Valg av sykkel nummer to?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av SuperMorten »

Min erfaring er at etterhvert som du får erfaring vil smaken endre seg. Du vil se at ting ikke var helt slik som du trodde osv. Jeg var helt overbevist om at jeg skulle ha custom-sykkel i 2009, og kjøpte det. Etter dette har jeg hatt mange forskjellige favoritter. Prøvekjøring av forskjellige sykler åpner også for nye "lyster", og fjerner gamle.

Det er selvsagt helt opp til deg å avgjøre, men siden du spør, fikk jeg lyst til å svare. Hadde jeg vært deg (det er jeg jo åpenbart ikke.. :lol ), hadde jeg ventet til jeg hadde lappen, og erfaring osv. Da er det så mye lettere å finne ut hva man liker og ikke liker med en motorsykkel. Og tro meg, det er veldig mye forskjellig. Min store drømmesykkel over alt på jord var Ducati Multistrada. Etter å ha prøvekjørt den ca 20 mil/3 timer, kom jeg frem til at det var en flott sykkel, men den passet ikke meg. Det var en skikkelig nedtur, for jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle ha en sånn..

Så prøvde jeg RT'n. Skulle ikke kjøpe, bare finne på noe gøy mens V-Stromen var på service. Der ble det omvendt. MÅ HA...!!! og kjøpte den.

Som sagt, hadde jeg vært deg, hadde jeg ventet og lekt med tanken til over vinteren, og lappen var i boks.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:Min erfaring er at etterhvert som du får erfaring vil smaken endre seg. Du vil se at ting ikke var helt slik som du trodde osv. Jeg var helt overbevist om at jeg skulle ha custom-sykkel i 2009, og kjøpte det. Etter dette har jeg hatt mange forskjellige favoritter. Prøvekjøring av forskjellige sykler åpner også for nye "lyster", og fjerner gamle.

Det er selvsagt helt opp til deg å avgjøre, men siden du spør, fikk jeg lyst til å svare. Hadde jeg vært deg (det er jeg jo åpenbart ikke.. :lol ), hadde jeg ventet til jeg hadde lappen, og erfaring osv. Da er det så mye lettere å finne ut hva man liker og ikke liker med en motorsykkel. Og tro meg, det er veldig mye forskjellig. Min store drømmesykkel over alt på jord var Ducati Multistrada. Etter å ha prøvekjørt den ca 20 mil/3 timer, kom jeg frem til at det var en flott sykkel, men den passet ikke meg. Det var en skikkelig nedtur, for jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle ha en sånn..

Så prøvde jeg RT'n. Skulle ikke kjøpe, bare finne på noe gøy mens V-Stromen var på service. Der ble det omvendt. MÅ HA...!!! og kjøpte den.

Som sagt, hadde jeg vært deg, hadde jeg ventet og lekt med tanken til over vinteren, og lappen var i boks.
Forstår tankegangen din her, men hvis smaken endrer seg så er det vel bare å selge og kjøpe en annen sykkel?

Poenget er ikke å finne en sykkel som skal vare livet ut. Poenget er å ha det morro og prøve forskjellige sykler. Det tillsier jo også at man må gjennom en prosess og flere sykler før man til slutt kan slå seg til ro hvis det er målet.

Jeg har kjørt en del mil med XVS 1300'en nå og er overbevist (så langt) at dette var et godt kjøp. En skikkelig cruiser jeg er veldig glad i! :)
Men det er som sagt en cruiser.... Har man lyst til å prøve andre ting, så må det jo handles der etter etc.

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Moby »

Mange gode råd her. Men hvis Bjerknez har lyst på sykkel nr. 2 må han jo få lov til å spørre om tips :P :p

@Bjerknez
Du skrev i første posten at du ville ha en leken sykkel. Jeg vil anta at mange av de seriøse adventure syklene blir for store og tunge, til ditt bruk. Er det no ala supermotard du kanskje er ute etter?

Slenger opp no bilder...

nuda 900r
Bilde

WR450
Bilde
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37954
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av AJ »

KTM 390 kunne kanskje vært noe? ;-)

Bilde

Leken og sprek nok denne, vil jeg tro... :prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bjerknez »

Takker for svar :)

Må si både Duke 390/690 frister, men har også sett på Kawazaki Z800 og Yamaha FZ8N. De to sistnevnte kan kanskje ikke betegnes som "cross sykler" kanskje, men uansett to sykkeltyper som frister hvis jeg skulle ønske mer aktiv kjøring. Men magefølelsen sier Duke 390/690...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37954
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:Takker for svar :)

Må si både Duke 390/690 frister, men har også sett på Kawazaki Z800 og Yamaha FZ8N. De to sistnevnte kan kanskje ikke betegnes som "cross sykler" kanskje, men uansett to sykkeltyper som frister hvis jeg skulle ønske mer aktiv kjøring. Men magefølelsen sier Duke 390/690...
Ligger ikke an til noen #2 sykkel her i gården akkurat nå. Men! om det hadde vært aktuelt så ville det ganske sikkert blitt en Duke 690R!
Etter fjorårets testkjøring av en slik i løpet av et par dager, er det liten tvil om den saken :prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Kawagutten »

Aprilia Pegaso 650 er en billig og meget bra offroader som liker både asfalt og skogsveier.Har en 99 model og den ligner på bmw`s 650 fra samme år bare denne har bedre bremser,dempere og kjøreegenskaper.Med dekk som er beregnet på blandet kjøring får i både pose og sekk :-)
Sist redigert av Kawagutten den 03 sep 2013, 23:50, redigert 1 gang totalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev:
Bjerknez skrev:Takker for svar :)

Må si både Duke 390/690 frister, men har også sett på Kawazaki Z800 og Yamaha FZ8N. De to sistnevnte kan kanskje ikke betegnes som "cross sykler" kanskje, men uansett to sykkeltyper som frister hvis jeg skulle ønske mer aktiv kjøring. Men magefølelsen sier Duke 390/690...
Ligger ikke an til noen #2 sykkel her i gården akkurat nå. Men! om det hadde vært aktuelt så ville det ganske sikkert blitt en Duke 690R!
Etter fjorårets testkjøring av en slik i løpet av et par dager, er det liten tvil om den saken :prop:
Blir mye synsing her framin side, men synes faktisk jeg traff blink med tanke på kjøp av XVS 1300'en selv om jeg aldri hadde kjørt en. (kun prøvesittet) :)
Man kjenner seg jo selv best og hva som passer etc. og for entusiaster som er ute etter kjøreglede og ikke et rent fremkomstmiddel så blir det uansett hyppige sykkelbytter da man vil prøve nye ting. Jeg er nok muligens den typen, men må nok sette Yamaha'en på prøve før jeg kan si noe mer om det blir noe bytte av denne på sikt :)

Jeg ser så absolutt for meg en litt leken Duke 390/690 som nummer to sykkel, og hvem vet... om et par år så selger jeg både Yamahaen og evt. en Duke og kjøper meg en BMW Touring sykkel...
Mulighetene er mange, men foreløpig holder jeg en knapp på Yamaha'en og kanskje en litt leken nummer to sykkel til småturer rundt om kring her jeg bor på sandveier og skogsstier etc.

Hvis det viser seg at både en Duke og en Cruiser ikke blir helt meg og jeg ønsker noe midt i mellom, så blir det nok en sykkel ala Kawazaki Z800/Yamaha FZ8N etc. Noen R-sykkel blir det uansett ikke. Kroppen min er ikke laget for slike sittestillinger. Jeg er ikke lenger 18 år og jeg er nok ikke noen utfordrende racing type. Jeg liker ikke engang å se på sykkel racing og det interesserer meg langt opp i ryggen, hehe.

Dessuten så er forsikringen på disse skyhøye og i det hele tatt er dette sykler jeg holder meg langt unna. (Man skal være forsiktig med å være alt for bastant har jeg lært så jeg kan vel si med 95% sikkerhet at jeg aldri kommer til å eie en typisk racing sykkel) :)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Kawagutten »

Kroppen min er ikke laget for slike sittestillinger.

Da vil jeg råde deg til å ha en sykkel som du kommer litt fremover og ikke en der du sitter rett opp og ned.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bjerknez »

Kawagutten skrev:Kroppen min er ikke laget for slike sittestillinger.

Da vil jeg råde deg til å ha en sykkel som du kommer litt fremover og ikke en der du sitter rett opp og ned.
Jeg takker for rådet, men for meg så føles det langtbedre å sitte på en cruiser enn på en racing sykkel. En racing sykkel for meg blir rett og slett feil.

Det nermeste jeg kommer racing kategorien er nok en såkalt street sykkel som Z800 og FZ8N etc. Men disse har jeg ikke en gang prøvesittet, så det blir mye synsing her. Sitter egentlig bare å leker litt med tanken foreløpig så det blir definitift ikke noe kjøp det første året med tanke på en evt. sykkel nr. 2 :)

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Epylypzon »

GS800 med TKC80 dekk :thumleft :thumleft :thumleft
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Snikendeugle »

Hva med en "Honda Grom"! :p (heter MSX125 her i landet)
Ser ut som en artig liten skrue

http://www.motorcycle.com/manufacturer/ ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

125cc, men skal være plenty med gøy i den vil jeg tro

Ganske billig til å være klin ny:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42555126" onclick="window.open(this.href);return false;

[video]https://www.youtube.com/watch?v=IWExrcRmCNo[/video]
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Hva med en "Honda Grom"! :p (heter MSX125 her i landet)
Ser ut som en artig liten skrue

http://www.motorcycle.com/manufacturer/ ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

125cc, men skal være plenty med gøy i den vil jeg tro

Ganske billig til å være klin ny:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42555126" onclick="window.open(this.href);return false;

[video]https://www.youtube.com/watch?v=IWExrcRmCNo[/video]
Har faktisk sett litt på denne og den virker jo skikkelig tøff!! :)

Problemet mitt er at den virker så liten i størrelse?
Jeg er ikke akkurat noen pygme av en hippop'er men er 1.82 høy og veier rundt 100kg. :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Snikendeugle »

Ja ser ganske liten ut rent fysiskt. Men av filmene jeg har sett, så ser det ut som om de sitter greit på den, selvom det ser litt rart ut :)

Kan tenke meg det er morro å filtrere i rushtrafikken med denne
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Ja ser ganske liten ut rent fysiskt. Men av filmene jeg har sett, så ser det ut som om de sitter greit på den, selvom det ser litt rart ut :)

Kan tenke meg det er morro å filtrere i rushtrafikken med denne
Artig at du kom frem med denne for dette er en av de ytterst få 125cc'ene jegfaktisk likte utseendet på. :)

Jeg er ikke særlig fan av 125cc'ere som ser ut som en fullblods R-sykkel. Det blir rett og slett for dumt i mine øyne. Jeg vil heller ikke ha en såkalt "crosser" med knastehjul, og vertfall IKKE en scooter! :)

MSX125 så litt annerledes ut på en positiv måte, men som sagt, jeg synes kanskje desverre den så litt liten ut. Sikkert en perfekt studentsykkel dette, men for fullvoksne (og litt overvektige) mannfolk så føles denne litt liten.... ?

Svar