Effektanlegg....

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Effektanlegg....

Legg inn av ZZR-Tom »

KydeX skrev:Hva er støygrensa da for å få det godkjent? Jeg har en yamaha FZ6 med Akrapovic slipon. Den hadde det på når jeg kjøpte den brukt. Jeg burde vel prøve å få den godkjent med det da jeg ikke har originalpotta.
Da bør du vere absolutt sikker på at den går gjenom før du kontakter vegvesenet. Er litt surt om du prøver å få den godkjent også blir den det ikkj, men du får et pålegg om å få på orginal potta som du ikkje har ;-)
Kan no sjekke ebay om du finner orginal potte der for en grei sum, er greit å ha.
Sjølv om det er vedtatt at det ikkje kjem EU kontroll på MC no så vil eg påstå banna bein at det er kun et tids spørsmål om NÅR den kjem.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Effektanlegg....

Legg inn av mekkern »

Årsmodell er det da? er litt forskjeller..


http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... .html#24-7
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Effektanlegg....

Legg inn av KydeX »

2008.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Effektanlegg....

Legg inn av Tysnes »

KydeX skrev:Hva er støygrensa da for å få det godkjent? Jeg har en yamaha FZ6 med Akrapovic slipon. Den hadde det på når jeg kjøpte den brukt. Jeg burde vel prøve å få den godkjent med det da jeg ikke har originalpotta.
Min har og Akrapovic, og den er E- merka. bråker ikkje så ille på lavt turtall(med db-killerene i).
Uten db-killere, bråker den nokke jæ.... Skjekk om den er e-merka

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Effektanlegg....

Legg inn av mekkern »

vil tro du har et merke på ramma med standstøy Db et eller annet? ellers er vel 82 Db forbikjøringskravet mener jeg..

det som SPILLER en rolle er E merket på potta og papirene som følger dette. ellers må du ha en godkjent støytest fra et kjøretøygodkjent labratorium.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Effektanlegg....

Legg inn av KydeX »

Den skal være E-merka, og papirene kan lastes ned fra Akrapovic sine nettsider.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38061
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Effektanlegg....

Legg inn av AJ »

Har ikke lest alle postene i denne tråden.
Derfor kan det hende at det jeg skriver i denne er blitt nevnt tidligere.

Uansett så fikk jeg meg en, skal vi si... aha! opplevelse her om dagen.
Den hvite italiener - min Moto Guzzi Stelvio - fikk for en tid tilbake påmontert en ZARD slipon potte som erstatning for originalpotta (som er større og veier noen få kilo mer...).
ZARD'en ser ser bra, slank og fin ut den - bevares. Men monteringen førte til at sykkelen gikk noe ujevnere på spesielt lavt turtall.

Så før Sverigeturen i helga skrudde jeg denne av og satte på originalpotta i stedet. Og voila! sykkelen endret straks karakter. Mindre lyd, javel. Men en lyd til å leve med. Passe bassete buldring slik bare italienerne greier det innafor lovlighetens rammer ;-) .
Mren det som overasket mest var mye roilige og forutsigbar gange på lavturtall og ikke minst akselerasjonen, som på ingen måte står tilbake for den sykkelen greier med Zard Slipon.
Det kjennes og oppleves som at Stelvio går bedre med den restriktive originalpotta enn en mer eller mindre åpen slipon potte.
Slik sykkelen funker nå kommer jeg mest sannsynlig til å la originalpotta stå på.

Så det store spørsmålet:
Lar vi oss lure av de som lever av å levere ettermarkedsanlegg til syklene våre? :scratch :dontknow

Når det gjelder Moto Guzzi er det kjent i Guzzi-miljøet at disse syklene er konstruert for å ha mye motstand i eksosanlegget for å yte sitt beste.
Men dette gjelder kanskje også en del andre sykler?

Tanker om dette, folkens?

Eller er dette et uinteressant og kanskje også utdebattert tema...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Effektanlegg....

Legg inn av Kwak »

AJ skrev:Har ikke lest alle postene i denne tråden.
Derfor kan det hende at det jeg skriver i denne er blitt nevnt tidligere.

Uansett så fikk jeg meg en, skal vi si... aha! opplevelse her om dagen.
Den hvite italiener - min Moto Guzzi Stelvio - fikk for en tid tilbake påmontert en ZARD slipon potte som erstatning for originalpotta (som er større og veier noen få kilo mer...).
ZARD'en ser ser bra, slank og fin ut den - bevares. Men monteringen førte til at sykkelen gikk noe ujevnere på spesielt lavt turtall.

