Cruiser med krefter til 20000,- , da er det vel bare et alternativ : Honda VF750C ( V45 Magna i US utgave)Bjerknez skrev:Jaja, mens dere tygger på det med MC-klubber, så spør jeg om noe annet :)
Det har seg slik at jeg kommer til å kjøpe meg en splitter ny sykkel om ca. to år for da er vi kvitt noen andre utgifter som tillater dette. MC-lappen er jeg snart i gang med og det jeg tenkte da var kanskej å kjøpe meg en billig sykkel jeg har i mellomtiden. Jeg er klar over at man ikke for det vakreste for gjort for den prisen men er det mulig å få tak i en sykkel til rundt 20.000,- som ikke ser så aller verst ut og som holder pusten i ett par år?
Det trenger ikke være noe voldsom motor på den, men jeg vil ikke ha en rævkjørt racing sykkel. Jeg sikter nok mer mot en cruiser.
En 250cc cruiser er også aktuelt hvis jeg må såpass ned i motorstørresle for å få noe som holder i ett par år.
Noen som har noen ideer?
Valg av tung MC...
-
- Innlegg: 43
- Registrert: 31 mar 2010, 14:37
- Motorsykkelen din: Honda VFR750FK -89,Honda V45 Magna -82
Re: Valg av tung MC...
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Valg av tung MC...
Fordelen er vel at det er enklere å stramme kjedet, og man slipper å justere/sørge for at hjulet etterpå står rett, og kjedet er på linje. Det er også enklere å demontere hjulet for dekkskift, da det er hjulbolter som på en bil, og kjedet/drev blir stående igjen uendret. (Man slipper altså å ta av kjede + justere stramming og alignment etterpå)Bjerknez skrev: Okay, men da spør jeg igjen, hehe:
Hva er fordelen med singelsvingarm?
Utover det har jeg også lurt litt på fordelene, eller hvorfor man begynte med det. Da dette kom på VFR var det hentet fra racing, og det var ELF som utviklet det for banebruk. Noen påstår lavere uavfjæret vekt, men særlig lett er det definitivt ikke så vet ikke om jeg kjøper det. Kanskje var det bare for å gjøre raskere/enklere pit-stop?
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Å vips, så har jeg endret mening igjen... :)
Det blir en Yamaha XVS 1300! :)
Jeg tror nok en cruiser er mere meg, og dessuten så ser det ikke akkurat ut som om den Ducati'en river skinnet av pølsa heller, med tanke på hvilket inntrykk man får når man ser på den utrolig tøffe sykkelen. 0-100 testene jeg har sett av denne er på rundt 4sek. og XVS'en skal vist ikke være veldig mye dårligere enn dette. Mener å hasett en video som viser at XVS 1300 gjør 0-100 på 4.6sek....
Så skulle jeg hatt en sykkel som Ducati, så ville jeg nok heller kikket på Yamaha XJR1300. Denne gruser (igjen, i følge youtube) de fleste sykler på rett strektning og jeg vil tippe dette er en meget morsom sak å kjøre. Mener jeg så en video av denne som klarte 0-100 på 2.7sek.(!!)
Dog er ikke dette noe for meg. Å kjøpe en sykkel med slike fartsressurser som førstesykkel er galskap. Men det mest imponerende er prisen! 170.000,- flunkende ny og relativt rimelig forsikring også...
Det blir en Yamaha XVS 1300! :)
Jeg tror nok en cruiser er mere meg, og dessuten så ser det ikke akkurat ut som om den Ducati'en river skinnet av pølsa heller, med tanke på hvilket inntrykk man får når man ser på den utrolig tøffe sykkelen. 0-100 testene jeg har sett av denne er på rundt 4sek. og XVS'en skal vist ikke være veldig mye dårligere enn dette. Mener å hasett en video som viser at XVS 1300 gjør 0-100 på 4.6sek....
Så skulle jeg hatt en sykkel som Ducati, så ville jeg nok heller kikket på Yamaha XJR1300. Denne gruser (igjen, i følge youtube) de fleste sykler på rett strektning og jeg vil tippe dette er en meget morsom sak å kjøre. Mener jeg så en video av denne som klarte 0-100 på 2.7sek.(!!)
Dog er ikke dette noe for meg. Å kjøpe en sykkel med slike fartsressurser som førstesykkel er galskap. Men det mest imponerende er prisen! 170.000,- flunkende ny og relativt rimelig forsikring også...
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Valg av tung MC...
Velkommen i klubbenBjerknez skrev:Å vips, så har jeg endret mening igjen... :)

