Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av Duville »

ArcticTiger skrev:Ja detta er ikke enkelt, og det er vel derfor trådstarter har hatt så mange sykkler, de er vel blitt ødelagt etter tur når de har detti i bakken når han skal prøve å parkere :-k
På den -67 Triumph Bonnevillen som jeg hadde i min Ungdom var det ikke sidestøtte, så den brukte jeg å parkere med styreenden inntil en vegg, måtte bare huske på å sette den i gear så den ikke trilla :8-[


Nei, NÅ er du way of topic. Hva med å LESE EMNETFELTET før du svarer.........

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av MysteryShadow »

For de som kanskje er ferske og usikre, så har jeg litt tro på dette;

Når man skal ut på tur, så er det beste å la sidestøtte eller midtstøtte være ifred til du sitter på sykkelen. Hvis man tar sykkelen ned fra støtta før man skal sette seg på den, slik at man har den stabil , og ikke risikerer at den velter hvis man er uheldig å tuppe borti den når man skal skræve over. Står man på et bein og sykkelen plutselig bestemmer seg for å velte, så blir det dyrt.

Når kjøreturen er over, er det også greit å sette ned støtta før man går av. Hvordan og med hvilken del av foten er vel ikke så nøye, men sørg bare for å ha kontroll på om sidestøtta er helt ute og ikke står slik at sykkelen kan gli bakover og velte.

Sidestøtte eller midtstøtte ?

Kjekt med midtstøtte når man skal smøre kjede eller inspirere dekk og felg og når man er på ferja. Her i distriktet har jeg hørt at man må sitte på eller stå ved sykkelen hvis man skal over fjorden og kun har sidestøtte, mens med midtstøtte kan man la den stå alene i normalt vær.

--
Nå har jeg en mistanke om at tråden kanskje at mer som en spøk, en liten agurk eller bare fjas, meeeen kanskje kommer det en fersk motorsyklist innom, eller en som faktisk lurer på dette, så leser han eller hun innlegget og vil takke meg den dagen vedkommende selv sitter på sykkelen og skal gå av ;-)
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av Juleniss1 »

joo skrev:Men kan være litt seriøs i motsetning til de fleste her inne (jau jau ... hør hvem som snakker :lol ); motoren avslått og sykkelen i 1. gir hvis det ikke er dønn flatt. La sykkeln gli fram/bak til den henger på giret før den settes ned på støtta.

Ja,det samme tenkte jeg. Men så dukket et annet problem opp;hvordan slår man av motoren?? Og kan man gjøre det med den i gir,eller må den stå i fri først?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av ArcticTiger »

Duville skrev:
ArcticTiger skrev:Ja detta er ikke enkelt, og det er vel derfor trådstarter har hatt så mange sykkler, de er vel blitt ødelagt etter tur når de har detti i bakken når han skal prøve å parkere :-k
På den -67 Triumph Bonnevillen som jeg hadde i min Ungdom var det ikke sidestøtte, så den brukte jeg å parkere med styreenden inntil en vegg, måtte bare huske på å sette den i gear så den ikke trilla :8-[


Nei, NÅ er du way of topic. Hva med å LESE EMNETFELTET før du svarer.........
Joa, jeg har da gjort deeet Døvilll, men,,, :-k tenkte at siden det er sånn en vanskelig ting med den der sidestøtta, så må det da finnes en enklere måte å gjøre det på...... Skjønner godt at trådstarter blir lei av å reise opp sykkern fra bakken hver gang han har parkert, gikk sikkert greit med småsykkla og kråssera, men en Guzzi :-)å :-)å

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av joo »

Juleniss1 skrev:hvordan slår man av motoren?? Og kan man gjøre det med den i gir,eller må den stå i fri først?
Fritt valg. Det tror jeg ikke nisse-politikerne har kommet på kan være et problem og laget noen forbud mot noen av metodene enda.
MysteryShadow skrev:Her i distriktet har jeg hørt at man må sitte på eller stå ved sykkelen hvis man skal over fjorden og kun har sidestøtte, mens med midtstøtte kan man la den stå alene i normalt vær.
Strapper helst med sykkelen på sidestøtta på båter/ferger hvis jeg får gjøre som jeg selv vil.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37895
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av AJ »

