Trenger sikkerhetsutstyr...

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23063
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av Bjerknez »

Har da kjør moped i min tid med visiret oppe og det var den gang mopedene faktisk gjorde opp mot 70km/t orginalt. Kan ikke akkurat si at innsekter i kjeften har vert et stort problem. Uansett så er det snakk om rolige hastigheter med denne oppe og under 70km/t :)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av LordShaft »

mortenolb skrev:Sort er ikke så synlig nei. Synes forresten ikke knæsj gul er SÅ stygg om man har noe matchende farger på resten av klærne. Personlig kommer jeg til å gå for hovedsaklig hvitt fremover, både når det gjelder klær og sykkel(så godt det lar seg gjøre).
Har du prøvd å holde rent hvitt kjøreutstyr? Jeg kommer nok ikke til å gå for skinndress med for mye hvitt i igjen, heller ikke sko :redface

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av ojda »

Har du tenkt til å bruke hjelmen mye i åpen possisjon, ville jeg hatittet litt nermere på en som dette.
Her kan du vrenge baugporten helt rundt å bak :thumleft

[video]http://m.youtube.com/watch?v=6HIjvceR5a ... HIjvceR5a0[/video]
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av simpson »

evike skrev:Jeg klarer jo ikke å la være: Kjøp en lys hjelm, gjerne med lakkert moro/mønster. Bortsett fra det: Kost på deg solvisir når du først skal kjøpe. Gull verdt!

Mitt inntrykk er at alle hjelmene som finnes i butikkene (som er CE-merket, og det er de vel alle sammen såvidt jeg vet) er sikre.
Det er riktig at gul hjelm synes godt og har mye mer effekt enn gule klær, så det er ikke akkurat så stor betydning om du har svart dress. Bedre med svart dress enn ikke noen dress.
CE merking trenger du ikke å bry deg om da dette ikke har noe med sikkerhet å gjøre siden det bare sier at produsenten har laget produktet i henhold en eller annen standard.
Du må heller se på EN-standarden på hjelmen og gå på nettet og lese hva denne betyr.
CE er kun for EU/EØS land.
Det at en hjelm er CE merket her hjemme betyr ikke at du har en sikker hjelm, men det er ett EU krav om at skal merkes med CE, eller samsvarserklæring som det heter. Og det betyr i praksis at produsenten erklærer at produktet oppfyller kravene til EN-standarden som står på produktet.
Som nevnt tidligere i andre tråder, Biltema sitt dykkerutstyr er laget etter en standard for strandleker, en annen hadde kjøpt noe han kalte CE godkjent skinndress, sjekket EN standarden på den og det var samme standard som for arbeidstøy/kjeledresser :lol

Du kan kjøpe den grommeste Shoeihjelmen på eBay, USA eller gjerne japan, men den er ikke CE merket siden den ikke var ment solgt til EU, men er akkurat samme hjelm som er CE merket her hjemme.

Så som du skjønner betyr ikke CE en dritt for oss forbrukere og kan ikke brukes som argument når det gjelder sikkerhet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23063
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg vertfall bestillt meg en Schuberth C3 Pro fra 24mx :)
Det falt til slutt på sort matt.

Ser ut til å være en flott hjelm dette, og skulle den ikke passe så har dem vist gratis bytterett uten fraktkostnader :)

Resten av utstyret tar jeg når sykkelkjøpet nermer seg :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av mortenolb »

LordShaft skrev:
mortenolb skrev:Sort er ikke så synlig nei. Synes forresten ikke knæsj gul er SÅ stygg om man har noe matchende farger på resten av klærne. Personlig kommer jeg til å gå for hovedsaklig hvitt fremover, både når det gjelder klær og sykkel(så godt det lar seg gjøre).
Har du prøvd å holde rent hvitt kjøreutstyr? Jeg kommer nok ikke til å gå for skinndress med for mye hvitt i igjen, heller ikke sko :redface
Det har jeg ikke prøvd nei, haha. Har en hvit jakke nå, og tror det skal bli vanskelig å holde det ordentlig rent. Uansett ser det så konge ut at jeg tør å påstå at det er verdt slitet.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av LordShaft »

Ja det ser jævlig bra ut, men herregud for en jobb det er å holde rent og pent :-P også skal jo en kjøredress se litt brukt ut, etter min smak. Men er jo også slutt på den tiden at folk har samme dress i år etter år. Fleste jeg kjenner bytter hvert 3 eller 5 år. Ofte for den har krympet litt i skapet :knegg

Sendt fra Note2

Brukeravatar
wamporey
Innlegg: 33
Registrert: 08 aug 2013, 12:47
Motorsykkelen din: Suzuki - GSX ES - 750 - 1987
Sted: Hammerfest/Lødingen/Tromsø

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av wamporey »

Jeg kjøpte jakke og bukse på Biltema, og er godt fornøyd (men har ikke brukt dem på lengre tur, og ikke i regn).
Har visstnok vanntett membran, men jeg har ikke fått testet vanntettheten.
Jeg har riktignok ikke noe sammenligningsgrunnlag annet enn et vagt minne om en lånt MC-dress for noen år siden, men både jakken og buksa sitter godt og er behagelig å ha på. CE-godkjent polstring på albuer, skuldre og knær (uten at jeg er helt sikker på hva det innebærer, annet enn at jeg føler meg bedre beskyttet i disse enn i vanlige klær - føler meg nesten naken hvis jeg kjører uten MC-dressen).

Skal sies at lommene på jakka er så upraktiske at jeg så og si aldri bruker dem, men buksa har gode lommer.

http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Person ... kke-82781/
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Person ... kse-82786/

Skulle gjerne hatt mer iøyefallende farger, men alt annet enn Biltema sitt var så dyrt at jeg heller bruker refleksvest utenpå.
♪ Bourne to be Wylde..! ♫

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23063
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av Bjerknez »

wamporey skrev:Jeg kjøpte jakke og bukse på Biltema, og er godt fornøyd (men har ikke brukt dem på lengre tur, og ikke i regn).
Har visstnok vanntett membran, men jeg har ikke fått testet vanntettheten.
Jeg har riktignok ikke noe sammenligningsgrunnlag annet enn et vagt minne om en lånt MC-dress for noen år siden, men både jakken og buksa sitter godt og er behagelig å ha på. CE-godkjent polstring på albuer, skuldre og knær (uten at jeg er helt sikker på hva det innebærer, annet enn at jeg føler meg bedre beskyttet i disse enn i vanlige klær - føler meg nesten naken hvis jeg kjører uten MC-dressen).

Skal sies at lommene på jakka er så upraktiske at jeg så og si aldri bruker dem, men buksa har gode lommer.

http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Person ... kke-82781/
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Person ... kse-82786/

Skulle gjerne hatt mer iøyefallende farger, men alt annet enn Biltema sitt var så dyrt at jeg heller bruker refleksvest utenpå.
Biltema har sikkert mye bra, men å kjøpe sykkel til 150.000,- for så og spare inn på sikkerhetsutstyret føles litt feil i mitt hode. Nå vet ikke jeg kvaliteten på MC klærne fra Biltema utover det du sier og da må jeg si jeg blir skeptisk...

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av KydeX »

Her er du inne på noe. Husker kjørelæreren min for snart 20 år siden anbefalte å kjøpe kjøreutstyret først, også sykkelen etterpå. Jeg fulgte nok ikke det, men jeg kjøpte ihvertfall skikkelig utstyr da jeg kjøpte min første egne sykkel for halvannet år siden. Kjøpte komplett Rukka dress til både meg og kona, samt Schuberth C3 og skikkelig ryggskinne. Totalt kom det sikkert på 20k pr. Sett, men jeg angrer ikke på det i dag, og kommer sikkert ikke til å angre den dagen jeg tryner heller.

Svar