RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
taco
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Legg inn av taco »

:vs
Sikkert en flott runde det der!
Fine bilder som vanlig.

Jeg kjørte også forbi Darbu i dag - på vei hjemover fra min "Mini-tour" til Rjukan.
Skal se om jeg ikke kan legge ut noe i mårra..

:thumleft
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

@taco - Stemmer, hadde jeg helt glemt, og du må absolutt poste noen bilder :thumleft . Med mer tid tilgjengelig hadde det kanksje blitt en runde om Gaustatoppen, men mye diverse som spiser opp tiden i helgene en stund fremover for min del...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Jeg føler at jeg gjentar meg selv for n'te gang, men du har" mye fine bilder på turene dine RuneMc. Åsså skriver du så passe lange og fine kommentarer :thumleft (Jeg vet det, ække så flink til det selv). Det er alltid gøy å titte i bloggen din en Søndag kveld, med et glass rødvin før leggetid. Keep up :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Bra den kommentaren om at kjerringa kan være glad man ikke samler på gamle busser.
Det finnes vel ikke noen gårdsplasser som er mere begrædelige enn de som er forsøplet av bussvrak som en eller annen "hadde tenkt" å lage campingbil av.
Og ingen har sagt det bedre enn Øystein Sunde i "kjekt å ha".
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

@ojda - kjekt å vite at bloggen har litt underholdningsverdi :knegg

@jompa - ja, snodig det der hvordan enkelte fyller gårdsplassen med all mulig skrot (i mine øyne)... kan vel være at dem skjønner det sånn glimtvis/etterhvert, men da finner dem også ut hva det koster å få det levert til skroting og lar det fortsatt bli stående... Er ihvertfall et "fenomen" på visse eiendommer ser jeg.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Den ruta fra Kongsberg og til Vikersund må jeg ta en dag, kanskje i løpet av uken :-k

BTW
Jeg kjørte over Fiskum sist jeg var i Kongsberg og det kommer jeg til å gjøre flere ganger, den var flott!
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

@Carpa - også mulig å kjøre via Skotselv og opp Bingsveien - det er litt bedre asfalt enn akkurat stykket fra Åmot til Bingsveien. Pleier å kjøre via Skotselv hvis jeg kommer fra Hokksund-kanten, for da er det småveier istedenfor Rv35.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Legg inn av PCP »

RuneMC skrev: På bortsiden av Strømsåstunnelen mistet jeg tålmodigheten med en "L" bil som kjørte 75 i 90-sonen så tok en forbikjøring i høyrefeltet (de feltet der Vegvesenet enda ikke har fått malt på "MC" ... ) :-J
Rune da! :[-X

Hehe, neida, er bare glad for å se at det ikke bare er jeg som har visse problemer med å holde hornene inni hjelmen på akkurat den strekningen. Har ikke klart å tenke fullt så kreativt som deg, at det selvsagt kun dreier seg om en oppmerkings-feil, og dermed benyttet høyre felt, men lysten er der ofte, så godt tenkt! :lol Men har kommet til skade for å "missforstå" plasseringen til bilen foran i noen av rundkjøringene, og ikke oppdaget det før bilen allerede var bak... :P :p

Ellers var det som alltid fine bilder og god rapport. Takker både for tips og advarsler. :thumleft
Tror jeg har kjørt en del av samme veiene i regi av Tomtom "svingete veier" Vikersund-Flesberg og Kongsberg-Vikersund. Virker som det finnes en del fine "snarveier" i dette området. :-)

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Jeg prøvde å huske hvor du hadde kjørt, men med dårlig stedsans og teflonhjerne så gikk det heller dårlig :knegg

Men jeg hadde en fin tur uansett, og jeg fant noen som samlet på traktorer og lastebiler så jeg var ikke helt "på jordet" :knegg
Bilder i bloggen min etterhvert.

Denne ruta ble det, godt jeg tracker turene mine...
https://docs.google.com/file/d/0B7cYhw1 ... sp=sharing
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Ja, men det er en fin tur det også :thumleft

Neste gang får du huske å svinge av rett etter landhandelen i Lyngdal. :-)
Tror forresten det var en rekke med gamle lastebiler på jordet rett ovenfor når jeg passerte... *edit* jepp, ser du fikk med bilde av dem i bloggen din :-)
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Da har man vært ute på en liten tur i kveldinga - denne gangen tur/retur Skaret ved Sollihøgda.

Måtte ta en stopp i Sylling for å ta et par bilder...
Bilde

Fra Sylling retning nordover Tyrifjorden...
Bilde

Så var det fint tempo mot Skaret - faktisk ingen biler det strekket. Fare for sau skilt, men så ingen av den sorten. Ellers så er jo asfalten litt ymse på strekket fra Sylling til Sollihøgda med en del lapping og kvart-bredde asfaltering, så anbefaler ikke å kjøre her i skumring eller når det er mørkt uten at en kjenner veien godt.

Ny stopp ved Skaret for et par bilder til.
Bilde

Bilde

Tilbake ble det etterhvert skikkelig mørkekjøring og god bruk for fjernlyset. Endel biler denne retningen og passerte noen før jeg roet ned og kjørte om Sjåstad og Vestsideveien siste biten. Rett før jeg svingte av til Sjåstad tror jeg det kan ha vært Gammelgutt som stod i en lomme på motsatt side av veien. Lignet ihvertfall BMW'n hans og en silhuett som virket kjent i en refleksvest som på litt avstand ga helt andre assosiasjoner... :8-[ :-)å :-J

Kjørte ellers forbi en cruiser MC med passasjer ved Gullaug rett etter manuell dirigering pga veiarbeid. (Var en bil med "L" rett foran MC'n som jeg tenkte det var greit å komme foran.)
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Dagens lille søndagstur: http://goo.gl/maps/g2z0a

Dagens mål var vestsiden av Hurdalssjøen som jeg aldri har kjørt.

Fin etappe først via Sylling - Skaret som var nesten fri for biler i min retning.
Tok en liten stopp på Vik for innkjøp av iskaffe og snickers - jepp, her går det i usunne karbohydrater :knegg

Egentlig mye asfaltarbeide rundtomkring nå. Tydelig at det er valgår... Var ny asfalt fra Norderhov mot Jevnaker og etter Jevnaker opp bakkene mot Gardermoen, og selv oppover Hurdalssjøens vestside var det nyasfaltering på en lang strekning. Tilogmed manuell dirigering med følgebil - på en søndag... det hadde jeg ikke ventet. Ble stående en 7-8 min å vente. Vurderte å sette sykkelen på sidestøtta, men ble til at jeg ble stående på tomgang og vente de minuttene.

Veiforholdene var rimelig humpete til å begynne med, før det ble nyasfaltert... Flere rette strekk enn oppover vestsiden av Randsfjorden, så kom vel til at sistnevnte er mer spennende kjørerute enn oppover langs Hurdalssjøens vestside.

Ved øvre del av Hurdalssjøen tok jeg Skrukkeliveien tilbake mot Lygnaseter/Rv4. Denne veien var litt mer morsom med tanke på svinger og variasjon og hilste på tre puljer med skolesykler (doble speil ihvertfall...) - sikkert på langkjøring.

Tok en liten stopp langs Skrukkelivannet for påfyll av karbohydrater... uten mat og drikke... osv...
Bilde

Utsikt nordvestover langs Skrukkelivannet
Bilde

Siste delen av veien mot Lygna ble også asfalten god. Her fra et utsiktspunkt rett før Lygna - nordvestover med nordre del av Randsfjorden i det fjerne.
Bilde
Var egentlig nesten inviterende med en sånn åpen port - men en vet jo aldri om det er en hyttevei eller lignende som låses når folk drar hjem.
Hadde vært kjipt å bli stående på innsiden av en stengt bom :knegg

Samme sted retning østover
Bilde

Etter Lygna var det også endel veiarbeid og nedsatt hastighet. Gangvei så det ut som med autovern mellom veien og gangveien. Får håpe ingen tror autovernet er midtdeler når det står ferdig...

