Hjelm og godkjenninger

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Mysil
Innlegg: 81
Registrert: 27 feb 2010, 18:04
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Icon 2016

Hjelm og godkjenninger

Legg inn av Mysil »

Hei,

Brodern bur for tida i junaiten, og er på jakt etter hjelm som han lovlig kan bruke både her og der.

Er det noen som vet om det finnes hjelmer på markedet som tilfredsstiller både ECE 22-05 og DOT/SNELL?

Eg har forstått det sånn at ECE og DOT har ca samme godkjenningsparametre, men eg har ikkje klart å finne noen hjelmer som er godkjent etter begge systemene.

Noen som kan hjelpe?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelm og godkjenninger

Legg inn av AJ »

Mitt inntrykk er at hjelmprodusentene er påpasselig med å oppfylle begge kravspec'ene og sørger for at dette kommer klart fram i info'en på hjelmene til opplysning for brukerne...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hjelm og godkjenninger

Legg inn av RuneMC »

http://www.motorcycleparts-accessories- ... dards.html
A major benefit for all you riders in the US is that the ECE 22.05 standard does not conflict with the DOT standard. Testing shows that ECE qualified helmets will also meet the demands of the DOT standard. Actually, because the ECE standard asks for impact testing at higher velocities than the DOT standard, not all DOT certified motorcycle helmets will pass the ECE standards! So you could say that the ECE certified helmets are in fact safer in some ways than the DOT motorcycle helmets.
Dermed finner du en ECE 22.05 standard hjelm i USA så burdte det være bra nok.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelm og godkjenninger

Legg inn av mekkern »

Men CE og SNELL er vanskelig å finne på samme hjelm..selv om det ER mulig....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hjelm og godkjenninger

Legg inn av jongsanim »

RuneMC skrev:http://www.motorcycleparts-accessories- ... dards.html
A major benefit for all you riders in the US is that the ECE 22.05 standard does not conflict with the DOT standard. Testing shows that ECE qualified helmets will also meet the demands of the DOT standard. Actually, because the ECE standard asks for impact testing at higher velocities than the DOT standard, not all DOT certified motorcycle helmets will pass the ECE standards! So you could say that the ECE certified helmets are in fact safer in some ways than the DOT motorcycle helmets.
Dermed finner du en ECE 22.05 standard hjelm i USA så burdte det være bra nok.
Vekker en gammel tråd for å stille et spørsmål (som egentlig er besvart):

Denne hjelmet har påskrevet ECE 22/05 bak, men selges i USA. Jeg tolker det til at denne er godkjent å bruke i Norge, noen andre meninger?

http://www.revzilla.com/motorcycle/spee ... ine-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hjelm og godkjenninger

Legg inn av gorbys »

Fant denne herlige retrohjelmen fra Biltwell som hadde passet perfekt til min gamle GS: http://www.revzilla.com/motorcycle/bilt ... ngo-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;

Men den har bare DOT godkjenning ettersom jeg kan se. Er den ikke godkjent for bruk i Norge da? Hva er konsekvensen dersom man ryker utfor og polti eller forsikringselskap finner ut at hjelmen ikke hadde de riktige godkjenninger? Regress?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelm og godkjenninger

Legg inn av AJ »

Enkelt forklart om godkjenningsstandardene her:
http://silodrome.com/snell-vs-dot-vs-ec ... throwdown/" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hjelm og godkjenninger

Legg inn av DrGreve »

gorbys skrev:Fant denne herlige retrohjelmen fra Biltwell som hadde passet perfekt til min gamle GS: http://www.revzilla.com/motorcycle/bilt ... ngo-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;

Men den har bare DOT godkjenning ettersom jeg kan se. Er den ikke godkjent for bruk i Norge da? Hva er konsekvensen dersom man ryker utfor og polti eller forsikringselskap finner ut at hjelmen ikke hadde de riktige godkjenninger? Regress?
Jeg tror ikke det er noe problem å bruke hjelmen siden jeg i mitt mc-liv aldri har fått hjelmen sjekket av politiet om hvilken godkjenning den har..?
Jeg tror dette har mer med forhandlere å gjøre og at Europa og USA har egne godkjenningsregimer på slikt utstyr. DOT står bare for Department of Transportation...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hjelm og godkjenninger

Legg inn av hakhap »

DrGreve skrev:
gorbys skrev:Fant denne herlige retrohjelmen fra Biltwell som hadde passet perfekt til min gamle GS: http://www.revzilla.com/motorcycle/bilt ... ngo-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;

Men den har bare DOT godkjenning ettersom jeg kan se. Er den ikke godkjent for bruk i Norge da? Hva er konsekvensen dersom man ryker utfor og polti eller forsikringselskap finner ut at hjelmen ikke hadde de riktige godkjenninger? Regress?
Jeg tror ikke det er noe problem å bruke hjelmen siden jeg i mitt mc-liv aldri har fått hjelmen sjekket av politiet om hvilken godkjenning den har..?
Jeg tror dette har mer med forhandlere å gjøre og at Europa og USA har egne godkjenningsregimer på slikt utstyr. DOT står bare for Department of Transportation...

Er vel ikke politiet uten forsikringsselskapene som er problemet her.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hjelm og godkjenninger

Legg inn av DrGreve »

hakhap skrev:
DrGreve skrev:
gorbys skrev:Fant denne herlige retrohjelmen fra Biltwell som hadde passet perfekt til min gamle GS: http://www.revzilla.com/motorcycle/bilt ... ngo-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;

Men den har bare DOT godkjenning ettersom jeg kan se. Er den ikke godkjent for bruk i Norge da? Hva er konsekvensen dersom man ryker utfor og polti eller forsikringselskap finner ut at hjelmen ikke hadde de riktige godkjenninger? Regress?
Jeg tror ikke det er noe problem å bruke hjelmen siden jeg i mitt mc-liv aldri har fått hjelmen sjekket av politiet om hvilken godkjenning den har..?
Jeg tror dette har mer med forhandlere å gjøre og at Europa og USA har egne godkjenningsregimer på slikt utstyr. DOT står bare for Department of Transportation...

Er vel ikke politiet uten forsikringsselskapene som er problemet her.
Ja, ser den nå... når du nevnte det :) :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hjelm og godkjenninger

Legg inn av jongsanim »

Det er vel mest sannsynlig at hjelm-godkjenningen kan bli et problem dersom du blir hardt skadet eller drept i en ulykke.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hjelm og godkjenninger

Legg inn av gorbys »

Med tanke på retrofaktoren på den hjelmen, uten ventilasjon eller visir eller noe så er det jo ikke noe jeg ville hatt på meg over lengre distanser, eller i høy fart for den del. Planlagt bruk ville nok innebære mest krusing i sentrum i 30 og 50-60 soner. Mest for show m.a.o.
Men bare fordi man holder seg innafor tettbebygd strøk så gir jo ikke det noen garanti for at det ikke kan skje ei alvorlig ulykke :-k Da er det jo litt dumt om forsikringselskapet begynner å skape seg, for de gjør jo ofte det... :mk

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Hjelm og godkjenninger

Legg inn av Chanten »

Spørsmål ang visir. Kjøpte akkurat dette her på ebay: http://www.ebay.com/itm/221043680459?ss ... 1497.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;

På pakningen stod det at visiret ikke var godkjent for bruk i trafikken, kun på bane. Dette var fordi det kun slapp inn 80% lys, og kravet i USA var 85% og europa var 80%. Har aldri hørt om slike krav før? Gjelder dette i Norge? :scratch

Eiks
Innlegg: 18
Registrert: 09 jun 2017, 08:47
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T100

Re: Hjelm og godkjenninger

Legg inn av Eiks »

Det gjelder ihvertfall på solbriller. Bestilte solbriller med styrke, og de var for mørke til å kunne bruke ved bilkjøring.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelm og godkjenninger

Legg inn av Bjerknez »

Ehm... denne tråden er 5 år gammel... :roll

Svar