Hva er egentlig motorsykkelolje?
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Hva er egentlig motorsykkelolje?
Jeg forstår at motorsykkelolje betyr "til bruk i motorer hvor clutchen er i oljen".
Men hva er gjort med oljen for at den skal tåle det?
Eller er det slik at noe er gjort med oljen for at clutchen skal tåle det?
(eller begge deler?)
[TaSK]
Men hva er gjort med oljen for at den skal tåle det?
Eller er det slik at noe er gjort med oljen for at clutchen skal tåle det?
(eller begge deler?)
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- maglil
- Innlegg: 105
- Registrert: 16 feb 2011, 22:24
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
- Bosted: Lillestrøm
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Saken er vel at "bilolje" er tilsatt additiver for å senke friksjonen, men på en mc med våtclutch vil additivene legge seg på clutchlamellene og forårsake sluring. Tror dette er hovedforskjellen (sikkert andre som kan mer om dette)
Maglil
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
All slags olje tåler den lille belastninga en våtclutch klarer å utsette den for.
Hva clutchen tåler av olje er det allerede skrevet mange sider om.
Leste en gang i Mc-nytt eller et annet svensk blad om hva som er den vesentligste forskjellene på motorolje,gearolje og mc-olje.
Motoroljen, som skal smøre imellom to flater i glidelager, har lange molekyltråder som dette ----------.
Hjulene i en gearboks vil "tygge" på oljen og dermed bryte ned molekyltrådene.
Derfor har gearoljen molekyltråder som ser mere ut som dette@.
En liten "molekylball".
Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.
Hva clutchen tåler av olje er det allerede skrevet mange sider om.
Leste en gang i Mc-nytt eller et annet svensk blad om hva som er den vesentligste forskjellene på motorolje,gearolje og mc-olje.
Motoroljen, som skal smøre imellom to flater i glidelager, har lange molekyltråder som dette ----------.
Hjulene i en gearboks vil "tygge" på oljen og dermed bryte ned molekyltrådene.
Derfor har gearoljen molekyltråder som ser mere ut som dette@.
En liten "molekylball".
Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.
Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Gielas
- Innlegg: 772
- Registrert: 31 aug 2011, 19:34
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
- Bosted: Sandefjord
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Fin beskrivelseJompa skrev: Motoroljen, som skal smøre imellom to flater i glidelager, har lange molekyltråder som dette ----------.
Hjulene i en gearboks vil "tygge" på oljen og dermed bryte ned molekyltrådene.
Derfor har gearoljen molekyltråder som ser mere ut som dette@.
En liten "molekylball".
Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.

Gielas
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
poulet_cavalier skrev:Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.
Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Det er bare tull. Det er forskjell
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Utgangspunktet her er BMWs nye "wethead". Den har separat girolje, men clutchen er "våt".Jompa skrev: Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.
Så da er vel ikke urimelig å forvente at en (syntetisk) olje som skal tåle både høy temperatur i motoren og (betydelig) mekanisk slitasje er dyrere.
Takk.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Leste du artikkelen? Jeg synes den var ganske grundig, så det er interessant om du kan si hvorfor du er uenig?Duville skrev:poulet_cavalier skrev:Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.
Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Det er bare tull. Det er forskjell
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
poulet_cavalier skrev:Leste du artikkelen? Jeg synes den var ganske grundig, så det er interessant om du kan si hvorfor du er uenig?Duville skrev:poulet_cavalier skrev:Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.
Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Det er bare tull. Det er forskjell
Ganske enkelt fordi jeg har erfart at clutchlamellene ikke tåler vanlig olje - clutchen begynner å slure - så enkelt....
- Bikes4life
- Innlegg: 43
- Registrert: 24 jul 2013, 09:30
- Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Står vel det meste her http://www.mobiloil.com/USA-English/Mot ... _FAQs.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Likeverdige oljer (syntetisk/samme viskositet)? Jeg skjønner at lavere grads olje eller feil viskositet kan få clutchen til å slure, men at additivene i MC oljen skulle ha den effekten skjønner jeg ikke. Noen som kan forklare det? Eller er det additiver i bil-oljen som MC oljen ikke har?Duville skrev:poulet_cavalier skrev:Leste du artikkelen? Jeg synes den var ganske grundig, så det er interessant om du kan si hvorfor du er uenig?Duville skrev:poulet_cavalier skrev:Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.
Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Det er bare tull. Det er forskjell
Ganske enkelt fordi jeg har erfart at clutchlamellene ikke tåler vanlig olje - clutchen begynner å slure - så enkelt....
Beklager kveruleringen, men jeg liker å skjønne hvorfor ting er som de er


FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Mange bil oljer er tilsatt antifriksjonsmidler som gjør clutch lammellene glatte slik at de slurer.

If it ain't broke, I'll break it.
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Husker at jeg i 1996 som fersk tung-MC-fører skulle ta mitt første oljeskift på min Suzuki gsx750es. Intetanende tenkte jeg at vanlig MOBIL 1 (helsyntetisk bilolje) var tingen. Det var det ikke..
Sluret som f... på cluthen. På med delsyntetisk mc-olje, og sluringen forsvant etter litt kjøring. 


Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Yes, mange oljer beregnet på bil har etterhvert mange additiver - og noen av dem er for at oljen skal gi minst mulig friksjon, det blir feil i forhold til våtclutch.
Friksjon og viskositet er to forskjellige ting.
Ellers synes jeg ikke en JASO MA2 spesifisert MC-olje (dvs med friksjon passende våtclutch og som tåler våtclutch over tid uten å endre viskositet) trenger være dyr. 89,90 pr liter på Biltema er da ikke dyrt... De oljene beregnet på bil som MCN nevner i artikkelen koster jo mer her til lands...
Syntetisk vs mineralsk/delsyntetisk er en annen historie...
Syntetisk er best.
Friksjon og viskositet er to forskjellige ting.
Ellers synes jeg ikke en JASO MA2 spesifisert MC-olje (dvs med friksjon passende våtclutch og som tåler våtclutch over tid uten å endre viskositet) trenger være dyr. 89,90 pr liter på Biltema er da ikke dyrt... De oljene beregnet på bil som MCN nevner i artikkelen koster jo mer her til lands...
Syntetisk vs mineralsk/delsyntetisk er en annen historie...
Syntetisk er best.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Det hadde ingen ting med bil/mc å gjøre. I 1996 var det ingen krav til lav friksjon i bil olje og forskjellene på sytetiske oljer var helt minimale. Dermot er det vel kjennt at enkelte sarte clutcher ikke tåler enkelte oljer, uansett hva de er ment brukt til.biker7 skrev:Husker at jeg i 1996 som fersk tung-MC-fører skulle ta mitt første oljeskift på min Suzuki gsx750es. Intetanende tenkte jeg at vanlig MOBIL 1 (helsyntetisk bilolje) var tingen. Det var det ikke..Sluret som f... på cluthen. På med delsyntetisk mc-olje, og sluringen forsvant etter litt kjøring.
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Våtclutch har ingen ting med viskositetsstabilitet å gjøre. Girene derimot....RuneMC skrev:Yes, mange oljer beregnet på bil har etterhvert mange additiver - og noen av dem er for at oljen skal gi minst mulig friksjon, det blir feil i forhold til våtclutch.
Friksjon og viskositet er to forskjellige ting.
Ellers synes jeg ikke en JASO MA2 spesifisert MC-olje (dvs med friksjon passende våtclutch og som tåler våtclutch over tid uten å endre viskositet) trenger være dyr. 89,90 pr liter på Biltema er da ikke dyrt... De oljene beregnet på bil som MCN nevner i artikkelen koster jo mer her til lands...
Syntetisk vs mineralsk/delsyntetisk er en annen historie...
Syntetisk er best.
Det er kun tilstrekkelig friksjon det er snakk om ang clutchen og den øker nok heller enn minker med bruk.
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Det er verd å merke seg det at MC-motorolje tygges i filler av gear slik det er sagt over. Dette går direkte på viskositetsegenskapene til oljen. Nettopp derfor har man ekstra god gevinst av syntetisk olje på MC. Ekte syntetisk olje er laget i rett multiviskosiet. Mineral-olje er en single grade som er tilsatt viskositetsstabiliserende stoffer. Artikkelene som det er linket til over viser dette. Den er fra 94 så alt de sier om bil vs MC er endret med de nye lavfriksjons-grensene på bil-olje. Likevel det er fortsatt mange sykler som kan kjøre på bil-oljer uten at clutchen slurer. Jeg har flere ganger kjørt med Mobil 1, 5-50 Rally Formula som ofte er på tilbud og det helt uten problemer. MC olje sk al også ha en sterkere antiskummings-agent men jeg antok at er oljen bra nok for superbiler med 8-10k rpm rødgrense klarer den også 10k rpm V-twin.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
En trenger ikke alltid den dyreste oljen bare den har riktige kvaliteter og passer din sykkel.Kjennes kanskje best på girkassen og turtallet. Som nevnt tidligere så er det noe sykler som spoler på clutchen å da er det bare å prøve en ny oljetype så finner jeg først en som passer min sykkel så holder jeg meg til den.
Kan være bra at den har et additiv som f.eks renser motor for sot og avleiringer så ikke alt samler seg og kommer plutselig ut på en gang ved et oljebytte som da kan skape problemer i motor.
Kan være bra at den har et additiv som f.eks renser motor for sot og avleiringer så ikke alt samler seg og kommer plutselig ut på en gang ved et oljebytte som da kan skape problemer i motor.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Hehe, nå skal jeg "oute" meg som en helt teknikk-idiot.. men det få være..
Synes det var interessant lesing her, og det var et spørsmål som trengte seg på: hva kan går galt ved feil valg av olje? At det kan slurve noe har jeg fått med meg, noe mer (alvorlig)??
Dortmunder
Synes det var interessant lesing her, og det var et spørsmål som trengte seg på: hva kan går galt ved feil valg av olje? At det kan slurve noe har jeg fått med meg, noe mer (alvorlig)??
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Det er to viktige egenskaper ved olje: Kvaliteten og viskositeten.Dortmunder skrev:hva kan går galt ved feil valg av olje? At det kan slurve noe har jeg fått med meg, noe mer (alvorlig)??
Kvaliteten er hva den er tilsatt, hvordan der laget, hvor lenge den varer får den må¨skiftes, og hvor godt den tåler høye temperaturer.
Det viktigste skillet her går mellom mineral (dino) og syntetiske oljer.
Livet er lett: Det står i håndboken kvilken kvalitet du skal ha.
Ofte i form av ting som "Mineralolje av kvalitet SH, eller bedre".
Da er syntetisk alltid "bedre" enn mineral.
Det andre ern viskositeten. Det vil si:_ Hvor lett den er å pumpe rundt i motoren når den er kald og når den er varm.
Kanaler og pumper, lameller og simringer, størrelsen på sumpen Et Cetera, alt er laget under en antagelse av hvor tykk oljen
er når den er kald og hvor tynn den er når den er varm.'
Er den for tykk når det er kald greier ikke pumpen å få oljen frem dit den trenges og katastrofe kan inntreffe.
Er den for tynn når den er varm smører den ikke og katastrofe kan inntreffe.
Viskositeten uttrykkes som et spenn hvor 10w-40 er det vanligste i dag.
Eldre motorer (biler og motorsykler) kom med et temperatur-skjema.
Min '00 BMW, for eksempel, kan kjøre på alt fra 20w-50 dino til 5w-40 synt avhengig av temperaturen.
Nyere motorer har både strengere krav til oljene (fordi motorene yter mer), men de har nesten alltid vannkjøling og da er temperaturen
under kontroll på en helt annen måte. Resultatet er at oljen blir dyrere men ikke varierer med temperaturen.
For eksempel skal '13 BMW (vannhodet) ha 5w-40 syntetisk uansett.
Men, så, kommer da den ytterligere komplikasjon at motorer med clutch og/eller gir i motoroljen må ha oljer som tåler det.
Også her er det variasjoner: Min '00 BMW har hverken gir eller clutch i oljen mens '13 BMW har clutchen med ikke giret i oljen.
Andre sykler har både clutch og gir i motoroljen.
Uansett - Sykler med clutchen i motoroljen skal som regel ha oljer merket MA2 i den kvaliteten og den viskositeten som er nødvendig.
Mitt opprinnelige spørsmål var i bunn og grunn å få en folkelig forklaring på hva MA2 betyr.
Det fikk vi vel av Hr. Mekkern, tror jeg.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Tage skriver mye rett her og for å konkretisere. For høy viksositet kan føre til at pumpa ikke klare å pumpe nok olje ut i alle kanalerDortmunder skrev:Hehe, nå skal jeg "oute" meg som en helt teknikk-idiot.. men det få være..
Synes det var interessant lesing her, og det var et spørsmål som trengte seg på: hva kan går galt ved feil valg av olje? At det kan slurve noe har jeg fått med meg, noe mer (alvorlig)??
Dortmunder
For tynn olje kan gjøre at pumpe helller ikke pumper nok. Det kan oppstå kavitering eller for mye lekker gjennom grove passninger.
Kvalitet er så mangt og tilsettinger kan være så mye så her er det ingen klare fasit svar.
Rett olje kan myke opp pakningene og gi de nytt liv i flere år ekstra, redde deg når du mister trykket pga wheelie eller velt, gi tilstrekkelig smøring selv om nivået i langt tid har ligget for lavt.
Feil olje i tilsvarende situasjoner kan bety havari, lekkasje eller ekstrem slitasje.
I tillegg brukes oljen opp over tid. Viskositeten tygges opp, additivene brukes opp. Starter du med en dårlig mineralsk olje så er nok det du tapper ut etter 10 000 km elendige greier. Starter du med en god syntetisk olje er den nok bedre på alle områder etter 10 000 enn hva den mineralske var alt ved 5000 km. Det kan være oljer som følger samme standard.
Skal man ikke utsette motor for noe av dette kan man kjøre på billigste olje som oppfyller kravene. Alternativt bytte oftere.
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Tipper det først og fremst har med serviceinterval å gjøre. Lange interval = Syntetisk olje.tagesk skrev:Utgangspunktet her er BMWs nye "wethead". Den har separat girolje, men clutchen er "våt".Jompa skrev: Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.
Så da er vel ikke urimelig å forvente at en (syntetisk) olje som skal tåle både høy temperatur i motoren og (betydelig) mekanisk slitasje er dyrere.
Takk.
[TaSK]
Belastningen på oljen i clutchen er nok svært liten men det medfører noe forurensning så filteret blir viktigere enn før.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Vannboxeren har felles motor, clutch og gearolje. En separat oljeskvett til kardang.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
oooops - riktig.poulet_cavalier skrev:Vannboxeren har felles motor, clutch og gearolje. En separat oljeskvett til kardang.
Og "skvetten" er forresten 180 ml.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?
Artificial intelligence is no match for natural stupidity