Ruter for oppkjøring i Oslo

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Moose
Innlegg: 12
Registrert: 01 aug 2013, 14:58
Motorsykkelen din: ingen ennå

Ruter for oppkjøring i Oslo

Legg inn av Moose »

Heisann :scratch

Tenkte at jeg ikke kan være den eneste som lurer på hvor rutene til de ulike trafikkstasjonene går, og håper noen som nylig har hatt oppkjøring på klasse A hadde tatt seg bryet med å beskrive ruten litt overordnet. Dette burde være en god tråd å oppdatere jevnlig for alle som har hatt oppkjøring.

Forslag til input som kan være nyttig er:

Trafikkstasjon: F.eks. Risløkka
Klasse: F.eks. A
Rute: Kort beskrivelse av ruten, og retninger man kjørte mot

Alltid nyttig å være litt forberedt, og skader jo ikke å kjøre litt ekstra mye bil eller øvelseskjøre med mc i aktuelle områder. Dette er jo uansett ruter som skal gi en variert test av kjøreferdigheter, og må sånn sett være gode å øve i. Om mange legger inn får man også et bilde på hvor hovedvekten av rutene ligger.

Klarte ikke å finne noen tilsvarende tråd, og håper på mye bra respons på denne :D

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Ruter for oppkjøring i Oslo

Legg inn av PCP »

Heisann ja! :vs

Det er mulig det varierer med sted, har endret seg, eller annet som gjør min erfaring irrelevant, men jeg har i alle fall kjørt opp 4 ganger på Billingstad (Asker/Bærum). Først lett, så tung, og deretter bil på 80-tallet, og nå sist for noen år siden bestemte jeg meg for å ta en oppfriskning med ny bil-oppkjøring. (Ok, det siste var vel ikke bare min ide :-k ) , men uansett; det eneste de oppkjørings-rutene hadde til felles var at alle involverte en tur ut på E18/motorveien, samt naturlig nok at de startet/sluttet på samme sted. Ellers var det helt forskjellige ruter hver gang. :-)

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: Ruter for oppkjøring i Oslo

Legg inn av pappan »

Moose skrev:Heisann :scratch

Tenkte at jeg ikke kan være den eneste som lurer på hvor rutene til de ulike trafikkstasjonene går, og håper noen som nylig har hatt oppkjøring på klasse A hadde tatt seg bryet med å beskrive ruten litt overordnet. Dette burde være en god tråd å oppdatere jevnlig for alle som har hatt oppkjøring.

Forslag til input som kan være nyttig er:

Trafikkstasjon: F.eks. Risløkka
Klasse: F.eks. A
Rute: Kort beskrivelse av ruten, og retninger man kjørte mot

Alltid nyttig å være litt forberedt, og skader jo ikke å kjøre litt ekstra mye bil eller øvelseskjøre med mc i aktuelle områder. Dette er jo uansett ruter som skal gi en variert test av kjøreferdigheter, og må sånn sett være gode å øve i. Om mange legger inn får man også et bilde på hvor hovedvekten av rutene ligger.

Klarte ikke å finne noen tilsvarende tråd, og håper på mye bra respons på denne :D
Hei!
Klasse A seff...
Jeg kjørte fra Risløkka og oppover brobekkveien, og ut på Tr.heimsveien ved Linderud. Deretter kjørte vi av på Kalbakken og ned på Østre Akervei igjen før vi returnerte. Det var en relativt kort rute, og den gikk ganske fort(ikke over fartsgrensen selvsagt :)).
Det jeg fikk en påminnelse om før oppkjøring var påkjøringen på Østre Akervei, at man har vikeplikt. Ikke kjør ut i aksellerasjonsfeltet før du har funnet luke! kjør sakte frem mot vikepliktskilt, stopp om nødvendig. Dette hadde gått i glemmeboken etter alle år i bil for meg. Den påminnelsen, sammen med masse rutine fra bil, og kjøring med selvsikkerhet gjorde at jeg fikk lappen på tross av kjeglevelt og føtter nedi i kjøregården :). Sensor sa at vanligvis gjør er ikke sjåfører som knoter så mye i kjøregård noe tess på veg, men han ville likevel gi meg en sjanse. I trafikken var jeg perfekt mente han, og jeg besto med en pekefinger rettet mot meg :-).
Nå er det vel desverre ikke sånn jeg ender opp med å kjøre, men jeg husker fortsatt kjørelærer sine ord som nå er 2 og ett halvt år siden. Trur også jeg skulle fikset kjøregårdeøvelsene mye bedre i dag, jeg har i alle fall ikke tatt mer enn ett speil i min karriære som daglig køsniker mellom stillestående biler :-).

Trur dette er en ganske klassisk rute. Vi hadde også noen kkjøretimer i samme området. Det er sammensatt med aksellerasjoner, vikeplikter osv.

Brukeravatar
Larsern
Innlegg: 64
Registrert: 09 feb 2010, 13:08
Motorsykkelen din: HD FLSTCI
Sted: Røyken

Re: Ruter for oppkjøring i Oslo

Legg inn av Larsern »

I Oslo er vel Sinsenkrysset obligatorisk, samt utkjøring på E6 ved Etterstad + alle småveiene rundt Risløkka og Hasle. NB. Pass på enveiskjøring! Kjører ikke inn til sentrum.

mvh

Moose
Innlegg: 12
Registrert: 01 aug 2013, 14:58
Motorsykkelen din: ingen ennå

Re: Ruter for oppkjøring i Oslo

Legg inn av Moose »

Takker for flotte svar ovenfor :thumleft

Keep'em coming!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ruter for oppkjøring i Oslo

Legg inn av RuneMC »

Generelt er det en haug med forskjellige ruter, hvor det trekkes en tilfeldig rute på oppkjøringsdagen.

Men uansett vil en rute gjerne inneholde småveier (vikeplikt fra høyre), svinger (plassering), motorvei (fartstilpasning), trafikkerte steder (rundkjøringer/lyskryss/fotgjengerfelt/div skilt) osv, sånn at det blir godt grunnlag for sensor til å bedømme om du er klar for å kjøre i trafikk på egenhånd.

Det eneste du kan være sikker på er at rutene starter og slutter på trafikkstasjonen og at det pga tiden blir begrenset hvor stor radius det går ut fra den. Så generelt kan det vel anbefales å kjøre diverse runder i nærområdet og gjøre deg kjent med eventuelle spesielle forhold (skilt, veiforhold/veiarbeid, kryss etc)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Ruter for oppkjøring i Oslo

Legg inn av PCP »

RuneMC skrev:Generelt er det en haug med forskjellige ruter, hvor det trekkes en tilfeldig rute på oppkjøringsdagen.

Men uansett vil en rute gjerne inneholde småveier (vikeplikt fra høyre), svinger (plassering), motorvei (fartstilpasning), trafikkerte steder (rundkjøringer/lyskryss/fotgjengerfelt/div skilt) osv, sånn at det blir godt grunnlag for sensor til å bedømme om du er klar for å kjøre i trafikk på egenhånd.

Det eneste du kan være sikker på er at rutene starter og slutter på trafikkstasjonen og at det pga tiden blir begrenset hvor stor radius det går ut fra den. Så generelt kan det vel anbefales å kjøre diverse runder i nærområdet og gjøre deg kjent med eventuelle spesielle forhold (skilt, veiforhold/veiarbeid, kryss etc)
Ja, dette var nok en mer presis og bedre formulering av mitt budskap. Nevnte E18 samt start/stopp som eneste felles, men det Rune skriver her var likevel en fellesnevner for mine 4 ganger også. Siste gang var dog litt avkortet, hvor hovedmålet nok var å se hvor flink jeg var til å late som jeg ikke hadde lagt meg til en hel masse uvaner. ;-)

Syns det var et godt råd å kjøre mye rundt i nærmiljøet til trafikkstasjonen, dersom du har mulighet.

Moose
Innlegg: 12
Registrert: 01 aug 2013, 14:58
Motorsykkelen din: ingen ennå

Re: Ruter for oppkjøring i Oslo

Legg inn av Moose »

Helt enig i dette må kjøre i nærområdet osv, men startet tråden da jeg uansett mener det hadde vært interessant å fått noen av rutene beskrevet litt mer konkret.

Regner ikke med at trafikkstasjonene har mer enn... la oss si.. 10 ruter pr klasse? Vil egentlig tro færre enn det også.

Brukeravatar
lamoi
Innlegg: 106
Registrert: 07 mai 2013, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R (2014)

Re: Ruter for oppkjøring i Oslo

Legg inn av lamoi »

Larsern skrev:I Oslo er vel Sinsenkrysset obligatorisk, samt utkjøring på E6 ved Etterstad + alle småveiene rundt Risløkka og Hasle. NB. Pass på enveiskjøring! Kjører ikke inn til sentrum.

mvh
Jeg kjørte opp i Oslo i juni måned i år og var aldri til Sindenkrysset (jeg bestod, så det var ikke grunnet avbruten føreprøve :P). Tenker det beste er å kjøre rundt i forskjellige miljøer og bli vant til å være trafikken. Eksakt rute hvil da ikke være veldig viktig :)

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Ruter for oppkjøring i Oslo

Legg inn av frodef »

pappan skrev:
Moose skrev: Jeg kjørte fra Risløkka og oppover brobekkveien, og ut på Tr.heimsveien ved Linderud. Deretter kjørte vi av på Kalbakken og ned på Østre Akervei igjen før vi returnerte.
Jeg husker ikke nøyaktig, men jeg tror jeg kjørte omtrent samme rute. Det eneste jeg egentlig husker konkret er at påkjøringen til Trondhjemsveien var skikkelig guffen, det var liksom en "dobbel påkjøring" hvor man hadde vikeplikt for rask trafikk (for anledningen full av tungtrafikk) umiddelbart før aksellerasjonsfeltet. Skulle jeg kjørt opp igjen hadde jeg øvd litt akkurat der.

