Ang fotobokser og motorsykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av ole m. »

Det var montert kamera som tok rødlyskjørere i lyskrysset på Kjeller utenfor Lillestrøm tidligere (mange år siden), men det ble demontert etter ikke så alt for lenge. Kameraet gjorde at folk ble livredde for å kjøre over på rødt, og sto på bremsen så snart det ble oransje. Resultatet var påkjørsler bakfra etter bråbremsing, og det ble flere ulykker enn det var uten kameraovervåkningen...

Så vet dere det, dere som synes det er en god idé med kameraovervåkning for å ta rødlyskjørere. :-)

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av TheHaughom »

Har aldri sett noen kjøre på rødt i Stavanger, hverken som burist eller motorsyklist. Foruten vanlige tråsykler da... Er visst fotgjengeren som må flytte seg selv om sykkelen har rødt lys :scratch
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av erik m »

Det vi som mc-førere kanskje bør være aller mest oppmerksomme på når vi nærmer oss en fotoboks - er bilen foran...

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av mekkern »

ole m. skrev: Det var montert kamera som tok rødlyskjørere i lyskrysset på Kjeller utenfor Lillestrøm tidligere (mange år siden), men det ble demontert etter ikke så alt for lenge. Kameraet gjorde at folk ble livredde for å kjøre over på rødt, og sto på bremsen så snart det ble oransje. Resultatet var påkjørsler bakfra etter bråbremsing, og det ble flere ulykker enn det var uten kameraovervåkningen...

Så vet dere det, dere som synes det er en god idé med kameraovervåkning for å ta rødlyskjørere.
Fotoboksen ved Vårveien i drammen tror jeg tar rødlys i tillegg til fart.. :-k

http://goo.gl/maps/ns5f5
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av SuperMorten »

Midt i Operatunnelen i Oslo, er det visst ett eller annet. Det står skilt om fotoboks, det er merking i asfalten, men jeg kan ikke klare å finne noen fotoboks, men alle bilister slakker ned som om det er en boks der. Noen som vet?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av knutk »

Boksen ser ut som et gråfarget el-skap og er festet på tunellveggen. Der er to hull i side-veggen mot fartsretningen.
En boks i hver kjøreretning.

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av MysteryShadow »

SuperMorten skrev:Midt i Operatunnelen i Oslo, er det visst ett eller annet. Det står skilt om fotoboks, det er merking i asfalten, men jeg kan ikke klare å finne noen fotoboks, men alle bilister slakker ned som om det er en boks der. Noen som vet?
Kan bekrefte de som sies over her. Rett etter merkingen i asfalten henger det som ser it som et grått skap. Men på kortsiden, som du ser rett på når du kommer nedover mot "skapet" er det to hull. Over hverandre. Der er det kamera og blits.

Jeg har kjørt mye gjennom tunellen med bil, men nå når jeg kom på sykkel tenkte jeg me på det og kikket grundigere enn før.
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av SuperMorten »

knutk skrev:Boksen ser ut som et gråfarget el-skap og er festet på tunellveggen. Der er to hull i side-veggen mot fartsretningen.
En boks i hver kjøreretning.
Det er to sånne el-skap i hver fartsretning. Ett på hver side av veien. Har aldri sett noen hull, men jeg skal sjekke nøye på mandag når jeg kjører der igjen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Snikendeugle »

Nesten offtopic, men sløyfer det innenfor..!

Har kjørt litt midt i Oslo i det siste, og har merket ooooofte, at jeg blir stående på rødt lys ekstremt lenge helt til det eventuelt kommer en bil bak meg-- Blir ikke sykkelen fanget opp av sensorene, hvorenn de nå er?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av LordShaft »

de fleste trafikklysene i bergen går i sløyfer hele dagen. på kveldstid reagerer de ofte på lys (lyssensor) neste gang du kommer til et lyskryss med sykkelen i bergen... blink litt med langlysene FØR du kommer helt fram til streken :-)

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Sted: Elverum

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av BMWilly »

knutk skrev:Boksen ser ut som et gråfarget el-skap og er festet på tunellveggen. Der er to hull i side-veggen mot fartsretningen.
En boks i hver kjøreretning.

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk 4
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av pappan »

Snikendeugle skrev:Nesten offtopic, men sløyfer det innenfor..!

Har kjørt litt midt i Oslo i det siste, og har merket ooooofte, at jeg blir stående på rødt lys ekstremt lenge helt til det eventuelt kommer en bil bak meg-- Blir ikke sykkelen fanget opp av sensorene, hvorenn de nå er?
Samme her, og da tillater jeg meg å kjøre på rødt :prop:

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av RuneMC »

Ad trafikklys:
I Oslo og omegn brukes ofte induksjonssløyfer i bakken, dvs det må være nok metall til å trigge denne og MC'er kan være på grensen eller for små.
Formelt sett kan en kjøre på rødt etter å ha ventet langt og lenge (tilsvarende at lyset ditt burde ha blitt grønt et par ganger) når det er klart - og fortsatt være obs på at en vil få all skyld ved evt ulykke.
I praksis når du har oppdaget at noen lyskryss er av denne typen, så ville jeg vel kjørt etter en passende stund og forutsatt at alt er klart.

Induksjonssløyfene kan oftest stilles inn slik at de også "trigger" på MC - så en bør absolutt klage til Vegvesen eller kommune hvis det er et problem.

Optisk sensor på trafikklyset går oftest bra med MC - har ikke vært borti noen som har feilet der, men passer på at den lyse hjelmen er midt i siktelinja til sensoren.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av mortenolb »

SuperMorten skrev:Midt i Operatunnelen i Oslo, er det visst ett eller annet. Det står skilt om fotoboks, det er merking i asfalten, men jeg kan ikke klare å finne noen fotoboks, men alle bilister slakker ned som om det er en boks der. Noen som vet?
Som sagt over, de ser ut som noen skap. Det er to runde hull på dem, og de står rett etter strekene, i samme avstand som en vanlig fotoboks ville gjort. Jeg har forøvrig hørt noen erfare at den ikke blinker om du kjører for fort.(men fortsatt får bot)

http://www.klikk.no/motor/bil/article723026.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av SuperMorten »

mortenolb skrev:
SuperMorten skrev:Midt i Operatunnelen i Oslo, er det visst ett eller annet. Det står skilt om fotoboks, det er merking i asfalten, men jeg kan ikke klare å finne noen fotoboks, men alle bilister slakker ned som om det er en boks der. Noen som vet?
Som sagt over, de ser ut som noen skap. Det er to runde hull på dem, og de står rett etter strekene, i samme avstand som en vanlig fotoboks ville gjort. Jeg har forøvrig hørt noen erfare at den ikke blinker om du kjører for fort.(men fortsatt får bot)

http://www.klikk.no/motor/bil/article723026.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Har sett boksene nå. De er godt synlige på Google-map også. Kjører der stort sett bare på sykkel så det går greit uansett :knegg

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar