Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Skrakereid
Innlegg: 6
Registrert: 24 sep 2010, 17:46
Motorsykkelen din: Tiger

Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av Skrakereid »

Synes 2013 BMW R 1200 GS er utrolig stilig..... Vurderer sterkt å bestille prøvekjøring, men..... noen som har erfart denne sammenholdt med adventure-utgaven (ny GS, men GSA er vel den samme som 2012)? Ergonomi, støy/turbulens, plusser og minuser som er erfart av andre?

:scratch

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av tagesk »

Det har ikke kommet en Adventure-utgave av "wethead" enda.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av joo »

Ikke allverdens med kilometer på GSA, men:

Hadde nye GS`en på offroadkurs for et par måneder siden. Sammenlignet med egen GS (2007) var den langt bedre på grus og annet løst underlag. Pga bedre ergonomi for kontakt med sykkelen, smalere ved knærne og mer naturlig å stå og kjøre. Rett og slett bedre "passform" for knær og lår ved utaforasfalten-leking. Dessuten herlig clutch! Nydelig gassrespons fra omtrent tomgang ved krypkjøring. Det meste av hinder og bakker kunne forseres enda mer avslappet enn med GS`en. Og GS`en er jo ikke ueffen den :-k

Men; mye mer "lyder" fra motoren. Hørtes bra når man rota i skauen og i sanda, men ikke så gæli på landevegen. Fikk ikke erfart noe rundt turbulens på landevegen med nye GS`en, der stod på små offroad-skjermer. Men blir ikke forbauset om også den har samme ankepunktene mht buffeting, spesielt i sidevind...? Eneste jeg ikke kunne leve med på standard GS var jo vindskjermen, og ny Givi fikk perfeksjonert sakene. På GSA er det bedre, større og bedre vindskjerm og den ekstra leppa man kan montere oppe på den gjør det helt greit der.

Kjørt litt franske alpepass på ræva grusveger i sommer med egen GS og fant ikke samme harmonien og balansen på den tross justeringer av styret osv. Men da var jo egen sykkel ferielasta og med tankveske på...

Kjørte littegrann med GSA på en av skogsturene på offroad-kurset, og det bare bekrefter inntrykket mitt fra tidligere; vil ikke ha GSA rett og slett siden den er litt for "feit" for spinkle lille meg. Hadde kanskje hatt et annet syn om jeg hadde fått kjørt den med lavere sete, men det lille ekstra av høyde i forhold til standard GS merkes når man bare rager 177 over bakken og bare kjørt GSA`er med standardsetene. Ellers er GSA`en grom og fin på normale asfaltveger og de små innvendingene jeg har skyldes nok kun at jeg er ei lita pingle...

Fikk gruelig lyst på ny GS naturlig nok, men har jo en krute god sak i Røder.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

KawaKjetil

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av KawaKjetil »

Blir vel mer riktig å sammenligne 1200GS 2013 vs 2012 og eldre. GSA er noe helt annet både i vekt og størrelse.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av poulet_cavalier »

Min (subjektive) mening er: prøvekjør den nye GS'en.

Jeg ville bare vurdert GSA'en om du skal på seriøst lange turer utenfor alfarveien (afrika, asia, sibir o.l.). GSA'en er tyngre og mer tungrodd, men har også større tank (og lastekapasitet tror jeg).
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av tagesk »

poulet_cavalier skrev: Jeg ville bare vurdert GSA'en om du skal på seriøst lange turer utenfor alfarveien (afrika, asia, sibir o.l.).
...eller du synes at 350km er for kort mellom tankstopp.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av joo »

tagesk skrev: ...eller du synes at 350km er for kort mellom tankstopp.

[TaSK]
Et godt argument når man er på tur. Å finne bensinstasjon to ganger pr dagsetappe ER faktisk et aber... Og bensinstasjoner er ikke akkurat de fineste stedene å kaste bort tid med å kle av seg hjelm og hansker på.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

KawaKjetil

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av KawaKjetil »

poulet_cavalier skrev:Min (subjektive) mening er: prøvekjør den nye GS'en.

Jeg ville bare vurdert GSA'en om du skal på seriøst lange turer utenfor alfarveien (afrika, asia, sibir o.l.). GSA'en er tyngre og mer tungrodd, men har også større tank (og lastekapasitet tror jeg).
Tungrodd er å ta litt vel i :-) Det er ikke en HossBoss heller :lol Og ja, GSA har større tank. Kjører omtrent 20 mil lengre på den enn en GS. Payload er omtrent det samme. Men GS er lettere og dermed litt enklere å håndtere på grusvei når du durer ivei i 150km/t ++ Spesielt i sving. Dette har jeg selv prøvd og erfart. På asfalt er jeg mer komfortabel med GSA pga størrelse og vekt. Liker sykler som ruver litt! Er 193cm på strømpelesten og gode 115 kg.
Og jeg bruker sykkelen på alt fra 100 mils dagsetapper til pendling på 15 min til jobb.

