Sylinder Kompresjonstest

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
gsx750es
Innlegg: 3
Registrert: 14 mai 2013, 20:13
Motorsykkelen din: Din MC her

Sylinder Kompresjonstest

Legg inn av gsx750es »

Hei

Jeg Har en Suzuki Gsx 750 ES
tok kompresjonstest på den, og alle sylindrene viste rundt 6 bar.
noen her som vet hva det bør ligge på?

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Sylinder Kompresjonstest

Legg inn av Tysnes »

gsx750es skrev:Hei

Jeg Har en Suzuki Gsx 750 ES
tok kompresjonstest på den, og alle sylindrene viste rundt 6 bar.
noen her som vet hva det bør ligge på?
syns det virket lavt, målte du med full gass eller uten å røre gasshandtaket ?

gsx750es
Innlegg: 3
Registrert: 14 mai 2013, 20:13
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sylinder Kompresjonstest

Legg inn av gsx750es »

Hei

Jeg målte uten å røre gassen

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Sylinder Kompresjonstest

Legg inn av Tysnes »

gsx750es skrev:Hei

Jeg målte uten å røre gassen
Viss eg husker rett, alle pluggene ute, varm motor og full gass.

gsx750es
Innlegg: 3
Registrert: 14 mai 2013, 20:13
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sylinder Kompresjonstest

Legg inn av gsx750es »

Ok da skal jeg ta en ny test

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Sylinder Kompresjonstest

Legg inn av joo »

Ikke fasiten, og med svært dårlig husk mener jeg at jeg målte rundt 10+ på min fordums GSX1100. Men det er lenge siden... den husken den husken...
Syntes også å svakt erindre at jeg lærte at det skulle være åpen gass også som Tysnes sier.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Bosted: Drammen

Re: Sylinder Kompresjonstest

Legg inn av bjornen »

dårlig husk her også :moi: , men jeg trodde det burde ligge rundt 10/1, altså rundt 10 bar
det men det viktigste var/er vel at det er bortimot likt :-k :-k :scratch :scratch

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Sylinder Kompresjonstest

Legg inn av joo »

bjornen skrev: det men det viktigste var/er vel at det er bortimot likt :-k :-k :scratch :scratch
Enig :-)
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Sylinder Kompresjonstest

Legg inn av Jompa »

Gsx 750 ES -85 mod har en kompresjon på 9,6 - 1.
Så hvis du måler over 9 bar med åpne gasspjeld er det kjempebra. Jeg vil anta at minimum skal
være ca 8 bar.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Sylinder Kompresjonstest

Legg inn av ejs »

:vs
Screenshot_2013-05-16-01-27-53.jpg
:prop:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Sylinder Kompresjonstest

Legg inn av Kjellrf »

Ved kompresjonstest skal du ta ut luftfiltert først, og gass-spjella skal stå åpne. Litt fikkel når du har vacuum-gassere. Ellers kan du få for lav verdi, f.eks. de som du har fått. Sikreste metoden er en sylinderlekkasjetest, da får du også en indikasjon på hva som er feil, alt etter hvor du hører lufta lekker ut hen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sylinder Kompresjonstest

Legg inn av gsx750_80 »

Tysnes skrev:
gsx750es skrev:Hei

Jeg målte uten å røre gassen
Viss eg husker rett, alle pluggene ute, varm motor og full gass.
Her ( http://autos.yahoo.com/maintain/repairq ... 056_1.html" onclick="window.open(this.href);return false; ) står det at kompresjon kan måles
både ved å montere måler mot sylinder(e) eller ved en elektronisk kompresjonstest som oppfatter små endringer
i turtallshastighet. Sistnevnte har jeg ikke hørt om. Er det noen som vet om slik elektronisk kompresjonsmåling
er i utstrakt bruk her til lands?

Lenken over forklarer bla hvordan ulik kompresjon på sylindere kan ha bakgrunn i ulike feil, som feks defekt eksosventil
eller toppakning, og om problemer skyldes feks slitte stempelringer / stempler.

Jeg vurderer å ta en "gammeldags" kompresjonsmåling på egen mc, for å få klarere indikasjoner på motortilstand..
mvh

-gsx750_80

Svar