Ved Norderhov snek jeg i en lang kø av biler som ventet på å svinge til venstre inn på E16 pga mye trafikk fra Hønefoss-kanten. Jeg har funnet ut at jeg er litt kjappere til å se luker i trafikken enn mange, så da er det bedre å snike litt og komme over framfor å stå i køen og irritere seg over alle lukene som den forreste bilen lar passere.

Ellers var det noe mer biler på vei tilbake Skaret-Sylling så havnet bak bil med henger som hadde to MC'er bak seg. Hadde det kun vært bilen var det en 2-3 strekk hvor jeg kunne passert, men de var tydeligvis ikke så kjent, så ble liggende etter den nesten til Sylling. I mellomtiden kom en MC til bak meg. Den valgte å passere meg rett før en sving (høyrisiko) - og så at han hadde kamera med "chest mount", så muligens ble jeg filmet bakfra et stykke idag...

Siste stykket tok jeg av ved Sylling og tok Vestsideveien om Tronstad. Igjen befriende lite trafikk og dermed mer kjøreglede.

Oppsumert en "grei" tur, men rangerer nok både Randsfjordens vestside og diverse andre strekninger foran akkurat Hurdalssjøens vestside. :prop:

P.S. Det merkes forresten at det er mer høstlig, så fleecegenser under og varme i håndtakene gjorde godt. Sommerhansker var litt kjølig idag, så blir nok over til mer vindtette på neste tur.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
taco
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion

Legg inn av taco »

:vs
Igjen - flotte bilder! Har tenkt på Hurdalsjøen og Lygna flere ganger, men bør i hvert fall være ok asfalt. Kjørte der mye i yngre dager (med Suzuki GT 750) da svigers hadde hytte ved Hurdalsjøen.

Blir du kald på henda alstå? Du har jo både varme og vindbeskyttere - funker ikke de bra nok mot vinden?
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Joda både varme og håndtaksbeskyttere gjør at hendene holder seg varmere, men kjørte med mine svært luftige (mesh) sommerhansker :-)
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
PCP

Legg inn av PCP »

Var det noe spor av ny asfalt på den veien opp fra Hurdal til Lynga/RV4? Spesielt den siste biten opp til Lynga/RV4 er jo super vei, men dessverre nokså humpete de gangene jeg har kjørt der (andre veien, dvs ned fra RV4 til Hurdal.)

Ellers om man først er i Hurdal, og målet er å kjøre, så bør man koste på seg en svipptur(/retur) på Minneåsveien. (ca 5 km svært svingete vei mellom Hurdal og Minnesund/FV33). Det var et tips AJ postet her i fjor i en tråd om morsomme MC-veier, og som jeg var oppe å sjekket ut. Farten blir ikke høy, men svinger er det nok av, og med unntak av akkurat på toppen var dekket relativt bra i fjor. :D

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

@PCP - Eldre og humpete asfalt første del og fin asfalt nær Lygna, så ingen endring der - det har sine fordeler med MC'enes svar på SUV :-) Ad Minnesåsveien, det ante meg at de beste svingene ikke var der jeg kjørte, men var begrenset av ca 4t til rådighet idag.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Avslappende og fin kveldstur rundt Hurumlandet ikveld.

Tok kun en stopp på utsiktspunktet ved Færgestadveien og tok et par bilder over mot Drøbak som lå badet i sen kveldssol.

Bilde

Bilde
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Ble en liten søndagstur igår. Hadde lyst til å bli med på Randsfjorden, men ikke tid :sorry ... så da ble det en kortere tur/retur Lampeland.

Rute: http://goo.gl/maps/V5dKJ
Tur8sept.jpg
Flott kjørevær med klar høstluft. Startet rolig oppover Vestsideveien av Lier til Sylling. Anbefaler å holde vestligste kjørevalg pga fine svinger om Kanada.

Rundt Tyrifjorden er det et sted å være obs på nå, ca midtveis til Vikersund, rundt svingen etter et sted som heter Badstuvika (svartbeiset hytte med knallblå møner) er det grus over veien i utgangen av svingen, så ta den rolig. Kommer du fra Vikersund-siden er det helt greit da ser du grusen før du tar svingen.

