Farlige folk i trafikken

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Farlige folk i trafikken

Legg inn av Kawagutten »

Holdt på å bli kjørt ned i rundkjøringen ved jarlsberg travbane i går kveld av en idiot fra sandefjord i en hvit hyundai (DKXXXXX ) som kuttet rundkjørungen da han var halvvis oppe ved siden av meg.
Skulle ta 303 til stokke men følgte han for å ta skilt nr og ..... han slapp unna kun fordi jeg hadde noen bakpå noe som gjorde meg ekstra forbanna :evil
lå kanskje litt sinne igjen fra en i liten lastebil med henger på E18 byttet fil rett foran meg flere ganger fordi innerfila gikk saktere,han virket direkte farlig så jeg måtte bremse ned for ikke bli rent i senk og la meg godt bak han.
Godt jeg er våken i trafikken så fikk unngått de.Er bare nødt til å kjøre med kamera fast på sykkelen helst to.

Tenkte på en tråd her om idioter vi må passe oss for.
Sist redigert av AJ den 15 aug 2013, 10:46, redigert 2 ganger totalt.
Begrunnelse: Tror vi er best tjent med å unngå å legge ut reg.nr. på åpent forum. Greit nok at den som har vært utsatt for farlige situasjoner merker seg nummeret, men det behøver altså ikke legges ut på åpent forum. Derfor er reg.nr. i denne posten X'et ut...
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Farlige folk i trafikken

Legg inn av Busa Trond »

Husk at ALLE kan få billappen. Vi på mc er ekstra utsatt ved eventuelt sammenstøt, så da er det viktig å se på trafikken som at alle er "dumme" når vi sitter på sykkelen.
Ikke alle biler er like lette å lese nei :vs

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Farlige folk i trafikken

Legg inn av ojda »

Det finnes vel ikke det sted i værden det gjøres flere farlige overtramp
en i runnkjøringer. :[-X
Derfor, når jeg kjører igjennom en av disse er jeg veldig påpasselig
med å ikke ha bil på siden av meg igjennom rundkjøringen.
Jeg sakker heller farten litt, for å ha begge filene for meg selv.
Det lykkes selvfølgelig ikke bestandig, fex ved kø inn.
Men jeg har garantert spart meg for mange guffene opplevelser :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Farlige folk i trafikken

Legg inn av SuperMorten »

ojda skrev:Det finnes vel ikke det sted i værden det gjøres flere farlige overtramp
en i runnkjøringer. :[-X
Derfor, når jeg kjører igjennom en av disse er jeg veldig påpasselig
med å ikke ha bil på siden av meg igjennom rundkjøringen.
Jeg sakker heller farten litt, for å ha begge filene for meg selv.
Det lykkes selvfølgelig ikke bestandig, fex ved kø inn.
Men jeg har garantert spart meg for mange guffene opplevelser :prf
Nettopp. Kjøre som all er blinde, fulle, leiemordere, som får en million når de har tatt DEG.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Farlige folk i trafikken

Legg inn av Bikeridr »

A.L.L.E bilister er ravende gale idioter som er ute etter å "ta" meg på mc. Derfor inretter jeg meg deretter :-)
Når det gjelder rundkjøringer, og spesielt i Norge, har jeg etterhvert kommet frem til at det stort sett alltid er lurt å ligge i ytre kjørefelt uansett hvor man skal. Dette er jeg mer eller mindre konsekvent begynt å gjøre når jeg kjører mc i (norske) rundkjøringer.

(Og nei, det er ikke ulovlig å kjøre i ytre felt helt rundt, har sjekka og spurt svv om dette. Faktisk finnes det ikke lovverk for rundkjøringer i Norge, det er mer å oppfatte som en "gentlemans agreement").
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Farlige folk i trafikken

Legg inn av RuneMC »

Det er lov å bli sint, men prøv å la det fare - ellers kommer du til å bli konstant sint :knegg

Regnr hender det jeg noterer meg og sjekker opp i etterkant, men legger det ikke ut på forum av samme grunn som avisene er varsomme. Det trenger ikke være eieren som kjører. Videre hvis det er skikkelig grovt, så bør du heller anmelde det. (Kan f.eks. være en eldre sjåfør og selv om saken blir henlagt så kan det være nok til at politiet ved neste anmeldelse gjør en nærmere vurdering - dvs om personen er skikket til å ha lappen).

Et regnr som ligger på et forum av denne typen har også en lang levetid - dvs når noen leser ditt innlegg om et år eller om flere år så kan bilen ha byttet eier - da blir det jo litt feil hvis ny eier får dårlig rykte pga forrige eier...

Pass på å blink riktig når du kjører i rundkjøringer. Spesielt blinke til venstre når du skal en av utkjøringene til venstre for rett fram - bilførere som står og venter er ikke tankelesere - dvs de kan fort tro at du skal rett fram og kjøre på...

Og biler på siden inne i rundkjøringen - ja, prøv å unngå det - pleier å være forberedt med fingeren på hornet hvis det er slik at det er bil ved siden av. Noen bilister veiver over alle feltene i rundkjøringen, men jeg klarer stort sett å "lese" de som er dårlige på dette og legger meg rett bak de istedenfor rett på siden.... klar med en laaang tut når de gjør feil :twisted

@Bikeridr: Uenig i å kjøre konsekvent i ytre felt, da senker vi oss til bilistenes nivå. Korrekt plassering er også noe som forteller bilførere (ihvertfall de som har littebitt erfaring) hvor du tenker deg, sånn at de venter på din venstresving.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Farlige folk i trafikken

Legg inn av Bikeridr »

RuneMC skrev: @Bikeridr: Uenig i å kjøre konsekvent i ytre felt, da senker vi oss til bilistenes nivå. Korrekt plassering er også noe som forteller bilførere (ihvertfall de som har littebitt erfaring) hvor du tenker deg, sånn at de venter på din venstresving.
Joda, enig i den der. Men jeg utfordrer deg til å kjøre noen rundkjøringer i Tromsø og omegn ;-)

Jeg skrev et rundkjørings-debattinnlegg i avisa "Tromsø" hvor jeg ønsket svar fra svv hvordan man skulle kjøre, spesielt med vekt på 3-armede rundkjøringer. (5 år siden).
Tror dere jeg fikk svar..? Helt riktig, de gadd ikke svare. Etter en uke uten svar skrev jeg på nytt et innlegg i "Byrunden" i samme avis og lurte på om alle hos svv var på ferie eller om de i det hele tatt kunne reglene selv. Etter to dager fikk jeg svar fra en kjøreskolelærer som ga meg en lenke til svv's "gentlemans agreement" om rundkjøringer. Samme kjørelærer påpekte også, som også er korrekt, at det er "svv's store hemmelighet" hvordan/hvilket felt man skal bruke for videre kjøring.
Jeg var tilbake i Tromsø både i fjor (med mc) og nå i sommer (med bil), og NÅ! først, etter godt og vel 15 år med "hemmelig" feltplassering har de knødd seg til å merke opp feltene for hvor man skal kjøre.
Men, noen svar på korrekt oppførsel i rundkjøring fra svv har jeg ennå ikke fått. :sk?

(Nuvel, rundkjøringer her i Latvia/Riga med 3-4 felt og 5-6 armer kan være spennende nok de :-) )
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Farlige folk i trafikken

Legg inn av RuneMC »

@Bikeridr - OK, Tromsø kan jo fort ha særegenheter som jeg ikke kjenner. :-) God oppmerking er nesten en forutsetning... Kjører mye mer defensivt på mindre steder utenfor sentrale østland der jeg oppfatter at kunnskap om kjøring i rundkjøringer generelt ikke er så god.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Farlige folk i trafikken

Legg inn av Lamberghini »

Virker som det var et eller annet mopedslepp i Bergen i går. Først blir jeg forbikjørt på utsiden i en rundkjøring, av en jente som følger opp med å forsere køen på høyre veikant. Like etterpå bremser jeg for å slippe ut en trolleybuss, og der kommer det selvfølgelig nok en knallertfører på min høyre som ikke har oppfattet situasjonen og sikkert tror jeg er helt idiot som stopper. Nesten så jeg vurderer å male det onde øyet på hjelmens høyreside.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Farlige folk i trafikken

Legg inn av PCP »

RuneMC skrev: God oppmerking er nesten en forutsetning...
Såvidt jeg vet er det rundkjøringer som topper listen over saker hos Finansklagenemda (som behandler tvistesaker ved forsikringsskader), og noe jeg sliter veldig med å forstå er hvorfor man ikke kan være litt flinkere med å merke felter ved rundkjøringer. Det hadde løst en hel masse problemer, og det er et billig og enkelt tiltak.

