MC og langturer
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
MC og langturer
Hei
Jeg er rimelig fersk når det kommer til MC kjøring og turkjøring.
Hvordan er med med bompenger når en har MC? Må en betale?
Hvordan er det med båt/ferjer og MC. Hva skjer når en kjører ombord i båten, må jeg selv stroppe sykkelen? Hvor er stroppene evt? Er det spesielle plasser vi står?
Hvordan er det fotobokser og MC? Har ingen mål eller mening med å kjøre for fort, men blinker fotobokser på MCer også?
Elruts
Jeg er rimelig fersk når det kommer til MC kjøring og turkjøring.
Hvordan er med med bompenger når en har MC? Må en betale?
Hvordan er det med båt/ferjer og MC. Hva skjer når en kjører ombord i båten, må jeg selv stroppe sykkelen? Hvor er stroppene evt? Er det spesielle plasser vi står?
Hvordan er det fotobokser og MC? Har ingen mål eller mening med å kjøre for fort, men blinker fotobokser på MCer også?
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MC og Langturer
Bompenger er vi vel stort sett fritatt for. Det står oftest opplyst foran hver bomstasjon. På ferger er det varierende praksis. Jeg forsøker å følge anvisninger, men samtidig er det min sykkel og mitt ansvar. Jeg lar ikke fergemannskapet passe på min sykkel eller stroppe den. Det gjør jeg selv.. 

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC og Langturer
Ser her, ja!Elruts84 skrev:Hei
Jeg er rimelig fersk når det kommer til MC kjøring og turkjøring.
Hvordan er med med bompenger når en har MC? Må en betale?
Hvordan er det med båt/ferjer og MC. Hva skjer når en kjører ombord i båten, må jeg selv stroppe sykkelen? Hvor er stroppene evt? Er det spesielle plasser vi står?
Hvordan er det fotobokser og MC? Har ingen mål eller mening med å kjøre for fort, men blinker fotobokser på MCer også?
Elruts
Masse gode spørsmål som jeg tror mange er litt redd for å stille fordi en del erfarne motorsyklister gjerne har en tendens til å gjøre narr av "serlvfølgeligheter" som de tingene du tar opp.
Er ikke jeg har alle de gode svarene, men jeg gjør nå i hvert et forsøk:
MC og bompenger:
Som hovedregel er bomveier gratis for MC. Dette vil du tydelig se på de blå opplysningsskiltene før bomstasjonene.
Men det finnes unntak. Og da vil jeg tro at dette også opplyses på tilsvarende skilt.
Motorsyklister må derimot betale bom/veiavgift på enkelte privatveier (grusveier i fjellet og almenningsveier) hvor dette oppløyses på mer eller mindre tydelig skilt/infotavler.
MC og ferger:
Har opplevd ofte (som hovedregel, vil jeg kanskje si...?) at MC'er blir vinket fram i køen på fergeleie. Dette for at fergemannskapet fyller opp ledige plasser ut mot baugkantene med sykler før de slipper ombord bilene.
På disse plassene hender det at det ikke er festekroker i dørken til festestropper, men det finnes gjerne andre festepunkter man kan benytte i stedet.
Jeg har alltid med egen stropp, hvor jeg har kappet stroppen til en lengde som er lang nok til å stroppe sykkelen fast ned mot sidestøtten. Veldig greit å ha med egen stropp, som du vet fungerer (tar alltid en funksjons-test før turen). Hadde med en slik på Europa-turen og fikk helt klart bruk for denne da den jeg grabbet til meg på Kielferga på returen, ikke fungerte.
På vei ned var mannskapet ombord veldig behjelpelig med stroppingen. På vei hjem igjen var vi enkelt og greit overlatt til oss selv...
Slik er et ofte på fergene, er min erfaring. Andre kan ha andre erfaringer.
MC og fotobokser:
Her i landet registreres ikke motorsykler i disse. Men jeg har hørt at dette er annerledes nede i Europa, spesielt Sveits hvor håndhevelsen av brudd på trafikkreglene er streng.
Jeg har aldri hørt om at fotoboksene har blinket (fotografert) MC'er som har kjørt for fort forbi fotobokser her i landet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: MC og Langturer
I Italia fotograferes kjøretøyet bakfra, og sykler får samme "behandling" som biler.AJ skrev: MC og fotobokser:
Her i landet registreres ikke motorsykler i disse. Men jeg har hørt at dette er annerledes nede i Europa, spesielt Sveits hvor håndhevelsen av brudd på trafikkreglene er streng.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: MC og Langturer
Genialt. Her fikk jeg jo svar på alt jeg trengteAJ skrev:Ser her, ja!Elruts84 skrev:Hei
Jeg er rimelig fersk når det kommer til MC kjøring og turkjøring.
Hvordan er med med bompenger når en har MC? Må en betale?
Hvordan er det med båt/ferjer og MC. Hva skjer når en kjører ombord i båten, må jeg selv stroppe sykkelen? Hvor er stroppene evt? Er det spesielle plasser vi står?
Hvordan er det fotobokser og MC? Har ingen mål eller mening med å kjøre for fort, men blinker fotobokser på MCer også?
Elruts
Masse gode spørsmål som jeg tror mange er litt redd for å stille fordi en del erfarne motorsyklister gjerne har en tendens til å gjøre narr av "serlvfølgeligheter" som de tingene du tar opp.
Er ikke jeg har alle de gode svarene, men jeg gjør nå i hvert et forsøk:
MC og bompenger:
Som hovedregel er bomveier gratis for MC. Dette vil du tydelig se på de blå opplysningsskiltene før bomstasjonene.
Men det finnes unntak. Og da vil jeg tro at dette også opplyses på tilsvarende skilt.
Motorsyklister må derimot betale bom/veiavgift på enkelte privatveier (grusveier i fjellet og almenningsveier) hvor dette oppløyses på mer eller mindre tydelig skilt/infotavler.
MC og ferger:
Har opplevd ofte (som hovedregel, vil jeg kanskje si...?) at MC'er blir vinket fram i køen på fergeleie. Dette for at fergemannskapet fyller opp ledige plasser ut mot baugkantene med sykler før de slipper ombord bilene.
På disse plassene hender det at det ikke er festekroker i dørken til festestropper, men det finnes gjerne andre festepunkter man kan benytte i stedet.
Jeg har alltid med egen stropp, hvor jeg har kappet stroppen til en lengde som er lang nok til å stroppe sykkelen fast ned mot sidestøtten. Veldig greit å ha med egen stropp, som du vet fungerer (tar alltid en funksjons-test før turen). Hadde med en slik på Europa-turen og fikk helt klart bruk for denne da den jeg grabbet til meg på Kielferga på returen, ikke fungerte.
På vei ned var mannskapet ombord veldig behjelpelig med stroppingen. På vei hjem igjen var vi enkelt og greit overlatt til oss selv...
Slik er et ofte på fergene, er min erfaring. Andre kan ha andre erfaringer.
MC og fotobokser:
Her i landet registreres ikke motorsykler i disse. Men jeg har hørt at dette er annerledes nede i Europa, spesielt Sveits hvor håndhevelsen av brudd på trafikkreglene er streng.
Jeg har aldri hørt om at fotoboksene har blinket (fotografert) MC'er som har kjørt for fort forbi fotobokser her i landet.

Jeg planlegger en større langtur, som jeg jeg ønsker å dra inn erfaringer og opplevelser som gjør neste tur enklere på det rent praktiske

Veldig greit det med å ta med stropper selv. Selvfølgelig er det nok av utstyr som blir med på en langtur, og en trenger kanskje ikke mer enn nødvendig. Men når en vet at det kommer ferjer, så er egen stropp praktisk. Og de trenger ikke ta store plassen.
Takk for veldig godt og beskrivende svar på mine spørsmål. Nå er jeg mer forberedt og gleder meg til å kjøre langtur :-)
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: MC og Langturer
Veldig greit å vite dette da. Da er en enda mer påpasselig på alt som har med fart og slikt å gjøre.tagesk skrev:I Italia fotograferes kjøretøyet bakfra, og sykler får samme "behandling" som biler.AJ skrev: MC og fotobokser:
Her i landet registreres ikke motorsykler i disse. Men jeg har hørt at dette er annerledes nede i Europa, spesielt Sveits hvor håndhevelsen av brudd på trafikkreglene er streng.
[TaSK]
Takk for inspill
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: MC og Langturer
SuperMorten skrev:Bompenger er vi vel stort sett fritatt for. Det står oftest opplyst foran hver bomstasjon. På ferger er det varierende praksis. Jeg forsøker å følge anvisninger, men samtidig er det min sykkel og mitt ansvar. Jeg lar ikke fergemannskapet passe på min sykkel eller stroppe den. Det gjør jeg selv..
Ja, da stemmer det som blir sagt her. Egne stropper på langturer er vel det beste. Helt enig. Det er jo best å være helt sikker på at sykkelen står stødig og sikret. Vertfall når en har noen mil igjen når båten legger til kai

Takk for inspill
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: MC og Langturer
Det la jeg merke til.. Blir spennende å følge med på hva som kommer i postkassen framovertagesk skrev: I Italia fotograferes kjøretøyet bakfra, og sykler får samme "behandling" som biler.
[TaSK]

Forøvrig så er veiene inn/ut av Kristiansund eneste plassen i Norge jeg har måttet betale bompenger med MC.
Re: MC og Langturer
Vet dette er diskutert før, men hva er det generelle inntrykket med tanke på parkeringsavgift? utendørs/p-hus?
Re: MC og Langturer
Før langtur, ta en ekstra sjekk på bremseklosser og hjullager.
Jeg byttet bremseklosser før turen min i mai og nå 15000 km etterpå så er det lite igjen.
Jeg byttet bremseklosser før turen min i mai og nå 15000 km etterpå så er det lite igjen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC og Langturer
Vår erfaring er at mange hotell og gjestehus nedover i Europa har egne parkeringsplasser - utendørs eller innendørs - uten ekstra kostnad.erikh skrev:Vet dette er diskutert før, men hva er det generelle inntrykket med tanke på parkeringsavgift? utendørs/p-hus?
I de større byene må en nok likevel påregne å måtte bruke parkeringshus, noe vi gjorde i bla. Kiel.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: MC og Langturer
Fotografert bakfra sier du???
Da kan det hende ferieturen blir noe dyrere gitt

Da kan det hende ferieturen blir noe dyrere gitt




Re: MC og Langturer
I England og blir man tatt bakfra. Mener jeg så noen av de boksene i Tyskland og.Æljen skrev:Fotografert bakfra sier du???
Da kan det hende ferieturen blir noe dyrere gitt![]()
![]()
![]()
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MC og Langturer
Akkurat ja...JohnnyTh skrev:
I England og blir man tatt bakfra.


[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: MC og Langturer
Det blinka da vittelig bak meg i en fotoboks i Tyskland også
Så får vi se da

Så får vi se da

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC og Langturer
ojda skrev:Det blinka da vittelig bak meg i en fotoboks i Tyskland også![]()
Så får vi se da

