Dekk skifte Stavanger Dekk er kritisk slitt

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Dekk skifte Stavanger Dekk er kritisk slitt

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:Dette bildet er tatt på Reipå Camping nord for Ørnes i Nordland og det ble nødt til å holde 10 mil til Bodø, det var ikke dekk å oppdrive på Ørnes. Det holdt godt med full opppakning og passasjer til ett dekksenter i Bodø :)
Det skal vel nevnes at jeg aldri har holdt så lav gjennomsnittsfart over 10 mil, hverken før eller etterpå :lol
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 0fe4cf.jpg[/img]
:yeyeye Mye venstresvinger nordpå?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Dekk skifte Stavanger Dekk er kritisk slitt

Legg inn av RuneMC »

Du vet, de har bare én rundkjøring - der langt nord for Sinsenkrysset et sted... :lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Dekk skifte Stavanger Dekk er kritisk slitt

Legg inn av ArcticTiger »

Haha Rune, lenge sia du var nordpå nå skjønner jeg, for nå er det 2 rundkjøringer her: en på Fausk og en i selveste By1 Naarrrrwiick :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Dekk skifte Stavanger Dekk er kritisk slitt

Legg inn av DrGreve »

He, he. Jeg har ingen annen forklaring på fenomenet enn at jeg hadde noen runder på ACR ett par dager før bildet ble tatt. Jeg sjekket dekket på fergeleiet på Ågskaret men tenkte at det ikke var noe problem å komme meg til Bodø. 6 mil etter så det slik ut, men det gikk bra..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1598
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Dekk skifte Stavanger Dekk er kritisk slitt

Legg inn av Kjellrf »

Har man lite mønster igjen, kjør på med høyt lufttrykk. Da holder dekket lengre enn med for lavt.

Noen tenker bil, og senker lufttrykket når man har lite mønster igjen på midten, men det fører til varmt dekk, mjuk gummi og høy slitasje på en mc.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Solo-rider
Innlegg: 783
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Dekk skifte Stavanger Dekk er kritisk slitt

Legg inn av Solo-rider »

Har bestilt og skal skifte dekk i morgen eller tirsdag. Hadde muligens fått dratt noen km til ut av dem,men bedre føre var.(ingen kritikk av trådstarter)
Min erfaring er at de siste millimeterene slites VELDIG raskt, men hvor langt en kan kjøre med full opppakning da....det er et godt spørsmål.... Noen som har en tommelfinger regel å komme opp med ?
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
dagkr
Innlegg: 29
Registrert: 28 aug 2011, 22:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Re: Dekk skifte Stavanger Dekk er kritisk slitt

Legg inn av dagkr »

Som tidligere nevnt så løste dette seg. Stor takk til Haughom som kom opp med løsningen, og Jon Danielsen som stilte med dekk, verktøy og garasje.

Vi fikk oss en flott tur hjem fra Stavanger med nyvaskede veier i verdensklasse, fantastisk landskap og sommervær man må gå flere år tilbake for å matche.

Man lærer alltid noe nytt når man er på tur, og som innlegget over indikerer så er det smart å bytte dekk i tide. Saken er den at jeg så over dekkene ganske nylig, og valgte da å skifte fordekket. Bakdekket av typen Metzeler Z8 hadde fortsatt godt mønster og sliteindikatoren så ut til å ha en del å gå på. Men her tok jeg feil. Etter å ha sjekket litt på Google så er Metzler dekk "nådeløse" fra at sliteindikator viser at dekket er brukt opp til det faktisk er tomt for dekk.

Derfor må moralen bli:
Er man usikker så er det best å bytte dekk med en gang.
Sist redigert av dagkr den 22 jul 2013, 12:01, redigert 1 gang totalt.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Dekk skifte Stavanger Dekk er kritisk slitt

Legg inn av TheHaughom »

Bra at det løste seg for deg, skulle bare mangle å hjelpe til :)
Som jeg sa til deg skulle jeg gjerne hjulpet til med dekkbyttet også, om jeg ikke hadde vært på ferie ;)
Men ser ut som du fikk god hjelp av Jon. Godt du fikk orden på dekket og kom deg hjem :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Dekk skifte Stavanger Dekk er kritisk slitt

Legg inn av knutk »

dagkr skrev: Bakdekket av typen Metzeler Z8 hadde fortsatt godt mønster og sliteindikatoren så ut til å ha en del å gå på. Men her tok jeg feil. Etter å ha sjekket litt på Google så er Metzler dekk "nådeløse" fra at sliteindikator viser at dekket er brukt opp til det faktisk er tomt for dekk.
Om det er en trøst så har jeg opplevd det samme med Z8.
Z6 og Z8 er i særklasse når det kommer til slitasje på slutten av dekkets levetid. Har også prøvd PR3, div Bridgstone og Pirelli, og ingen av de andre typene kommer i nærheten av denne særegenheten hos disse Metzelerdekka.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Dekk skifte Stavanger Dekk er kritisk slitt

Legg inn av ArcticTiger »

knutk skrev:
dagkr skrev: Bakdekket av typen Metzeler Z8 hadde fortsatt godt mønster og sliteindikatoren så ut til å ha en del å gå på. Men her tok jeg feil. Etter å ha sjekket litt på Google så er Metzler dekk "nådeløse" fra at sliteindikator viser at dekket er brukt opp til det faktisk er tomt for dekk.
Om det er en trøst så har jeg opplevd det samme med Z8.
Z6 og Z8 er i særklasse når det kommer til slitasje på slutten av dekkets levetid. Har også prøvd PR3, div Bridgstone og Pirelli, og ingen av de andre typene kommer i nærheten av denne særegenheten hos disse Metzelerdekka.
Jeg trur det er ganske vanlig for flere dekkmerker dette at det slites utrolig fort på slutten. Jeg hadde jo samma opplevelsen som i denna tråden i fjor høst med Multistradan med Pirelli dekk bak, det så "brukbart" ut da jeg dro hjemmefra, men korden kom raskere en jeg hadde drømt om :roll .
Jeg var heldig og fikk god service hos mcforhandlern på Lillehammer, de stillte opp på en søndag og hjalp meg videre :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Dekk skifte Stavanger Dekk er kritisk slitt

Legg inn av mortenolb »

Jeg hadde pirelli-dekk som så OK da jeg dro hjemmefra, men som var på corden etter en tur på 10 mil, så det skjer vel flere typer dekk.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Dekk skifte Stavanger Dekk er kritisk slitt

Legg inn av Carpa »

knutk skrev:
dagkr skrev: Bakdekket av typen Metzeler Z8 hadde fortsatt godt mønster og sliteindikatoren så ut til å ha en del å gå på. Men her tok jeg feil. Etter å ha sjekket litt på Google så er Metzler dekk "nådeløse" fra at sliteindikator viser at dekket er brukt opp til det faktisk er tomt for dekk.
Om det er en trøst så har jeg opplevd det samme med Z8.
Z6 og Z8 er i særklasse når det kommer til slitasje på slutten av dekkets levetid. Har også prøvd PR3, div Bridgstone og Pirelli, og ingen av de andre typene kommer i nærheten av denne særegenheten hos disse Metzelerdekka.
Har dere oversikt over hvor mange km dere kjørte på dekket totalt?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar