Hva er egentlig motorsykkelolje?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av tagesk »

Jeg forstår at motorsykkelolje betyr "til bruk i motorer hvor clutchen er i oljen".
Men hva er gjort med oljen for at den skal tåle det?
Eller er det slik at noe er gjort med oljen for at clutchen skal tåle det?
(eller begge deler?)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Bosted: Lillestrøm

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av maglil »

Saken er vel at "bilolje" er tilsatt additiver for å senke friksjonen, men på en mc med våtclutch vil additivene legge seg på clutchlamellene og forårsake sluring. Tror dette er hovedforskjellen (sikkert andre som kan mer om dette)
Maglil

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av Jompa »

All slags olje tåler den lille belastninga en våtclutch klarer å utsette den for.
Hva clutchen tåler av olje er det allerede skrevet mange sider om.

Leste en gang i Mc-nytt eller et annet svensk blad om hva som er den vesentligste forskjellene på motorolje,gearolje og mc-olje.

Motoroljen, som skal smøre imellom to flater i glidelager, har lange molekyltråder som dette ----------.
Hjulene i en gearboks vil "tygge" på oljen og dermed bryte ned molekyltrådene.

Derfor har gearoljen molekyltråder som ser mere ut som dette@.
En liten "molekylball".

Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av poulet_cavalier »

Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.

Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Bosted: Sandefjord

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av Gielas »

Jompa skrev: Motoroljen, som skal smøre imellom to flater i glidelager, har lange molekyltråder som dette ----------.
Hjulene i en gearboks vil "tygge" på oljen og dermed bryte ned molekyltrådene.

Derfor har gearoljen molekyltråder som ser mere ut som dette@.
En liten "molekylball".

Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.
Fin beskrivelse :thumleft
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av Duville »

poulet_cavalier skrev:Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.

Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Det er bare tull. Det er forskjell

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av tagesk »

Jompa skrev: Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.
Utgangspunktet her er BMWs nye "wethead". Den har separat girolje, men clutchen er "våt".
Så da er vel ikke urimelig å forvente at en (syntetisk) olje som skal tåle både høy temperatur i motoren og (betydelig) mekanisk slitasje er dyrere.

Takk.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av poulet_cavalier »

Duville skrev:
poulet_cavalier skrev:Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.

Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Det er bare tull. Det er forskjell
Leste du artikkelen? Jeg synes den var ganske grundig, så det er interessant om du kan si hvorfor du er uenig?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av Duville »

poulet_cavalier skrev:
Duville skrev:
poulet_cavalier skrev:Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.

Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Det er bare tull. Det er forskjell
Leste du artikkelen? Jeg synes den var ganske grundig, så det er interessant om du kan si hvorfor du er uenig?

Ganske enkelt fordi jeg har erfart at clutchlamellene ikke tåler vanlig olje - clutchen begynner å slure - så enkelt....

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av Bikes4life »

Står vel det meste her http://www.mobiloil.com/USA-English/Mot ... _FAQs.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av poulet_cavalier »

Duville skrev:
poulet_cavalier skrev:
Duville skrev:
poulet_cavalier skrev:Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.

Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Det er bare tull. Det er forskjell
Leste du artikkelen? Jeg synes den var ganske grundig, så det er interessant om du kan si hvorfor du er uenig?

Ganske enkelt fordi jeg har erfart at clutchlamellene ikke tåler vanlig olje - clutchen begynner å slure - så enkelt....
Likeverdige oljer (syntetisk/samme viskositet)? Jeg skjønner at lavere grads olje eller feil viskositet kan få clutchen til å slure, men at additivene i MC oljen skulle ha den effekten skjønner jeg ikke. Noen som kan forklare det? Eller er det additiver i bil-oljen som MC oljen ikke har?

Beklager kveruleringen, men jeg liker å skjønne hvorfor ting er som de er :P :p
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Mange bil oljer er tilsatt antifriksjonsmidler som gjør clutch lammellene glatte slik at de slurer.

:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av biker7 »

Husker at jeg i 1996 som fersk tung-MC-fører skulle ta mitt første oljeskift på min Suzuki gsx750es. Intetanende tenkte jeg at vanlig MOBIL 1 (helsyntetisk bilolje) var tingen. Det var det ikke.. :-k Sluret som f... på cluthen. På med delsyntetisk mc-olje, og sluringen forsvant etter litt kjøring. :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av RuneMC »

Yes, mange oljer beregnet på bil har etterhvert mange additiver - og noen av dem er for at oljen skal gi minst mulig friksjon, det blir feil i forhold til våtclutch.
Friksjon og viskositet er to forskjellige ting.

Ellers synes jeg ikke en JASO MA2 spesifisert MC-olje (dvs med friksjon passende våtclutch og som tåler våtclutch over tid uten å endre viskositet) trenger være dyr. 89,90 pr liter på Biltema er da ikke dyrt... De oljene beregnet på bil som MCN nevner i artikkelen koster jo mer her til lands...

Syntetisk vs mineralsk/delsyntetisk er en annen historie...
Syntetisk er best.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av beckern »

biker7 skrev:Husker at jeg i 1996 som fersk tung-MC-fører skulle ta mitt første oljeskift på min Suzuki gsx750es. Intetanende tenkte jeg at vanlig MOBIL 1 (helsyntetisk bilolje) var tingen. Det var det ikke.. :-k Sluret som f... på cluthen. På med delsyntetisk mc-olje, og sluringen forsvant etter litt kjøring. :D
Det hadde ingen ting med bil/mc å gjøre. I 1996 var det ingen krav til lav friksjon i bil olje og forskjellene på sytetiske oljer var helt minimale. Dermot er det vel kjennt at enkelte sarte clutcher ikke tåler enkelte oljer, uansett hva de er ment brukt til.

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av beckern »

RuneMC skrev:Yes, mange oljer beregnet på bil har etterhvert mange additiver - og noen av dem er for at oljen skal gi minst mulig friksjon, det blir feil i forhold til våtclutch.
Friksjon og viskositet er to forskjellige ting.

Ellers synes jeg ikke en JASO MA2 spesifisert MC-olje (dvs med friksjon passende våtclutch og som tåler våtclutch over tid uten å endre viskositet) trenger være dyr. 89,90 pr liter på Biltema er da ikke dyrt... De oljene beregnet på bil som MCN nevner i artikkelen koster jo mer her til lands...

Syntetisk vs mineralsk/delsyntetisk er en annen historie...
Syntetisk er best.
Våtclutch har ingen ting med viskositetsstabilitet å gjøre. Girene derimot....
Det er kun tilstrekkelig friksjon det er snakk om ang clutchen og den øker nok heller enn minker med bruk.

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av beckern »

Det er verd å merke seg det at MC-motorolje tygges i filler av gear slik det er sagt over. Dette går direkte på viskositetsegenskapene til oljen. Nettopp derfor har man ekstra god gevinst av syntetisk olje på MC. Ekte syntetisk olje er laget i rett multiviskosiet. Mineral-olje er en single grade som er tilsatt viskositetsstabiliserende stoffer. Artikkelene som det er linket til over viser dette. Den er fra 94 så alt de sier om bil vs MC er endret med de nye lavfriksjons-grensene på bil-olje. Likevel det er fortsatt mange sykler som kan kjøre på bil-oljer uten at clutchen slurer. Jeg har flere ganger kjørt med Mobil 1, 5-50 Rally Formula som ofte er på tilbud og det helt uten problemer. MC olje sk al også ha en sterkere antiskummings-agent men jeg antok at er oljen bra nok for superbiler med 8-10k rpm rødgrense klarer den også 10k rpm V-twin.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av Kawagutten »

En trenger ikke alltid den dyreste oljen bare den har riktige kvaliteter og passer din sykkel.Kjennes kanskje best på girkassen og turtallet. Som nevnt tidligere så er det noe sykler som spoler på clutchen å da er det bare å prøve en ny oljetype så finner jeg først en som passer min sykkel så holder jeg meg til den.
Kan være bra at den har et additiv som f.eks renser motor for sot og avleiringer så ikke alt samler seg og kommer plutselig ut på en gang ved et oljebytte som da kan skape problemer i motor.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Bosted: Kristiansand

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av Dortmunder »

Hehe, nå skal jeg "oute" meg som en helt teknikk-idiot.. men det få være..

Synes det var interessant lesing her, og det var et spørsmål som trengte seg på: hva kan går galt ved feil valg av olje? At det kan slurve noe har jeg fått med meg, noe mer (alvorlig)??

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av tagesk »

Dortmunder skrev:hva kan går galt ved feil valg av olje? At det kan slurve noe har jeg fått med meg, noe mer (alvorlig)??
Det er to viktige egenskaper ved olje: Kvaliteten og viskositeten.

Kvaliteten er hva den er tilsatt, hvordan der laget, hvor lenge den varer får den må¨skiftes, og hvor godt den tåler høye temperaturer.
Det viktigste skillet her går mellom mineral (dino) og syntetiske oljer.
Livet er lett: Det står i håndboken kvilken kvalitet du skal ha.
Ofte i form av ting som "Mineralolje av kvalitet SH, eller bedre".
Da er syntetisk alltid "bedre" enn mineral.

Det andre ern viskositeten. Det vil si:_ Hvor lett den er å pumpe rundt i motoren når den er kald og når den er varm.
Kanaler og pumper, lameller og simringer, størrelsen på sumpen Et Cetera, alt er laget under en antagelse av hvor tykk oljen
er når den er kald og hvor tynn den er når den er varm.'
Er den for tykk når det er kald greier ikke pumpen å få oljen frem dit den trenges og katastrofe kan inntreffe.
Er den for tynn når den er varm smører den ikke og katastrofe kan inntreffe.
Viskositeten uttrykkes som et spenn hvor 10w-40 er det vanligste i dag.

Eldre motorer (biler og motorsykler) kom med et temperatur-skjema.
Min '00 BMW, for eksempel, kan kjøre på alt fra 20w-50 dino til 5w-40 synt avhengig av temperaturen.

Nyere motorer har både strengere krav til oljene (fordi motorene yter mer), men de har nesten alltid vannkjøling og da er temperaturen
under kontroll på en helt annen måte. Resultatet er at oljen blir dyrere men ikke varierer med temperaturen.
For eksempel skal '13 BMW (vannhodet) ha 5w-40 syntetisk uansett.

Men, så, kommer da den ytterligere komplikasjon at motorer med clutch og/eller gir i motoroljen må ha oljer som tåler det.
Også her er det variasjoner: Min '00 BMW har hverken gir eller clutch i oljen mens '13 BMW har clutchen med ikke giret i oljen.
Andre sykler har både clutch og gir i motoroljen.

Uansett - Sykler med clutchen i motoroljen skal som regel ha oljer merket MA2 i den kvaliteten og den viskositeten som er nødvendig.

Mitt opprinnelige spørsmål var i bunn og grunn å få en folkelig forklaring på hva MA2 betyr.
Det fikk vi vel av Hr. Mekkern, tror jeg.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av beckern »

Dortmunder skrev:Hehe, nå skal jeg "oute" meg som en helt teknikk-idiot.. men det få være..

Synes det var interessant lesing her, og det var et spørsmål som trengte seg på: hva kan går galt ved feil valg av olje? At det kan slurve noe har jeg fått med meg, noe mer (alvorlig)??

Dortmunder
Tage skriver mye rett her og for å konkretisere. For høy viksositet kan føre til at pumpa ikke klare å pumpe nok olje ut i alle kanaler
For tynn olje kan gjøre at pumpe helller ikke pumper nok. Det kan oppstå kavitering eller for mye lekker gjennom grove passninger.
Kvalitet er så mangt og tilsettinger kan være så mye så her er det ingen klare fasit svar.
Rett olje kan myke opp pakningene og gi de nytt liv i flere år ekstra, redde deg når du mister trykket pga wheelie eller velt, gi tilstrekkelig smøring selv om nivået i langt tid har ligget for lavt.
Feil olje i tilsvarende situasjoner kan bety havari, lekkasje eller ekstrem slitasje.
I tillegg brukes oljen opp over tid. Viskositeten tygges opp, additivene brukes opp. Starter du med en dårlig mineralsk olje så er nok det du tapper ut etter 10 000 km elendige greier. Starter du med en god syntetisk olje er den nok bedre på alle områder etter 10 000 enn hva den mineralske var alt ved 5000 km. Det kan være oljer som følger samme standard.
Skal man ikke utsette motor for noe av dette kan man kjøre på billigste olje som oppfyller kravene. Alternativt bytte oftere.

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av beckern »

tagesk skrev:
Jompa skrev: Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.
Utgangspunktet her er BMWs nye "wethead". Den har separat girolje, men clutchen er "våt".
Så da er vel ikke urimelig å forvente at en (syntetisk) olje som skal tåle både høy temperatur i motoren og (betydelig) mekanisk slitasje er dyrere.

Takk.

[TaSK]
Tipper det først og fremst har med serviceinterval å gjøre. Lange interval = Syntetisk olje.
Belastningen på oljen i clutchen er nok svært liten men det medfører noe forurensning så filteret blir viktigere enn før.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av poulet_cavalier »

Vannboxeren har felles motor, clutch og gearolje. En separat oljeskvett til kardang.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av tagesk »

poulet_cavalier skrev:Vannboxeren har felles motor, clutch og gearolje. En separat oljeskvett til kardang.
oooops - riktig.
Og "skvetten" er forresten 180 ml.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av Voodoodoo »

Aah! en oljetråd, her er det bare å finne fram Bilde
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Svar