Må si jeg ikke la merke til noe sånt i verken Tyskland, Østerrike eller Italia...
Men det skal likevel bli spennende å se om det dukker opp et brev i posten fra disse landene senere i høst...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- MysteryShadow
- Innlegg: 227
- Registrert: 09 jul 2013, 22:09
- Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012
Re: MC og Langturer
Kan iallefall bekrefte at fotobokser knyttet til snittmåling ikke blinker når en mc passerer. Iallefall ikke med mine drøyt 2-300kg. De blinker jo når man passerer med bil, men keg kikke nøye i dag, men der var det lite action å finne.
Men kjør forsiktig uansett hvor du nå enn skal kjøre
Men kjør forsiktig uansett hvor du nå enn skal kjøre
MysteryShadow
Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -
Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap
Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -
Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: MC og Langturer
JohnnyTh skrev:Før langtur, ta en ekstra sjekk på bremseklosser og hjullager.
Jeg byttet bremseklosser før turen min i mai og nå 15000 km etterpå så er det lite igjen.
Åja såpass ja. Det gikk jo fort.hehe. Da må jeg nok gjøre det. For di har jeg ikke sjekket på lenge. Men jeg kjøpte motorsykken for noen måender siden. Kanskje jeg får levere inn sykkelen til en helsjekk hos Yamaha forhandleren her i Stavanger. Siden jeg selv ikke er så mekanisk kyndig.
Takk for inspill
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- Bjerknez
- Innlegg: 24626
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC og Langturer
Jeg drister meg til å stille et spørsmål om langtur i denne tråden, selv om den ikke er min.....
Jeg beklager hvis dette ikke er passende. I så fall gi meg beskjed.
__________________
La oss si man skal på langtur (Ca. 60 mil) med en sykkel. Er en racing sykkel ala CBR 600RR etc. dugenes til dette, eller er det slik at hvis langturer er målet med sykkelen at man bør velge en cruiser ala Yamaha XVS 1300 etc.?
Jeg prøvesatt nemmelig en Ducati Monster 696 og syntes sykkelen virket lett og fin og hadde passe høyde etc. men salen virket hard og når jeg la beina opp på fotvilerene (bak meg) så synes jeg sittestillingen virket anstrengende.
Når jeg prøvesatt en Honda VT750 cruiser så satt jeg jo langt langt bedre og kunne så absolutt se for meg en del mil på en slik.
Jeg er 1.82cm. høy og veier rundt 100kg. og det kjentes ikke ut som om racing sykkler er bygget for slike for meg, hehe. Mye kan sikkert justeres på etc. men det er vel ganske begrenset hvor mue man får flyttet disse?
Jeg kommer nok uansett til å gå for en Yamaha XVS 1300 da jeg regelrett digger den sykkelen, men jeg har ikke får prøvesittet den ennå da den ikke finnes i nærheten.
Jeg beklager hvis dette ikke er passende. I så fall gi meg beskjed.
__________________
La oss si man skal på langtur (Ca. 60 mil) med en sykkel. Er en racing sykkel ala CBR 600RR etc. dugenes til dette, eller er det slik at hvis langturer er målet med sykkelen at man bør velge en cruiser ala Yamaha XVS 1300 etc.?
Jeg prøvesatt nemmelig en Ducati Monster 696 og syntes sykkelen virket lett og fin og hadde passe høyde etc. men salen virket hard og når jeg la beina opp på fotvilerene (bak meg) så synes jeg sittestillingen virket anstrengende.
Når jeg prøvesatt en Honda VT750 cruiser så satt jeg jo langt langt bedre og kunne så absolutt se for meg en del mil på en slik.
Jeg er 1.82cm. høy og veier rundt 100kg. og det kjentes ikke ut som om racing sykkler er bygget for slike for meg, hehe. Mye kan sikkert justeres på etc. men det er vel ganske begrenset hvor mue man får flyttet disse?
Jeg kommer nok uansett til å gå for en Yamaha XVS 1300 da jeg regelrett digger den sykkelen, men jeg har ikke får prøvesittet den ennå da den ikke finnes i nærheten.
Re: MC og Langturer
Den sykkelen du sitter godt på i 60 mil, og hvor du får med deg det du ( ikke "vil" eller "trenger" ..) men MÅ ha med deg.. den kan du bruke.Bjerknez skrev:Jeg drister meg til å stille et spørsmål om langtur i denne tråden, selv om den ikke er min.....
Jeg beklager hvis dette ikke er passende. I så fall gi meg beskjed.
__________________
La oss si man skal på langtur (Ca. 60 mil) med en sykkel. Er en racing sykkel ala CBR 600RR etc. dugenes til dette, eller er det slik at hvis langturer er målet med sykkelen at man bør velge en cruiser ala Yamaha XVS 1300 etc.?
Jeg prøvesatt nemmelig en Ducati Monster 696 og syntes sykkelen virket lett og fin og hadde passe høyde etc. men salen virket hard og når jeg la beina opp på fotvilerene (bak meg) så synes jeg sittestillingen virket anstrengende.
Når jeg prøvesatt en Honda VT750 cruiser så satt jeg jo langt langt bedre og kunne så absolutt se for meg en del mil på en slik.
Jeg er 1.82cm. høy og veier rundt 100kg. og det kjentes ikke ut som om racing sykkler er bygget for slike for meg, hehe. Mye kan sikkert justeres på etc. men det er vel ganske begrenset hvor mue man får flyttet disse?
Jeg kommer nok uansett til å gå for en Yamaha XVS 1300 da jeg regelrett digger den sykkelen, men jeg har ikke får prøvesittet den ennå da den ikke finnes i nærheten.
Jeg vet om mange som ikke greier det på R sykkel, men velger annen type sykkel hvis langturer har prioritet ..f eks slik sykkel som du nevner.
Det er vel derfor også, mange av oss , ønsker oss minst 2 sykkler