Så før Sverigeturen i helga skrudde jeg denne av og satte på originalpotta i stedet. Og voila! sykkelen endret straks karakter. Mindre lyd, javel. Men en lyd til å leve med. Passe bassete buldring slik bare italienerne greier det innafor lovlighetens rammer ;-) .
Mren det som overasket mest var mye roilige og forutsigbar gange på lavturtall og ikke minst akselerasjonen, som på ingen måte står tilbake for den sykkelen greier med Zard Slipon.
Det kjennes og oppleves som at Stelvio går bedre med den restriktive originalpotta enn en mer eller mindre åpen slipon potte.
Slik sykkelen funker nå kommer jeg mest sannsynlig til å la originalpotta stå på.

Så det store spørsmålet:
Lar vi oss lure av de som lever av å levere ettermarkedsanlegg til syklene våre? :scratch :dontknow

Når det gjelder Moto Guzzi er det kjent i Guzzi-miljøet at disse syklene er konstruert for å ha mye motstand i eksosanlegget for å yte sitt beste.
Men dette gjelder kanskje også en del andre sykler?

Tanker om dette, folkens?

Eller er dette et uinteressant og kanskje også utdebattert tema...?
Elementært kjøre Watson. Dersom du endrer motstanden i innsug (luftfilter) eller eksos (eksosanlegg) så må (i det minste bør) du omprogrammere innsprøytningen. Mer luft inn eller mindre motstand ut krever endring av innsprøytningen slik at støkiometrisk blandingsforhold opprettholdes. Å hive på ett slip-on betyr magrere blanding og ditto dårligere gange samt risiko for å brenne ventilene.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Effektanlegg....

Legg inn av poulet_cavalier »

AJ skrev: Så det store spørsmålet:
Lar vi oss lure av de som lever av å levere ettermarkedsanlegg til syklene våre? :scratch :dontknow
Ganske bra artikkel: http://www.gomog.com/allmorgan/exhaustbackpressure.html

De orginale anleggene er nok i de aller fleste tilfeller best for motor og ytelse er min påstand. Lyd er en annen sak.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Effektanlegg....

Legg inn av Kwak »

poulet_cavalier skrev:
AJ skrev: Så det store spørsmålet:
Lar vi oss lure av de som lever av å levere ettermarkedsanlegg til syklene våre? :scratch :dontknow
Ganske bra artikkel: http://www.gomog.com/allmorgan/exhaustbackpressure.html

De orginale anleggene er nok i de aller fleste tilfeller best for motor og ytelse er min påstand. Lyd er en annen sak.
Orginalanlegg betyr god tilpasning mellom innprøytning, tenning og orginalanlegg. Med hensyn på CO, partikkelutslipp, jevn gange, støy osv.
Ikke noe problem med slip-on og andre endringer, men mapping, tenning osv må tilpasses tilsvarende.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Effektanlegg....

Legg inn av poulet_cavalier »

[video]http://www.youtube.com/watch?v=F_IGHdxmhug[/video]

Legg merke til "sugerøret" bak på WRC Impreza'en. Her betyr hype og utseende ingenting, og motoreffekt alt.
På gatevarianten av samme bil kan man stappe loff ala Autofil-Larsen i eksosrøret.

Så lenge kundene spør etter digre eksospotter så lager fabrikken det folk vil ha. Akkurat som med høyttalerkabler.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38061
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Effektanlegg....

Legg inn av AJ »

Kwak skrev:Elementært kjøre Watson. Dersom du endrer motstanden i innsug (luftfilter) eller eksos (eksosanlegg) så må (i det minste bør) du omprogrammere innsprøytningen. Mer luft inn eller mindre motstand ut krever endring av innsprøytningen slik at støkiometrisk blandingsforhold opprettholdes. Å hive på ett slip-on betyr magrere blanding og ditto dårligere gange samt risiko for å brenne ventilene.
Kwak skrev:Orginalanlegg betyr god tilpasning mellom innprøytning, tenning og orginalanlegg. Med hensyn på CO, partikkelutslipp, jevn gange, støy osv.
Ikke noe problem med slip-on og andre endringer, men mapping, tenning osv må tilpasses tilsvarende.
Vil tro du har veldig mye rett i det du skriver her.
Likevel opplyser mange slipon-produsenter om at det bare er å montere slipon-anlegget uten nødvendig omprogrammering/mapping av ECU... :sk?

Funker nok på en del sykler, men med færre sylindre synes det å være vanskeligere å få få ut noen god gevinst - annet enn mer lyd og lavere vekt. Er vel kanskje her motstanden i eksosanlegget betyr mer enn på motorer med fire og flere sylindre, muligens?
Effektmessig er det antakelig lite å hente på sykler med en til tre sylindre. Effekttap kan heller bli resulatet, faktisk, hvis man ikke tar høyde for den støkiometriske faktoren.

