Hvordan sjekke om kjølevifte funker.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Hvordan sjekke om kjølevifte funker.

Legg inn av harlex »

Det gjelder en Honda NX250. Vannavkjølt sak...

Har inntil videre ljørt den relativt lite og jeg har tilgode å observere at kjøleviften slår seg inn.... Min bror lånte den idag i ca 5 mil og han ga det sykkelen var god for pluss litt til :roll Selv da var det ingen vifte som slo inn.
Hvor tid skal viften slå inn? Kjølevannet virket relativt kaldt så hvis termostaten funker så skulle den sikkert ikke slå inn. Går det an å sjekke om viften fungerer med et eller annet triks?
Slår den bare seg inn hvis du tyner sykkelen i Sahara eller? :scratch
Vil gjerne ha bekreftet at den funker etter intensjonen....
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan sjekke om kjølevifte funker.

Legg inn av DrGreve »

Å sjekke om vifta virker er bare å kortslutte de 2 kontaktene som går inn i innslagsbryteren.
Å sjekke om selve innslagsbryteren virker er litt verre. Da må du koke innslagsbrytren i en eller annen olje, type grill for eks. Vann duger ikke. Og så måle motstanden med ohm-meter mellom kontaktene etterhvert som tempen stiger..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvordan sjekke om kjølevifte funker.

Legg inn av Snikendeugle »

Vifta på sykkelen min slo inn etter å ha stått på tomgang ganske lenge for å tørke etter en vask :)
Om sykkelen kjøres fort og lenge vil radiatoren få mye lufting, så da vil motoren neppe nå nødvendig temp. for at vifta skal slå inn.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Hvordan sjekke om kjølevifte funker.

Legg inn av bm »

Min erfaring med Honda er at motoren ikke blir varm nok under kjøring til at viften slår inn, motoren får nok kjøling av luftstrømmen.
Jeg sjekker vifte/termostat ved å la sykkelen gå på tomgang og litt rusing inni mellom til den er var nok....
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan sjekke om kjølevifte funker.

Legg inn av DrGreve »

bm skrev:Min erfaring med Honda er at motoren ikke blir varm nok under kjøring til at viften slår inn, motoren får nok kjøling av luftstrømmen.
Jeg sjekker vifte/termostat ved å la sykkelen gå på tomgang og litt rusing inni mellom til den er var nok....
En grei framgangsmåte hvis man vet at innslagsbryteren virker. Slår den ikke inn så vil motoren koke, som ikke er helt etter boka på aluminiumslegeringer som toppen består av. Den utvider seg og slår seg fort.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Hvordan sjekke om kjølevifte funker.

Legg inn av PCP »

harlex skrev: Slår den bare seg inn hvis du tyner sykkelen i Sahara eller? :scratch
Vil gjerne ha bekreftet at den funker etter intensjonen....
Jeg vet ikke om noen annen sikker metode for testing, enn det Greve forklarer. Men jeg hadde årets første vifte-innkobling på min gamle VFR i går, etter ca 4500 km. Det er kun to situasjoner som i praksis får min til å koble inn:

1. Vedvarende svært saktegående kø-kjøring. (Noe jeg gjør alt for å unngå!)

2. Som i går hvor jeg i 24 varmegrader kjørte opp Trysil-fjellet. Tror det er noe i underkant av 500 høydemeter med 50 og 30 sone, og grusbelagt asfalt som ikke er favoritt-underlag med VFR. Tok det veldig pent og stoppet kort med motor i gang for utsikt-titting et par ganger, så da koblet viften seg ut og inn en del ganger.

Jeg har temp-måler så vet jo dermed sånn ca hva som er normalt for min, men det høres i alle fall ikke unormalt ut at du ikke har sett/hørt den gå ved kjøring. :-)

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Hvordan sjekke om kjølevifte funker.

Legg inn av harlex »

Ok... Jeg er litt beroliget.... Kan no prøve å kortslutte bare for å se at vifte funker. Ragget litt rundt idag og kjølevesketanken var relativt kald etterpå så den fikk vel nok kjøling underveis....har en hight temp lampe på sykkelen men jeg vet no ikke om den funker... Tror jeg slår meg til ro med at det funker/at det ikke er behov for den ekstra kjølingen... Stillestående kø blir aldri aktuelt... Det var køsniking som var grunnen til at jeg kjøpte den... ;-) Artig sykkel dette her... Kaller den bare for "bolemopeden" :-) minner om MTX-en jeg hadde som 16-åring. Ikke langt unna på størrelse, lik vekt men denne har ganske nøyaktig 10 ganger så mange hester. Har hatt endel sykler men denne er virkelig et lite leketøy. Ingen racer men utrolig lett å manøvrere og artig i ulendt terreng. :D
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: Hvordan sjekke om kjølevifte funker.

Legg inn av erikh »

Jeg sjekket dette på ninjaen i dag, hadde kjørt meg en tur, også tenkte jeg på denne posten..
Satte sykkelen på tomgang og så temperaturen stige til 105 grader, da slo vifta inn og tempen sank til 102 og da gadd jeg ikke vente lenger så kjørte videre, men tror vifta ga seg rundt 100 grader igjen..
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hvordan sjekke om kjølevifte funker.

Legg inn av Relax »

Jeg hører nesten aldri vifta på min Honda så lenge jeg er i Norge.
I varmere land, i stillestående kø i 30-40 C i tillegg, så kommer den på ofte.

Jeg har montert temp måler på vannet. Når vannet når rett over 100C, slå vifta seg på..kjøler til vannet er ca 90 C og stopper..

( Jeg ble litt overrasket over hvor kald motoren går. Den operer oftest under 60 C. Det er nesten bare på tomgang over tid, eller spesielle motbakker / situasjoner at den når over 80 C i Norge. Så kan man lure på om det er sunt :-k ...men ting ser bar ut så langt, etter 8 år og 115 000 km slik. Rene plugger, normalt bensinforbruk osv..)
"Do the right thing"

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Hvordan sjekke om kjølevifte funker.

Legg inn av harlex »

Jeg får skal se det litt an... Har kjørt den ganske lenge på tomgang (20min)uten noe vifteaktivitet. Men da var det litt kaldt i luften.... Hadde bare vært greit hvis den slo inn en gang...
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: Hvordan sjekke om kjølevifte funker.

Legg inn av erikh »

Har du temperatur måler da? Min ligger på rundt 65-75 når jeg kjører, men med en gang farten går ned popper den fort opp til 90-100.. Når jeg prøvde vifta startet jeg på rundt 80 og på tomgang gikk det ikke mer enn maks 2-3min til vifta slo inn på 105 og temperaturen begynte å synke..

Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk 4 Beta
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Hvordan sjekke om kjølevifte funker.

Legg inn av Hjernen »

Gjør dette:
PCP skrev: 1. Vedvarende svært saktegående kø-kjøring.
'
Funker gull å bruke dette argumentet her, IKKE følg instinktet om å ligge på
gulstripa men følg kø, kjør "rånerunda" (hvis du har noe slikt) med høyere turtall
enn nødvendig, rus mere enn nødvendig (ikke for mye) og du skal nok se at
tempen stiger og høre at vifta slår inn..

Honda'n tåler mer enn du trur.. :prop:

Men et lite OBS: Pass på at olje-nivået er bra, for lite olje kan føre til "skum-dannelse"
med påfølgende oljerøyk pga oljedamp i gassere, litt guffent å se all den blåe tåka..
(jmf. veivhusventilasjon (slange fra toppen til luftfilter)
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Svar