Ruter for oppkjøring i Oslo
Ruter for oppkjøring i Oslo
Heisann
Tenkte at jeg ikke kan være den eneste som lurer på hvor rutene til de ulike trafikkstasjonene går, og håper noen som nylig har hatt oppkjøring på klasse A hadde tatt seg bryet med å beskrive ruten litt overordnet. Dette burde være en god tråd å oppdatere jevnlig for alle som har hatt oppkjøring.
Forslag til input som kan være nyttig er:
Trafikkstasjon: F.eks. Risløkka
Klasse: F.eks. A
Rute: Kort beskrivelse av ruten, og retninger man kjørte mot
Alltid nyttig å være litt forberedt, og skader jo ikke å kjøre litt ekstra mye bil eller øvelseskjøre med mc i aktuelle områder. Dette er jo uansett ruter som skal gi en variert test av kjøreferdigheter, og må sånn sett være gode å øve i. Om mange legger inn får man også et bilde på hvor hovedvekten av rutene ligger.
Klarte ikke å finne noen tilsvarende tråd, og håper på mye bra respons på denne
Tenkte at jeg ikke kan være den eneste som lurer på hvor rutene til de ulike trafikkstasjonene går, og håper noen som nylig har hatt oppkjøring på klasse A hadde tatt seg bryet med å beskrive ruten litt overordnet. Dette burde være en god tråd å oppdatere jevnlig for alle som har hatt oppkjøring.
Forslag til input som kan være nyttig er:
Trafikkstasjon: F.eks. Risløkka
Klasse: F.eks. A
Rute: Kort beskrivelse av ruten, og retninger man kjørte mot
Alltid nyttig å være litt forberedt, og skader jo ikke å kjøre litt ekstra mye bil eller øvelseskjøre med mc i aktuelle områder. Dette er jo uansett ruter som skal gi en variert test av kjøreferdigheter, og må sånn sett være gode å øve i. Om mange legger inn får man også et bilde på hvor hovedvekten av rutene ligger.
Klarte ikke å finne noen tilsvarende tråd, og håper på mye bra respons på denne
Re: Ruter for oppkjøring i Oslo
Heisann ja!
Det er mulig det varierer med sted, har endret seg, eller annet som gjør min erfaring irrelevant, men jeg har i alle fall kjørt opp 4 ganger på Billingstad (Asker/Bærum). Først lett, så tung, og deretter bil på 80-tallet, og nå sist for noen år siden bestemte jeg meg for å ta en oppfriskning med ny bil-oppkjøring. (Ok, det siste var vel ikke bare min ide ) , men uansett; det eneste de oppkjørings-rutene hadde til felles var at alle involverte en tur ut på E18/motorveien, samt naturlig nok at de startet/sluttet på samme sted. Ellers var det helt forskjellige ruter hver gang. :-)
Det er mulig det varierer med sted, har endret seg, eller annet som gjør min erfaring irrelevant, men jeg har i alle fall kjørt opp 4 ganger på Billingstad (Asker/Bærum). Først lett, så tung, og deretter bil på 80-tallet, og nå sist for noen år siden bestemte jeg meg for å ta en oppfriskning med ny bil-oppkjøring. (Ok, det siste var vel ikke bare min ide ) , men uansett; det eneste de oppkjørings-rutene hadde til felles var at alle involverte en tur ut på E18/motorveien, samt naturlig nok at de startet/sluttet på samme sted. Ellers var det helt forskjellige ruter hver gang. :-)
Re: Ruter for oppkjøring i Oslo
Hei!Moose skrev:Heisann
Tenkte at jeg ikke kan være den eneste som lurer på hvor rutene til de ulike trafikkstasjonene går, og håper noen som nylig har hatt oppkjøring på klasse A hadde tatt seg bryet med å beskrive ruten litt overordnet. Dette burde være en god tråd å oppdatere jevnlig for alle som har hatt oppkjøring.
Forslag til input som kan være nyttig er:
Trafikkstasjon: F.eks. Risløkka
Klasse: F.eks. A
Rute: Kort beskrivelse av ruten, og retninger man kjørte mot
Alltid nyttig å være litt forberedt, og skader jo ikke å kjøre litt ekstra mye bil eller øvelseskjøre med mc i aktuelle områder. Dette er jo uansett ruter som skal gi en variert test av kjøreferdigheter, og må sånn sett være gode å øve i. Om mange legger inn får man også et bilde på hvor hovedvekten av rutene ligger.