Har ingen skannet kopi av "eventyrsykkel"-testen fra svenske Motorrad fra sommeren 2012 (tror jeg det var?), men husker sånn noenlunde presist at to av syklene i testen, Yamaha XT1200Z SuperTènèrè og Triumph Tiger Explorer, med påmonterte slipons fikk mål lavere effekt av testteamet, enn hva fabrikken oppga med originalt anlegg.

Italienerne i testen - Ducati Multistrada og Moto Guzzi Stelvio ble målt til litt høyere HK-verdier av testteamet enn produsentenes egne tall. Begge med originalt eksosanlegg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Effektanlegg....

Legg inn av simpson »

AJ skrev:
Kwak skrev:Elementært kjøre Watson. Dersom du endrer motstanden i innsug (luftfilter) eller eksos (eksosanlegg) så må (i det minste bør) du omprogrammere innsprøytningen. Mer luft inn eller mindre motstand ut krever endring av innsprøytningen slik at støkiometrisk blandingsforhold opprettholdes. Å hive på ett slip-on betyr magrere blanding og ditto dårligere gange samt risiko for å brenne ventilene.
Kwak skrev:Orginalanlegg betyr god tilpasning mellom innprøytning, tenning og orginalanlegg. Med hensyn på CO, partikkelutslipp, jevn gange, støy osv.
Ikke noe problem med slip-on og andre endringer, men mapping, tenning osv må tilpasses tilsvarende.
Vil tro du har veldig mye rett i det du skriver her.
Likevel opplyser mange slipon-produsenter om at det bare er å montere slipon-anlegget uten nødvendig omprogrammering/mapping av ECU... :sk?

Funker nok på en del sykler, men med færre sylindre synes det å være vanskeligere å få få ut noen god gevinst - annet enn mer lyd og lavere vekt. Er vel kanskje her motstanden i eksosanlegget betyr mer enn på motorer med fire og flere sylindre, muligens?
Effektmessig er det antakelig lite å hente på sykler med en til tre sylindre. Effekttap kan heller bli resulatet, faktisk, hvis man ikke tar høyde for den støkiometriske faktoren.

Har ingen skannet kopi av "eventyrsykkel"-testen fra svenske Motorrad fra sommeren 2012 (tror jeg det var?), men husker sånn noenlunde presist at to av syklene i testen, Yamaha XT1200Z SuperTènèrè og Triumph Tiger Explorer, med påmonterte slipons fikk mål lavere effekt av testteamet, enn hva fabrikken oppga med originalt anlegg.

Italienerne i testen - Ducati Multistrada og Moto Guzzi Stelvio ble målt til litt høyere HK-verdier av testteamet enn produsentenes egne tall. Begge med originalt eksosanlegg.
Eksosanlegget i seg selv øker ikke effekten, men gir deg muligheten til å øke bensinmengenden som igjen vil øke effekten .
På min Ducati har jeg ett raceanlegg, og det fulgte med en ferdig programmert ECU som gir betydelig mer bensin enn den gamle ECU.
Ducati sier 8-12% effektøkning med dette og det luftfilteret jeg har nå, men jeg vil ikke klare utslippskravene eller støykravene til staten. :knegg
Hvis du ikke mapper sykkelen etterpå, er det ikke sikkert du vi få noen fordeler av ett slikt anlegg. Og vil som testen du refererer til kanskje gå gærne veien.
Men det er ikke bare tull med effektanlegg hvis du mapper den etterpå.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Effektanlegg....

Legg inn av TheHaughom »

Med mappingen som er på Duken nå, og katalysatoren fjernet merker jeg stor forbedring med DB-killeren i Akrapovic-potta enn uten. (Den er remappet fra stock, men ikke 100%).
Men det har med at den ikke er mappet 100% til mitt system, fordi det ikke finnes noen måte å mappe disse syklene på enda.

Venter på en AF-kontroller som kan justere blandingsforholdet. Gleder meg til å få fikset det skikkelig, og ikke bare omtrendtlig slik mappingene fra KTM tilbyr.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Effektanlegg....

Legg inn av omaas »

Jeg har PCV med autotune for remapping av motor for å få en bedre gange på lave turtall.
Den var fra fabrikk satt opp veldig magert på lave turtall (utslippskrav), noe som ga litt ruskete gange.
Etter oppgraderingen med PCV/Autotune drar den mykt fra ca 1500 rpm.

Den oppleves sterkere, men dette er litt vanskelig å si, siden jeg oppgraderte i vinter og siste kjøretur med originalt oppsett var i november.

Har også satt på Mivv eksos (uten katalysator) og åpnere filter på min sykkel uten at dette ga noen problemer.
Bilde
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Svar