Har sagt det før og sier det igjen at Bingsveien er ganske morsom. Deretter blir det en liten mil med grusvei (helt fint også for asfaltsykler i hjulsporene). Dvs det er 3 grusveier - Nyseterveien som er lengst stykke grus og mest kupert, kommer ut like ovenfor Lampeland. Bingsveien til Litmovatnet ovenfor Lyngdal, og til slutt en privat vei (skilt med "Privat vei. Kjøring på eget ansvar" som kommer ut et stykke øst for Litmovatnet. Tok den som var merket privat. Helt grei grusvei det også.

Nærmere slutten av veien var det et par smågutter på som hilste - så jeg hilste tilbake :vs Sikkert ikke ofte de ser en på MC.

Når en kommer på asfalt igjen er det en ganske småhumpete men grov asfalt med supergrep. Med andre ord helt fin å kjøre aktivt med V-Strom'en på.
Her passerer du både Vatnås stavkirke og Lauvsnesvannet (der jeg tok en avstikker opp langs tidligere i år - finfint vann).

Nede i Lyngdal stod fortsatt veteran-lastebilene og -traktorene utstilt på jordet (ref Carpa's bilder i bloggen "Villmarkens auto")

Fra Lyngdal og ned til Lampeland dukket det en bil opp i speilet så jeg dro på litt igjennom svingene - virkelig fin asfalt og kjøreforhold på dette stykket med fiiine svinger.
Den tok meg igjen når det ble rett strekke før Lampeland igjen.

Kjapp tur innom Kiwi'n før jeg la tilbake omtrent samme vei. Denne gangen tok jeg meg tid til en liten foto-stopp langs Vatnebrynnvatnet
Bilde

Så igjen litt tempo opp til Lyngdal og videre til avkjøringen til grusveien ved Litmovatnet
Flott vann :thumleft
Bilde

Sesong for Tyttebær
Bilde

For en gangs skyld var rasteplassen ledig også :thumleft
Bilde
Forresten veldig fornøyd med forbremsen nå. Lettere og enklere å porsjonere ut akkurat riktig mengde. Nye bremseskiver, klosser og ny bremsevæske gjorde ganske stor forskjell.

Rasteplassen har en langbord-variant av tømmerbodret, så her kan det sitte mange.
Bilde

Riktignok ikke noen eplekake på min tur, men iskaffe og lefse var heller ikke dumt, mens jeg kikket på utsikten
Bilde

Ellers koste jeg meg nedover Bingsveien og tok av en av de paralelle veiene litt lenger ned som går mot Hokksund - fritt valg - alle veier fører fram til veien som går mellom Skotselv og Hokksund.

Siste del av turen valgte jeg å legge via Konnerud og Skoger. Fint med svingene oppover fra Mjøndalen men noe kjedelig med 40-sonene som er ganske drøye på toppen - men tross alt et fint alternativ til tunnellen hvis en ikke har for mye hastverk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
PCP

Legg inn av PCP »

Fine bilder fra noe som ser ut til å ha vært en fin tur igjen der Rune! Ivrig vinkende barn er litt koselig da, og det er jo fremtidens MC-førere så jeg passer alltid på og vinke tilbake. :vs

Å for en fantastisk høst-helg! Fikk på 76 mil tilsammen og har kanskje en anelse sær smak, men lørdagen var årets beste MC-dag for min del med Sande-Hvittingfoss-Tuddal-Gaustadtoppen og hjem via Gransherad og Jondalen. Perfekt temperatur og praktisk talt ikke en bil på (i) veien. Dog har jeg aldri sett så mange biler på selve Gaustadtoppen, med gateparkering nesten helt fra høyeste punkt og ned til kafeteriaen. Ble årets fjerde (og ikke siste) gang over der, og har funnet ut at det er veldig lurt å kjøre den veien, da det meste av trafikk av en eller annen grunn går andre veien, fra Rjukan til Tuddal, og videre. (Og ikke minst kommer man riktig vei gjennom Gransherad :knegg )

Men nok om det, søndagen som du skriver om her var jo minst like fin! (Jeg bommet litt på veivalg, og var nødt til å kjøre et tidspunkt med mye trafikk.) Har du vært noe mer over Gaustadtoppen, har fått inntrykk av at det er en tur du også liker?

Takk forresten for info ang Konnerud og "bypass" av Strømsåstunnelen. Har funnet brukbare alternativer Kongsberg-Mjøndalen, men har vel tenkt at veien videre sansynligvis vil bli i overkant mye boligstrøk/by-aktig, og det bekrefter du vel forsåvidt her nå.

God tur videre! :vs
Nå er vi inne i høysesongen for supre MC-turer, og de som forpester forumet med snakk om garasjer og vinterlagring aner ikke hva de prater om! :P :p

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Ja ikke snakk, fikk reklame-SMS om vinterlagring nå fra MC-forhandleren jeg kjøpte V-Strom'en av ... "Det er tid for bestilling av vinterlagring til din MC" =; :dontknow

Gaustatoppen skal jeg se om blir mulig en gang til før sesongen er over... men det blir ikke første helg pga konfirmasjon...

Kanskje det var spesielt mange biler der pga visning? Gaustatoppen er til salgs (vel, heldigvis bare til kommunale eller statlige eiere...)
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

RuneMC skrev:Ja ikke snakk, fikk reklame-SMS om vinterlagring nå fra MC-forhandleren jeg kjøpte V-Strom'en av ... "Det er tid for bestilling av vinterlagring til din MC" =; :dontknow

Gaustatoppen skal jeg se om blir mulig en gang til før sesongen er over... men det blir ikke første helg pga konfirmasjon...

Kanskje det var spesielt mange biler der pga visning? Gaustatoppen er til salgs (vel, heldigvis bare til kommunale eller statlige eiere...)

Vi bør vel prøve å få til en senhøsttur, for de av oss som ikke staller sykkelen i midten
av September i år som i fjor :vs Da er jo Gaustadtoppen fin å ty til :thumleft
Eller hva synes du RuneMc ;-)

Brukeravatar
PCP

Legg inn av PCP »

RuneMC skrev: Gaustatoppen skal jeg se om blir mulig en gang til før sesongen er over... men det blir ikke første helg pga konfirmasjon...

Aha, ja det kan hende da. Håper ikke muligheten for å bruke heisen forsvinner, syns det er en fin mulighet, ikke minst for dem som ikke har mulighet for å komme seg opp til et slikt sted for egen maskin. Er ganske spennende å stå på bakerste vogn og se ned 1000 meter lang "søppel-sjakt" under seg også, mens det knaker og rister, selv om man kan gå også. Men da var det kanskje noe sånt som var årsak til kaoset der oppe. :-)

Var jo en kjempefin dag for vandring i fjell også, for dem som liker denslags. Men egentlig ikke en god dag for topptur, da selve toppen så sånn ut;
Gaustadt 2013-09-07 15.59.34.jpg
ojda skrev: Vi bør vel prøve å få til en senhøsttur, for de av oss som ikke staller sykkelen i midten
av September i år som i fjor :vs Da er jo Gaustadtoppen fin å ty til :thumleft
Eller hva synes du RuneMc ;-)
I fjor hadde i alle fall du, Taco, AJ, og noen fler? en "pre-frost høsttur" Hurum-runde den 6 oktober.

Hvis du ble litt imponert over min hukommelse nå, så vet jeg dette fordi jeg fikk ut finger'n og meldte meg inn i forumet nettopp den kvelden for å høre om det var dere jeg hadde møtt på Klokkarstua, hvor jeg fylte bensin. (Og det var det visst) :vs
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

PCP skrev:
Hvis du ble litt imponert over min hukommelse nå, så vet jeg dette fordi jeg fikk ut finger'n og meldte meg inn i forumet nettopp den kvelden for å høre om det var dere jeg hadde møtt på Klokkarstua, hvor jeg fylte bensin. (Og det var det visst) :vs

Husker det :thumleft Jeg satt gjemt bak en saftig cheesburger :lol

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

@ojda - jepp, går sikkert an å ta en eller annen runde i år også, ja... lovende høst så langt :prop:
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
PCP

Legg inn av PCP »

ojda skrev: Husker det :thumleft Jeg satt gjemt bak en saftig cheesburger :lol
Absolutt av de bedre gjemmesteder etter noen timer høst-tur det! :mk :D

Svar