Feks ute på Fornebu mangler de 3 siste rundkjøringene jeg kjører på vei til jobb oppmerking/skilting. Det er rundkjøringer med to felter inn som enten går over i ett felt, eller som går over i både ett og to felt avhengig av hvilken utkjørsel man skal, og i tillegg er det for folk som ikke er lommekjent umulig å vite hvor mange utkjøringer det faktisk er, og dermed hvilket felt som er mest "riktig". Masse surr og usikkerhet hver eneste dag, helt unødvendig.

Personlig gjør jeg som flere andre her sier, unngår så langt det er mulig å sette meg selv i en situasjon hvor jeg kan velte/bli påkjørt, fordi noen skiftet felt i rundkjøring.

(Vanligvis er det jo ellers SUV og Audi-eiere som får gjennomgå når det gjelder trafikal udugelighet, men om man skal generalisere så er jeg forberedt på det meste når jeg havner nær Hyundai Getz, Suzuki Ignis, og sånne typiske nøttebiler som pensjonistene elsker... :P :p )

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Farlige folk i trafikken

Legg inn av SuperMorten »

PCP skrev:

(Vanligvis er det jo ellers SUV og Audi-eiere som får gjennomgå når det gjelder trafikal udugelighet, men om man skal generalisere så er jeg forberedt på det meste når jeg havner nær Hyundai Getz, Suzuki Ignis, og sånne typiske nøttebiler som pensjonistene elsker... :P :p )
I tillegg til f.eks en gammel Volvo med billig styling, sota ruter og så mye bass på anlegget at du er redd for at noe skal løsne.. da blir jeg skeptisk :knegg

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Farlige folk i trafikken

Legg inn av ega16 »

Er vel ikke tilfeldig at vegvesnet har lagt ut denne under Bilfører 65+ ;)

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plu ... ger10.html" onclick="window.open(this.href);return false;

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Farlige folk i trafikken

Legg inn av EasyRider »

Farlige folk i trafikken er det helt klart mye av.

Har selv vært i bakken i år...og det med en 2013 model GSXR 1000... :redface

Jeg var ute å prøvekjørte årets modeller hos en suzuki forhandler.. kom 400 meter opp i gata og da var det slutt for min del..

En idiot som ikke overholdt vikerplikt..

Han så meg ikke sa han.. han kom i motgående rettning på gammle E18 i 50 km/t sone og skulle krysse over veien og inn på en side vei.
bare vrenger over uten å gi tegn.. og der kom jeg.. prøver å bremse så mye jeg kan.. til slutt kjører jeg på forhulet og sykkelen begynner å tippe over meg.. ok.. da har jeg gjort mitt tenkte jeg.. og rett og slett prøve å komme meg av sykkelen for å slippe å måke inn i bilen... husker at jeg tenkte at jeg kunne ha kysse sidevidu på bilen om jeg ikke hadde hatt hjelm. og så hører jeg plasten sprekke...


Men gikk bra med meg. sykkelen ikke så bra.. tipper en skade for mellom 30 og 50 000..


Men denne eldre herremannen oppførte seg eksemplarisk selv når jeg var en smule rød i toppen av sinne.. så tok han det helt med ro
og ble med ned i butikken for å skrive skademelding.

Heldigvis så kom mekanikeren fra butikken løpende, for jeg ringte jo og sa i fra. Og ordnet opp med sykkelen osv. For jeg var så amper en stund at jeg ikke klarte å tenke klart.

Men summen er.. som mange andre sier... kjør som alle skulle ha vært ute etter deg, ikke forvent en eneste fornuftig handlig hos de som kjører i bur.. de sitter i mobilen, eller synger etter P4.. men å se seg om eller sjekke blindsone.. Det var noe de mulig... lærte på kjøreskolen engang.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Farlige folk i trafikken

Legg inn av Intruder »

Om alle opptrer aktpågivende,hensynsfullt og varsomt :-)å ...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Farlige folk i trafikken

Legg inn av Lamberghini »

.. vil griser fly og helsike fryse til.

Svar