Klarte ikke å finne noen tilsvarende tråd, og håper på mye bra respons på denne
Klasse A seff...
Jeg kjørte fra Risløkka og oppover brobekkveien, og ut på Tr.heimsveien ved Linderud. Deretter kjørte vi av på Kalbakken og ned på Østre Akervei igjen før vi returnerte. Det var en relativt kort rute, og den gikk ganske fort(ikke over fartsgrensen selvsagt :)).
Det jeg fikk en påminnelse om før oppkjøring var påkjøringen på Østre Akervei, at man har vikeplikt. Ikke kjør ut i aksellerasjonsfeltet før du har funnet luke! kjør sakte frem mot vikepliktskilt, stopp om nødvendig. Dette hadde gått i glemmeboken etter alle år i bil for meg. Den påminnelsen, sammen med masse rutine fra bil, og kjøring med selvsikkerhet gjorde at jeg fikk lappen på tross av kjeglevelt og føtter nedi i kjøregården :). Sensor sa at vanligvis gjør er ikke sjåfører som knoter så mye i kjøregård noe tess på veg, men han ville likevel gi meg en sjanse. I trafikken var jeg perfekt mente han, og jeg besto med en pekefinger rettet mot meg :-).
Nå er det vel desverre ikke sånn jeg ender opp med å kjøre, men jeg husker fortsatt kjørelærer sine ord som nå er 2 og ett halvt år siden. Trur også jeg skulle fikset kjøregårdeøvelsene mye bedre i dag, jeg har i alle fall ikke tatt mer enn ett speil i min karriære som daglig køsniker mellom stillestående biler :-).
Trur dette er en ganske klassisk rute. Vi hadde også noen kkjøretimer i samme området. Det er sammensatt med aksellerasjoner, vikeplikter osv.
Re: Ruter for oppkjøring i Oslo
I Oslo er vel Sinsenkrysset obligatorisk, samt utkjøring på E6 ved Etterstad + alle småveiene rundt Risløkka og Hasle. NB. Pass på enveiskjøring! Kjører ikke inn til sentrum.
mvh
mvh
Re: Ruter for oppkjøring i Oslo
Takker for flotte svar ovenfor
Keep'em coming!
Keep'em coming!
Re: Ruter for oppkjøring i Oslo
Generelt er det en haug med forskjellige ruter, hvor det trekkes en tilfeldig rute på oppkjøringsdagen.
Men uansett vil en rute gjerne inneholde småveier (vikeplikt fra høyre), svinger (plassering), motorvei (fartstilpasning), trafikkerte steder (rundkjøringer/lyskryss/fotgjengerfelt/div skilt) osv, sånn at det blir godt grunnlag for sensor til å bedømme om du er klar for å kjøre i trafikk på egenhånd.
Det eneste du kan være sikker på er at rutene starter og slutter på trafikkstasjonen og at det pga tiden blir begrenset hvor stor radius det går ut fra den. Så generelt kan det vel anbefales å kjøre diverse runder i nærområdet og gjøre deg kjent med eventuelle spesielle forhold (skilt, veiforhold/veiarbeid, kryss etc)
Men uansett vil en rute gjerne inneholde småveier (vikeplikt fra høyre), svinger (plassering), motorvei (fartstilpasning), trafikkerte steder (rundkjøringer/lyskryss/fotgjengerfelt/div skilt) osv, sånn at det blir godt grunnlag for sensor til å bedømme om du er klar for å kjøre i trafikk på egenhånd.
Det eneste du kan være sikker på er at rutene starter og slutter på trafikkstasjonen og at det pga tiden blir begrenset hvor stor radius det går ut fra den. Så generelt kan det vel anbefales å kjøre diverse runder i nærområdet og gjøre deg kjent med eventuelle spesielle forhold (skilt, veiforhold/veiarbeid, kryss etc)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Ruter for oppkjøring i Oslo
Ja, dette var nok en mer presis og bedre formulering av mitt budskap. Nevnte E18 samt start/stopp som eneste felles, men det Rune skriver her var likevel en fellesnevner for mine 4 ganger også. Siste gang var dog litt avkortet, hvor hovedmålet nok var å se hvor flink jeg var til å late som jeg ikke hadde lagt meg til en hel masse uvaner.RuneMC skrev:Generelt er det en haug med forskjellige ruter, hvor det trekkes en tilfeldig rute på oppkjøringsdagen.
Men uansett vil en rute gjerne inneholde småveier (vikeplikt fra høyre), svinger (plassering), motorvei (fartstilpasning), trafikkerte steder (rundkjøringer/lyskryss/fotgjengerfelt/div skilt) osv, sånn at det blir godt grunnlag for sensor til å bedømme om du er klar for å kjøre i trafikk på egenhånd.
Det eneste du kan være sikker på er at rutene starter og slutter på trafikkstasjonen og at det pga tiden blir begrenset hvor stor radius det går ut fra den. Så generelt kan det vel anbefales å kjøre diverse runder i nærområdet og gjøre deg kjent med eventuelle spesielle forhold (skilt, veiforhold/veiarbeid, kryss etc)
Syns det var et godt råd å kjøre mye rundt i nærmiljøet til trafikkstasjonen, dersom du har mulighet.
Re: Ruter for oppkjøring i Oslo
Helt enig i dette må kjøre i nærområdet osv, men startet tråden da jeg uansett mener det hadde vært interessant å fått noen av rutene beskrevet litt mer konkret.
Regner ikke med at trafikkstasjonene har mer enn... la oss si.. 10 ruter pr klasse? Vil egentlig tro færre enn det også.
Regner ikke med at trafikkstasjonene har mer enn... la oss si.. 10 ruter pr klasse? Vil egentlig tro færre enn det også.
Re: Ruter for oppkjøring i Oslo
Jeg kjørte opp i Oslo i juni måned i år og var aldri til Sindenkrysset (jeg bestod, så det var ikke grunnet avbruten føreprøve ). Tenker det beste er å kjøre rundt i forskjellige miljøer og bli vant til å være trafikken. Eksakt rute hvil da ikke være veldig viktig :)Larsern skrev:I Oslo er vel Sinsenkrysset obligatorisk, samt utkjøring på E6 ved Etterstad + alle småveiene rundt Risløkka og Hasle. NB. Pass på enveiskjøring! Kjører ikke inn til sentrum.
mvh
Re: Ruter for oppkjøring i Oslo
Jeg husker ikke nøyaktig, men jeg tror jeg kjørte omtrent samme rute. Det eneste jeg egentlig husker konkret er at påkjøringen til Trondhjemsveien var skikkelig guffen, det var liksom en "dobbel påkjøring" hvor man hadde vikeplikt for rask trafikk (for anledningen full av tungtrafikk) umiddelbart før aksellerasjonsfeltet. Skulle jeg kjørt opp igjen hadde jeg øvd litt akkurat der.pappan skrev:Moose skrev: Jeg kjørte fra Risløkka og oppover brobekkveien, og ut på Tr.heimsveien ved Linderud. Deretter kjørte vi av på Kalbakken og ned på Østre Akervei igjen før vi returnerte.
Re: Ruter for oppkjøring i Oslo
Og sånn ca, hvor gikk din rute lamoi?lamoi skrev: Jeg kjørte opp i Oslo i juni måned i år og var aldri til Sindenkrysset (jeg bestod, så det var ikke grunnet avbruten føreprøve )
Re: Ruter for oppkjøring i Oslo
Har nylig bestått oppkjøring , og deler derfor min rute.
Trafikkstasjon: Risløkka
Klasse A
Rute:
Ut fra Risløkka trafikkstasjon, til høyre (En av disse litt ekle vikeplikt-påkjøringene) og fulgte skilt mot Ryen. Deretter ved Helsfyr så tar man av til Tveita, og kjørte over Tveita og ned mot Alnabru. Deretter skilt mot Furuset og så mot Grorud. Ut på Trondheimsveien igjen (ny vikeplikt-påkjøring), og deretter tilbake til Risløkka trafikkstasjon.
Nå.... sykkeljakt
Trafikkstasjon: Risløkka
Klasse A
Rute:
Ut fra Risløkka trafikkstasjon, til høyre (En av disse litt ekle vikeplikt-påkjøringene) og fulgte skilt mot Ryen. Deretter ved Helsfyr så tar man av til Tveita, og kjørte over Tveita og ned mot Alnabru. Deretter skilt mot Furuset og så mot Grorud. Ut på Trondheimsveien igjen (ny vikeplikt-påkjøring), og deretter tilbake til Risløkka trafikkstasjon.
Nå.... sykkeljakt
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Ruter for oppkjøring i Oslo
Har jeg gratulert deg med lappen..? Hvis ikke:Moose skrev:Har nylig bestått oppkjøring , og deler derfor min rute.
Trafikkstasjon: Risløkka
Klasse A
Rute:
Ut fra Risløkka trafikkstasjon, til høyre (En av disse litt ekle vikeplikt-påkjøringene) og fulgte skilt mot Ryen. Deretter ved Helsfyr så tar man av til Tveita, og kjørte over Tveita og ned mot Alnabru. Deretter skilt mot Furuset og så mot Grorud. Ut på Trondheimsveien igjen (ny vikeplikt-påkjøring), og deretter tilbake til Risløkka trafikkstasjon.
Nå.... sykkeljakt
Gratulerer..!!
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: Ruter for oppkjøring i Oslo
Jeg kjørte opp på Risløkka for en liten evighet siden. Var jo første årskullet som måtte kjøre opp på tung, selv om jeg hadde tatt lettlappen. Nå har du jo fått et par ruter, men jeg kjørte ut på Østre Aker vei, deretter ringveien mot Sinsen, der var det kø, (da ble det ingen sniking) Kunne vel ikke kaste bort tiden i kø, så da svingte vi av til Sinsen, husker ikke helt hvor det ble kjørt, men havnet i boligstrøket bak Risløkka, og tilbake. Det er jo også begrenset med tid etter kjøregården.
Lykke til
Lykke til
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- katana_king
- Innlegg: 160
- Registrert: 06 okt 2013, 20:09
- Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125
Re: Ruter for oppkjøring i Oslo
Hei folkens!
Jeg kjørte opp til A på Risløkka for nøyaktig 4 uker siden (tjohei)!
Ruten jeg fikk etter å ha tatt alle kjøregårdsøvelsene to ganger (trolig noe nytt, ble forklart dette før jeg kjørte i gården) var:
Risløkka-Brobekkveien-Statsråd Mathisensvei-Utfartveien-Sletteløkka-RV4 mot sentrum-av motorveien på Refstadveien-Brobekkveien (husker ikke mer herfra) men kjørte forbi Linderud skole en gang i alle fall, så det var der i området. To ganger på motorveien. Fikk også innkjøring på økernveien med vikeplikt i fartsøkningsfeltet (kan være selvmotsigelse). Kjørte sakte mot skiltet og sjekket for luke, var en fin luke der, så da gav jeg på så jeg kom opp i fart.
Da vi var ferdige sa sensor: "God flyt i trafikken og effektiv trafikkavvikling. Det er bra du bruker luker og kommer raskt opp i fart. God vurdering ved at du ventet på luke ved innkjøring på Økernveien, her er det mange som roter. Du skal holde igjen og se etter luke og bruke den dersom mulig. Ellers skal du vente"
:)
Jeg kjørte opp til A på Risløkka for nøyaktig 4 uker siden (tjohei)!
Ruten jeg fikk etter å ha tatt alle kjøregårdsøvelsene to ganger (trolig noe nytt, ble forklart dette før jeg kjørte i gården) var:
Risløkka-Brobekkveien-Statsråd Mathisensvei-Utfartveien-Sletteløkka-RV4 mot sentrum-av motorveien på Refstadveien-Brobekkveien (husker ikke mer herfra) men kjørte forbi Linderud skole en gang i alle fall, så det var der i området. To ganger på motorveien. Fikk også innkjøring på økernveien med vikeplikt i fartsøkningsfeltet (kan være selvmotsigelse). Kjørte sakte mot skiltet og sjekket for luke, var en fin luke der, så da gav jeg på så jeg kom opp i fart.
Da vi var ferdige sa sensor: "God flyt i trafikken og effektiv trafikkavvikling. Det er bra du bruker luker og kommer raskt opp i fart. God vurdering ved at du ventet på luke ved innkjøring på Økernveien, her er det mange som roter. Du skal holde igjen og se etter luke og bruke den dersom mulig. Ellers skal du vente"
:)