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Nei takke meg til...
Nå har jeg jaggu blitt forelsket i enda en sykkel.... MAKAN! :)
Nemmelig den nye Kawazaki Z800...
En skikkelig tøff streetfighter og i følge youtube så går den som en kule også. 0-100 på 3sek, og forsikringen koster meg 4.400,- i året...(!!!)
Yamaha XVS 1300 eller Kawazaki Z800? :)
Nå har jeg jaggu blitt forelsket i enda en sykkel.... MAKAN! :)
Nemmelig den nye Kawazaki Z800...
En skikkelig tøff streetfighter og i følge youtube så går den som en kule også. 0-100 på 3sek, og forsikringen koster meg 4.400,- i året...(!!!)
Yamaha XVS 1300 eller Kawazaki Z800? :)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Valg av tung MC...
Prøvekjør.. Du vil garantert merke forskjell.Bjerknez skrev:Nei takke meg til...
Nå har jeg jaggu blitt forelsket i enda en sykkel.... MAKAN! :)
Nemmelig den nye Kawazaki Z800...
En skikkelig tøff streetfighter og i følge youtube så går den som en kule også. 0-100 på 3sek, og forsikringen koster meg 4.400,- i året...(!!!)
Yamaha XVS 1300 eller Kawazaki Z800? :)

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Jeg kan ikke prøvekjøre ute MC lappen!!!!!!! :)SuperMorten skrev:Prøvekjør.. Du vil garantert merke forskjell.Bjerknez skrev:Nei takke meg til...
Nå har jeg jaggu blitt forelsket i enda en sykkel.... MAKAN! :)
Nemmelig den nye Kawazaki Z800...
En skikkelig tøff streetfighter og i følge youtube så går den som en kule også. 0-100 på 3sek, og forsikringen koster meg 4.400,- i året...(!!!)
Yamaha XVS 1300 eller Kawazaki Z800? :)
Er klar over at det er forskjell på disse både i størrelse og fart etc. men jeg vet ikke om jeg er street eller cruiser typen ennå :)
Har sååå lyst til å slå til nå slik at jeg kan stå og beundre en av dem i garasjen til MC lappen er i boks til neste vår, men skjønner jo at det ikke er det smarteste, hehe.
Skulle hatt litt is i magan noen ganger...
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Valg av tung MC...
Kjøp beggeBjerknez skrev:Nei takke meg til...
Nå har jeg jaggu blitt forelsket i enda en sykkel.... MAKAN! :)
Nemmelig den nye Kawazaki Z800...
En skikkelig tøff streetfighter og i følge youtube så går den som en kule også. 0-100 på 3sek, og forsikringen koster meg 4.400,- i året...(!!!)
Yamaha XVS 1300 eller Kawazaki Z800? :)

- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Valg av tung MC...
Z800, go for it :))
Sent from my Galaxy Nexus
Sent from my Galaxy Nexus
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Valg av tung MC...
Hvis du kjøper nå så kan du få noen med deg og øvelseskjøre 

