Jeg kjørte ned til Alingsås i et strekk. 12 grader og regn da jeg kjørte fra Trondheim og 24 grader og sol da jeg kom fram. Det var godt for en trøndersk sjel som bare har sett drittvær den siste måneden. Turen nedover gikk ganske greit, jeg jobbet til klokken 16 så klokka ble 3 på natta før jeg var fremme. Holdt god fart de siste timene og litt sør for Filipstad var det en bil som kom ut fra en liten avstikker og la seg etter meg. Forsto hva som at her var det fare på ferde og la meg straks ned på fartsgrensa. Og etter et par minutter kom blålysene på også ble det kontroll av førerkort, vognkort og promille før jeg fikk kjøre videre

Til tross for at min kjære monster var nyvasket og polert da jeg dro fra Trondheim, så den ikke like pen ut da jeg ankom Biscaya morgenen etter. Regnet gjennom Tydal hadde skitnet til sykkelen, glansen fra poleringen ble borte og det la seg tynn sand i vær eneste krik og krok. Nedover Sverige var det også en god del mygg og insekter, flere av dem på størrelse med spurv

Uansett ble jeg veldig godt mottatt på Biscaya av Panta som driver stedet og Kjell som utførte servicen. Kjell gikk gjennom en liste over hva som skulle gjøres og hva som ikke skulle gjøres. Ganske kjekt da en del av de enklere tingene som oljeskift osv kan jeg fint gjøre selv. Under arbeidet kom det fram at servicen som ble tatt i Italia før sykkelen ble importert til Norge i fjor ikke var helt god. Alle åtte ventilene måtte shimmes på lukking og fem på åpning. Ene strammeren på kamreima var montert feil vei og bensinpumpa og bensinfilteret var ikke festet i bensintanken. Trolig hadde de hoppet pent over ventiljusteringen på 10 000km service i Italia. Derfor gjorde det godt i sjela å få det gjort ordentlig nå. Et stempel i service-boka trenger altså ikke være så mye verdt. Ellers gikk dagen på å drikke kaffe og tusle rundt i butikken, mye pent å se på :-)å og både de ansatte og andre kundene var pratsomme. Verkstedet ligger på en gård ute på bygda og når en er ferdig med å sikle og prate, er det ikke så mye å ta seg til. Da var det fint å kunne sette seg ned i sola og lese i ei bok. De forsøkte også å selge meg en 1098S, hadde de kunne tatt min monster i bytte, hadde de nok greid det også. Fristet skikkelig med R-sykkel

Fikk også kjøpt meg tanktrekk med tankveske. Dette fikk jeg 20% og 10% på alt ekstraarbeidet uten noe pruting fra min side. Servicen kom da på under 7000 SEK, noe som jeg anser som svært billig mtp at hele arbeidsdagen gikk med på å skru. Med tankveske og skifte av ene manifolden kom prisen opp i 10900 SEK totalt.
Så jeg kan virkelig anbefale Biscaya som verksted. Billig, godt arbeid og skikkelig trivelige folk der

Planen videre var å kjøre opp til en kompis som bor i Hønefoss og sove der. Men da jeg passerte grensa til Sverige ble jeg syk, ekstrem hodepine og kvalme. Så et sted langs E6 kjørte jeg inn på en sidevei og deretter inn på en traktorvei som gikk i skogen. Satte opp telt og la meg til å sove. Årsaken var nok dehydrering pga store mengder kaffe og sikkert fem timer ute i sola.
Neste dag kjørte jeg til Hønefoss, der fikk jeg årets første bad, godt for en bleikfeit trønder som sjeldent ser sol og varme.
Etter bading, soling og iskaffe bar det videre mot Geiranger. Kjørte over Valdresflye, planen om å kjøre om Sogndal gikk i vasken pga for lite tid. Like greit kanskje. Etterhvert tok jeg innpå en herre på en Kawasaki av eldre årgang. Jeg hang på ham hele veien ned til Geiranger og videre til ferjeleiet til Eidsdal. Denne biten var virkelig turens høydepunkt og jeg storkoste meg mens jeg fylte fjorden med lyden av italiensk L-twin i første gir. Dessverre kjørte jeg videre etter ferjeleiet for å pisse i skogen. Ferja skulle gå 21:30, så jeg ble litt paff da jeg kom tilbake kl21:20 for å se at ferja hadde lagt fra kai. Litt synd fordi jeg hadde håpet å komme i prat med mr. Kawasaki. Det viste seg at de ikke følger rutetabellen så nøye, men kjører så fort det er biler i ferja.
Ved Trollstigen var det regn og tåke, så her tok jeg det ganske piano. Det fristet ikke å slå opp telt og legge seg til å sove i regnet, så da fant jeg ut at det var like greit å kjøre hjem å legge seg i varm seng

Så kort oppsummert har jeg hatt en fantastisk helg på to hjul. Jeg har storkost meg hele og kroppen har taklet de to dagsetappene på 80 mil ganske godt, tida flyr mens en har det gøy.
Biscaya anbefales på det varmeste fra meg. Dyktige, kunnskapsrike og trivelige folk. Om jeg kommer til å bruke dem igjen er avhengig av om jeg er i området eller ikke. Vinninga går opp i spinninga om en skal kjøre 80 mil tur retur for å få billig service.