Bremser piper - sandpapir, kobberpasta, nye klosser?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
JonR
Innlegg: 2
Registrert: 03 jul 2013, 12:21
Motorsykkelen din: BMW R100RS

Bremser piper - sandpapir, kobberpasta, nye klosser?

Legg inn av JonR »

Hei
Jeg har problemer med piping på forbremsen på min BMW R100RS. Jeg har lest litt rundt og fått noen tips og prøvde i forrige uke med sandpapir. Jeg hadde fått høre at jeg da kunne ta vekk det ytterste laget og det ville hjelpe mot pipinga. Det virka som det hjalp med en gang, men så etter et par turer til kom pipinga tilbake. Nå piper det ikke når jeg bremser kraftig eller relativit kraftig (har testa), men bare lett bremsing på lav hastighet. Men pipinga er der altså fremdeles. Burde jeg skifte klosser? De ser nesten nye ut, masse belegg igjen. Evt kobberpasta? Er det noen måte jeg kan vite om pipinga kommer fra mellom stempelet og klossene eller om det kommer fra mellom stempelet og skiva?
Er takknemlig for tips!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Bremser piper - sandpapir, kobberpasta, nye klosser?

Legg inn av TheHaughom »

Det er vel slik det er, og skal være, om man har såkalte "sintered" klosser. Piper litt ved lett bremsing i lav hastighet...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bremser piper - sandpapir, kobberpasta, nye klosser?

Legg inn av Relax »

Min erfaring er at ulike klosser ( merker) gir noe forskjellig (u)lyd..
Honda original klosser på min slites kanskje noe raskere, men er mer behagelige og mer stille..
Bremseskiven holder da også bedre..
"Do the right thing"

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bremser piper - sandpapir, kobberpasta, nye klosser?

Legg inn av RuneMC »

Det finnes diverse typer bremseklosser.
Best "bitt" har som regel de som inneholder forskjellige metall-legeringer(sintrede) - men kan pipe.
Finnes også klosser som er laget av mer organiske materialer (kevlar f.eks.) med mindre "bitt" - mye mindre sjanse for at disse piper.

Så valgfritt, men ikke uten "tradeoffs".
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

JonR
Innlegg: 2
Registrert: 03 jul 2013, 12:21
Motorsykkelen din: BMW R100RS

Re: Bremser piper - sandpapir, kobberpasta, nye klosser?

Legg inn av JonR »

Takk for svar! Jeg tenkte piping nødvendigvis var tegn på at noe var i veien. Men dette var oppklarende!

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bremser piper - sandpapir, kobberpasta, nye klosser?

Legg inn av Rune75 »

Jeg kjøpte og monterte disse http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... sal-59201/" onclick="window.open(this.href);return false; når bremsene på bilen hylte
som besatt. Den ble helt stille etter det.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bremser piper - sandpapir, kobberpasta, nye klosser?

Legg inn av RuneMC »

Forresten, for den som måtte lure på hvorfor nyere biler etc oftere piper i bremsene enn gamle, er fordi i gamle bremseklosser så benyttet man ofte "vidundermineralet" asbest...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Bremser piper - sandpapir, kobberpasta, nye klosser?

Legg inn av frodef »

Jeg har også prøvd det biltema-belegget på bilen, uten at det hjalp nevneverdig. (Det som faktisk løste mitt problem var nye bremseklosser.)

Et "kjerringråd" jeg har hørt er å ta en baufil og lage et eller to spor i bremsebelegget. Sporet skal være 90 grader på de sporene bremseskiva lager. Eller mao. skal sporet være i samme retning som hjulets radius.

Dette er vel ment tror jeg å funke dersom hylingen kommer fra selve bremsebelegget. Dersom lyden oppstår mellom bremsekloss og kaliper så funker sikkert kobberpasta eller gummibelegg best.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6959
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bremser piper - sandpapir, kobberpasta, nye klosser?

Legg inn av kjellv »

RuneMC skrev:Forresten, for den som måtte lure på hvorfor nyere biler etc oftere piper i bremsene enn gamle, er fordi i gamle bremseklosser så benyttet man ofte "vidundermineralet" asbest...
Ikke bare derfor!
Bremsene på moderne biler er MYE kraftigere enn de var før. Dette gjør selvfølgelig at bremsene er mye bedre, men samtidig blir bremsene ganske sjelden bremset skikkelig varme.
Når bremsene kun blir utsatt for litt småfiling og aldri blir skikkelig varme, dannes det er glassaktig belegg på klossene. Dette gjør at bremseeffekten er noe forringet, og at det ofte kan lage en del bremseskrik.

Jeg var til PKK hos biltilsynet med en lastebil en gang, der kontrolløren ikke godkjente bremsene. Han sa at om jeg bremset den skikkelig varm en gang, så ville antakelig problemet løse seg selv. Jeg fikk ny time uka etter. Jeg gjorde som han sa, fikk lesset på et skikkelig gruslass og foretok et par reale nedbremsinger i unnabakke fra 80 km t. Så enkel var løsningen, og godkjent PKK uka etter.

Brukeravatar
Robin79
Innlegg: 86
Registrert: 11 apr 2013, 21:49
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
Sted: Frekhaug

Re: Bremser piper - sandpapir, kobberpasta, nye klosser?

Legg inn av Robin79 »

Det finns ett produkt som regjør bremeskivene og klossene, en sprayboks. http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr/ol ... remserens/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6959
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bremser piper - sandpapir, kobberpasta, nye klosser?

Legg inn av kjellv »

Robin79 skrev:Det finns ett produkt som regjør bremeskivene og klossene, en sprayboks. http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr/ol ... remserens/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bremserens finnes i mange varianter og fra mange produsenter. Noen er ikke spesielt gode, de fleste er bra, og noen er nesten for gode slik at du må være forsiktig så du ikke søler på lakkerte flater. Noen er billige og andre ganske dyre. Vi bruker mye av dette på verkstedet hos oss, og ikke bare til bremser.
Felles for dem alle er at de er utrolig gode til vask og rens under reparasjoner. Resultatet blir helt fritt for fett og oljerester, og er derfor spesielt godt egnet til bruk ved bremsejobber.
Jeg betviler i grunnen at de har noen særlig effekt mot bremseskrik slik det er beskrevet her Unntaket kan være om årsaken til skrik er fastbrente olje og fettrester på bremseklossene fra tidligere arbeid der det ikke har vært rengjort skikkelig

Svar