Produsenten har best forutsetninger for å vite dette. Vi andre kan synse og mene en masse rart, men vi har ikke hatt mulighet til å test kjøre over lang tid. Husker når blyfri bensin dukket opp, så ble jeg fortalt av en mekaniker hos Yamaha at det burde jeg ikke kjøre på!!! Og det tiltross for at det står i service manualen for sykkelen at den skal fortrinnsvis kjøres på blyfri, men kan kjøres på blybensin, dog med kortere levtid på tennplugger og eksos anlegg som resultat.
Nå, etter 200000 km om bare BF95, så kan jeg vel bare fastslå at det var produsenten som hadde helt rett her.
FJ har fått oljeskift og filter hver 10000. Boka sier 6000. I ettertid har de mer slitesterke halv syntetiske oljer dukka opp, så 10000 går ihvertfall greit.
En liten artig greie: På min første sykkel (gsx750es) skiftet jeg sånn ca etter 6000 km.
Da var gubben på pletten og tok spill-olja og kjørte den 5000 til på bilen
Dette var en Opel Kadett B1100 som trivdes aldeles utmerket med dette. Når den ble vraket, var det utelukkende p.g.a rust. Motoren gikk som den skulle den.