Moose
Innlegg: 12
Registrert: 01 aug 2013, 14:58
Motorsykkelen din: ingen ennå

Re: Ruter for oppkjøring i Oslo

Legg inn av Moose »

lamoi skrev: Jeg kjørte opp i Oslo i juni måned i år og var aldri til Sindenkrysset (jeg bestod, så det var ikke grunnet avbruten føreprøve :P)
Og sånn ca, hvor gikk din rute lamoi?

Moose
Innlegg: 12
Registrert: 01 aug 2013, 14:58
Motorsykkelen din: ingen ennå

Re: Ruter for oppkjøring i Oslo

Legg inn av Moose »

Har nylig bestått oppkjøring :yeyeye , og deler derfor min rute.

Trafikkstasjon: Risløkka
Klasse A

Rute:
Ut fra Risløkka trafikkstasjon, til høyre (En av disse litt ekle vikeplikt-påkjøringene) og fulgte skilt mot Ryen. Deretter ved Helsfyr så tar man av til Tveita, og kjørte over Tveita og ned mot Alnabru. Deretter skilt mot Furuset og så mot Grorud. Ut på Trondheimsveien igjen (ny vikeplikt-påkjøring), og deretter tilbake til Risløkka trafikkstasjon.

Nå.... sykkeljakt :prop:

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ruter for oppkjøring i Oslo

Legg inn av SuperMorten »

Moose skrev:Har nylig bestått oppkjøring :yeyeye , og deler derfor min rute.

Trafikkstasjon: Risløkka
Klasse A

Rute:
Ut fra Risløkka trafikkstasjon, til høyre (En av disse litt ekle vikeplikt-påkjøringene) og fulgte skilt mot Ryen. Deretter ved Helsfyr så tar man av til Tveita, og kjørte over Tveita og ned mot Alnabru. Deretter skilt mot Furuset og så mot Grorud. Ut på Trondheimsveien igjen (ny vikeplikt-påkjøring), og deretter tilbake til Risløkka trafikkstasjon.

Nå.... sykkeljakt :prop:
Har jeg gratulert deg med lappen..? Hvis ikke:

Gratulerer..!! :hallo :bb_p:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Ruter for oppkjøring i Oslo

Legg inn av Geiroe »

Jeg kjørte opp på Risløkka for en liten evighet siden. :gk Var jo første årskullet som måtte kjøre opp på tung, selv om jeg hadde tatt lettlappen. Nå har du jo fått et par ruter, men jeg kjørte ut på Østre Aker vei, deretter ringveien mot Sinsen, der var det kø, (da ble det ingen sniking) Kunne vel ikke kaste bort tiden i kø, så da svingte vi av til Sinsen, husker ikke helt hvor det ble kjørt, men havnet i boligstrøket bak Risløkka, og tilbake. Det er jo også begrenset med tid etter kjøregården.
Lykke til
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Ruter for oppkjøring i Oslo

Legg inn av katana_king »

Hei folkens!


Jeg kjørte opp til A på Risløkka for nøyaktig 4 uker siden (tjohei)!

Ruten jeg fikk etter å ha tatt alle kjøregårdsøvelsene to ganger (trolig noe nytt, ble forklart dette før jeg kjørte i gården) var:

Risløkka-Brobekkveien-Statsråd Mathisensvei-Utfartveien-Sletteløkka-RV4 mot sentrum-av motorveien på Refstadveien-Brobekkveien (husker ikke mer herfra) men kjørte forbi Linderud skole en gang i alle fall, så det var der i området. To ganger på motorveien. Fikk også innkjøring på økernveien med vikeplikt i fartsøkningsfeltet (kan være selvmotsigelse). Kjørte sakte mot skiltet og sjekket for luke, var en fin luke der, så da gav jeg på så jeg kom opp i fart.

Da vi var ferdige sa sensor: "God flyt i trafikken og effektiv trafikkavvikling. Det er bra du bruker luker og kommer raskt opp i fart. God vurdering ved at du ventet på luke ved innkjøring på Økernveien, her er det mange som roter. Du skal holde igjen og se etter luke og bruke den dersom mulig. Ellers skal du vente"

:)

Svar