Re: Valg av tung MC...
Det er som japser flest, Toyota, Nissan, Mazda osv.ZZR-Erling skrev:Kawa er Kawa...gode greier!
Alt er gode greier, men mangler liksom egenart....
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Det er nettopp det som bekymrer meg litt. :)simpson skrev:Alt er gode greier, men mangler liksom egenart....ZZR-Erling skrev:Kawa er Kawa...gode greier!
Joda, jeg skjønner at man skal kjøpe en sykkel som faktisk passer til bruken etc. og at en streetsykkel kanskje er en enklere førstegangssykkel, men sykkel blir som kjent aldri noe fornuftig valg uansett og man må jo bruke hjertet litt også :)
En jeg snakket med i går har bestillt seg 2014 modellen(??) av denne Z800....
Er ikke 2013 modellen helt ny nå da?
Uansett, så er det derfor jeg gikk inn å kikket på den, og jeg må jo si at den så særdeles tøff ut... :)
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Valg av tung MC...
Bjerknez skrev:Nei takke meg til...
Bla bla bla bla bla
Yamaha XVS 1300 eller Kawazaki Z800? :)
Monster 796

Re: Valg av tung MC...
Er den det?Bjerknez skrev:simpson skrev:ZZR-Erling skrev:Kawa er Kawa...gode greier!
Joda, jeg skjønner at man skal kjøpe en sykkel som faktisk passer til bruken etc. og at en streetsykkel kanskje er en enklere førstegangssykkel,

"Do the right thing"
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Men Kawazaki Z800 er jo også tøff synes jeg. Dessuten så kjører den (så vidt jeg vet) fletta av Monster 796 og koster omtrent like mye...Andreas skrev:Bjerknez skrev:Nei takke meg til...
Bla bla bla bla bla
Yamaha XVS 1300 eller Kawazaki Z800? :)
Monster 796
Ett eller annet rart oppe i hodet mitt sier meg at Monster 796 ikke går så bra som den ser ut til. Man kjører en sykkel som ser ut som en skikkelig værsting, men sannheten er at den ikke går så bra som den ser ut til å gjøre.
Blir mye fokus på fart her og ikke kjøreglede etc. men jeg er nok litt for fersk til å ta avgjørelser ennå. Prøvekjøring må uansett til og det er vel nøkkelordet her. Blir mye synsing fra min side føler jeg :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
I følge hva jeg har lest så annbefales ofte slike streetsykler som nybegynner MC da sittestillingen er mer oppreist etc.... ?Relax skrev:Er den det?Bjerknez skrev:simpson skrev:ZZR-Erling skrev:Kawa er Kawa...gode greier!
Joda, jeg skjønner at man skal kjøpe en sykkel som faktisk passer til bruken etc. og at en streetsykkel kanskje er en enklere førstegangssykkel,
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Valg av tung MC...
Disse har det meste.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=43206070
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=43206070
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
Re: Valg av tung MC...
Bjerknez skrev:I følge hva jeg har lest så annbefales ofte slike streetsykler som nybegynner MC da sittestillingen er mer oppreist etc.... ?Relax skrev:Er den det?Bjerknez skrev:simpson skrev:ZZR-Erling skrev:Kawa er Kawa...gode greier!
Joda, jeg skjønner at man skal kjøpe en sykkel som faktisk passer til bruken etc. og at en streetsykkel kanskje er en enklere førstegangssykkel,
Å finne rette sykkel er omrent som å finne rette Dame;)
Mange fristelser og ofte må man prøve flere..
Få bli værende med den første de har .. ,, noen må prøve mange før de bestemmer seg.
Noen blir fristet til nye hele livet...

Vi har forskjellige perioder hvor forskjellige kanskje passer best..
Klart man skulle ha hvertfall minst 2 for å dekke alle behov og ønsker


Liker man fart og spenning,,,å ta kurver og høydedrag litt mer tettgående, så velger man deretter ..
Liker man litt mer laid back, kanskje roligere atmosfære ...avslappede opplevelser så velger man kanskje litt annerledes..
Smak og behag...
Et kompromiss er Powercruiser