Å sammenligne gamle GSA og nye GS blir litt feil. Det er 2 ganske forskjellige sykler i vekt/effekt/størrelse etc.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av joo »

Bergen skrev:
Å sammenligne gamle GSA og nye GS blir litt feil. Det er 2 ganske forskjellige sykler i vekt/effekt/størrelse etc.
Blir vel ikke heeelt "feil" når trådstarter spør om nettopp det? Altså forskjellene.
Selvsagt to ganske så forskjellige sykler, men begge er i kategorien "gode saker" :prf

Beste er selvsagt å få prøvekjørt alle alternativene, men ingen blir dus med en ukjent sykkel i løpet av noen korte mil på asfalt.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

KawaKjetil

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av KawaKjetil »

joo skrev: Blir vel ikke heeelt "feil" når trådstarter spør om nettopp det? Altså forskjellene.
Ja, det er sant. Så ikke hele teksten til trådstarter... :D Ang GSA ryktes det at den kommer i ny vannkjølt modell i 2014/15.
Men forskjellene er nok til dels store, og begge er gode sykler til sitt bruk :thumleft

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av joo »

Ja, sannsynligvis wethead GSA neste år. Ikke nødvendigvis til sesongstarten, men bør være på gang.
Tror vi får se wethead RT før? For den har der jo vært "spionbilder" av i massevis på nettet lenge.

Noe for enhver smak :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av EtronX »

Her er mine "two cents" :D

Jeg har litt erfaring med en 2010 R1200 GSA. Jeg har litt erfaring med lange turer og jeg har prøvekjørt en 2013 R1200 GS.

For å ta det siste først. Den nye GS'en er en helt ny sykkel. Den er sterkere og raskere. Motoren er silkemyk. Den føles nesten som en Yamaha :lol Den har cruisekontroll og det meste man trenger av sikkerhetsutstyr, om man betaler nok ;-). Det var en udelt positiv opplevelse å kjøre sykkelen. GSA utgaven kommer til neste år.

Forskjellen mellom en standard GS og GSA er større tank, samt at det er montert på beskyttelsesutstyr så som veltebøyler. Detter er uansett saker du vil ha på en GS om du har ambisjoner om å kjøre noe annet en asfalt. Vektforskjellen blir ikke så stor. GSA'en er også giret lavere på første gir. Det kan være greit når du krysser en liten bekk.

Rekkevidden på en standard GS (også den nye) er god nok for de fleste forhold. Du kjører greit 30 mil og etter den distansen kan det være greit å strekke litt på beina uansett. Jeg har krysset hele vårt kontinent fra vest til øst. Fra Kristiansand til Magadan gjennom Sibir. Bensin var aldri noe problem. Stort sett var det rundt 200 km mellom hver "stasjon". Det lengste strekket vi hadde var på 400 km. For å få dette til fant hver av oss en gammel oljekanne som vi fyllte med bensin. Da haddee vi det vi trengte. Bildet under er fra en vanlig Russisk bensinstasjon ute på landsbygda.

Bilde[/url]

Den "gamle" GS/GSA, og da tenker jeg 2006-2012, er en nydelig sykkel. Du kan lesse på allverdens og to personer har det godt på langtur. Den duger også på greie grusveier.

Men, og det er et stort men, skal du ut på dårlige veier og krysse elver er en BMW R1200 ikke det beste valget. Den er stor og tung. Den er et slit å løfte opp når du velter, og velte vil du.

Bilde[/URL]

Luftinntaket er også for lavt. Det sitter rett over høyre sylinder. Det skal ikke så mye over halvmeteren før du drukner sykkelen. Bildet under er hva en lettere og mer egnet sykkel tåler. Her hadde GS'en tatt kvelden lenge før.

Bilde

Når alt dette er sagt, hva er så konklusjonen?

Skal du kjøre vanskelige veier så ønsker du å finne en sykkel som veier under 200 kg. med full tank og bagasje. Og som klarer opp mot 400 km på en tank.

Dersom det å krysse elver, og det å dra sykkelen gjennom en ørken, ikke er viktig for deg vil en GS/GSA gjøre deg lykkelig. Den gjør grusveier meget godt. På svingete asfalt er det få, om noen sykler, som følger en GS med habil fører. Har du en fast passasjer vil hun/han sitte godt bakpå. Og så ser jo GS'en kul ut. Det er noe rått og vilt over den. Det gjør jo ingen ting :thumleft

Jeg har en 2010 GSA og vil derfor ikke kjøpe den nye ennå, men kanskje til neste år :yeyeye

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av tagesk »

EtronX skrev:GSA'en er også giret lavere på første gir. Det kan være greit når du krysser en liten bekk.
Er ikke det en (gratis) opsjon?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av EtronX »

tagesk skrev:
EtronX skrev:GSA'en er også giret lavere på første gir. Det kan være greit når du krysser en liten bekk.
Er ikke det en (gratis) opsjon?

[TaSK]
Da jeg kjøpte min var det en gratis opsjon på GS. GSA kom med den.

KawaKjetil

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av KawaKjetil »

EtronX skrev: Da jeg kjøpte min var det en gratis opsjon på GS. GSA kom med den.
Etter hva jeg husker da jeg kjøpte min var det en fast opsjon på GSA som ble solgt i Norge. Tror det var en del av "Norges pakken" sammen med LED blinklys og tåkelys. I USA feks er LED blinklys og tåkelys ekstra utstyr.

Svar