"Do the right thing"
- Bjerknez
- Innlegg: 24626
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC og Langturer
Ahh... hadde vert flott og hatt råd til to flotte sykler som sto standby og ventet på og bli brukt. En Yamaha XVS 1300 cruiser og en Honda CBR 1000RR når man ville leke. Men i min verden blir dette bare dumt. Ikke minst på grunn av forsikringen (spesielt på CBR'en). CBR'en nevnt koster meg 14.000,- i året og det er over 1000,- pr.mnd. XVS 1300 koster meg bare 2.900,- pr. år.Relax skrev:Den sykkelen du sitter godt på i 60 mil, og hvor du får med deg det du ( ikke "vil" eller "trenger" ..) men MÅ ha med deg.. den kan du bruke.Bjerknez skrev:Jeg drister meg til å stille et spørsmål om langtur i denne tråden, selv om den ikke er min.....
Jeg beklager hvis dette ikke er passende. I så fall gi meg beskjed.
__________________
La oss si man skal på langtur (Ca. 60 mil) med en sykkel. Er en racing sykkel ala CBR 600RR etc. dugenes til dette, eller er det slik at hvis langturer er målet med sykkelen at man bør velge en cruiser ala Yamaha XVS 1300 etc.?
Jeg prøvesatt nemmelig en Ducati Monster 696 og syntes sykkelen virket lett og fin og hadde passe høyde etc. men salen virket hard og når jeg la beina opp på fotvilerene (bak meg) så synes jeg sittestillingen virket anstrengende.
Når jeg prøvesatt en Honda VT750 cruiser så satt jeg jo langt langt bedre og kunne så absolutt se for meg en del mil på en slik.
Jeg er 1.82cm. høy og veier rundt 100kg. og det kjentes ikke ut som om racing sykkler er bygget for slike for meg, hehe. Mye kan sikkert justeres på etc. men det er vel ganske begrenset hvor mue man får flyttet disse?
Jeg kommer nok uansett til å gå for en Yamaha XVS 1300 da jeg regelrett digger den sykkelen, men jeg har ikke får prøvesittet den ennå da den ikke finnes i nærheten.
Jeg vet om mange som ikke greier det på R sykkel, men velger annen type sykkel hvis langturer har prioritet ..f eks slik sykkel som du nevner.
Det er vel derfor også, mange av oss , ønsker oss minst 2 sykkler
Ved siden av dette kommer de månedlige kostnadene på lån etc.
Skal jeg ha en sykkel nummer to, så hadde det blitt en brukt billig-sykkel til jobb pendling. Type 125cc etc.
Re: MC og Langturer
Min erfaring er at den sykkelen man sitter godt på i butikken, er et helvete på langturer, særlig softchoppere, GTR1400 og denslags er nok mye bedre, men best er det å ligge litt frempåBjerknez skrev:Jeg drister meg til å stille et spørsmål om langtur i denne tråden, selv om den ikke er min.....
Jeg beklager hvis dette ikke er passende. I så fall gi meg beskjed.
__________________
La oss si man skal på langtur (Ca. 60 mil) med en sykkel. Er en racing sykkel ala CBR 600RR etc. dugenes til dette, eller er det slik at hvis langturer er målet med sykkelen at man bør velge en cruiser ala Yamaha XVS 1300 etc.?
Jeg prøvesatt nemmelig en Ducati Monster 696 og syntes sykkelen virket lett og fin og hadde passe høyde etc. men salen virket hard og når jeg la beina opp på fotvilerene (bak meg) så synes jeg sittestillingen virket anstrengende.
Når jeg prøvesatt en Honda VT750 cruiser så satt jeg jo langt langt bedre og kunne så absolutt se for meg en del mil på en slik.
Jeg er 1.82cm. høy og veier rundt 100kg. og det kjentes ikke ut som om racing sykkler er bygget for slike for meg, hehe. Mye kan sikkert justeres på etc. men det er vel ganske begrenset hvor mue man får flyttet disse?
Jeg kommer nok uansett til å gå for en Yamaha XVS 1300 da jeg regelrett digger den sykkelen, men jeg har ikke får prøvesittet den ennå da den ikke finnes i nærheten.

- Bjerknez
- Innlegg: 24626
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC og Langturer
For å si det rett ut...
Når man blir øm i bjellene av å sitte fem minutter på en Ducati Monster 696 i butikken så kan jeg ikke akkurat se for meg at dette kan fungere i praksis heller...?
Men det blir vel litt som å sykle for første gang kanskje? Sykkelsetet gnager som pokker, men til slutt blir man vant til det...?
Når man blir øm i bjellene av å sitte fem minutter på en Ducati Monster 696 i butikken så kan jeg ikke akkurat se for meg at dette kan fungere i praksis heller...?
Men det blir vel litt som å sykle for første gang kanskje? Sykkelsetet gnager som pokker, men til slutt blir man vant til det...?
Re: MC og Langturer
Tror ikke jeg ville anbefalt en cruiser til langtur. Men må sies at jeg har lite erfaring med cruisere annet enn noen småturer. Selv på sånne småturer så syntes jeg det ble litt anstrengende. Spesielt syntes jeg styret var for høyt oppe til at det ble behaglig, men dette kommer jo selvsagt ann på type cruiser.
En sportstourer, ren touring eller en adventure sykkel er nok mye mer egnet. Bagasjeplassen på en cruiser pleier å være svært begrenset også.
En sportstourer, ren touring eller en adventure sykkel er nok mye mer egnet. Bagasjeplassen på en cruiser pleier å være svært begrenset også.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: MC og Langturer
JohnnyTh skrev:Tror ikke jeg ville anbefalt en cruiser til langtur. Men må sies at jeg har lite erfaring med cruisere annet enn noen småturer. Selv på sånne småturer så syntes jeg det ble litt anstrengende. Spesielt syntes jeg styret var for høyt oppe til at det ble behaglig, men dette kommer jo selvsagt ann på type cruiser.
En sportstourer, ren touring eller en adventure sykkel er nok mye mer egnet. Bagasjeplassen på en cruiser pleier å være svært begrenset også.

Det finnes mange forskjellige cruisere.. og MANGE som det fungerer utmerket for ... Smak og behag...
"Do the right thing"