev:Uansett, hvis du tryner rekker du ikke ta på deg vesten før du blir overkjørt. Altså er det greit å allerede ha den på, så er du forberedt.. :lol

Sent from my GT-I9300
Håper du har kjøpt en kvalitetsvest som holder en tur bortover asfalten og har rette sida ut når du endelig ligger der midt i veien for det må du passe på. Den har jo ingen virkning hvis du ligger i grøfta....... Ellers har du jo kjørt refleksvest forgjeves i mange år.....

Å dra med vest på MCen er vel med tanke på at du tar den på deg hvis du skal hjelpe til på ett ulykkessted...
Hva skal man med vest der da..? Blir jo ikke noe mer synlig av den grunn.. :prop: :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar