Valg av MC til høye og store personer ...

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av MC til høye og store personer ...

Legg inn av AJ »

DecoJr skrev:
Tiger 1050 er det noe av og de ser jo helt rå ut. Hva jeg kunne lese på nettet så hadde de en sittehøyde på 83cm?
Noen som har erfaringer med denne?
Hadde Tiger 1050 SE, 2010 mod fra høsten 2010 til høsten 2012 og kjørte sånn ca. 40K med den. Med og uten passasjer og oppakning.
Les gjerne mer om mine erfaringer med denne flotte sykkelen i bikerloggen min her inne - AJ Arena... - fra omtrent her:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=52938#p52938" onclick="window.open(this.href);return false;

ArcticTiger har en 2009 mod, samme farge.

AJ
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Valg av MC til høye og store personer ...

Legg inn av ojda »

DecoJr skrev:
Vaagen skrev:Har siklet litt på Tiger 1050 i det siste. Det ser ut som om de akkurat kan falle innenfor budsjettet ditt uten å være for gamle/gått for langt.

Jeg har ikke prøvekjørt (tør ikke :-) ), men dette er vel en bra sykkel?

Denne f.eks. burde kunne la seg prute ned til ditt budsjett: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=41249042" onclick="window.open(this.href);return false;

I motsatt ende av prisintervallet ditt er det vanskelig å ikke anbefale V-Strom. Er 194 og ferdigspist :knegg jeg også og V-Stromen er helt fin!
Tiger 1050 er det noe av og de ser jo helt rå ut. Hva jeg kunne lese på nettet så hadde de en sittehøyde på 83cm?
Noen som har erfaringer med denne?

Tiger 1050 er ikke noen riktig Tiger :-#
Det er en flott sykkel, men burte ha et annet navn, da den ikke har noe med de
andre Triumph Tigerne å gjøre. De er mere rettet mot allroadsjiktet,
mens 1050'n er en reinspikka asfaltsykkel.
ArcticTiger her på forumet er en Svær kar som har en slik en, å kan sikkert
si litt om hvordan en lang kropp fungerer på denne sykkelen.
Men såvidt jeg har forstått er han storfornøyd :thumleft

Du skal også tenke på at setehøyde egentlig ikke er så interessant så lenge man rekker ned til bakken :-k
Det er vinkelen knærne og hoftene dine får som er viktig ;-)
Dette har ofte sammenheng med setehøyde, men ikke alltid. og er ikke direkte
sammenlignbart setehøyde per setehøyde.
Motorsykkler MÅ prøvekjøres :[-X
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Valg av MC til høye og store personer ...

Legg inn av Kawagutten »

Hei tror du bør prøve Kawasaki Gpz1100,zzr1100. Litt under din prisklasse men....
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av MC til høye og store personer ...

Legg inn av AJ »

DecoJr skrev: Er - Triumph Tiger 1050 i samme gata som Exploreren?
DecoJr skrev:
ojda skrev: Tiger 1050 er ikke noen riktig Tiger :-#
Det er en flott sykkel, men burte ha et annet navn, da den ikke har noe med de
andre Triumph Tigerne å gjøre. De er mere rettet mot allroadsjiktet,
mens 1050'n er en reinspikka asfaltsykkel.
ojda har langt på vei rett i sin påstand :janikk
Likevel tør jeg påstå at 1050'en fint kan brukes på grusveier, noe jeg gjorde en god del med min Tiger - uten problemer.
Men nå har vel trådstarter strengt tatt ikke bedt spesifikt om råd om MC til gruskjøring, men om sykler til storvokste.
Og siden Tiger 1050 er en høyreist MC med god kjøre- og sittestilling, som DecoJr åpenbart er nysgjerrig på, anbefaler jeg ham absolutt å sjekke denne, skal vi si..., undervurderte sykkelen, nærmere.

Uansett hva valget blir, lykke til i jakten på MC som passer akkurat deg :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
DecoJr
Innlegg: 8
Registrert: 13 jun 2013, 13:55
Motorsykkelen din: På leit igjen

Re: Valg av MC til høye og store personer ...

Legg inn av DecoJr »

Fortsatt på leit :scratch

Jøss, den tigeren så plassmessig bra ut. (prøve å finne en nå da)

Hva med: Suzuki DL-1000 V-Strom
Finner ikke datablad på den, med tanke på sittehøyde.

Noen som har erfaringer?

Brukeravatar
DecoJr
Innlegg: 8
Registrert: 13 jun 2013, 13:55
Motorsykkelen din: På leit igjen

Re: Valg av MC til høye og store personer ...

Legg inn av DecoJr »

ojda skrev:
DecoJr skrev:
Vaagen skrev:Har siklet litt på Tiger 1050 i det siste. Det ser ut som om de akkurat kan falle innenfor budsjettet ditt uten å være for gamle/gått for langt.

Jeg har ikke prøvekjørt (tør ikke :-) ), men dette er vel en bra sykkel?

Denne f.eks. burde kunne la seg prute ned til ditt budsjett: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=41249042" onclick="window.open(this.href);return false;

I motsatt ende av prisintervallet ditt er det vanskelig å ikke anbefale V-Strom. Er 194 og ferdigspist :knegg jeg også og V-Stromen er helt fin!
Tiger 1050 er det noe av og de ser jo helt rå ut. Hva jeg kunne lese på nettet så hadde de en sittehøyde på 83cm?
Noen som har erfaringer med denne?

Tiger 1050 er ikke noen riktig Tiger :-#
Det er en flott sykkel, men burte ha et annet navn, da den ikke har noe med de
andre Triumph Tigerne å gjøre. De er mere rettet mot allroadsjiktet,
mens 1050'n er en reinspikka asfaltsykkel.
ArcticTiger her på forumet er en Svær kar som har en slik en, å kan sikkert
si litt om hvordan en lang kropp fungerer på denne sykkelen.
Men såvidt jeg har forstått er han storfornøyd :thumleft

Du skal også tenke på at setehøyde egentlig ikke er så interessant så lenge man rekker ned til bakken :-k
Det er vinkelen knærne og hoftene dine får som er viktig ;-)
Dette har ofte sammenheng med setehøyde, men ikke alltid. og er ikke direkte
sammenlignbart setehøyde per setehøyde.
Motorsykkler MÅ prøvekjøres :[-X

Ja, ser den - må prøvekjøre også og trives på sykkelen. Uansett godt med å "dele" erfaringer så jeg ikke leiter i blinde :)
Har vært på x-antall visninger, men ikke funnet den "perfekte" sykkelen. (lang overkropp og lang i beina)
Noe av det som selges er så langt vekk, og vil da selvfølgelig ha en viss formening før jeg tar turen. :-k

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Valg av MC til høye og store personer ...

Legg inn av KydeX »

DecoJr skrev:Fortsatt på leit :scratch

Jøss, den tigeren så plassmessig bra ut. (prøve å finne en nå da)

Hva med: Suzuki DL-1000 V-Strom
Finner ikke datablad på den, med tanke på sittehøyde.

Noen som har erfaringer?
http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

856mm setehøyde sier kalkulatoren.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Valg av MC til høye og store personer ...

Legg inn av ArcticTiger »

DecoJr skrev:
ojda skrev:
DecoJr skrev:
Vaagen skrev:Har siklet litt på Tiger 1050 i det siste. Det ser ut som om de akkurat kan falle innenfor budsjettet ditt uten å være for gamle/gått for langt.

Jeg har ikke prøvekjørt (tør ikke :-) ), men dette er vel en bra sykkel?

Denne f.eks. burde kunne la seg prute ned til ditt budsjett: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=41249042" onclick="window.open(this.href);return false;

I motsatt ende av prisintervallet ditt er det vanskelig å ikke anbefale V-Strom. Er 194 og ferdigspist :knegg jeg også og V-Stromen er helt fin!
Tiger 1050 er det noe av og de ser jo helt rå ut. Hva jeg kunne lese på nettet så hadde de en sittehøyde på 83cm?
Noen som har erfaringer med denne?

Tiger 1050 er ikke noen riktig Tiger :-#
Det er en flott sykkel, men burte ha et annet navn, da den ikke har noe med de
andre Triumph Tigerne å gjøre. De er mere rettet mot allroadsjiktet,
mens 1050'n er en reinspikka asfaltsykkel.
ArcticTiger her på forumet er en Svær kar som har en slik en, å kan sikkert
si litt om hvordan en lang kropp fungerer på denne sykkelen.
Men såvidt jeg har forstått er han storfornøyd :thumleft

Du skal også tenke på at setehøyde egentlig ikke er så interessant så lenge man rekker ned til bakken :-k
Det er vinkelen knærne og hoftene dine får som er viktig ;-)
Dette har ofte sammenheng med setehøyde, men ikke alltid. og er ikke direkte
sammenlignbart setehøyde per setehøyde.
Motorsykkler MÅ prøvekjøres :[-X

Ja, ser den - må prøvekjøre også og trives på sykkelen. Uansett godt med å "dele" erfaringer så jeg ikke leiter i blinde :)
Har vært på x-antall visninger, men ikke funnet den "perfekte" sykkelen. (lang overkropp og lang i beina)
Noe av det som selges er så langt vekk, og vil da selvfølgelig ha en viss formening før jeg tar turen. :-k
:vs Hei-hei, ja en 1050 Tiger må du få deg, det er en flott sykkel for oss med litt tyngde og lengde på skrotten :thumleft
Som de andre sier, den er litt høyreist og fin å sitte på. Selv er jeg 1,96m/120kg (har kanskje lettna litt nå etter 3,5 uker på mc-tur :-k ) og finner meg vel tilrette på 1050 Tigern. Den ble enda bedre da jeg monterte senkefothvilere. Som Ojda sier, problemet er kne- og hoftevinkelen. Det er få sykkler som har god plass til oss langbeinte, 1050 Tigern er brukbar her syns jeg.
Ellers er jo 1050 Tigern en suvvveren sykkel, lett, lettkjørt, leiken, hendig, og den har den deilige tresylindra 1050 mottorn med den silkemyke vibrasjonsfrie gangen og det breeeeiiiie dreiemoment- og effektregisteret :thumleft

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av MC til høye og store personer ...