Vel, vel...
Når vi først er inne på temaet (som ganske sikkert ble startet som en spøk og åpenbart som en reaksjon på en annen tråd om motorstopping...?) kan man jo nevne noe som noen faktisk kan bli overrasket over.
Og det er å parkere sykkelen på sidestøtte i nedoverbakke. Behøver ikke være mye, men på enkelte sykler kan der være nok med litt helning nedover og sidestøtteparkering mens sykkelen står i fri.
Det kan få fatale følger...

Å slå ut sidestøtten ved parkering er noe alle forstår at de gjør mens de sitter på sykkelen, før de går av på samme side som sidestøtten er og "tar med seg" sykkelen mot den utslåtte sidestøtten.
Men det er ikke alle som husker å sette sykkelen i gir.
Og det må man huske å gjøre om sykkelen parkeres på sidestøtten i litt nedoverbakke.
Hvis ikke kan vekten på sykkelen gjøre at den triller framover og velter. Sidestøtten er nemlig ikke nok til å holde igjen om sykkelen "finner ut" at den skal trille framover...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av Juleniss1 »

joo skrev:
Juleniss1 skrev:hvordan slår man av motoren?? Og kan man gjøre det med den i gir,eller må den stå i fri først?
Fritt valg. Det tror jeg ikke nisse-politikerne har kommet på kan være et problem og laget noen.....

Njaa,si ikke det; http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=6425" onclick="window.open(this.href);return false;

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av Duville »

ArcticTiger skrev:
Duville skrev:
ArcticTiger skrev:Ja detta er ikke enkelt, og det er vel derfor trådstarter har hatt så mange sykkler, de er vel blitt ødelagt etter tur når de har detti i bakken når han skal prøve å parkere :-k
På den -67 Triumph Bonnevillen som jeg hadde i min Ungdom var det ikke sidestøtte, så den brukte jeg å parkere med styreenden inntil en vegg, måtte bare huske på å sette den i gear så den ikke trilla :8-[


Nei, NÅ er du way of topic. Hva med å LESE EMNETFELTET før du svarer.........
Joa, jeg har da gjort deeet Døvilll, men,,, :-k tenkte at siden det er sånn en vanskelig ting med den der sidestøtta, så må det da finnes en enklere måte å gjøre det på...... Skjønner godt at trådstarter blir lei av å reise opp sykkern fra bakken hver gang han har parkert, gikk sikkert greit med småsykkla og kråssera, men en Guzzi :-)å :-)å

ENESTE forsvaret du kan ha om noe måtte være at trådstarter kunne unngått å ta stilling til hele problemstillingen og latt være å ta ut støtta i det hele tatt - bare parkert inntil en vegg, men du må jo forstå at han har gjort dette med alle de 8 syklene han har hatt frem til nå og endelig skal ta i bruk sidestøtta. Da må vi løse dette problemet for ham. :twisted

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av Carpa »

Juleniss1 skrev:
joo skrev:
Juleniss1 skrev:hvordan slår man av motoren?? Og kan man gjøre det med den i gir,eller må den stå i fri først?
Fritt valg. Det tror jeg ikke nisse-politikerne har kommet på kan være et problem og laget noen.....

Njaa,si ikke det; http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=6425" onclick="window.open(this.href);return false;
Ta med deg spørsmålet ditt til rette tråden så får du sikkert svar på det. Men det forbauser meg at en så erfaren mc fører ikke vet dette altså, til og med jeg vet svaret på dette spørsmålet.

Men det er jo godt å se at til og med rutinerte mc førere kommer til kort noen ganger, og trenger litt råd og veiledning. Det er godt for oss som er helt ferske å se at de ikke bare er vi som kommer med slike nybegynnerspørsmål (spørsmål som noen kanskje kan oppfatte som litt dumme....)
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar