Mikset kjøleveske --- liten lekk ?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Mikset kjøleveske --- liten lekk ?

Legg inn av Snikendeugle »

Hei

Sitter med et litt merkelig problem nå.. For noen dager siden fylte jeg på litt kjølevæske når jeg så at måleren var under minimum. Tenkte ikke langt, og fylte på rød spylerveske i en gul/grønn ish som var i sykkelen fra før.
Var ikke snakk om store slurken idetheletatt.

Etter dette har jeg sett spor etter tørket kjølerveske på motor og sylinder ++ litt oppi noe kabler og slanger. Litt vanskelig å si hvor det kommer fra uten å ta av tanken, men det ser ut som om det kommer fra kjølevæske tanken (i mangel på det riktige ordet for "reservoir").
Er det miksingen sin feil, eller fylte jeg for mye? (Måleren er litt over minimum nå, et godt stykke unna lokket), men det fortsetter visstnok, siden jeg fant spor av dette igjen idag etter gårsdagens vask.

(Motoren har ikke blitt noe varmere enn normalt)

Tips?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Mikset kjøleveske --- liten lekk ?

Legg inn av poulet_cavalier »

Snikendeugle skrev:Hei

Sitter med et litt merkelig problem nå.. For noen dager siden fylte jeg på litt kjølevæske når jeg så at måleren var under minimum. Tenkte ikke langt, og fylte på rød spylerveske i en gul/grønn ish som var i sykkelen fra før.
Var ikke snakk om store slurken idetheletatt.

Etter dette har jeg sett spor etter tørket kjølerveske på motor og sylinder ++ litt oppi noe kabler og slanger. Litt vanskelig å si hvor det kommer fra uten å ta av tanken, men det ser ut som om det kommer fra kjølevæske tanken (i mangel på det riktige ordet for "reservoir").
Er det miksingen sin feil, eller fylte jeg for mye? (Måleren er litt over minimum nå, et godt stykke unna lokket), men det fortsetter visstnok, siden jeg fant spor av dette igjen idag etter gårsdagens vask.

(Motoren har ikke blitt noe varmere enn normalt)

Tips?
Tipset er: tapp av alt sammen så raskt som mulig og fyll på riktig frostvæske. Rød er frostvæske som skal vare i mange år, mens den vanlige blågrønne skal byttes oftere. Om de blandes *kan* de bli korrosive og tære på pakninger.

Nb. er ikke ekspert på dette, men dette har jeg hørt.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Mikset kjøleveske --- liten lekk ?

Legg inn av Snikendeugle »

Done and done! takk!
Tok sin tid, men fikk tatt motivasjon til å vaske sykkelen samtidig.


Fant ut at jeg hadde vært så ekstra idiot at ikke bare å helt på feil kjølevæske, men også rent konsentrat, ikke blandet ut! :D
Får se i morgen om det lekker noe eller ikke.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Mikset kjøleveske --- liten lekk ?

Legg inn av PCP »

Kjølevæske har med årene blitt en brysom sak. Nå har vi blå, gul, grønn, orange, rød, lilla, og sikkert fler, og det uten at fargen i seg selv er noen garanti for at det hverken er korrekt kjemi, eller levetid, etter produsentenes spesifikasjoner.

Man gjør i alle fall lurt i å ikke blande dersom man ikke er sikker på hva man faktisk blander, det kan skade tetninger, skape slam, og forringe kvaliteten.

Men det er normalt at for mye kjølevæske presses ut av reservoaret, så det kan jo godt være bare det du ser. Lekkasje allerede dagen etter etterfylling av feil væske har i alle fall aldri jeg hørt om, det er mer langsiktig det er lurt å unngå.

Du får følge litt ekstra med, så har det sikkert gått helt fint dersom du nå har fått på det den skal ha. :-)

Svar