Jeg skal kjøre til Oslo på lørdag og trenger å skifte hjullager før det, det er en del uling ved kjøring i svinger.
Er klar over at det er å banne i kirka å bruke Biltemadeler, men siden sykkelen er så utrolig stygg kan det vel ikke spille noen rolle
Er det noen som hvet hvilken dimensjon jeg skal ha? Er jo en kurant jobb så jeg tenkte å skifte både foran og bak i samme slengen
Hjullager til V-strom på Biltema
Re: Hjullager til V-strom på Biltema
nå gidder ikke jeg å gjøre det for deg, men et googlesøk med motorsykkeltype og modell inkl wheel bearings bør kunne gi deg et hint om lagernummerne. Kulelager har nummer som er standard - globalt.
Re: Hjullager til V-strom på Biltema
Det visste jeg ikke, takk for tipspelsen skrev:nå gidder ikke jeg å gjøre det for deg, men et googlesøk med motorsykkeltype og modell inkl wheel bearings bør kunne gi deg et hint om lagernummerne. Kulelager har nummer som er standard - globalt.
Trodde jeg måtte ha mål
Re: Hjullager til V-strom på Biltema
6204 eller 6005 er typiske lager-nummer, dimensjonene ligger kodet i nummeret. Til hjullager bør du kjøpe nummer som ender på -2RS dvs gummitetning på begge siderolepeder skrev:Det visste jeg ikke, takk for tipspelsen skrev:nå gidder ikke jeg å gjøre det for deg, men et googlesøk med motorsykkeltype og modell inkl wheel bearings bør kunne gi deg et hint om lagernummerne. Kulelager har nummer som er standard - globalt.
Trodde jeg måtte ha mål
Re: Hjullager til V-strom på Biltema
Igjen, tusen takk. Jeg er imponert over kunnskapsnivået her. Har laget en innkjøpsliste.pelsen skrev:6204 eller 6005 er typiske lager-nummer, dimensjonene ligger kodet i nummeret. Til hjullager bør du kjøpe nummer som ender på -2RS dvs gummitetning på begge siderolepeder skrev:Det visste jeg ikke, takk for tipspelsen skrev:nå gidder ikke jeg å gjøre det for deg, men et googlesøk med motorsykkeltype og modell inkl wheel bearings bør kunne gi deg et hint om lagernummerne. Kulelager har nummer som er standard - globalt.
Trodde jeg måtte ha mål
Re: Hjullager til V-strom på Biltema
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,10899.0.html
6204 2RS for bakhjul (og forhjul hvis DL1000), Biltema artikkel 41403
6203 2RS for (DL650) forhjul , Biltema artikkel 41404
Kjøpte noen for å ha i reserve selv.
Ellers er det forskjellige "seals"/simring i tillegg og der varierer det om man har ABS eller ikke.
Mulig det ikke er kritisk og at gml kan gjenbrukes?
Det er Suzuki delenr så søk f.eks. på MC Oslo med delenr fra linken over:
http://www.mcoslo.no/productsearch/09285-28001" onclick="window.open(this.href);return false;
Men AllBalls etc 3.dje parts leverer sett med kulelager og simringer for ikke-ABS eller ABS variant
6204 2RS for bakhjul (og forhjul hvis DL1000), Biltema artikkel 41403
6203 2RS for (DL650) forhjul , Biltema artikkel 41404
Kjøpte noen for å ha i reserve selv.
Ellers er det forskjellige "seals"/simring i tillegg og der varierer det om man har ABS eller ikke.
Mulig det ikke er kritisk og at gml kan gjenbrukes?
Det er Suzuki delenr så søk f.eks. på MC Oslo med delenr fra linken over:
http://www.mcoslo.no/productsearch/09285-28001" onclick="window.open(this.href);return false;
Men AllBalls etc 3.dje parts leverer sett med kulelager og simringer for ikke-ABS eller ABS variant
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Hjullager til V-strom på Biltema
.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:21, redigert 1 gang totalt.
- Kjellrf
- Innlegg: 1604
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Hjullager til V-strom på Biltema
Vel, det er hvis disse tettningene ikke er iorden, at lagerne havarerer. Men når man kjøper 2RS-lager har de heldigvis innebygd tettning, og det er ikke så kritisk at de originale tettningen er helt 100.RuneMC skrev:http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,10899.0.html
Ellers er det forskjellige "seals"/simring i tillegg og der varierer det om man har ABS eller ikke.
Mulig det ikke er kritisk og at gml kan gjenbrukes?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Hjullager til V-strom på Biltema
Takk for masse god info. Jeg har kjøpt lager og en hjullageravtrekker (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... ler-82754/" onclick="window.open(this.href);return false; ) , denne skjønner jeg ikke helt hvordan den skal brukes, har alltid brukt dor tidligere.
Går jo ikke å komme til innenfra, eller
Noen som vet?
Går jo ikke å komme til innenfra, eller
Noen som vet?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Sted: Oslo
Re: Hjullager til V-strom på Biltema
Det enkleste er å bruke en dor. Det sitter en hylse mellom hjullagrene, denne kan du vippe litt på, slik at du får frem en bedre kant til å sette doren mot. Bruk doren, og bruk litt kraft for å vippe på hylsa. Deretter er det bare å slå løs lagrene fra baksiden. Om du skal være skånsom mot lagerleiet, så kan du varme opp godset litt med en varmluftspistol før du begynner å slå ut lageret.
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- Bikes4life
- Innlegg: 43
- Registrert: 24 jul 2013, 09:30
- Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E
Re: Hjullager til V-strom på Biltema
Ta av hjulet, putt passende innsats i hjullageret fra utsiden og legg denne ned mot f.eks. gulvet slik at kun innsatsen ligger ann. Ta så den lange stangen med kilen og før denne gjennom lageret på motsatt side. Slå denne inn i sporet på innsatsen, slik at denne utvider seg og låser seg fast i innerbanen av lageret. Løft hjulet opp fra gulvet og slå lageret ut. Så gjør du det samme på motsatt side. Ved montering av nye lager husk å kun presse/slå på ytterdelen med en passende pipe eller hylse. Ikke gjør dette på innerdelen av lageret. Husk å putte i hylse, og det kan være greit å ta ett kontrollmål av dybden på lagrene før demontering slik at du har en referanse.olepeder skrev:Takk for masse god info. Jeg har kjøpt lager og en hjullageravtrekker (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... ler-82754/" onclick="window.open(this.href);return false; ) , denne skjønner jeg ikke helt hvordan den skal brukes, har alltid brukt dor tidligere.
Går jo ikke å komme til innenfra, eller
Noen som vet?
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R
Re: Hjullager til V-strom på Biltema
Igjen, tusen takk for hjelp. Etter svært gode innspill ble det ei økt på under en time for å skifte 4 lager. Hørte jeg barneskirenn......