"Do the right thing"
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Valg av tung MC...
Snakker du om kvinnfolk eller motorsykkel nå..? : lolRelax skrev: Klart man skulle ha hvertfall minst 2 for å dekke alle behov og ønsker...men det koster
![]()
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Så vidt meg bekjent så trenger man ikke noe førebevis på å sjekke damer, så den biten har jeg gjennomført siden ung alder og valget er nå tatt for livet ut :)Relax skrev:Bjerknez skrev:I følge hva jeg har lest så annbefales ofte slike streetsykler som nybegynner MC da sittestillingen er mer oppreist etc.... ?Relax skrev:Er den det?Bjerknez skrev:simpson skrev:ZZR-Erling skrev:Kawa er Kawa...gode greier!
Joda, jeg skjønner at man skal kjøpe en sykkel som faktisk passer til bruken etc. og at en streetsykkel kanskje er en enklere førstegangssykkel,
Å finne rette sykkel er omrent som å finne rette Dame;)
Mange fristelser og ofte må man prøve flere..
Få bli værende med den første de har .. ,, noen må prøve mange før de bestemmer seg.
Noen blir fristet til nye hele livet...![]()
Vi har forskjellige perioder hvor forskjellige kanskje passer best..
Klart man skulle ha hvertfall minst 2 for å dekke alle behov og ønsker...men det koster
![]()
Liker man fart og spenning,,,å ta kurver og høydedrag litt mer tettgående, så velger man deretter ..
Liker man litt mer laid back, kanskje roligere atmosfære ...avslappede opplevelser så velger man kanskje litt annerledes..
Smak og behag...
Et kompromiss er Powercruiser:-)
Problemet mitt er at jeg ikke får prøvekjørt sykler, men det største problemet er at jeg ikke er helt sikker på om jeg er cruiser typen eller racing typen.
"Ja takk begge deler" er jo en fin greie, men det koster skjorta og det nermeste jeg har kommet er en Yamaha XVS 1300, men dette er vel i hovedsak en cruiser som går bra rett frem og ikke i svinger... Det neste blir en sykkel ala Kawazaki Z800. Den har aksellerasjon og fart og er beregnet for mer aktiv kjøring, men noen laid back sykkel er vel ikke dette. :)
Re: Valg av tung MC...
Du virker noe ubestemt, i et innlegg har du bestemt deg for ducati monster eller evo, i neste for en ren cruiser... dette er jo ytterlighetene. Hva med en god touringsykkel som ligger litt midt i mellom? Eller en Sportster som er enda litt midt i mellom. Sportster er en kjempemorsom sykkel. Jeg har hatt to i tillegg til en HD Fat Bob som er en ren cruiser. Sportsteren var klart morsomt. Da får du både litt akselrasjon og mye dreiemoment om du går for 1200 kubikk. Også er det jo HD da:) Sportsteren er en fantastisk fin nybegynnersykkel forresten.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Valg av tung MC...

Jeg vet ikke...
Har kjørt Kawa 750turbo i 7 sesonger,før jeg bytta til Moto Guzzi.
Begge er greie på svingete veier,men med Guzzien så kjører jeg roligere .
Trives veldig nå med laidback kjøring.(lettere å beholde lappen)
Har ikke prøvd Z800,men prøvd Z1000,den syntes jeg var dau i forhold til 750turbo.
Yamahaen har vel fått skryt for kjøre egenskapene.
Blir vel som en Guzzi som har lagt på seg..

If it ain't broke, I'll break it.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Det har du helt rett i! :)Zadnez skrev:Du virker noe ubestemt, i et innlegg har du bestemt deg for ducati monster eller evo, i neste for en ren cruiser... dette er jo ytterlighetene. Hva med en god touringsykkel som ligger litt midt i mellom? Eller en Sportster som er enda litt midt i mellom. Sportster er en kjempemorsom sykkel. Jeg har hatt to i tillegg til en HD Fat Bob som er en ren cruiser. Sportsteren var klart morsomt. Da får du både litt akselrasjon og mye dreiemoment om du går for 1200 kubikk. Også er det jo HD da:) Sportsteren er en fantastisk fin nybegynnersykkel forresten.
Jeg vingler litt frem og tilbake, så jeg får vel bare prøve å "finne mæ sjæl" før jeg begynner å synse noe mer om hvilken sykkel jeg har "behov" for :)
Føler det er litt dødt løp nå mellom Kawazaki Z800 og XVS 1300. To ulike sykler som i mine øyne er svært gode på hver sin måte... :)