Legg inn av L-NA »

DecoJr skrev:
Vaagen skrev:Har siklet litt på Tiger 1050 i det siste. Det ser ut som om de akkurat kan falle innenfor budsjettet ditt uten å være for gamle/gått for langt.

Jeg har ikke prøvekjørt (tør ikke :-) ), men dette er vel en bra sykkel?

Denne f.eks. burde kunne la seg prute ned til ditt budsjett: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=41249042" onclick="window.open(this.href);return false;

I motsatt ende av prisintervallet ditt er det vanskelig å ikke anbefale V-Strom. Er 194 og ferdigspist :knegg jeg også og V-Stromen er helt fin!
Tiger 1050 er det noe av og de ser jo helt rå ut. Hva jeg kunne lese på nettet så hadde de en sittehøyde på 83cm?
Noen som har erfaringer med denne?

Jeg har ikke så allverden med erfaringer ang. dette emne, og med mine 186 cm så er jeg noe mindre en det du er. Men etter å ha kjørt en del turer på, VFR 750, TDM 850, og nå Moto Guzzi Stelvio med justerbar høyde og jeg bruker på høysete stilling som er 84 cm. Og dette er etterhvert blitt en GOD vane. Jeg har "prøve sittet" bla. Honda European som jo er en fantastisk touring sykkel, men som nå virker "liten". Jeg er svært fornøyd med sittestillingen på ADV'n min, og kan ikke se for meg å gå over til noe annet segment bare pga dette. Mange kriterier som skal på plass for at den enkelte skal finne "sin sykkel", men bare pga. sittehøyden vil det nok neppe noen gang bli annet en ADV lignende sykler for min del, og da er jo bla. Tiger'n en serdeles het kandidat...lykke til :-)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Valg av MC til høye og store personer ...

Legg inn av ArcticTiger »

:vs Åssn gåre a Deco, har du fått prøvd 1050 Tiger ennå :-k I tillegg til denne, så har du jo 800 Tigern (2 utgaver) og 1200 Tigern, som også er flotte sykkler for oss med litt lengde og tyngde i skrottn :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Valg av MC til høye og store personer ...

Legg inn av LordShaft »

Jeg er selv veldig høy.... finner meg til rette på de fleste sykler. Jeg har faktisk enda tilgode å prøve en sykkel som ikke passer meg :eh

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Valg av MC til høye og store personer ...

Legg inn av SuperMorten »

Min forrige, Yamaha XJ700 Maxim, egnet seg ikke for lange. Jeg er 194 og hver gang jeg passerte et butikkvindu kom jeg på at jeg burde kjøpe ny. Er normalt ikke opptatt av utseende, men det så rett og slett fjollete ut.. men jeg satt greit nok, så lenge turen var under en time.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Skrakereid
Innlegg: 6
Registrert: 24 sep 2010, 17:46
Motorsykkelen din: Tiger

Re: Valg av MC til høye og store personer ...

Legg inn av Skrakereid »

Uten allverdens sammenligningsgrunnlag, så fungerer Tiger 1050 godt med lett senkede fotkvilere (ingen problem pga. god bakkeklaring). Er ikkje sjølv så lang som deg, men avhengig av god/behagelig knevinkel pga. "problemkne". God sykkel er det, iallefall - artig, lettkjørt og nærmast skuddsikker. Billig forsikring og et vidt utvalg av ekstrautstyr får du også. Eneste "problem" er vindstøy/turbulens fra vindskjermen. En MRA skjerm løste problemet (nesten) for min del, men det er også fint å "gli rundt" med en kort sportsskjerm ved småkjøring.



(2007 modell)
Sist redigert av Skrakereid den 05 jul 2013, 22:55, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Valg av MC til høye og store personer ...

Legg inn av MLeikarnes »

Suzuki DR 750 eller 800 har sittehøyde på 93cm, men det er jo gamle sykler iforhold til de som er nevnt her... Ikke at jeg er så høy, men jeg må si at det er mye bedre sittestilling på DR'n enn på GS500'n jeg har, den har jo sittehøyde på rundt 60cm... og med 186cm blir det kort...

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk 2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: Valg av MC til høye og store personer ...

Legg inn av RoJo »

Honda Varadero er en stor og romslig sykkel med godt rykte.

Svar