Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av tagesk »

Bikes4life skrev: Nå er det vel i de fleste servicehefter et notat om at dersom motor blir utsatt for hardere bruk enn det som er normalt ( f.eks. Høye temperaturer, støvete forhold, mye kaldstarter etc) bør intervallene kortes inn. Så påstanden om at intervallene er satt for verst tenklige forhold er jeg ikke enig i. Men best tenklige forhold derimot kan jeg være enig i.
Sier du at når min manual sier oljeskift hver 10.000 km, da er det underforstått at det er kun under helt optimale forhold?

Tror jeg er helt feil. Intet mindre.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av Bikes4life »

tagesk skrev:
Bikes4life skrev: Nå er det vel i de fleste servicehefter et notat om at dersom motor blir utsatt for hardere bruk enn det som er normalt ( f.eks. Høye temperaturer, støvete forhold, mye kaldstarter etc) bør intervallene kortes inn. Så påstanden om at intervallene er satt for verst tenklige forhold er jeg ikke enig i. Men best tenklige forhold derimot kan jeg være enig i.
Sier du at når min manual sier oljeskift hver 10.000 km, da er det underforstått at det er kun under helt optimale forhold?

Tror jeg er helt feil. Intet mindre.

[TaSK]
BMW sier ikke at du konsekvent skal ta oljeskift hver 10000 km, de også tar forbehold om "hardere" bruk. Så da kan du mene jeg tar feil så mye du vil http://www.bmwgsclub.nl/schematics/R115 ... hedule.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Alle fabrikanter har slike forbehold i sine vedlikeholdsprogram.

Jeg tenkte mest på hvordan produsenten legger opp serviceintervallene. Vi må jo ha en ting å forholde oss til for å ikke skape mer forvirring. Det blir jo uansett påstander fra oss "forståsegpåere". Vi står da igjen med en gruppe som er redde for at intervallene er for lange og er skeptiske til dette, og så har vi de som vil påstå at de kan kjøre lengre for at de bruker en bedre olje. Så kommer konspirasjonteoriene om at det er ansvarsfraskrivelse at produsentene tar forbehold om kortere intervaller, eller at produsentene har for lange på grunn av økonomisk gevinst på sikt med tanke på reperasjoner og delesalg. I dag brukes jo lange serviceintervaller på div kjøretøy som ett salgsargument, men det har jo vist seg gang på gang at det til slutt går utover forbukeren. Da tenker jeg mest på biler, ingen motorsykkler kjører spesielt lange intervaller uansett. Men det er vel heller ingen tvil om at olja i en mc motor har ett litt hardere liv enn i en bilmotor, eller?
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av FJZZR »

Det hender en sjelden gang at fabrikantene underestimerer skift intervall.

Eksempelvis Toyota HiAce diesel tidlig 90 tall.
Arbeidsgiver hadde slike, og flere skar seg. Fikk da beskjed om å skifte olje oftere.

Brosan hadde en sånn og kjørte mye. Skiftet olje hver måned.

Annet eksempel er div. båtmotorer basert på GM 4,3 liter v6. Veivlagerskader på disse er ikke helt ukjent. En av produsentene (mercruiser) sier nå at den SKAL ha syntetisk olje.
Marinemotorer går alltid i oppoverbakke og den har bare 4 veivlagre å fordele belastning på.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av tagesk »

Bikes4life skrev:Men det er vel heller ingen tvil om at olja i en mc motor har ett litt hardere liv enn i en bilmotor, eller?
Du mener sikkert "Oljen i motorer med våt-clutch....".
BMW R-serien, frem til 2013, har tørr clutch som i biler.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av mekkern »

tagesk skrev:
Bikes4life skrev:Men det er vel heller ingen tvil om at olja i en mc motor har ett litt hardere liv enn i en bilmotor, eller?
Du mener sikkert "Oljen i motorer med våt-clutch....".
BMW R-serien, frem til 2013, har tørr clutch som i biler.

[TaSK]
er nok gearkassen som er "belastningskongen" i en "vanlig" mc-motor med felles olje... ;-)

slurring på clutchen kommer hvis olja har feil additiver.(feil spesifikasjoner)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av PCP »

FJZZR skrev:Det hender en sjelden gang at fabrikantene underestimerer skift intervall.

Eksempelvis Toyota HiAce diesel tidlig 90 tall.
Arbeidsgiver hadde slike, og flere skar seg. Fikk da beskjed om å skifte olje oftere.
Ja, i bil-verden har det vært en god del av dette med for optimistiske intervaller, for olje, remmer, og ikke minst girkasser som var såkalt "filled for life" som nok ikke tok nevneverdig hensyn til at mange biler også prøver å ha et liv etter at garanti har gått ut. Det har gjort livet surt for en del, men mange produsenter har også endret på service-regimet i ettertid, andre benekter problemet.

Men en del av årsaken til dette har nok vært at driftkostnader og lange service-intervaller er et vesentlig "selling point" for nye biler. Mitt inntrykk er at dette kappløpet ikke er like hektisk for MC, snarere tvert i mot.

Ellers var jo BMW biler veldig tidlig ute (ca 1981) med oljeskift basert på noe mer vettugt og relevant enn bare kjørte km. Idag er dette nokså avansert med sensorer som smaker på oljen og en lang rekke parametre i tillegg til kjørelengde, som feks antall kaldstart, tid kjørt med kjølevann under 60 grader, oljetemperatur, tid på tomgang, turtall, tid med full gass, osv, osv. Jeg vil jo tro raketten til trådstarter har adoptert mye av dette smarte når det nevnes at den har et varsel-system for oljeskift.

På bilen min, som brukes mye til det som må kalles småkjøring, "tjente" jeg nettopp 200 km utsatt kjørelengde til oljeskift, på å kjøre en langtur på ca 400 km. Da jeg startet var det oljeskift om 12.500 km, og nå er det istedenfor 12.100 blitt 12.700. Så mottoet er; kom dere ut på langtur, hvis vi bare kjører langt nok trenger vi kanskje aldri skifte olje!!! :lol

Personlig er jeg ikke redd for å strekke skiftintervall på VFR'en litt fra 12 opp mot 15.000 og det er dels fordi jeg er enig med Tage ang oljekvalitet, og fordi den utelukkende brukes til langtur, for det aller meste på lavt turtall med en liten opprenskning i ny og ne. I tillegg er det en bunnsolid motor. På bilen med bensin-turbo gjør jeg faktisk omvendt, bruker sensorsystemet, men skifter ca 8K før den kommer til 0. Det er fordi dette er av de motorene som har havarert i fleng, og produsentens innrømmelser begrenser seg til at de nå benytter/anbefaler et større oljefilter, for å øke total oljemengde (som forøvrig etter "filter-fiksen" er like mye som det går på VFR'en.)
Jo mer olje man har, jo lenger tid tar det å ødelegge den, litt enkelt sagt. :-)

Svar